Analýza: Nečekaný zvrat otevřel cestu k reorganizaci JHMD. Pomohla zvučná jména, nadějí jsou obce
JHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Skepsí a uštěpačnými poznámkami k plánům reorganizace zpočátku nešetřil ani soudce Strnad, který loni JHMD už dvakrát do konkursu poslal.
Děkuji panu Šindelářovi za podrobný a věcný článek. Děláte dobrou odbornou novinařinu.
Tohle vypadá na vstup těžké váhy do hry. Tak hodně štěstí.
Že by světýlko na konci tunelu? Kéž by. Je to třeba zachovat a vytvořit i dobrý dopravní systém – dopravní obsluhu, kde ta železnice bude , jak má být, páteří. A nakonec i ta rychlost se tam může dost zvýšit. Stačí se podívat na řadu úzkokolejek v zahraničí, jak se tam jezdí.
Já úzké fandím, ale realisticky, jako unikátnímu prvku turistického ruchu, který dělá region něčím odlišný, zajímavý. Rozhodně ale ne tak, že páteří VHD do Nové Bystřice bude vlak, který bohužel povětšinou jede vzdáleně od civilizace a nadto 75 minut když bus jede jen 25 minut. To už by chyběl jen celostátní takt, kdy vlak jede když to vyjde taktoušům a někdo z kaštanů se chytne.
Raději jsem se dosud k JHMD nevyjadřoval, ale za mě to je další důkaz, jak u nás špatně funguje drážní zákon, který by měl v první řadě být napsán tak, aby krom nějaké živelné nebo jiné fyzické pohromy nedošlo k zastavení trati, která slouží veřejnosti. Ať to s JHMD dopadne jakkoli, je smutné, že se nikdo nad faktem zastavení provozu nepozastavuje a nehledá způsoby, jak podobným průšvihům příště zabránit. Je to důkaz toho, jak druhořadou záležitostí u nás železnice jako taková je. Chápu Čajánkovo, Kyselovo a spol tanečky k zachování svých vlastních zájmů, ale zájem státu by měl být prvořadě… Číst vice »
Svatá pravda!
Ať se to někomu líbí nebo ne, samotná doprava na dráze je ekonomicky obchod. Je to služba realizovaná na obchodní bázi, stejně jako když Vám švec opraví boty nebo tašku. V tomto směru zákon podmínky splňuje. A není to výmysl ČR, ale implementace trhu do drážní dopravy, kdyby někdo chtěl, vše začalo Směrnicí 91/440 EHS, která platila od roku 1993 a dodnes byla revidována x drážními balíčky. Děkujme tomuto trendu, kterému se musela i ČR přizpůsobit, transformovat a restrukturalizovat ČD, což otevřelo cestu pro investiční kapitál, tj. dluhopisový program ČD. A díky tomu máme nová a rekonstruovaná vozidla. Kdyby tohoto… Číst vice »
Jediné obce na úkor něčeho mohou být investory. Musí ale odebrat ze svých rozpočtů, dají to jen rok max dva. Vzor jsou Zubrnice. Nashle.
Nebo Č.Balog.
Dle mého názoru soudce podlehl falešným argumentům. Dle jeho slov zvučným firmám. To je špatně. I stát je špatně. Je to moc drahá hračka.
Odpovídám na první minus: soudce to chtěl mít z krku. Tečka. Našel se blázen, ať žije blázen. Tohle není funkční pro budoucnost.
Moc tomu nevěřím, tenhle projekt nemůže ekonomicky fungovat, a je to jen pábení. Podivoval jsem se kdysi nad slovy pana Čajánka, v době Covidové že musí podporovat nebo udržovat na 90 zaměstnanců. To nedává smysl.
A nebylo by nejlepší kdyby si to stát koupil rovnou, třeba za půl miliardy? To by tak odpovídalo vzhledem k hodnotě co jsme zaplatili za Robin Oil…
Stát to prodal za korunu sakum prásk se všema kolama a hřebíkama. Takže jedině zase za korunu zpátky.
