ANKETA: 1. třída v příměstských vlacích? Ať zůstane, říká většina odborníků

Jednotka CityElefant. Foto: Jan SůraJednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra

Na půdě poslanecké sněmovny se minulý týden řešil nezvyklý problém: 1. třída v příměstských vlacích Českých drah. Poslankyně TOP09 Helena

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Od kdy je 31 – 23 = 9 ?? 🙂

Janiko

Radko Křivánek: žádná rekonstrukce netřeba, stačí přelepit číslo na 2. Jako se to dělá, když jede elefant na negarantovaným spoji.

Jako ale rušení jedničky je kravina. Obzvlášť v Praze to má smysl.

Václav Žamberský

Myslím, že ministr dopravy by vůbec tuto věc neměl řešit. je to zcela záležitost dopravce a objednavatele dopravy, což v tom to případě je kraj a ne ministerstvo dopravy. Chápu, že paní poslankyně už nemůže jezdit zdarma v 1. třídě (ani ve druhé) a musela se mačkat ve vlaku s prostým lidem a zase jí bylo líto pár korun obětovat za 1. třídu a když ne ona, tak nějaký její příbuzný čí známí. Z cela s ní soucítím. 🙂 A jako poslankyně za TOP 09 by si měla uvědomit co její strana prosazuje tj. volné podnikání, tak ať je na… Číst vice »

Kostal

Například v IDS ODIS lze dokoupit první třídí v rámci ODIS….. Takže pan je mimo…… Každopádně ponechat 1.třídu.

Víťa

Pan Pejša především dobře ví, že první třídu využívají primárně odboráři, takže je přirozeně proti zrušení a snaží se to odůvodňovat takhle 😀

Radko Křivánek

1. Prvopočátek je v Elefantu a jako vždy ve škodovce. Hnací vůz se váhově nevešel do parametrů v plně obsazeném stavu. V jedničce je nejen o 9 míst k sezení méně, ale nepočítá se tam se stojícími cestujícími. To už jsou desítky osob. A najednou to vyšlo. Právě kvůli hmotnostem by bylo schválení rekonstrukce na druhou třídu parně trošku oříškem a nějaká poslankyně z Česrnošic za to nestojí.
2. Akčně se dá v první třídě jezdit na časový příplatek (týdenní až roční). A to i v kombinaci s akční jízdenkou 2. tř. nebo jízdenkou dle tarifu Ropid do 2. tř.

Honza

Já bych radši zrušil 1. třídu u InterPanterů. Člověk, který přijede 1. v railjetu a třeba v Brně přestoupí na „rychlík vyšší kvality“, kde mu přes jedničku každou chvíli projde nějaký výletník a k tomu se tam každých 10 vteřin otevřou a zavřou dveře se už v ČR znovu vlakem nesveze…

jouda

Nerušit ani zde, ale upravit umístění tak, aby to dávalo smysl a nebyl z toho průchoďák.

Roman Srp

V příměstské dopravě, kde jsou spoje čím dál častěji přeplněné, tak první třída má velký potenciál, jak z toho uniknout..

Souhlasím plně s Josefem Petrákem – kdyby první třída byla zahrnutá v IDS tarifech a akčních nabídkách, tak si troufám tvrdit, že jednička půjde na dračku.

A zrovna ten Jančura by měl mlčet – ve svých vlacích už provozuje asi 4 třídy a bude tady kázat o struktuře metropolitní železnice, se kterou nemá nic společného!? Typické. Všechno, co nemá nebo neprovozuje, poplivat.

Aslanex

Proč by Jančura nemohl sdělit svůj názor na tuto problematiku, když se vlakovou dopravou zabývá? Třeba Daniel Adamka také dotovanou vlakovou dopravu neprovozuje. Že má hodně tříd v dálkových vlacích přeci neznamená, že nemůže mít odlišný názor na příměstské vlaky. Kromě toho svůj příklad vztahoval na lokální linku, kterou provozuje na Slovensku.

Tadeáš

Co to ten Jančura mele za kraviny, že první třída nemá co nabídnout? Minimálně u toho Ešusu má cestující k dispozici stoleček a zásuvku což ve dvojce nemá a také větší pohodlí s opěrkami po obou stranách.

jouda

Podstatně více místa a lepší sedačky, které lze polohovat.

coudy

Jelikož se nechci mačkat ve 2 jezdím v 1

Jiří Novák

Víte co já nechápu? Kde vzali tu 30% přirážku za 1. třídu? Možná to někde je, ale když si na e-shopu zadám požadavek na jízdenku Plzeň – Praha, naběhne mi cena 105 Kč, ale za 1. třídu už 209 Kč! To je přeci 100% přirážka. Za to si může 1. třídu připlatit jen šílenec.

