Bikesharing Doprava ve městě

Americký Lime zkusí uspět v Praze s e-koloběžkami. Odemknutí za 25 Kč, minuta jízdy za 2 Kč.

Elektrické koloběžky Lime. Foto: Lime
Elektrické koloběžky Lime. Foto: Lime

Pražané a návštěvníci mají novou možnost dopravy po hlavním městě. Do Prahy vstoupila americká společnost Lime s nabídkou půjčení elektrických koloběžek. Systém bude fungovat na podobném principu jako například sdílená auta či kola. Službu firma spustí 26. září. Po Praze rozmístí stovky koloběžek s baterií.

Lime představila své plány dnes v závěru Týdne evropské mobility; Praha je sedmým evropským městem, kam americký start-up vstoupil. „Lime se chce stát účinnou alternativou pohybu po městě a skutečným řešením, které pomůže zlepšit smart mobilitu a snížit emise uhlíku,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Zájemci o službu si musí stáhnout aplikaci Lime do svého mobilního telefonu, ta pak zobrazí nejbližší koloběžky v okolí. Zákazník si naskenuje QR kód nebo zadá číslo, kterým ji odemkne. Cena za odemčení je 25 korun, další 2 koruny zaplatí za každou minutu jízdy. Pro srovnání: nedávno spuštěný systém sdílených elektroaut reVolt nabízí jízdu za 4 koruny za minutu, ale „pod střechou“ v autě a bez fixní platby za odemčení (pouze je stanovena minimální útrata nejméně 20 Kč). Helmy budou zdarma, firma se chce zaměřit na osvětu a bezpečnost.

Firma plánuje ve městě v rušnějších částech 50 – 60 hotspotů. Zaměřit se chce hlavně na místa s veřejnou dopravou, aby mohl uživatel například rychleji po výstupu z metra dojet na místo, kam nejezdí tak často autobus či tramvaj. Koloběžky bude nabíjet přes noc, vždy v devět je Lime sveze na jedno místo a nabije, v půl sedmé budou už opět na stojanech. 
Minimální věk pro jízdu je 18 let, uživatel nepotřebuje řidičský průkaz. Maximální rychlost koloběžky je 25 kilometrů za hodinu.

Jinou možností je využití takzvaných Nabíječů, tedy lidí, kteří si koloběžku vezmou na starost a přes noc koloběžku nabijí. Za to získají stokorunový kredit. „Naše koloběžka nabízí cenově dostupný, přitom zábavný a praktický zážitek z města,“ řekl Noa Khamallah, evropský ředitel Lime pro oblast Government Affairs.

Lime se chce rozšířit i do dalších měst. „Jsme připraveni diskutovat i s dalšími českými městy, kterým je blízká udržitelnost. Máme ambici pomoct všem východoevropským zemím v jejich snaze snížit znečištění ovzduší, nezaměstnanost a zlepšit městskou mobilitu,“ vysvětluje George Moreton, ředitel Lime zodpovědný za Českou republiku.

Lime je rychle rostoucí start-up z Kalifornie, nedávno získal mezi investory 335 milionů dolarů. Jeho hodnota je aktuálně 1,2 miliardy dolarů.

Sdílená kola či koloběžky jsou celosvětově velkým hitem, ne všechny projekty ale dopadly dobře. Před rokem při stejné akci oznamoval vstup do Prahy čínský gigant Ofo se sdílenými koly, firma se ale z Česka rychle stáhla.

Časopis Forbes citoval šéfa nejúspěšnějšího tuzemského projekt sdílených kol Rekola Víta Ježka. „V Praze není stále vhodná infrastruktura a to, jak se domnívám, povede k tomu, že uživatelé budou jezdit po chodníku, protože nebudou mít jinou možnost. A to povede k tomu, že se to bude muset určitým způsobem řešit. A Praha to zatím neuměla dělat jiným způsobem než restriktivně,“ řekl Ježek.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Při tak velké uvažované ceně za použití tomu velkou naději na dlouhou budoucnost nedávám: chápu, že ta vysoká „nástupní sazba“ asi souvisí především s náklady na komplikovaný systém dobíjení (když ta vozítka chtějí někam svážet a pak zase rozvážet), ale pak by měla být mnohem nižší (maximálně poloviční) sazba za minutu použití – jinak se asi příliš velkému počtu lidí nevyplatí se do toho vůbec zapojovat.

    • nesouvisí, koloběžky dobíjí sami uživatelé formou malého přivýdělku. Lime bude stahovat z ulice pouze rozbité či ojeté koloběžky.

      • V textu se ovšem píše něco zcela jiného, než o čem se nás tady snažíte přesvědčit = viz: „Koloběžky bude nabíjet přes noc, vždy v devět je Lime sveze na jedno místo a nabije, v půl sedmé budou už opět na stojanech.“ – ta Vaše varianta je tam uvedena pouze jako „Jinou možností je využití takzvaných Nabíječů“. Ale možná těch „Nabíječů“ bude nakonec dost – jenže pak by zase mohlo hrozit, že koloběžek nebude k dispozici na veřejných místech dost už ráno v potřebně časnou hodinu, protože „Nabíječi“ budou teprve doma vstávat a pak ještě pojedou sami na koloběžce do svého zaměstnání …
        Uvidíme, jak se to vyvine – zajímavé to jistě bude, když i „růžová kola“ v Praze docela fungovat začala.

  • Fungují na vlastní triko nebo je to jenom další vysavač městských dotací a ve skutečnosti dražší než taxík?

      • Otázka je jak dlouho, většina těchto projektů je postavena na tom, aby se později staly součástí dotovaného byznysu, protože komerčně 9 z 10 nedává absolutně smysl.
        Viz Rekola, aktuálně se Brno (Zelení) bude snažit je dotovat skrz dotace na MHD – mají geniální nápad, že by šalinkarta platila i na Rekola resp. sdílená kola. Čili by jim nějaký ten milionek přepustili na úkor dopravního podniku a/nebo rozpočtu města. Zelení zeleným…. jak uvedl jeden z nich, když přijedu trolejbusem do centra, tak abych pak pokračoval od zastávky na kole – v centru, které přejdu pěšky celé za 10 minut….
        Podobně Velonet mohutně dotuje aby se dostal do „systému“

        • Lepší než dotovat automobilovou dopravu, oproti které se na kola dávají opravdu jen desetiny procent.

  • Firma plánuje ve městě v rušnějších částech 50 – 60 hotspotů s výjimkou částí Prahy 1, kde aktuální platí zákaz jízdy na kole. – Ne, nic takového na Praze 1 už neplatí. Omezení bylo zrušeno soudem a omezující značky jsou zakryté.

    • Máte pravdu, ale tuhle perlu mají v tiskové zprávě. Čekám na jejich vyjádření, jak to mysleli.

      • No mysleli to tak, že na Praze 1 zatím stále vládne stryko Fester a ten je obecně proti všem pohybujícícm se věcem, co nejsou právě autem (takže kola, tramvaje…). No uvidíme po volbách, co si tam případně občané Prahy 1 zvolí místo něj (nebo jestli ho zvolí zase).

        • Nelžete. Kola nikomu nevadí, ale nemají cyklisti jezdit jako zvířátka + k tomu hlavním problémem jsou ty turistické půjčovadla… Pokaždé když jsme v centru, tak nás neohrožují v centru auta, ale kolisti…
          Ať si jezdí tam, kde to jde a necpou se do úzkých plných uliček v centru

  • Přijít s něčím takovým s podzimem? Zajímavý podnikatelský tah…

Newsletter

Partneři


Výběr editora