Anatomie jedné opravy. Rekonstrukce důležité ulice v Liberci nabrala zpoždění, radnice se pokouší hodit vinu na ŘSD

Stav Jablonecké ulice v Liberci 10. prosince 2021. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStav Jablonecké ulice v Liberci 10. prosince 2021. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Městský architekt začal po zahájení stavby řešit, že chce na chodníku jiné kostky.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

„Krásná“ ukázka toho, jak spolu komunikují městské úřady. 🙁

Petr

Chodím kolem každý den a to že se tam většinu doby nikdo z dělníků nepohyboval, tady nenapíšou. Taky nechápu, proč misí dělat chodníky při uzavírce, když jinde to jde za provozu.

Pavel

Proč zase kostky?!?! Existují snad i lepší materiál na povrch chodníku než kostky.

Zuzana

Ani mě to moc nepřekvapuje, v Liberci je vše tak nějak pozadu, nemám to tam ráda.

Martin

Jak pozadu ? Máme tady první postavené krematorium v Rakousko – Uhersku.

Helena

Liberec, no.

J.K.

Docela mě zarazilo vysvětlování v článku, že chodník se musí dělat před položením poslední vrstvy vozovky kvůli bezpečnosti pracovníků a možnému poškození vozovky při dodělávání chodníku …..

To je docela blbost, ne? Je dost silničních staveb kde se dělá chodník nakonec, a vozovka by snad toho měla vydržet o dost víc než pár dodávek s materiálem….

Jakub

Může mi někdo vysvětlit, proč se vůbec začíná rekonstrukce silnice s asfaltováním v listopadu kdy mrzne?

Ryk Mat

To je velmi jednoduché. Při stanovování termínu dokončení se v úvahu vezmou i statistické údaje o počasí, případně se faktor počasí ošetří v ujednáních o penalizaci. Projdete-li si statisky vy sám, zjistíte, že pravděpodobnost několik dnů trvajících celodenních mrazů je v listopadu téměř nulová. I v prosinci je velmi malá.

Jiří Kocurek

Mělo to být hotové už 20. listopadu, po šesti týdnech. Tedy zahájení v první polovině října.

Petr

Jak je myšlena věta „Město řeší kvalitu materiálů na chodnících v době, kdy velká část ulic v Liberci ani chodníky nemá.“. To mě nejde dohromady s realitou, kterou vidím okolo sebe.

Petr

Aha, takže „kdy velká část ulic v Liberci ani chodníky nemá“=“některé ulice v okrajových částech nemají chodníky“. V tom případě mate asi pravdu. Ale pak bych chtěl vědět, která z měst nemají tento problém. Troufnu si tvrdit, že stejný problém mají i daleko bohatší města.
A rozhodně nevidím problém, když město řeší kvalitu materiálů chodníků v centru i když má na svém okraji komunikace bez chodníku.

Rochličák

To tak je, že má Liberec bohužel i v řadě nově budovaných velmi lukrativních lokalit hustotu osídlení, urbanismus a úroveň veřejných prostranství na úrovni okraje vesnice či mizerné suburbie. A mezi tím všelijaké brownfieldy. Což vzhledem k obligátním argumentům (pro někoho výmluvám) ohledně RUD a přírodních podmínek vede k té celkové neutěšenosti. Stav inženýrských sítí pod komunikacemi snad raději ani nekomentovat. Na řadě míst si ten chodník vzhledem k parcelaci ani nedokážu představit, u územních studií nové výstavby se na to kolikrát dlabalo a někde mi ty vesnice asi i smysl dávají. Takže všude ty chodníky jen tak nebudou, i… Číst vice »

Rochličák

OK. Nevím, zda by Východní bez toho svého obchvatu coby jednosměrná „prošla“, dá se samozřejmě projet celou Sladovnickou, což je strašný zážitek, kus Sladovnickou a kus Donskou, či to objet úplně, ale souhlasím, že na mnoha místech by jednosměrky pomohly. I v centru. Řešilo se to v SUMF… ale tak asi každý, kdo šel někdy ulicí Boženy Němcové, si musel říkat, že ten chodníček u Tiskáren je dost blbým pokusem o vtip. Nehledě na problematiku parkování.