Josef Petrák

Já to chápu… to je schizofrenie tarifu. Standardní tarif je kilometrický. Jednička je 1,3x dražší než dvojka v tarifech IN0, IN25 a IN50. Když se díváte na běžné intercity trasy, jako je Praha – Plzeň, tak ve dvojce ale nevidíte kilometrický tarif, ale hrubě zlevněné akční jízdné, které má dodatečné nevýhody proti km tarifu, ale většině lidí za příplatek nestojí. A akční jízdné do jedničky neexistuje, počítá se stále z km tarifu ve dvojce.

(Disclaimer: patřím mezi – vašimi slovy – ty šílence.)

Jiří Bér

Za 109, – Kč vám E-shop nabídl nejlevnější cenu resp.. jízdenku a to tzv. Včasnou resp. akční nabídku. Tyto jízdenky jsou vždy do 2 vozové třídy a tak trochu mimo oficiální ceník ČD. Standardní cena Praha – Plzeň v jednom směru je ve 2. třídě 161, – Kč, tudíž cena 209,- za 1. třídu je přesně těch 30 %

Josef Petrák

Jiří Bér: Tak Jančura se odkazuje na příměstskou linku Bratislava – Dunajská Streda, kterou RegioJet provozuje. Když podepsali smlouvu s MDVRR SK, tak měli v podmínkách mít vlak s první třídou (rozumějte vozidlo), ale naopak dohodnutý ceník neobsahoval cenu za 1. třídu, takže i proto ji nenabízejí…

Nevím ale, jak zrovna z tohoho dokáže kvalifikovaně usoudit, že se to neosvědčilo, když to vlastně ani nikdy neprovozovali.

Jiří Voseček

Jednou jsem se pokusil vyhledat, kolik je doplatek do 1. třídy na nějakém úseku při nákupu ve vlaku. Nezvládl jsem to, musel mi to říct průvodčí.

1. třídu v příměstské dopravě mohou poslanci zrušit, pokud chtějí vrátit železnici do kategorie „pro socky“ a zbavit se segmentu bohatších cestujících, které ČD pracně získaly.

Kostal

30 %,je v základním jízdným, neplést do toho různé akční a včasné jízdenky a pořádně číst co za jízdenku máte.

jouda

Jasně je to řečeno od pana Kašpara z ČD: Rozdíl mezi 1.třídou a druhou, je pouze 9 míst (23 vers 31). Takže o čem je tu vlastně řeč? O devíti místech navíc v třívozové soupravě s kapacitou 310 míst k sezení a 333 míst k stání? To snad ta poslankyně nemyslí vážně! Za posledních skoro deset let mého dojíždění pozoruji výrazný nárůst zájmu o 1. třídu jak v dálkové, tak v příměstské dopravě. V ranní špičce je poměrně často využito všech 23 míst a někteří další už si nesednou. Takže rušení je úplný nesmysl, který může navrhovat jen někdo, kdo… Číst vice »

Jan

A taky integrováním se dostali do vlaků v Praze mladí vandalové, kteří jezdí za směšné peníze a dělají nejvíc škod.
A proto 2. třída bude pro náročnější a normálnější zákazníky víc a víc nestravitelná. Pravda, modré zóny a další zdanění v rámci „eko“ tam nažene z nouze i tyto lidi. V liberalizované Anglii se běžně jezdí ve stoje a často se zpožděním, takže si zvykejme.

Jan

To je právě o tom, že politici jsou dementní. Zejména někteří krajští. Především v Praze je první třída hezky využitá. Nevím proč by se měla rušit. Nabízí mnohem pohodlnější sedačky, ale je třeba si připlatit. Nevím co je na tom špatně. Obecně pokud nemám místenku včas, nepříjdu včas, tak si logicky musím připlatit za první třídu. Co je na tom nelogického. Oni spíš někteří nepochopili, jako TOP paní Lankšádlová a Ťok, že příměstská doprava v Praze silně roste a je třeba přikoupit a „Zaplatit!“ další 2 patrové soupravy pro ztrojování nebo častější interval. Pak se nebude ve vlacích stát. Nikoliv… Číst vice »

Viktor Nárožný

Já si také myslím , že první třída v příměstských vlacích smysl má. Proč neumožnit někomu , kdo si chce připlatit lepší komfort cestování ? Proč někdo se myšlenkově pohybuje pořád v bolševismu alá všem stejně za stejné peníze a vize , že někdo dostane za víc peněz něco navíc je pro něj absolutně nepřijatelná ?