Bikesharing Doprava ve městě

Americký Lime zkusí uspět v Praze s e-koloběžkami. Odemknutí za 25 Kč, minuta jízdy za 2 Kč.

Elektrické koloběžky Lime. Foto: Lime
Elektrické koloběžky Lime. Foto: Lime

Pražané a návštěvníci mají novou možnost dopravy po hlavním městě. Do Prahy vstoupila americká společnost Lime s nabídkou půjčení elektrických koloběžek. Systém bude fungovat na podobném principu jako například sdílená auta či kola. Službu firma spustí 26. září. Po Praze rozmístí stovky koloběžek s baterií.

Lime představila své plány dnes v závěru Týdne evropské mobility; Praha je sedmým evropským městem, kam americký start-up vstoupil. „Lime se chce stát účinnou alternativou pohybu po městě a skutečným řešením, které pomůže zlepšit smart mobilitu a snížit emise uhlíku,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Zájemci o službu si musí stáhnout aplikaci Lime do svého mobilního telefonu, ta pak zobrazí nejbližší koloběžky v okolí. Zákazník si naskenuje QR kód nebo zadá číslo, kterým ji odemkne. Cena za odemčení je 25 korun, další 2 koruny zaplatí za každou minutu jízdy. Pro srovnání: nedávno spuštěný systém sdílených elektroaut reVolt nabízí jízdu za 4 koruny za minutu, ale „pod střechou“ v autě a bez fixní platby za odemčení (pouze je stanovena minimální útrata nejméně 20 Kč). Helmy budou zdarma, firma se chce zaměřit na osvětu a bezpečnost.

Firma plánuje ve městě v rušnějších částech 50 – 60 hotspotů. Zaměřit se chce hlavně na místa s veřejnou dopravou, aby mohl uživatel například rychleji po výstupu z metra dojet na místo, kam nejezdí tak často autobus či tramvaj. Koloběžky bude nabíjet přes noc, vždy v devět je Lime sveze na jedno místo a nabije, v půl sedmé budou už opět na stojanech. 
Minimální věk pro jízdu je 18 let, uživatel nepotřebuje řidičský průkaz. Maximální rychlost koloběžky je 25 kilometrů za hodinu.

Jinou možností je využití takzvaných Nabíječů, tedy lidí, kteří si koloběžku vezmou na starost a přes noc koloběžku nabijí. Za to získají stokorunový kredit. „Naše koloběžka nabízí cenově dostupný, přitom zábavný a praktický zážitek z města,“ řekl Noa Khamallah, evropský ředitel Lime pro oblast Government Affairs.

Lime se chce rozšířit i do dalších měst. „Jsme připraveni diskutovat i s dalšími českými městy, kterým je blízká udržitelnost. Máme ambici pomoct všem východoevropským zemím v jejich snaze snížit znečištění ovzduší, nezaměstnanost a zlepšit městskou mobilitu,“ vysvětluje George Moreton, ředitel Lime zodpovědný za Českou republiku.

Lime je rychle rostoucí start-up z Kalifornie, nedávno získal mezi investory 335 milionů dolarů. Jeho hodnota je aktuálně 1,2 miliardy dolarů.

Sdílená kola či koloběžky jsou celosvětově velkým hitem, ne všechny projekty ale dopadly dobře. Před rokem při stejné akci oznamoval vstup do Prahy čínský gigant Ofo se sdílenými koly, firma se ale z Česka rychle stáhla.

Časopis Forbes citoval šéfa nejúspěšnějšího tuzemského projekt sdílených kol Rekola Víta Ježka. „V Praze není stále vhodná infrastruktura a to, jak se domnívám, povede k tomu, že uživatelé budou jezdit po chodníku, protože nebudou mít jinou možnost. A to povede k tomu, že se to bude muset určitým způsobem řešit. A Praha to zatím neuměla dělat jiným způsobem než restriktivně,“ řekl Ježek.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Při tak velké uvažované ceně za použití tomu velkou naději na dlouhou budoucnost nedávám: chápu, že ta vysoká „nástupní sazba“ asi souvisí především s náklady na komplikovaný systém dobíjení (když ta vozítka chtějí někam svážet a pak zase rozvážet), ale pak by měla být mnohem nižší (maximálně poloviční) sazba za minutu použití – jinak se asi příliš velkému počtu lidí nevyplatí se do toho vůbec zapojovat.

Jiří
Host
Jiří

nesouvisí, koloběžky dobíjí sami uživatelé formou malého přivýdělku. Lime bude stahovat z ulice pouze rozbité či ojeté koloběžky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V textu se ovšem píše něco zcela jiného, než o čem se nás tady snažíte přesvědčit = viz: „Koloběžky bude nabíjet přes noc, vždy v devět je Lime sveze na jedno místo a nabije, v půl sedmé budou už opět na stojanech.“ – ta Vaše varianta je tam uvedena pouze jako „Jinou možností je využití takzvaných Nabíječů“. Ale možná těch „Nabíječů“ bude nakonec dost – jenže pak by zase mohlo hrozit, že koloběžek nebude k dispozici na veřejných místech dost už ráno v potřebně časnou hodinu, protože „Nabíječi“ budou teprve doma vstávat a pak ještě pojedou sami na koloběžce do… Číst vice »

K
Host
K

Revolt stojí 4 Kč/min ne za kilometr (viz jejich web).

babilon
Host
babilon

Fungují na vlastní triko nebo je to jenom další vysavač městských dotací a ve skutečnosti dražší než taxík?

Adam Bílek
Host
Adam Bílek

Firma plánuje ve městě v rušnějších částech 50 – 60 hotspotů s výjimkou částí Prahy 1, kde aktuální platí zákaz jízdy na kole. – Ne, nic takového na Praze 1 už neplatí. Omezení bylo zrušeno soudem a omezující značky jsou zakryté.

VRT
Host
VRT

Přijít s něčím takovým s podzimem? Zajímavý podnikatelský tah…

Petr
Host
Petr

Firma je z Kalifornie, to leccos napovídá. 🙂

Partneři