Rochličák

K tomu srovnání se Sokolskou – na Sokolské dochází ke sdružené opravě inženýrských sítí a dále povrchů v rámci řešeného městského (půl)okruhu. Zde dokonce vlastník sítí v souladu se státní vyhláškou – a ne úplně se zdravým rozumem – vyjednal na městu výstavbu oddílné kanalizace s retenční nádrží místo současné jednotné, pročež se zamýšlené stromořadí muselo přesunout do středu komunikace, u chodníků není místo. https://bit.ly/3yoIPOm Naproti tomu Jablonecká je řešena jako oprava povrchů státní silnice. Státní jsou dle katastru i ty chodníky. ŘSD, příspěvková organizace státu, zřejmě jen ohlásila akci magistrátním orgánům v přenesené působnosti státní správy (odbor dopravy, možná… Číst vice »

Rochličák

Tak třeba ŘSD na jaře překvapí příjemně. Spíš mi ale přijde, že byli sami překvapeni tramvajovou výlukou. Pokud potřebovali letos prostě jen vykázat investice a to tak, že spravují po stavební sezóně povrchy ulic možná s rozpadlými sítěmi, aby je potom s velkou slávou převedli na kraj, tak to mi zní jako chucpe. Město a kraj by spíše ocenily sdružené opravy. A skoro všichni to, aby se už začalo pořádně pracovat na mostech u bývalého Baumaxu, tam ŘSD očividně prošla poněkud nebezpečná a absurdně dlouhá uzavírka.

Petr

Tak důvod proč se tak dlouho čekalo s opravou mostů na průtahu Libercem, je snad zřejmý. Prostě se čekalo na na zprovoznění Rádelského mlýna. Což byl také také hlavní ovšem nikdy naplno neřečený důvod, proč ŘSD přistoupilo ke zrychlení jeho výstavby.

Démon

Co má společného chodník se silnicí? Auta mohla jezdit a počkalo by se na dlažbu. Zase výmluvy. Firmy nemají kapacity.

Honza

Taky jsem úplně nepochopil, proč není možné dláždění chodníků dodělat dodatečně po otevření vozovky. Zažil jsem na více místech, že se předláždění chodníku dělalo za provozu (auta jezdila, chodci po půlce chodníku dál chodili), nebo dlažba skládala dodatečně po opravě a otevření ulice.

Démon

V Jablonecké je chodník po obou stranách. Nevidím důvod, proč by chodec nemohl přejít na druhou stranu.

Ten_z_Biliny

Sice nevím jak to bylo tady, ale na městský architekty asi nenajdu slušného slova. Někdo, kdo bez jakékoliv odpovědnosti dokáže lidem mluvit do jejich soukromého vlastnictví a je mu úplně jedno jaké trable nebo vícenáklady tomu druhému udělá, samozřejmě bez žádné diskuse nebo kompromisu, by občas zasloužil setkání tváří v tvář bez svědků s tím, komu způsobil újmu.

Karel Mio

Takze oprava se zpozdi o 6 tydnu, ale bude tam pekna dlazba a ne hnusna zamkovka? To se vyplati. Mel to KAM vznest rovnou? Ano. Stalo zpozdeni za to? Rozhodne. Apropo pane Suro, myslim ze vam to Jandourek na FB vysvetlil.

Ach jo

Typicky tendenční článek. Vůbec nesrovnává kvalitu a vhodnost zámkové vs. kamenné dlažby, aby si čtenář udělal závěr, jestli zdržení za to stojí. Místo toho jen vypichuje, co je špatně a hledá, na koho to nejlépe osobně hodit. To čtenáři bulvárních médií rádi a jde přeci o jejich návštěvnost a prokliky a ne objektivitu. Mluvčí ŘSD tomuto přístupu samozřejmě jde na ruku (my nic, my muzikanti). Oprava se dělá řádově na 10 let a zdržení je řádově měsíce. Podle mě to za to stojí a jediné, co lze říct, je, poučte se, ať to dáte příště včas, ale ne za cenu… Číst vice »

V.P.