A to by neuspokojilo věřitele.
Prostě Čajánek to všechno prožral.
No já jsem se tam chtěl v sobotu vypravit a moje očekávání, že vlaky mají péčí JČK nějakou náhradu trochu narazilio na špecifiká jihočeského kraje. 🙂
Něco jezdí se strašnýma dírama do Kamenice, Nová Bystřice 3x denně (z první spoj v pro turisty mimořádně hezkých 7:35), druhý v jednu. Osa úzkokolejky (kromě 1x za den do Kunžaku) zcela bez dostupnosti. A to tím lidi docela jezdili, když byl dvouhodinový takt na Bystřici…
*** Ve všední den jede mezi JH a NB asi 16 autobusových spojů mezi 5:45-22:30, o víkendu pouhé 3 spoje. To je obvyklá ZDO o víkendu na venkově, nejen v jihočeském příhraničí.
*** Bus do KNL obsluhuje pouze obce na trase, (vpravo a vlevo od hlavní silnice I/34) žádné nelogické zajížďky nedělá.
Dalo by se říct, že jede v trase původní silnice – přes obce.
https://idos.idnes.cz/autobusy/spojeni/vysledky/?date=02.02.2024&time=05:00&f=Jind%C5%99ich%C5%AFv%20Hradec&fc=1&t=Kamenice%20nad%20Lipou&tc=1
Celá tahle šou na mě působí jako příprava nepřehledného rozdrobení firmy ,snaha vnutit něco nepříliš majetným obcím je jen zástěrkou.Nikde nevidím jasný čitelný zájem o vlastní provoz v historických a technických souvislostech.Kéž bych se mýlil.
No bylo tu v podobných diskuzích řečeno, když nějakou trať chcete, tak si jí kupte a jezděte tam za vlastní. A to se právě stalo. Obce a kraj zadotují za ty částky pouze ten turistický provoz. A o takovou trošku opravdu není u velkých firem zájem. Zde je zájem někde jinde a mnohem jinde než dohlédnem a provoz dalších vlaků bude dotován ze soukromých peněz. Jen napovím na trati je realizován přejezd co stál zlomek proti AŽD (platila ho celej EU, jen u ,, mafie“ nikdy nedostane to poslední kulaté razítko. Vrabci na střeše cvrdlikají že Brusel chce rozstřelit tady… Číst vice »
Nedivím se, že to bylo takhle dramatické, protože na každé straně stály známá jména. Žižlavský je velký profesionál, ale soudce Strnad rozhodně není někdo, kdo by se nechal opít rohlíkem.
Existuje nějaká studie nebo přehled o přínosu nejen této atrakce na místní poměry? Bavíme se o údajných 400 000 cestujících ročně. Když to vydělíme spoji a dny, kolik nám asi může vyjít? A kolik z nich má ještě další přínos pro region, kromě toho,že v Hradci u Ona vezme benzín? Mám tam příbuzné a bojí se i otěhotnět, aby nepřišla aspoň o tuto práci, takže každá koruna se počítá. Zároveň jim vlak vůbec nechybí.
Reálný pozitivni přínos budou mít cestující parních vlaků. Za mě je zbytek řečí o důležitosti pouze hrdost na existenci místní zvláštnosti
Ony právě takové „atrakce“ poukazují na jedinečnost regionu a jeho hodnotu. A pokud tam ty parní vlaky jezdit budou, tak přesně to tam přitáhne, byť drobný, a později už možná ne zanedbatelný zdroj peněz.
Nezdá se mi, že zrovna v tomto případě by měly být ekonomické analýzy rozhodující pro budoucí osud „atrakce“. Je natolik jedinečná, že pokud se najdou lidé a zdroje, kteří zabrání tomu, aby zmizela z povrchu zemského, pak jen dobře.
