Reakční doba? S rychlostí roste dráha, kterou prostředek ujede než to vůbec zprocesuje mozek řidiče a dostaví se svalová reakce (přes sekundu).
Velkohamerská žebříkářská
1 rok
V Amsterdamu je takové opatření i celkem pochopitelné (z mého zcela laického pohledu). Mnohem víc lidí tu používá k přepravě jízdní kolo, takže se kromě snížení brzdné dráhy vozidla zvýší i bezpečnost cyklistů. Ale jak už se tu zmiňovalo, tak jak jde doba dál tak i elektrokola jezdí čím dál rychleji, tak to zanedlouho může v ulicích nizozemské metropole vypadat že cyklisté budou rychlejší než automobily. Pokud by se však něco takového zavádělo v 80% v nějakém českém městě, už bych v tom viděl problém. U nás je ta cyklistika přece jen někde jinde než v Nizozemsku.
E-bike je v EU omezený na 25km/h a pohon slouží jen pro výpomoc při šlapání. Cokoliv nad to už je prakticky motorové vozidlo.
V. F.
1 rok
Celkem se mi takové opatření líbí. Nevím tedy jakým způsobem si dodržování v Amsterdamu vynutí, ale co se týče ČR, tak řidiči v Praze nedodržují ani 50 či 70 km/h. Představa, že by najednou všichni jezdili třicítkou se zdá být sci-fi.
frank
1 rok
to bude zajímavé, jak se město postaví k rychlosti všech účastníků provozu 🙂 Zrovna v Amsterdamu je registrována největší porce z 32 000 kol kategorie speedy pedelec což jsou elektrokola s přípomocí až do 45km/hod a jsou v zásadě vyloučena z cyklostezek . Třeba v Utrechtu je celkem nedávno pustili zpátky na cyklostezky s tím, že nesmí jet rychleji než 30, ovšem nikdo to nekontroluje…
Přesně. 30 jedu na rovině i na starém XC HT s 26 ráfky. Představa, že se táhnu maximálně 30 na gravelu nebo dokonce na silničce a ještě mě u toho někdo buzeruje radarem, jestli to náhodou někde s kopce nebylo 35…
Jiří Kocurek
1 rok
„a bezstarostně“
Jo jasně, jako ten co vlezl pod šalinu…
Pavel P.
1 rok
Ta 50 pro MHD je dobrý vtip. To bude fungovat stejně jako u nás. U nás je přes město 30 pro kamiony a on se přes den vždy nějaký kamion najde, takže jezdí prakticky 30 všichni.
MHD by mělo mít povolenou 50 na samostatném tělese, respektive v samostatné části.
Pako
1 rok
Plošná 50 ve městě je naprostý nesmysl. Pokud má město fungovat musí mít všechny úrovně komunikací – hlavní průjezdné 70 km/h a více, spojovací (sběrné) mezi většími celky na 50 km/h a pak ty poslední obslužné klidně 30 i méně.
V těle taky máte vše od tlustých a kapacitních tepen až po ty nejdrobnější vlásečnice. Ale zelení inženýři holt chtějí živoucí organismus jen z vlásečnic. To nikdy fungovat nebude!
ak vy niečo neviete, neznamená to, že to nevie nikto
k paralele s telom: 20% sa to netýka + MHD (vysokokapacitná tepna) bude 50 (a majú tam i metro)
No a Amsterdam je hlavne cyklistické mesto (to predsa nikdy fungovať nemôže, v daždi, na nákupy nikto predsa nepoužije bicykel … aj to je príklad omylu)
Amsterdam může být cyklistické město, je to placka. Nedovedu si to představit v Praze, ta je samý kopec (+ levná lítačka), to prostě člověk lidi na kola nedostane
Tohoto vaseho slameneho panaka nikdy nikdo vazne neprosazoval. Tricitka by ve meste mel byt zaklad, coz ale neznamena, ze by nemely existovat ulice, na kterych bude povoleno vic. Abych se drzel vaseho prikladu, na pocet mete v tele taky tech vlasecnic o dost vic nez vetsich cev…
Asi jak kde. Ale třeba na Jana Želivského si řidiči chtějí nechat možnost rychlé jízdy i když to bude brzo jen v jednom pruhu. Svého času jsme v dopravní komisi diskutovali návrh na radar, který by hlídal aspoň tu padesátku když už není přijatelné snížit rychlost značkou. No a samozřejmě jsme se setkali s kategorickým nesouhlasem proponentů osobní (auto)svobody včetně vedoucího autoškoly jakožto zástupce navrhující koalice. A to bylo důvodů primárně hlukových, překračování norem v ulici, ne přímo kvůli bezpečnosti.
