Anatomie jedné opravy. Rekonstrukce důležité ulice v Liberci nabrala zpoždění, radnice se pokouší hodit vinu na ŘSD
Stav Jablonecké ulice v Liberci 10. prosince 2021. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Městský architekt začal po zahájení stavby řešit, že chce na chodníku jiné kostky.
„Krásná“ ukázka toho, jak spolu komunikují městské úřady. 🙁
Chodím kolem každý den a to že se tam většinu doby nikdo z dělníků nepohyboval, tady nenapíšou. Taky nechápu, proč misí dělat chodníky při uzavírce, když jinde to jde za provozu.
Proč zase kostky?!?! Existují snad i lepší materiál na povrch chodníku než kostky.
Ani mě to moc nepřekvapuje, v Liberci je vše tak nějak pozadu, nemám to tam ráda.
Jak pozadu ? Máme tady první postavené krematorium v Rakousko – Uhersku.
Liberec, no.
Docela mě zarazilo vysvětlování v článku, že chodník se musí dělat před položením poslední vrstvy vozovky kvůli bezpečnosti pracovníků a možnému poškození vozovky při dodělávání chodníku …..
To je docela blbost, ne? Je dost silničních staveb kde se dělá chodník nakonec, a vozovka by snad toho měla vydržet o dost víc než pár dodávek s materiálem….
Může mi někdo vysvětlit, proč se vůbec začíná rekonstrukce silnice s asfaltováním v listopadu kdy mrzne?
To je velmi jednoduché. Při stanovování termínu dokončení se v úvahu vezmou i statistické údaje o počasí, případně se faktor počasí ošetří v ujednáních o penalizaci. Projdete-li si statisky vy sám, zjistíte, že pravděpodobnost několik dnů trvajících celodenních mrazů je v listopadu téměř nulová. I v prosinci je velmi malá.
Mělo to být hotové už 20. listopadu, po šesti týdnech. Tedy zahájení v první polovině října.
Jak je myšlena věta „Město řeší kvalitu materiálů na chodnících v době, kdy velká část ulic v Liberci ani chodníky nemá.“. To mě nejde dohromady s realitou, kterou vidím okolo sebe.
Fajn, tak zkuste jít po chodníku z Nové Rudy na Kunratickou, z velké části po České ulici, od křižovatky u Textilany k přehradě atd.
Aha, takže „kdy velká část ulic v Liberci ani chodníky nemá“=“některé ulice v okrajových částech nemají chodníky“. V tom případě mate asi pravdu. Ale pak bych chtěl vědět, která z měst nemají tento problém. Troufnu si tvrdit, že stejný problém mají i daleko bohatší města.
A rozhodně nevidím problém, když město řeší kvalitu materiálů chodníků v centru i když má na svém okraji komunikace bez chodníku.
To tak je, že má Liberec bohužel i v řadě nově budovaných velmi lukrativních lokalit hustotu osídlení, urbanismus a úroveň veřejných prostranství na úrovni okraje vesnice či mizerné suburbie. A mezi tím všelijaké brownfieldy. Což vzhledem k obligátním argumentům (pro někoho výmluvám) ohledně RUD a přírodních podmínek vede k té celkové neutěšenosti. Stav inženýrských sítí pod komunikacemi snad raději ani nekomentovat. Na řadě míst si ten chodník vzhledem k parcelaci ani nedokážu představit, u územních studií nové výstavby se na to kolikrát dlabalo a někde mi ty vesnice asi i smysl dávají. Takže všude ty chodníky jen tak nebudou, i… Číst vice »
Českou jsem myslel především úsek kolem mostu přes Nisu – směr LVZ, kde je provoz relativně silný. U Východní si myslím, je řešením zjednosměrnění, pak by bylo místo na chodník. Ta ulice nemá sloužit jako tranzit pro cesty Nová Ruda – Kunratická. Na Zvolenskou nemám upřímně názor, zda zavřít nebo nechat.
OK. Nevím, zda by Východní bez toho svého obchvatu coby jednosměrná „prošla“, dá se samozřejmě projet celou Sladovnickou, což je strašný zážitek, kus Sladovnickou a kus Donskou, či to objet úplně, ale souhlasím, že na mnoha místech by jednosměrky pomohly. I v centru. Řešilo se to v SUMF… ale tak asi každý, kdo šel někdy ulicí Boženy Němcové, si musel říkat, že ten chodníček u Tiskáren je dost blbým pokusem o vtip. Nehledě na problematiku parkování.