Jenže tohle platilo v době, kdy to přebíral Šatava s Čajánkem. Kdyby si to Swietelski vzal a dal za své dohromady, ok je to jeho věc a riziko. Pak ať čerpá dotace a bude to ok. Ale dostat kapitál za korunu, nasekat 350 M Kč dluhu a pak mít drzost žadonit o odkup a chtít to splácet z nájmu, do něhož budu sám muset sypat dotace. To je jako chtít od vodárenské společnosti pacht milion za metr trubky. Ok, ale ona si ten milion rozpustí do vodného…
Je to bezesporu turistický cíl nadregionálního charakteru v příhraničním regionu a ještě k tomu na styku dvou krajů. Každá ekonomická aktivita, která má potenciál takovému regionu přinést rozvoj se počítá. Tedy nový nabyvatel by se na to měl dívat jako na součást turistické infrastruktury regionu. Její další setrvání má smysl jen tehdy, pokud bude řádně financovaná, ne jako doposud. A samo si to na sebe nevydělá. Stejně jako si na sebe nevydělá zámek v Jindřichově Hradci,. Landštejn… i to má mecenáše v podobě veřejných zdrojů.
Provoz úzké nebude stát více, nežli provoz zámku.
Znovu: zmíněné hrady nikdo nedaroval za 1 Kč, nenakapsoval se s dluhy 350 milionů Kč a pak to nenutil eraru s tím, že si to někdo milostivě pronajme. Mně celá tahle reorganizace připadá pouze jako kdyby se mluvilo o obnovení provozu, nikoliv o splacení dluhů. Stojí a padá na skutečnosti, jestli se to zatáhne z veřejného, nic jiného to není
Máte pravdu, zmíněné hrady a zámky stát znárodnil. A nedal za ně ani jednu korunu. Já tam splacení dluhů vidím. Je to doprava pro veřejnost a ta se bez subvencí dělat nedá. Tzn. má-li někdo nový dluhy alespoň zčásti splatit, musí vidět svoji budoucnost a ta se bez veřejných kompenzací nedělá nikde v Evropě. V tomto oboru. To odvětví je silně regulováno, podívejte se třeba kolik nákladů uhradí regulovaný poplatek za užití dopravní cesty. 15%? Drtivá většina přepravy osob je kompenzována. Ze všeho nejvíce v této zemi MHD v Praze, kde ta slavná tramvajenka kryje cca 8% nákladů DPP a… Číst vice »
Když je vám nezdá, že zrovna případě této atrakce jsou ekonomické analýzy rozhodující, tak do toho můžete jít s klidem sám.
Jasně, univerzální pragmatická, a nezlobte se na mě, hloupá reakce. Nekecej a zkus si to sám. Už tam běžím.
Jen jsem chtěl naznačit, že zrovna toto si veřejnou podporu zaslouží. Bez ohledu na lumpárny, které se kolem toho objevily. Historii neznám.
Zbořme hrady, zámky, spalme svoji minulost. Hlavně, že to sype.
Apropo, pochopil jsem, že zájemci jsou. A netvrdím, že by to měla být bezedná díra na peníze. Jen si to v tomto případě zaslouží alespoň vyčerpat všechny možnosti, než se koleje vytrhají a poslední zhasne.
Vaše reakce je iracionální. S historií tohoto případu se můžete seznámit zde: https://zdopravy.cz/tag/jhmd/ Tady jde o to, že věřitelé a akcionáři chtějí zpět alespoň část peněz, které jim v tom průšvihu lítají. Konstrukce je taková, že se to navleče na znovuobnovení provozu a poslední jouza v řadě by si to měl „výhodně koupit“, a zaplatit pravděpodobně přes půjčku v bance. Jinak ten region je velmi zajímavý vcelku neporušenou přírodou, historií i možností pěší i cykloturistiky, nebo návštěvy sousedního Waldviertelu. Úzkorozchoná železnice je pouze jeden (minoritní) prvek této mozaiky, který zajímá pouze určitou skupinu příznivců. Tato akce má bohužel smůlu s… Číst vice »
Návštěvy oněch dalších památek lze ovšem spojit s použitím vlaku namísto desítek aut (ano, je tam i bus, ale). Je to střípek mozaiky, bez nějž se sice nerozsype, ale bude neúplná. Škoda, že trať do Waldviertel není propojena (kromě tedy určitého mírného zlepšení rychlostních parametrů, které by ji přiblížilo i běžnému užití).