Rychlou jízdou je míněna padesátka? Není-li dodržována (jako že je vidět, že mnohými řidiči není), tak dohled nad jejím dodržováním. Tady se moc nevymyslí, jde o komunikaci, která supluje MO.
Jenže zjevně určitá sorta autickaru bude sabotovat i kontrolu dodržování předpisů. Je to jejich svoboda na to kašlu….
Radek Musil
1 rok
Stále říkám, že míříme k počátkům. Když před vozidlem (i před vozidlem MHD) půjde člověk mávající červeným praporem, tak je velice pravděpodobné, že se počet smrtelných a vážných úrazů podstatně sníží. Člověk s praporem bude muset jít i před cyklistou, i oni už způsobili smrtelné nehody.
A nebude to prostou pravděpodobností? Chodců se kolem silničních komunikací motá jistě nepoměrně, o několik řádů více, než cyklistů. Jsem dalek toho to jakkoli zlehčovat, ale ne každý vám na ta účelová moudra naskočí. Z toho, že jsem minulý pátek byl svědkem, jak cyklistka sejmula na chodníku u pěší zóny mladíka, taky nic negeneralizuju. Možná bych se zeptal, jak v kontextu boje za lepší zítřky hodnotíte nyní už masivní rozšiřování předkolizních systémů v moderních autech, včetně detekce chodců. Všespásné to samozřejmě není, ale může to přispět k výraznému zkrácení reakční doby.
MHD jezdi na zlomku ulic co IAD. Take je vetsi, a tom padem lepe viditelna. V okoli zastavek pak jede pomalu.
Co z toho plati pro IAD?
František
1 rok
Jémináku, komunismus, ekologismus, bruselismus, cyklismus. Život v Amsterdamu a v Moskvě není totéž. Když dojde na faktické jednání, Češi zřejmě radši tu moskevskou cestu.
Nizozemsko je ukázkou moderního urbanismu, který se tam vyvíjí již od 70. let, kdy pochopili, že auto nemá být primární prostředek pro pohyb po městě a systematicky podle toho začali rekonstruovat ulice. Za tu dobu získali spoustu zkušeností a jejich veřejný prostor a města celkově tak vypadají. Prvotřídní cykloinfrastruktura, preference pěší a mhd dopravy, omezení automobilů… Něco, čím by se ostatní města rozhodně měla inspirovat.
Takovým téměř plošným snížením rychlosti by se neměl inspirovat nikdo. Pokud člověk chodí po městě, tak si myslím, že se nemůže cítit ohrožován automobilovou dopravou jedoucí rychlostí 50 km/h. Snížení na 30 má smysl tam, kde skutečně dochází k nějakému ohrožování. Proč ale snižovat rychlost někde, kde člověk jde po chodníku a kromě přechodů se do vozovky vůbec nedostane?
Byl jste někdy v Amsterdamu? Víte jak vypadá urbanisticky? Pokud ne, nevím proč píšete své úvahy o tom, co by měli v Amsterdamu dělat.
Btw, taková 40 km/h dneska znamenala 4 přejeté jedním vlakem bez větších šancí pro ně. Proč myslíte, že 50 km/h, kterou navíc v ČR nikdo nedodržuje, pokud ho k tomu nedonutí provozní situace na silnici, by měla být ok. Navíc když s tím nemáte zkušenosti a děláte soudy od klávesnice
V Amsterdamu jsem byl několikrát. Navíc nevím, proč bych měl psát o Amsterdamu. V úvodním příspěvku je uvedeno, že by se tím měla inspirovat ostatní města. Vy máte pocit, že ostatní města jsou jako Amsterdam? Asi byste neměl dělat soudy od klávesnice.
Osobně se se tedy na chodnících v českém prostředí necítím nějak příjemně. Málokdo dodržuje rychlost, a to i u přechodu či u škol. Bohužel, většinu řidičů zpomalí jen úsekové měření.
Já si třeba při chůzi v oblasti okolo I.P.Pavlova auty z magistrály ohrožován připadám (byť jedou „jen“ padesátkou). Desítky chodců se tísní u přechodů, aby dostali 10 sekund na to, přejít přes nebezpečnou 12metrovou bariéru. Nemluvě o velmi nepříjemném hluku, který auta způsobují. To samé platí u Muzea. Takže jsem toho názoru, že v obydlených oblastech a místech, kde se pohybuje velké množství lidí, by měla být 30 základ (kromě opravdu hlavních tahů typu Jižní spojka)
Je důležité věci neuspěchat. Debatu o pojetí veřejného prostoru ve městech, kterou v Nizozemí nebo Dánsku zvládli v 60. letech, už u nás vedeme 20 let. Soudě podle výsledků komunálních voleb a aktivit radnic, ještě nejméně dalších 20 let se bude diskutovat. Pokud se nic špatného nestane, podobným tempem se dostaneme i k adekvátní odezvě na výsledky této debaty. Infrastrukturu srovnatelnou se zmíněnými státy lze tedy u nás očekávat cca za (2020-1970)*4 let, tj. přibližně v roce 2223. Teoreticky se ale také může stát, že nějaká vyšší moc srovná se zemí všechna sídla v Česku a potom by bylo možné… Číst vice »
? Naopak se tím snad úroveň/kvalita života ve městě zvýší. Snížení hluku, rizika nehody atd. Pro lidi využívající bezprostřední okolí silnic je to výhra.
