Animace ukazuje trasu chystané Bezděčínské spojky. Primátor popsal, co na ni Mladé Boleslavi vadí

Vizualizace Bezděčínské spojky v místě vstupu do Mladé Boleslavi. Zdroj: Správa železnicVizualizace Bezděčínské spojky v místě vstupu do Mladé Boleslavi. Zdroj: Správa železnic

Primátor Mladé Boleslavi má je stavbě dvě zásadní výhrady. O snížení rychlosti trati mu však už nejde.

Bezděčínská spojka je klíčovou železniční tratí, které mají zlepšit kolejové spojení Prahy, Mladé Boleslavi a Liberce. Konkrétně má spojovat trať do Nymburka s areálem automobilky Škoda Auto a zastávkou Mladá Boleslav město.

Správa železnic nyní zveřejnila její video vizualizaci, která ukazuje vedení tratě v okrajových částech Mladá Boleslavi.

Jak však ukázalo středeční veřejné projednávání v rámci procesu posuzování vlivu na životní prostředí (EIA), odpor části místních proti novostavbě trati je značný.

Vystupují proti ní hlavně obyvatelé Jemníků a Řepova, kteří budou budoucí trati nejblíže.

Loni však plánované zrychlení železnice narazilo na odpor i u vedení Mladé Boleslavi. Město by přitom z miliardových investic do trati mělo výrazně profitovat.

Současný primátor Jiří Bouška před rokem navrhl rychlost na spojce snížit z navrhovaných 150 km/h na maximálně 80 km/h, zejména kvůli hluku a příliš velkému poloměru oblouku trati. To by však výhody rychlého spojení značně degradovalo. Správa železnic v dokumentaci pro EIA na rychlostí 160 km/h trvá a požadavek primátora odmítla.

Já tím vlakem jezdím a když jedete z města a chytnete ten horší spoj, tak jedete do Prahy dvě hodiny,“ připouští primátor Bouška nutnost nové rychlé trati.

Podle něj je však třeba reflektovat, že trať prochází obydlenou zástavbou a s lidmi je potřeba komunikovat o stavbě předem, protože se budou logicky bránit. „Potkali jsme se s nimi a nebyla to hezká jednání,“ uvádí primátor důvody, proč do závěrů zjišťovacího řízení město dalo požadavek na snížení rychlosti.

Snahu státu nevidím

Za město je podle něj teď stanovisko jasné: spojka v daném místě vznikne.

Nyní mu vadí, že v místě se kumulují tři projekty, které se z pohledu hluku hodnotí zvlášť a nikdo se na oblast nedívá jako na celek. „Bude tam nová silnice druhé třídy, bude se tam rozšiřovat dálnice na šest pruhů. Dále tam vzniká lokalita pro nové dostupné bydlení. A je potřeba, aby tam vše bylo z pohledu hluku vyřešeno, což se teď neděje.“

Druhá věc je podle něj průchodnost krajiny, na kterou by se ze strany státu mělo myslet předem. Snahu tam však nevidí. Město tak musí mezi plánovanou železnicí a novou silnicí připravit z vlastních prostředků cyklochodník, než se území přetne.

Poloměr oblouku už je podle něj vyjasněn a město ho primárně nebude napadat. „Doufám, že se to bude pozitivně posouvat, aby se rozmělnily obavy lidí a obcí okolo a přibližovali jsme se k realizaci těch staveb,“ uzavřel Bouška pro Zdopravy.cz.

Budoucí železniční investice v Mladé Boleslavi. S41 = Bezděčínská spojka, S60 = stanice Mladá Boleslav město, S43 = Ptácká spojka, ON-26=hlavní nádražíVizualizace Bezděčínské spojky v místě vstupu do Mladé Boleslavi. Zdroj: Správa železnicMladá Boleslav město časně ráno s regionovou do NymburkaTrasa Bezděčínské spojky. Foto: Správa železnicTrasa Bezděčínské spojky a budoucí silnice II/610 (modře). Foto: Správa železnicTrasa silnice II/610 kolem Mladé Boleslavi (sever je pravá strana, červeně silnice, modře návrh trasy Bezděčínské spojky). Foto: Středočeský kraj
Tagy Bezděčínská spojka Mladá Boleslav Správa železnic
72 komentářů