V Nové Bystřici stojí v cestě propojení do Rakouska panelák.
https://www.google.com/maps/@49.017809,15.1107891,3a,75y,85.54h,96.73t/data=!3m6!1e1!3m4!1swNL4PNFtmjRVOY8Y3onsAw!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu
A ono jde také s územním plánem tam skloubit i nějakou činnost, mít zdroje a cíle zboží na kolejích, tím pádem tam dostat na koleje i nákladní dopravu.
😂… tu novou vlastnickou strukturu nerozmotá už nikdo😂
Privatizace zisku, socializace ztrát
To je krásný klasický sloh… Takhle to mohlo vyjít před sto lety v „Ohlase od Nežárky“. 🙂
Nicméně vážně – doufejme, že ti lidé to myslí dobře a taky že to dobře dopadne…
Vypadá to na konstruktivní vývoj. Vzhledem k uvedeným subjektům, které za tímto stojí, to vypadá dobře. Není potřeba ve všem hledat negativitu. Čas ukáže. Trať by měla vlastnit společnost obcí, měst, což by byl subjekt s možností žádání o příspěvky ze SFDI, apod. To je jediná možnost, jak zajistit rozvoj ve veřejném zájmu. Podobně jako trať Šumperk – Kouty nad Desnou.
Jenže Železnice Deská se celoročně zabývá normální dopravní obslužností a toto je sezónní atrakce.
Z JH do NB tím nikdo z/ do práce denně jezdit nebude, bus jede 25 min.
Krom turistické atrakce – osobního provozu, tam vidím jako podstatnou možnost, že vlastník navrhovaného provozovatele drážní dopravy by tam po letech mohl obnovit i celoroční provoz nákladní – na jindřichohradecku nakládá tzv. kulatinu, a pokud by ji nemusel nechat vozit po sininích ke klasicky rozchodné dráze, ale svezl ji dráhou úzkoroschodnou, tak to pomůže nejen jemu, ale zejména silnicím a obyvatelům regionu!
V tom případě si to strategický investor, který je produktem firem, které mají dřevo, jako hlavní předmět podnikání, může ponechat rovnou.
A vozí ta firma vůbec nějaké dříví vlakem? A i kdyby: když nic jiného, byla by to jedna překládka navíc …
WTT na železnici funguje. Překládka z úzkorozchodného vozu (které tam ani nejsou) do normálněrozchodného není nezbytně nutná. V časech dávných se tam používaly „podvalníky“, které umožňovaly vézt normální vůz po 760 mm. Nicméně, nakládá se tam, kde je vhodná plocha. Jestli to k ní jede po silnici 10 km nebo 20 km, už nehraje roli. Nevím, jestli někde kolem 760 mm taková plocha je. I kdyby byla, myslím že za náklady spojené s navážením malým skupin vozů na úzkokolejku to nestojí. Dneska je tendence naložit co nejrychleji co nejvíc vozů a hurá do světa, na nějaké týdenní šmrdlání po úzkokolejce… Číst vice »
Máte pravdu, i když i ty úzkorozchodné vozy by se možná sehnat daly – ale v takovém případě už by asi bylo lepší rovnou využití kontejnerů. Ale zavádět v současnosti na JHMD nákladní dopravu by byl anachronizmus – není rok 1900.
To tam logicky patří stejně jako na koleje obecně. Je to jen otázka koncepce, organ izace. Naopak anachronismus je neustálý tlak na rozvoj silniční dopravy a nákladní vůbec! Není tu druhá polovina 20. století.