Joo, ti Nizozemci, co tahle zelená řešení uplatňují již desítky let vyloženě strádají. Člověk se projde po jejich městech a všude vidí ten rozpad civilizace, degradaci a hnus. Jejich životní úroveň setrvale klesá, takže mohou jen toužebně koukat na ta správná řešení například na videiích z pražské magistrály.
Takoví pomýlení chudáci, jen kdyby Vás měli, Vy byste jim to vše se svým vzděláním a odborností vysvětlil. Oni totiž určitě žádné odborníky a zkušenosti nemají.
krasnej argumentacní faul, nekdo Vam brani zalozit si vlastní web, platit si hosting a psat poutave pribehy aby jste měl čtenost a prachy z reklam?? Ne?? Tak nemelte o komunismu, chovejte se demokraticky a zalozte si vlastni web s vlastnim nazorem…
Tak kdybyste se třeba ráčila obtěžovat podívat na tu mapu, tak byste mohla vidět, že žádných magistrál se to v Amsterodamu netýká, prakticky jde jen o centrum uvnitř okruhu. Ovšem ekoteroristé, jak jim někdo přečte, že v Amsterodamu je 30, tak se hned jdou lepit někam na dálnici nebo hlavní dopravní tepny.
Pro kontext proty, co původní koment nestihli – kolega se děsil zániku civilizace kvůli „zelené ideologii“.
Trumway
1 rok
„„Při rychlosti 30 kilometrů za hodinu je brzdná dráha o polovinu kratší (13 metrů) než při rychlosti 50 kilometrů za hodinu (27 metrů). Při maximální rychlosti 30 kilometrů v hodině tedy očekáváme o 20 až 30 procent méně vážných nehod. “ Asi takhle. Očekávat mohou, ale … Snížení rychlosti je dobré tam kde to má opodstatnění a to jsou oblasti kolem škol atd. Plošné snížení bude na škodu. Ale jestli mají tolik místa, že si mohou dovolit vytvořit prakticky ještě jednou takovou silniční síť aby měla MHD své vlastní pruhy tak prosím. A opravdu jsem zvědavý na to jak chtějí… Číst vice »
A obráceně- Pokud člověk na nějaké takové nebezpečné místo kde by stálo za to rychlost snížit u nás upozorňuje obvykle se to nesetká s pochopením i když je nad slunce jasné, že to význam má a že na daném místě už několik vážných srážek s chodci bylo.
Ne ne. Ne vždy ta chyba je v chodcích. Pokud máte silnici z kopce a přes ní vede přechod pro chodce vozidlo rozjeté více než je povoleno nezastavíte. A to mluvím o suchu a nikoliv o kluzké vozovce. Víte, někteří řidiči si z dopravního značení upozorňujícího na přechod pro chodce nebo na úsek kde je pohyb dětí nic nedělají. A vlastně je otázkou jestli ona paušální nesnížená rychlost není v takovém místě i tak až příliš vysoká.
A nejde jen o chodce. Když máte výjezd z vedlejší ulice na hlavní a rozhledové poměry máte ani ne na předpisovou třicítku, protože maximalizace parkování na obou stranách až k okraji křižovatky, tak je to recept na nehody mezi auty, které se skutečně z tohoto důvodu stávají.
Elektrokola mají limit 25 km/h, takže auta ve smíšeném provozu, když tam budou bicykly nevyhnutelně převládat, se ani na tu povolenou třicítku nakonec nedostanou.
Zajímavější budou ty pruhy pro MHD, kam se určitě začnou tlačit luxusní vozy papalášů včetně těch „zelených“.
No, ked myslite. Nedavno sa mi pochvalil kamarat. Kupil si elektrokolobezku s 1200 W motorom. On je taky trochu vacsi a tazsi ale aj s nim ta kolobezka do kopca vytiahla 50 km/h.
taky se mi to líbí, ale tohle u nás nepůjde:
1) spousta lidí tam jezdí na kole (a na to je uzpůsobená i infrastruktura)
2) řidiči tam nejsou takoví neurotičtí chvátalové jako u nás
PepaM
1 rok
Super, tak snad brzy i v Praze a dalších českých městech.