K tomu srovnání se Sokolskou – na Sokolské dochází ke sdružené opravě inženýrských sítí a dále povrchů v rámci řešeného městského (půl)okruhu. Zde dokonce vlastník sítí v souladu se státní vyhláškou – a ne úplně se zdravým rozumem – vyjednal na městu výstavbu oddílné kanalizace s retenční nádrží místo současné jednotné, pročež se zamýšlené stromořadí muselo přesunout do středu komunikace, u chodníků není místo. https://bit.ly/3yoIPOm Naproti tomu Jablonecká je řešena jako oprava povrchů státní silnice. Státní jsou dle katastru i ty chodníky. ŘSD, příspěvková organizace státu, zřejmě jen ohlásila akci magistrátním orgánům v přenesené působnosti státní správy (odbor dopravy, možná… Číst vice »
Úsek od křižovatky U Lomu k Pivovaru má provizorní povrch, finální pokládka bude na jaře. Bez toho zdrsnění v zatáčce pod Broumovskou jsem velmi zvědav, kdy bude první nehoda. Upřímně u tohoto úseku nechápu, proč není dávno otevřen (tedy dost lidí už zákaz stejně ignoruje).
Tak třeba ŘSD na jaře překvapí příjemně. Spíš mi ale přijde, že byli sami překvapeni tramvajovou výlukou. Pokud potřebovali letos prostě jen vykázat investice a to tak, že spravují po stavební sezóně povrchy ulic možná s rozpadlými sítěmi, aby je potom s velkou slávou převedli na kraj, tak to mi zní jako chucpe. Město a kraj by spíše ocenily sdružené opravy. A skoro všichni to, aby se už začalo pořádně pracovat na mostech u bývalého Baumaxu, tam ŘSD očividně prošla poněkud nebezpečná a absurdně dlouhá uzavírka.
Tak důvod proč se tak dlouho čekalo s opravou mostů na průtahu Libercem, je snad zřejmý. Prostě se čekalo na na zprovoznění Rádelského mlýna. Což byl také také hlavní ovšem nikdy naplno neřečený důvod, proč ŘSD přistoupilo ke zrychlení jeho výstavby.
Co má společného chodník se silnicí? Auta mohla jezdit a počkalo by se na dlažbu. Zase výmluvy. Firmy nemají kapacity.
Taky jsem úplně nepochopil, proč není možné dláždění chodníků dodělat dodatečně po otevření vozovky. Zažil jsem na více místech, že se předláždění chodníku dělalo za provozu (auta jezdila, chodci po půlce chodníku dál chodili), nebo dlažba skládala dodatečně po opravě a otevření ulice.
V Jablonecké je chodník po obou stranách. Nevidím důvod, proč by chodec nemohl přejít na druhou stranu.
Kolik je v dotyčném úseku přechodů?
Sice nevím jak to bylo tady, ale na městský architekty asi nenajdu slušného slova. Někdo, kdo bez jakékoliv odpovědnosti dokáže lidem mluvit do jejich soukromého vlastnictví a je mu úplně jedno jaké trable nebo vícenáklady tomu druhému udělá, samozřejmě bez žádné diskuse nebo kompromisu, by občas zasloužil setkání tváří v tvář bez svědků s tím, komu způsobil újmu.
Takze oprava se zpozdi o 6 tydnu, ale bude tam pekna dlazba a ne hnusna zamkovka? To se vyplati. Mel to KAM vznest rovnou? Ano. Stalo zpozdeni za to? Rozhodne. Apropo pane Suro, myslim ze vam to Jandourek na FB vysvetlil.
Typicky tendenční článek. Vůbec nesrovnává kvalitu a vhodnost zámkové vs. kamenné dlažby, aby si čtenář udělal závěr, jestli zdržení za to stojí. Místo toho jen vypichuje, co je špatně a hledá, na koho to nejlépe osobně hodit. To čtenáři bulvárních médií rádi a jde přeci o jejich návštěvnost a prokliky a ne objektivitu. Mluvčí ŘSD tomuto přístupu samozřejmě jde na ruku (my nic, my muzikanti). Oprava se dělá řádově na 10 let a zdržení je řádově měsíce. Podle mě to za to stojí a jediné, co lze říct, je, poučte se, ať to dáte příště včas, ale ne za cenu… Číst vice »
Článek popisuje, proč nastalo zdržení. To je vše. Kecy o návštěvnosti a proklicích si nechte prosím příště od cesty. Pokud primátor veřejně deklaruje, že o opravě město nevědělo a háže veškerou vinu za zpoždění na ŘSD a Eurovii, logicky se jako novinář ptám i druhé strany. A ta nabízí jiné argumenty.