Jde tam také o to dostat tam třeba zpracovatelský průmysl, další výroby, sklady, zemědělskou činnost , bydlení apod. Proč se to vše cpe do volné krajiny a s navázáním na silnice a dálnice? V tom je princip. Prostě i využít to, co už sloužilo těmto účelům a je to navázané na trať a konečně striktně zastavit zábory volné krajiny, zemědělské půdy apod. Zase jsme v tom pozadu i oproti zahraničí, kde zemědělská půda je už pomalu nad zlato a chrání se a nerozprodává se, slouží pro výrobu potravin, pro zadržování vody atd.. Ale řeči o grýndýlu se melou donekonečna a… Číst vice »
A zrovna tuto relaci jste jako „obecného zástupce těch tratí jako celku“ vybral jistě zcela náhodou…
Co takhle z Kamenice do JH i Černovic, tam je „ZDO“ naprosto adekvátní využití tratě. I ten kus z JH na východ by s přimhouřením očí šel, a na spojení Černovic s Táborem vadí vlastně taky hlavně „jen“ ten přestup.
Trať do NB jsem uvedl zcela spontánně, možná proto, že jsem tam z JH občas jel (autem). Nemám přehled o přepravních proudech na obou tratích, akorát vím, že: – přepravu osob na obou tratích zajištovaly Hašišbedny a osobně bych jel z JH do KNL, nebo NB raději jakýmkoliv autobusem, než nějakým ohavným nepohodlným skákadlem, do kterého se leze hůř, než do kurníku a nemá ani normální okna – KNL leží na území kraje Vysočina, takže její případná ZDO vlaky z JH by musela být nějakým způsobem projednána a odsouhlasena z KV v Jihlavě – trať JH – KNL vede v… Číst vice »
Konečně už – jen do doby, kdy konečně se začně opravdu počítat, kolik ta silniční doprava stojí (tedy i ty autobusy) a kolik pak bude celá ta silniční legrácka stát. Prostě to do nekonečně nepůjde! Ano, záměr je tak dlouho to vltoukat do hlavy, než se železnice zlikviduje a pak už nezbude než používat pak i tu drahou a nákladnou silniční dopravu. Tento záměr tu už trvá hezky dlouho a pomalu se prosazuje, i když to jeho realizátorům nejde tak, jak by s i to představovali. A jen poznámka – není to teorie ani konspirační – byl jsem svědkem i… Číst vice »
Tu vaši básničku z Dopravního webu o tom, jak každá silnička stojí měsíčně miliardu a vlak jede samospádem zdarma…. Jste evidentně nezapomněl….
Ten přestup tam byl vždy ostudný, ale to se snad dá řešit nejlépe a i bez peněz.
Na východ určitě ne…leda v šotosnech, v reálném provozu tam byl vzduch mimo turistiky.
I toto může sloužit jako narmální doprava, dopravní obslužnost. Není to tak složité a nereálné.
Pro doplnění informací z článku uvídím link se zajímavými informacemi o aktivitách pana senátora Jaroslava Chalupského z Jindřichova Hradce.
https://www.hradecsrdcemarozumem.cz/blog/zachranari-uzkokolejky-odpovidaji-na-5-klicovych-otazek/
Konkretizaci jeho čerstvého vyjádření o tom, proč si myslí, že reorganizační návrh obsahuje lži jsem tam bohužel nenašel.
Možná by se s ním mohl spojit autor článku, provést s ním rozhovor a přinést i nějaké informace „z druhé strany“.
Lze očekávat, že články na téma JHMD, asi nejen na tomto serveru, budou letos patřit k mediálním trvalkám.
A s čím se plánuje turistický provoz jezdit? Očekávám, že vozidla jsou několik let bez údržby.
Píšou, že to zaplatí firma Good thing
No, nevím: s.r.o. založená před 14 měsíci, se základním kapitálem 20 tisíc Kč, která má jako předmět činnosti uvedeny jen obecné údaje – skoro bych se bál, že je to jen nějaká „prádelna“, a s takovým subjektem se pouště do podnikání …
Ale mohu se samozřejmě mýlit.