To je i můj argument proti zavádění. Osadit ulice zančkami, které nikdo nikdy nevymáhá (protože tam nebude radar a policie má lidi sotva na dvě hlídky na celou městkou část) je alibismus, který reálně nepomůže. Ostatně i Zelení, jedni z největších proponentů, podle dat uznávají, že efekt snížení rychlosti, hluku nebo emisí je minimální, že jde spíš o ten pocit bezpečné ulice než o faktické snížení rychlosti vozidel. Ano, v civilizované Evropě to funguje, protože lidi jsou zvyklí dodržovat pravidla, neberou všechno co se jim nelíbí jako buzeraci, nesoutěží o vteřiny v každé uličce a nechají chodce přejít už z… Číst vice »
Ten fungujici recept je uplne jinde. Oni ty ulice s tricitkou stavi tak, ze kdyz tam clovek jede autem, je 30 +- rychlost, kterou by tam jel,i kdyby vsechny znacky odfoukl vitr. Jasne, ted pri velky zmene to udelaj znackama. Ale jakmile se nektera z tech ulic bude predelavat, dostane i charakter tricitkovy. Protoze to funguje nasobne lip, nez. Vymahat tricitku na ulici, ktera celkovym charakterem rika: „jed osmdesat, na to jsem navrzena“ NL policie pry ve skutecnosti napr. rychlost moc nemeri, nepotrebuje to, rychlost za ne resi infrastruktura a design ulic.
Překvapuje mě, že brzdná dráha je kratší o polovinu, a ne o očekávaných šestnáct pětadvacetin.
Reakční doba? S rychlostí roste dráha, kterou prostředek ujede než to vůbec zprocesuje mozek řidiče a dostaví se svalová reakce (přes sekundu).
V Amsterdamu je takové opatření i celkem pochopitelné (z mého zcela laického pohledu). Mnohem víc lidí tu používá k přepravě jízdní kolo, takže se kromě snížení brzdné dráhy vozidla zvýší i bezpečnost cyklistů. Ale jak už se tu zmiňovalo, tak jak jde doba dál tak i elektrokola jezdí čím dál rychleji, tak to zanedlouho může v ulicích nizozemské metropole vypadat že cyklisté budou rychlejší než automobily. Pokud by se však něco takového zavádělo v 80% v nějakém českém městě, už bych v tom viděl problém. U nás je ta cyklistika přece jen někde jinde než v Nizozemsku.
E-bike je v EU omezený na 25km/h a pohon slouží jen pro výpomoc při šlapání. Cokoliv nad to už je prakticky motorové vozidlo.
Celkem se mi takové opatření líbí. Nevím tedy jakým způsobem si dodržování v Amsterdamu vynutí, ale co se týče ČR, tak řidiči v Praze nedodržují ani 50 či 70 km/h. Představa, že by najednou všichni jezdili třicítkou se zdá být sci-fi.
to bude zajímavé, jak se město postaví k rychlosti všech účastníků provozu 🙂 Zrovna v Amsterdamu je registrována největší porce z 32 000 kol kategorie speedy pedelec což jsou elektrokola s přípomocí až do 45km/hod a jsou v zásadě vyloučena z cyklostezek . Třeba v Utrechtu je celkem nedávno pustili zpátky na cyklostezky s tím, že nesmí jet rychleji než 30, ovšem nikdo to nekontroluje…
Přesně. 30 jedu na rovině i na starém XC HT s 26 ráfky. Představa, že se táhnu maximálně 30 na gravelu nebo dokonce na silničce a ještě mě u toho někdo buzeruje radarem, jestli to náhodou někde s kopce nebylo 35…
„a bezstarostně“
Jo jasně, jako ten co vlezl pod šalinu…
Ta 50 pro MHD je dobrý vtip. To bude fungovat stejně jako u nás. U nás je přes město 30 pro kamiony a on se přes den vždy nějaký kamion najde, takže jezdí prakticky 30 všichni.
MHD by mělo mít povolenou 50 na samostatném tělese, respektive v samostatné části.
Plošná 50 ve městě je naprostý nesmysl. Pokud má město fungovat musí mít všechny úrovně komunikací – hlavní průjezdné 70 km/h a více, spojovací (sběrné) mezi většími celky na 50 km/h a pak ty poslední obslužné klidně 30 i méně.