Na městě asi neví levá ruka, co dělá pravá, tj. magistrát. O rekonstrukci Sokolské a Jablonecké se ví již dlouho, tak se město mělo probudit a domluvit se s ŘSD na společné akci. Pokud jim chodníky trvají tak dlouho, měli se dohodnout na jiném termínu, aby se to zvládlo za ještě dobrých klimatických podmínek. Uvidíme, co udělá současná zima při pokládce obrusné vrstvy v budoucnu. Tato silnice bude převedena na Liberecký kraj.

původní Jakub P

Jenže to zdržení nebylo kvůli kvalitě dlažby, ale kvůli tomu, že si město o tu kvalitní dlažbu nedokázalo říct včas…

Kdyby město vzneslo požadavek včas a ŘSD odpovědělo OK, ale bude to s touhle trvat trvat o měsíc dýl, protože je to pracnější, mělo by smysl uvažovat, jestli ta vyšší kvalita za to zdržení stojí (podle mě by stála).

Když ale zpoždění vzniklo tím, že si město pozdě vzpomnělo, že si chce dlažbu vybrat, je otázka, jestli vybralo dobrou, irelevantní…

původní Jakub P

JJ, to byla jen hypotetická situace, ve které by stálo za to uvažovat, jestli ta kvalita za zdržení stojí. Vzhledem k tomu, že zdržení není kvůli kvalitě, ale kvůli pozdnímu rozhodnutí, nejsou úvahy o kvalitě pro posuzování zpoždění relevantní.

Mirek

Škoda, že se to takhle protáhlo. Na druhou stranu zámková dlažba je mor. Je nekvalitní a skutečně dlouho nevydrží. Viz většina rekonstrukcí od 90. let. Ve chvíli, kdy se muselo v podstatě opravit vše a rychle to bylo dobré řešení, ale dnes v centru města pokládat zámkovou dlažbu… To okolí si zaslouží revitalizovat a tohle, společně s úpravami přilehlého parku, je cesta správným směrem. Příště ideálně bez měsíčního zpoždění…

Vít Jůza

Vykrádat poctivou kamennou dlažbu a nahrazovat ji „dlažbou“ zámkovou bylo špatně kdykoliv.

Honza

Teoreticky ano. Prakticky se obvykle zámková dlažba aplikovala místo xkrát přezáplatovaný asfalt, napůl asfaltem či betonem pozáplatované zbytky kamenné dlažby, nebo velkoplošné čtvercové dlaždice (občas nazývané cákačky nebo viklačky). Tedy i zámková dlažba byl mnohdy velký krok kupředu, byť ne ideální, alespoň ekonomicky kompromisní.

Martin

Zóna intenzivní péče: zbývající budova po Textilaně na obrázku chátrá, na pozemcích Textilany budou moderní krabice, pod hrází přehrady v Josefině údolí ubytovny se svéráznou klientelou, kde se to rube snad každý den. A hlavně, že budou exkluzivní chodníky. No nevím, jestli se mám smát nebo brečet.

David

Prostředí ovlivňuje chování obyvatel. Takže jsou to právě takovéto lokality, které potřebují takových investic co nejvíce.

Pražec

Z první věty není jasné, kdo má koho ovlivňovat. Já bych spíš řekl, že obyvatelé ovlivňují prostředí.

Představa, že se investicí do prostředí změní chování obyvatel, je stejně naivní jako představa, že školní záchody přestanou smrdět, když je zrekonstruujeme.

původní Jakub P

To si pište, že prostředí ovlivňuje chování obyvatel. První odpadek na zem v čistém prostředí vyhodí málokdo. Ale jakmile ten první na zemi přistane, další na sebe nenechaj dlouho čekat… A tak dále a tak dále. Kvalitní, kultivované prostředí opravu chování lidí v něm ovlivňuje k lepšímu. Nedokáže zázraky, nedá se spoléhat na to, že vyřeší všechno, ale posun k lepšímu způsobuje u většiny lidí.

Cestující

A platí to i pro Chánov a před lety zrevitalizované domy v Bruntále na Rýmařovské například? Mohl bych dodat ze svých cest mnoho míst, kde se to Vaše tvrzení zjevně nepovedlo …