Je zcela běžná praxe v podnikání si na každý nový projekt založit novou společnost. Třeba developeři běžně mívají na každý blok budov její vlastní společnost, takzvané SPV.
To nerozporuji, ale developeři podnikají ve stále stejném oboru a nevím nic o tom, že by ta firma obchodující se dřevem někdy podnikala cokoli v oboru provozování drážní osobní dopravy. Možná je to tedy pouhá zástěrka pro někoho dalšího, kdo sice odborně na takové podnikání má, ale nechce být (zatím) vidět, ve mně to ovšem rozhodně důvěru nebudí.
Problém je i jinde a to na straně Jihočeského kraje, který chce objednat pouze turistický provoz. Pokud relace Kamenice nad Lipou – Jindřichův Hradec patřila k nejvytíženějším železničnímrelacím v rámci Jihočeského kraje měl by kraj objednat pravidelnou osobní dopravu min. v relaci Kamenice nad Lipou – Jindřichův Hradec.
Vyloučeno není nic. Víte, ono je docela těžké vyčleňovat peníze v krajském rozpočtu, když vlastně není jisté, zda vůbec budou moci být tyto peníze vynaloženy. Objednávka prázdninového provozu na letošní rok je neočekávaným výdajem, se kterým se nepočítalo. V průběhu příštích let se situace může měnit, nehledě na to, že letos budou krajské volby a o případné objednávce každodenního provozu bude tedy rozhodovat nová politická reprezentace.
Dále je otázka, zda technický stav tratě a vozidel po 2 letech bez provozu aktuálně umožňuje zajistit každodenní provoz.
A taky by na to mohl někde zakoupit 3 Stadlery… provoz s těmi vyžilými Balm/ú není pro ZDO vhodný.
Odkud pramení informace o „vytíženosti železničních relací“ v JČK? Děkuji za info.
Asi bylo myšleno, že jde o nejvytíženější relaci na tratích JHMD.
Já bych se připojil ke Kubrtovi a jeho dotazu.
Trbus to napsal jednoznačně na celý JČ kraj.
Bylo by zajímavé vědět, kdo za JHMD (nebo KU) dělal výsledek a jak si to mohl (a reálně dělal/nedělal) KU v ČB zkontrolovat.
Dobře, tak jinak (přesněji): asi bylo myšleno, že jde o nejvytíženější relaci na jihočeských (= úsecích ležících na území Jč. kraje) tratích JHMD.
Já chci slyšet vysvětlení od autora výroku, když tady na jeho základě vyzývá kraj, co by měl dělat 🙂 A ano, ptám se proto, že ten výrok je přinejmenším zavádějící.
Problém je na straně akcionářů a věřitelů, nikoliv na straně kraje!
Těch 5 mil. ad hoc na letošní turistický provoz je pozitivní gesto.
Zkrachovala soukromá firma, která cosi koupila od státu za 1 Kč. Po personálně – organizačních změnách v roce 2012 začaly vznikat dluhy, které za 10 let dosáhly ohromné výše 350 mil. Kč.
Věřitelé a akcionáři pasivně nechali nejméně posledních 5 let , bez jakékoliv snahy sešup stopnout, vše dojít až do bankrotu. Teď jsou neobyčejně aktivní a snaží se dostat alespoň k nějakou část svých peněz zpět a „předat“/ přeprodat to okolním obcím.
tak v čem ale mělo stopnutí sešupu spočívat. lejt tam další peníze nebo je poslat do konkurzu už dávno?