V těle taky máte vše od tlustých a kapacitních tepen až po ty nejdrobnější vlásečnice. Ale zelení inženýři holt chtějí živoucí organismus jen z vlásečnic. To nikdy fungovat nebude!
ak vy niečo neviete, neznamená to, že to nevie nikto
k paralele s telom: 20% sa to netýka + MHD (vysokokapacitná tepna) bude 50 (a majú tam i metro)
No a Amsterdam je hlavne cyklistické mesto (to predsa nikdy fungovať nemôže, v daždi, na nákupy nikto predsa nepoužije bicykel … aj to je príklad omylu)
Amsterdam může být cyklistické město, je to placka. Nedovedu si to představit v Praze, ta je samý kopec (+ levná lítačka), to prostě člověk lidi na kola nedostane
Ještě k Vám, Radime, nedorazil poštovní holub s informací o novém vynálezu elektrokole?
O tom elektrokole které je dražší než skútr a mnohem snáz mi ho ukradnou? To radši pěšky.
Ve městě je i množství rozsáhlejších rovin, zdaleka ne každý musí jet tam, kam potřebuje, nutně přes údolí nebo naopak přes kopec.
Tohoto vaseho slameneho panaka nikdy nikdo vazne neprosazoval. Tricitka by ve meste mel byt zaklad, coz ale neznamena, ze by nemely existovat ulice, na kterych bude povoleno vic. Abych se drzel vaseho prikladu, na pocet mete v tele taky tech vlasecnic o dost vic nez vetsich cev…
To, že třicítka by ve městě měla být základ, to je váš názor. Většina komunálních voličů má ale názor jiný. A to je rozhodující.
Spiše zákonodárci chtějí vždycky číslo, na které není potřeba cedule. A občas se hádají, které z 30/50/70 to bude.
Pokud těch 20% budou hlavní a průjezdní silnice, tak je to ideální. Vedlejší s 30 budou OK. Hlavní silnice s 30 si nedovedu představit. Zatím.
A jakou rychlostí projíždíte město typu „Praha“? Opravdu by něco plošná „třicítka“ něco změnila???
Asi jak kde. Ale třeba na Jana Želivského si řidiči chtějí nechat možnost rychlé jízdy i když to bude brzo jen v jednom pruhu. Svého času jsme v dopravní komisi diskutovali návrh na radar, který by hlídal aspoň tu padesátku když už není přijatelné snížit rychlost značkou. No a samozřejmě jsme se setkali s kategorickým nesouhlasem proponentů osobní (auto)svobody včetně vedoucího autoškoly jakožto zástupce navrhující koalice. A to bylo důvodů primárně hlukových, překračování norem v ulici, ne přímo kvůli bezpečnosti.
Rychlou jízdou je míněna padesátka? Není-li dodržována (jako že je vidět, že mnohými řidiči není), tak dohled nad jejím dodržováním. Tady se moc nevymyslí, jde o komunikaci, která supluje MO.
Jenže zjevně určitá sorta autickaru bude sabotovat i kontrolu dodržování předpisů. Je to jejich svoboda na to kašlu….
Stále říkám, že míříme k počátkům. Když před vozidlem (i před vozidlem MHD) půjde člověk mávající červeným praporem, tak je velice pravděpodobné, že se počet smrtelných a vážných úrazů podstatně sníží. Člověk s praporem bude muset jít i před cyklistou, i oni už způsobili smrtelné nehody.
No jasně. Pokud se chcete něčemu přiučit, tak se podívejte na kolizní matici za období 2011-2020 na území v ČR. Při srážce s autem zemřelo o 14640% (slovy čtrnácttisícšestsetčtyřicet procent) více chodců než s cyklistou.
https://besip.cz/getattachment/Pro-odborniky/Zahranicni-materialy/Tri-ze-ctyr-smrtelnych-nehod-v-Evrope-se-tykaji-os/matice-kolizi-2011-2020-(usmrceni-do-24-hod).pdf?lang=cs-CZ
A nebude to prostou pravděpodobností? Chodců se kolem silničních komunikací motá jistě nepoměrně, o několik řádů více, než cyklistů. Jsem dalek toho to jakkoli zlehčovat, ale ne každý vám na ta účelová moudra naskočí. Z toho, že jsem minulý pátek byl svědkem, jak cyklistka sejmula na chodníku u pěší zóny mladíka, taky nic negeneralizuju. Možná bych se zeptal, jak v kontextu boje za lepší zítřky hodnotíte nyní už masivní rozšiřování předkolizních systémů v moderních autech, včetně detekce chodců. Všespásné to samozřejmě není, ale může to přispět k výraznému zkrácení reakční doby.
Slameny panák.
Pak zase budou přejížděni ti s červeným praporem.
I v Praze se 30 nakonec zavede. Jen to bude s 30 letým zpožděním.
Podmínkou ale bude, že to bude zavedeno už všude okolo a Praha + další česká města, budou úplně poslední.
Pokud se jedná o bezpečnost chodců, proč je tedy výjimka pro MHD?