Na městě asi neví levá ruka, co dělá pravá, tj. magistrát. O rekonstrukci Sokolské a Jablonecké se ví již dlouho, tak se město mělo probudit a domluvit se s ŘSD na společné akci. Pokud jim chodníky trvají tak dlouho, měli se dohodnout na jiném termínu, aby se to zvládlo za ještě dobrých klimatických podmínek. Uvidíme, co udělá současná zima při pokládce obrusné vrstvy v budoucnu. Tato silnice bude převedena na Liberecký kraj.
Jenže to zdržení nebylo kvůli kvalitě dlažby, ale kvůli tomu, že si město o tu kvalitní dlažbu nedokázalo říct včas…
Kdyby město vzneslo požadavek včas a ŘSD odpovědělo OK, ale bude to s touhle trvat trvat o měsíc dýl, protože je to pracnější, mělo by smysl uvažovat, jestli ta vyšší kvalita za to zdržení stojí (podle mě by stála).
Když ale zpoždění vzniklo tím, že si město pozdě vzpomnělo, že si chce dlažbu vybrat, je otázka, jestli vybralo dobrou, irelevantní…
Ono by to ani nemuselo trvat déle. O tom, že se silnice opravovat bude, vědělo město zcela jistě i v době vydání této tiskové zprávy města. Červenec 2021.
https://www.liberec.cz/cz/obcan/aktuality/zpravy-z-mesta/cast-sokolske-ulice-bude-ctyri-mesice-neprujezdna.html
„Sokolská ulice, Šaldovo náměstí a dále Jablonecká ulice je v současnosti státní silnicí a správu vykonává liberecká pobočka Ředitelství silnic a dálnic. V dalších letech budeme postupně ve spolupráci s Libereckým krajem v rekonstruovaných úsecích pokládat nový asfalt, opravovat chodníky, přidávat parkovací místa a sázet stromy,“ říká primátor města Jaroslav Zámečník.
JJ, to byla jen hypotetická situace, ve které by stálo za to uvažovat, jestli ta kvalita za zdržení stojí. Vzhledem k tomu, že zdržení není kvůli kvalitě, ale kvůli pozdnímu rozhodnutí, nejsou úvahy o kvalitě pro posuzování zpoždění relevantní.
Škoda, že se to takhle protáhlo. Na druhou stranu zámková dlažba je mor. Je nekvalitní a skutečně dlouho nevydrží. Viz většina rekonstrukcí od 90. let. Ve chvíli, kdy se muselo v podstatě opravit vše a rychle to bylo dobré řešení, ale dnes v centru města pokládat zámkovou dlažbu… To okolí si zaslouží revitalizovat a tohle, společně s úpravami přilehlého parku, je cesta správným směrem. Příště ideálně bez měsíčního zpoždění…
Vykrádat poctivou kamennou dlažbu a nahrazovat ji „dlažbou“ zámkovou bylo špatně kdykoliv.
Teoreticky ano. Prakticky se obvykle zámková dlažba aplikovala místo xkrát přezáplatovaný asfalt, napůl asfaltem či betonem pozáplatované zbytky kamenné dlažby, nebo velkoplošné čtvercové dlaždice (občas nazývané cákačky nebo viklačky). Tedy i zámková dlažba byl mnohdy velký krok kupředu, byť ne ideální, alespoň ekonomicky kompromisní.
Zóna intenzivní péče: zbývající budova po Textilaně na obrázku chátrá, na pozemcích Textilany budou moderní krabice, pod hrází přehrady v Josefině údolí ubytovny se svéráznou klientelou, kde se to rube snad každý den. A hlavně, že budou exkluzivní chodníky. No nevím, jestli se mám smát nebo brečet.
Prostředí ovlivňuje chování obyvatel. Takže jsou to právě takovéto lokality, které potřebují takových investic co nejvíce.
Z první věty není jasné, kdo má koho ovlivňovat. Já bych spíš řekl, že obyvatelé ovlivňují prostředí.
Představa, že se investicí do prostředí změní chování obyvatel, je stejně naivní jako představa, že školní záchody přestanou smrdět, když je zrekonstruujeme.
To si pište, že prostředí ovlivňuje chování obyvatel. První odpadek na zem v čistém prostředí vyhodí málokdo. Ale jakmile ten první na zemi přistane, další na sebe nenechaj dlouho čekat… A tak dále a tak dále. Kvalitní, kultivované prostředí opravu chování lidí v něm ovlivňuje k lepšímu. Nedokáže zázraky, nedá se spoléhat na to, že vyřeší všechno, ale posun k lepšímu způsobuje u většiny lidí.
A platí to i pro Chánov a před lety zrevitalizované domy v Bruntále na Rýmařovské například? Mohl bych dodat ze svých cest mnoho míst, kde se to Vaše tvrzení zjevně nepovedlo …