Ta opatření mohou být různého druhu: – organizační – personální – technická – ekonomická – právní *** Co např. dělaly banky, poskytující úvěry? Když e-on dostane vaší zálohu za elektřinu o pár dnů později, obratem vám posílá „zdvořilé e-maily“. *** Teoreticky: Pokud by byl vyhlášen konkurs v době, kdy byly souhrnné dluhy třetinové (120 mil. Kč), řešení by bylo, vzhledem k výši ocenění majetku firmy, mnohem snadnější. *** Pokud pan Čajánek v minulosti tvrdil, že příčinou je neplacení Kraje Vysočina za dopravní cestu, mohl dopravní obsluhu na té druhé větvi ukončit s poukazem, že další provozování dopravy na této trati… Číst vice »
Bohužel mám pocit, že se vytvořil spolek provozovatele dráhy a dopravce, kteří budou vykonávat činnost pokud to veřejné peníze (obce, kraj, SFDI) budou platit.
Nikoliv, na tom, máme zájem o celek jako turistickou atrakcí a tomu budou odpovídat i ceny, které v případě parního
Které v případě parního provozu byli násobně vyšší než běžné jízdné a vlaky plné.
Jsem hodně zvědavý na obce, jak se zachovají.
Až za rok dva bude potřeba velkých investicí do trati.
Kraj snad bude mít zájem zachovat minimálně letní provoz i do budoucna..
Prozatím jsem zaznamenal, že je mnohem více zájemců o moderaci celého procesu, než o to, kdo bude ten POSLEDNÍ článek řetězu, který si, na koupi/ zaplacení strategickému investorovi, bude muset vzít půjčku v bance.
Dělá to dojem, že organizátoři záchrany to chtějí obcím skoro vnutit – viz slovní zásoba:
– „…okolní obce by měly trať ZÍSKAT“
– „…aby soukromí investoři POMOHLI dosáhnout obcím dlouhodobého výsledku“.
Tolik dobročinnosti ve velkoobchodním balení jen nabádá ke zvýšené ostražitosti.
Soukromá firma není žádná charita. Je tak zřejmé, že hlavním cílem je na záchraně JHMD vydělat. Určitě se nedá čekat, že by provoz JHMD z dobré vůle dotovali z vlastní kapsy.
To je správné, ať vydělávají, v tom jim nikdo bránit nebude.
Pak ale nechápu tu úpornou snahu – skoro vnitit prodej firmy chudým obcím okolo trati, která docela intenzivně čiší z publikovaného návrhu reorganizace.
Já v tom vidím snahu „najít hlupáka“, který bude ochoten zaštítit svým jménem další existenci té drážky aspoň po nějakou dobu, aby to „konkursní správce“ nemusel prodat s ještě větší ztrátou, než v jaké je to už teď, a aby to vůbec někdo koupil nebo aspoň mohl tu ztrátu nějak snížit. Odpovědnost by tak přešla na toho „hlupáka“ a „Černý Petr“ by nakonec zůstal v rukách jeho a ne těch, kdo jej drží teď.
Pregnantně formulováno!
Sám jsem zvědavý na to, kdo ze sebe toho posledního Hejla, který se nechá dobrovolně uvrtat do dluhů, udělá.
Pořád je to na vodě. Záchrana ma šanci v případě dotovaní z veřejných rozpočtů (obce, kraj, SFDI). Bohužel nikde není jistota, že peníze z veřejných rozpočtů budou.
A z textu nemám dojem, že by tu investici chtěl provést soukromý kapitál ale že v případě získání balíku peněz bude nikdo udržovat trať a někdo na ní jezdit.
Stejně je na tom většina železniční sítě v ČR. Kde by se jezdilo a udržovalo, kdyby do toho nešly balíky peněz z eráru?
„v případě získání balíku peněz bude nikdo udržovat trať a někdo na ní jezdit“
Dovedu si představit (i když doba už se asi mění i pokud jde o „šotoušské“ aktivity), že na to, aby někdo třeba i (skoro) zadarmo přikládal pod kotel (a přitom si třeba i mohl dokonce za odměnu nelegálně „zatahat za střevo“) nebo posunoval a štípal jízdenky se pořád ještě dost zájemců najde, ale udržování trati už zdaleka tak lákavá zábava není – a hlavně ji bude muset někdo aspoň zčásti platit (protože ani ta „sponzorující“ firma neudělá všechno zadarmo).