Pokud chodec poletí vzduchem po nárazu autobusu tak se pocítí nějak lépe, povznešeně? 🙂
Čeká se trošku větší kvalita řízení od někoho kdo to dělá profesionálně
To je vidět třeba u kamionů…
Jo, a proto chtějí dopravci snížit věkovou hranici z 21 na 18 let.
To nezávisí na kvalitě řízení, ale na bezmozkovi, co před monstrum vleze. A profík si může vybrat – zranit bezmozka nebo desítky nevinných ve voze…
Tak kvantita dopravních prostředků je odlišná.
Preference veřejné dopravy?
Určitě se radši nechám přejet autobusem než Golfem…
Cyklisti preferují nechat se přejet tramvají.
MHD jezdi na zlomku ulic co IAD. Take je vetsi, a tom padem lepe viditelna. V okoli zastavek pak jede pomalu.
Co z toho plati pro IAD?
Jémináku, komunismus, ekologismus, bruselismus, cyklismus. Život v Amsterdamu a v Moskvě není totéž. Když dojde na faktické jednání, Češi zřejmě radši tu moskevskou cestu.
Trefa…
Nizozemsko je ukázkou moderního urbanismu, který se tam vyvíjí již od 70. let, kdy pochopili, že auto nemá být primární prostředek pro pohyb po městě a systematicky podle toho začali rekonstruovat ulice. Za tu dobu získali spoustu zkušeností a jejich veřejný prostor a města celkově tak vypadají. Prvotřídní cykloinfrastruktura, preference pěší a mhd dopravy, omezení automobilů… Něco, čím by se ostatní města rozhodně měla inspirovat.
Takovým téměř plošným snížením rychlosti by se neměl inspirovat nikdo. Pokud člověk chodí po městě, tak si myslím, že se nemůže cítit ohrožován automobilovou dopravou jedoucí rychlostí 50 km/h. Snížení na 30 má smysl tam, kde skutečně dochází k nějakému ohrožování. Proč ale snižovat rychlost někde, kde člověk jde po chodníku a kromě přechodů se do vozovky vůbec nedostane?
Byl jste někdy v Amsterdamu? Víte jak vypadá urbanisticky? Pokud ne, nevím proč píšete své úvahy o tom, co by měli v Amsterdamu dělat.
Btw, taková 40 km/h dneska znamenala 4 přejeté jedním vlakem bez větších šancí pro ně. Proč myslíte, že 50 km/h, kterou navíc v ČR nikdo nedodržuje, pokud ho k tomu nedonutí provozní situace na silnici, by měla být ok. Navíc když s tím nemáte zkušenosti a děláte soudy od klávesnice
Btw, taková 40 km/h dneska znamenala 4 přejeté jedním vlakem bez větších šancí pro ně
Takže zavedeme třicítku pro vlaky?
Mezi vlakem a silničním vozidlem je je obrovský rozdíl.
V Amsterdamu jsem byl několikrát. Navíc nevím, proč bych měl psát o Amsterdamu. V úvodním příspěvku je uvedeno, že by se tím měla inspirovat ostatní města. Vy máte pocit, že ostatní města jsou jako Amsterdam? Asi byste neměl dělat soudy od klávesnice.
Osobně se se tedy na chodnících v českém prostředí necítím nějak příjemně. Málokdo dodržuje rychlost, a to i u přechodu či u škol. Bohužel, většinu řidičů zpomalí jen úsekové měření.
Já se na chodníku cítím přímo nebezpečně. Proč? No jednoduše proto, že na chodníku stojí auta a já je musím obcházet po silnici.
V takovém případě jdu raději po silnici, tam jezdí ti slušní. Po chodníku co chvíli kolem mě prosviští pumpičkář.
Ale po chodniku zadna auta nejezdi. Tam Vas muze ohrozit typicky bezohledny cyklista nebo elektrokolobezkar. Jste si jist, ze vite, co je chodnik?
Já si třeba při chůzi v oblasti okolo I.P.Pavlova auty z magistrály ohrožován připadám (byť jedou „jen“ padesátkou). Desítky chodců se tísní u přechodů, aby dostali 10 sekund na to, přejít přes nebezpečnou 12metrovou bariéru. Nemluvě o velmi nepříjemném hluku, který auta způsobují. To samé platí u Muzea. Takže jsem toho názoru, že v obydlených oblastech a místech, kde se pohybuje velké množství lidí, by měla být 30 základ (kromě opravdu hlavních tahů typu Jižní spojka)
Proto jsem psal, že snižovat se má tam, kde to má smysl. Ne však plošně.
Snížit plošné a vyjimky na víc. Z prostého důvodu, těch 50km/hod má být zlomek oproti 30km/hod
Je důležité věci neuspěchat. Debatu o pojetí veřejného prostoru ve městech, kterou v Nizozemí nebo Dánsku zvládli v 60. letech, už u nás vedeme 20 let. Soudě podle výsledků komunálních voleb a aktivit radnic, ještě nejméně dalších 20 let se bude diskutovat. Pokud se nic špatného nestane, podobným tempem se dostaneme i k adekvátní odezvě na výsledky této debaty. Infrastrukturu srovnatelnou se zmíněnými státy lze tedy u nás očekávat cca za (2020-1970)*4 let, tj. přibližně v roce 2223. Teoreticky se ale také může stát, že nějaká vyšší moc srovná se zemí všechna sídla v Česku a potom by bylo možné… Číst vice »
Stejně je z toho cítit sociální experiment mající za úkol snížit tu ohavně vysokou životní úroveň a vrátit ji někam k roku 1930
? Naopak se tím snad úroveň/kvalita života ve městě zvýší. Snížení hluku, rizika nehody atd. Pro lidi využívající bezprostřední okolí silnic je to výhra.
Co to blabolite za blbosti…
Joo, ti Nizozemci, co tahle zelená řešení uplatňují již desítky let vyloženě strádají. Člověk se projde po jejich městech a všude vidí ten rozpad civilizace, degradaci a hnus. Jejich životní úroveň setrvale klesá, takže mohou jen toužebně koukat na ta správná řešení například na videiích z pražské magistrály.
Takoví pomýlení chudáci, jen kdyby Vás měli, Vy byste jim to vše se svým vzděláním a odborností vysvětlil. Oni totiž určitě žádné odborníky a zkušenosti nemají.
/s
A toto měla být reakce na kolegu Tojejedno, bohužel neumím koukat na mobilu.
Pan Tojejedno již odpočívá na parkovišti, kde si prohlíží ve zpětném zrcátku svoji genialitu.
Aha. Tedy se omlouvám a beru zpět. Nedošlo mi, že Tojejedno by mohl být nick.
A ještě se pan Sura chová jako za komunistu- jiný názor nebere….a jakmile se napíše tak ho blokuje a nebo rovnou maže co?
Mazání někoho za vulgární mluvu je komunismus?
krasnej argumentacní faul, nekdo Vam brani zalozit si vlastní web, platit si hosting a psat poutave pribehy aby jste měl čtenost a prachy z reklam?? Ne?? Tak nemelte o komunismu, chovejte se demokraticky a zalozte si vlastni web s vlastnim nazorem…
Jeho web, jeho pravidla. To je svoboda podnikání, opak komunismu.
Tak by to chtělo napsat na koho jste reagoval aby se ten dotčený mohl k tomu vyjídřit ; – )
Tak kdybyste se třeba ráčila obtěžovat podívat na tu mapu, tak byste mohla vidět, že žádných magistrál se to v Amsterodamu netýká, prakticky jde jen o centrum uvnitř okruhu. Ovšem ekoteroristé, jak jim někdo přečte, že v Amsterodamu je 30, tak se hned jdou lepit někam na dálnici nebo hlavní dopravní tepny.
Však já to vím. Já vím, že v Nizozemsku to dělají rozumně a ne plošně. Jen jsem si utahoval z komentáře kolegy Tojejedno, který už tu teda není.
Pro kontext proty, co původní koment nestihli – kolega se děsil zániku civilizace kvůli „zelené ideologii“.
„„Při rychlosti 30 kilometrů za hodinu je brzdná dráha o polovinu kratší (13 metrů) než při rychlosti 50 kilometrů za hodinu (27 metrů). Při maximální rychlosti 30 kilometrů v hodině tedy očekáváme o 20 až 30 procent méně vážných nehod. “ Asi takhle. Očekávat mohou, ale … Snížení rychlosti je dobré tam kde to má opodstatnění a to jsou oblasti kolem škol atd. Plošné snížení bude na škodu. Ale jestli mají tolik místa, že si mohou dovolit vytvořit prakticky ještě jednou takovou silniční síť aby měla MHD své vlastní pruhy tak prosím. A opravdu jsem zvědavý na to jak chtějí… Číst vice »
A obráceně- Pokud člověk na nějaké takové nebezpečné místo kde by stálo za to rychlost snížit u nás upozorňuje obvykle se to nesetká s pochopením i když je nad slunce jasné, že to význam má a že na daném místě už několik vážných srážek s chodci bylo.
Jestli nebude chyba v chodcích? Takové nezachrání ani ta 30ka.
Ne ne. Ne vždy ta chyba je v chodcích. Pokud máte silnici z kopce a přes ní vede přechod pro chodce vozidlo rozjeté více než je povoleno nezastavíte. A to mluvím o suchu a nikoliv o kluzké vozovce. Víte, někteří řidiči si z dopravního značení upozorňujícího na přechod pro chodce nebo na úsek kde je pohyb dětí nic nedělají. A vlastně je otázkou jestli ona paušální nesnížená rychlost není v takovém místě i tak až příliš vysoká.
A nejde jen o chodce. Když máte výjezd z vedlejší ulice na hlavní a rozhledové poměry máte ani ne na předpisovou třicítku, protože maximalizace parkování na obou stranách až k okraji křižovatky, tak je to recept na nehody mezi auty, které se skutečně z tohoto důvodu stávají.
Chyba není v chodcích, ale v infrastruktuře, která není pohybu chodců uzpůsobena.
Elektrokola mají limit 25 km/h, takže auta ve smíšeném provozu, když tam budou bicykly nevyhnutelně převládat, se ani na tu povolenou třicítku nakonec nedostanou.
Zajímavější budou ty pruhy pro MHD, kam se určitě začnou tlačit luxusní vozy papalášů včetně těch „zelených“.
Elektrokola sice limitována jsou, ale všichni víme jek to s těmi omezovači je. Ale třeba tam nejsou takoví koumáci a kutilové.
No, ked myslite. Nedavno sa mi pochvalil kamarat. Kupil si elektrokolobezku s 1200 W motorom. On je taky trochu vacsi a tazsi ale aj s nim ta kolobezka do kopca vytiahla 50 km/h.
Na Západě nejsou papaláši typu českých, nedejbože polských. Tam se vám může stát, že mluvíte i s prezidentem bez ochranky.
Elektrokola mají limit 25km/h v Česku, to je ale naše specifikum, jsou státy, kde limit nemají, jen pak např. musí mít SPZ.
Ne, to je plošná EU norma.
V Česku je spíš specifikum vyšší procento kutilů, co má potřebu to obcházet.
Pokud by elektrokola měla mít povoleno jezdit po chodníku, jak to tu vychvalovali někteří obdivovatelé Amsterdamu, tak je i těch 25km/h moc.
Proč píšu o kolech na chodníku – to k tomu Amsterdamu neodmyslitelně patří. Tam kola na ulici snad vůbec nejezdí.
Kvituju 👍
taky se mi to líbí, ale tohle u nás nepůjde:
1) spousta lidí tam jezdí na kole (a na to je uzpůsobená i infrastruktura)
2) řidiči tam nejsou takoví neurotičtí chvátalové jako u nás
Super, tak snad brzy i v Praze a dalších českých městech.
V Praze už na mnoha místech 30km/h zóny jsou. Problém je, že se příliš nekontroluje dodržování rychlosti v těch zónách.
Koukněte na měření třeba tady https://youtube.com/watch?v=3pS9dYNUdnM
Nejprve je potřeba vynutit dodržování stávajících limitů.
To jsou, ale k těm 80 % to má ještě daleko.
A jinak samozřejmě souhlasím, je potřeba nejen zavádět, ale i důsledně vymáhat.
To je i můj argument proti zavádění. Osadit ulice zančkami, které nikdo nikdy nevymáhá (protože tam nebude radar a policie má lidi sotva na dvě hlídky na celou městkou část) je alibismus, který reálně nepomůže. Ostatně i Zelení, jedni z největších proponentů, podle dat uznávají, že efekt snížení rychlosti, hluku nebo emisí je minimální, že jde spíš o ten pocit bezpečné ulice než o faktické snížení rychlosti vozidel. Ano, v civilizované Evropě to funguje, protože lidi jsou zvyklí dodržovat pravidla, neberou všechno co se jim nelíbí jako buzeraci, nesoutěží o vteřiny v každé uličce a nechají chodce přejít už z… Číst vice »
Ten fungujici recept je uplne jinde. Oni ty ulice s tricitkou stavi tak, ze kdyz tam clovek jede autem, je 30 +- rychlost, kterou by tam jel,i kdyby vsechny znacky odfoukl vitr. Jasne, ted pri velky zmene to udelaj znackama. Ale jakmile se nektera z tech ulic bude predelavat, dostane i charakter tricitkovy. Protoze to funguje nasobne lip, nez. Vymahat tricitku na ulici, ktera celkovym charakterem rika: „jed osmdesat, na to jsem navrzena“ NL policie pry ve skutecnosti napr. rychlost moc nemeri, nepotrebuje to, rychlost za ne resi infrastruktura a design ulic.
To u nás nehrozí ani do budoucna. Jednak moc práce s přestavbou ulice, ale hlavně snížení výběru peněz za vyšší rychlost.
Jen pak nevim, kde je těch 40tis policistů… vyjma vražd objasnenost ne úplně dobrá, na silnicích džungle…