Alternativa pro koridor. SŽDC přidá další kolej mezi Týniště a Choceň, zrychlí na 140

Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra PardubiceStanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poslala úřadům k prozkoumání plány na modernizaci a rozšíření poslední části tratě, která se má

108 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MB

Proč pořád někdo mele tu samou písničku, že nejhorší úsek je Choceň-Ústí nad Orlicí? To je absolutní blbost. Ten je z celé trati naopak nejvíce propustný díky tomu, že všechny vlaky jedou stejně rychle a není tak potřeba mít mezi nimi mít delší časový rozestup!!! Kdy už konečně tuhle triviální věc pisatelé těchto blábolů pochopí? Problém je naopak úsek odbočka Parník-Ústí nad Orlicí, kde rychlá vrstva jedoucí 140-160 potřebuje před sebou velký časový odestup od nákladních vlaků, protože ty se nerozjedou na svých 80km/h jen tak a než dojedou do Ústí, tak už jim na paty šlape nějaký EC.

Dušan

Máte velké štěstí, že k tomu známe konkrétní aktuální čísla:
a) Ústí – Brandýs: 120/1440 minut – propustnost ve vlacích v 1+2 TK: 24,9/236 a 28/264
b) Brandýs – Choceň: 120/1440 minut – propustnost ve vlacích v 1+2 TK: 27,5/260 a 26,5/250
c) Dlouhá Třebová – Ústí: 120/1440 minut – propustnost ve vlacích v 1+2 TK: 24/229 a 25/238
Takže rozdíly mezi c) v porovnání s a) jsou 0,9/7 a 3/26 vlaků a b) pak 3,5/31 a 1,5/12 vlaků

Teda vážně, rozdíl max. 3,5 vlaků ve špičce a 31 mimo špičku..to je fakt kardinální průser:-)))))))))))))

MB

No, tak jinak. Nevím odkud ty čísla jsou, ale můžu i t taky vypočítat z NJŘ. Pokud je to jen prostý součet vlaků, co tudy projede za 24 hodin, tak to není úplně relevantní údaj. Ty vlaky tam projedou, to je pravda, ale je třeba říct i b) a to, že za předpokladu stejné nebo velice podobné rychlosti je kapacita mnohem větší. Dobře tady to pro krátkost úseku možná není tak vidět, ale krásně je to viditelné dál za Chocní na Pardubice. Protože zatímco v úseku ČT-Choceň to jaksi právě díky té 80km/h rychlosti stihne všechno projet jakš takš, tak… Číst vice »

Alex1979

Jestli se skutečně dočkáme v dohledné době elektrifikace sousední tratě 021 Týniště-Rychnov-Solnice, jaké osobní vlaky by tam dopravce mohl nasadit?
Bylo by rozumné zavést přímé osobní vlaky Hradec-Rychnov?
Díky.

Alibaba

Ptejte se/požadujte na Hradeckým kraji, nemožné to není.

Tomáš Záruba

Zrovna ten Borohrádek bych až tak neřešil. Nákladním vlakům je to při V>100 km/h jedno a pravidelná osobní doprava v Borohrádku zřejmě vždycky bude zastavovat. 110 km/h je přitom pro rozjíždějící se/zastavující vlaky omezením zanedbatelným. Jediné, čemu to bude reálně vadit, jsou odklonové dálkové vlaky, kde ta půlminuta jednou za pár měsíců taky roli nehraje.
Jedině tedy snad kdyby někdo chtěl zavádět Ex HK – Morava mimo Pardubice (což ale považuju za nesmysl, zvlášť až bude na 031 dvoukolejka).

V tomto případě je mnohem důležitější ta dvoukolejka a to se povedlo. Za mě tentokrát OK (když pominu tu trakci).

JiP

Tento nazor me opravdu fascinuje, protoze prece prave tato salamova metoda ustupku z parametru, kterou jsme provadeli pri stavbe koridoru nas nyni dovedla do uzkych a vraci se nam jako dobre hozeny bumerang. Mozna ted se muze zdat ze nejaky propad v rychlosti neni problem, ale ta stavaba me prece zivotnost desitky let a u nas bych se nebal mluvit ze timto bude stav na dalsich 100 let zakonzervovan! A jak ukazuje soucasnost, dobra infrastruktura je magnetem rozvoje a vubec bych si dnes netroufal hadat, co vsechno a proc tam po dostavbe muze zacit jezdit. Podivejte na seradiste v Ceske… Číst vice »

Tomáš Záruba

Při jakémkoliv budoucím rozvoji ve směru HK – Morava bude VŽDY logické jezdit v pravidelné osobní dopravě přes Pardubice. Rychlost v Borohrádku bude zajímavá maximálně tak v případě přímých R Náchod – Brno nebo cosi takového = nereálné.

A obviňovat ausgerechnet mě ze z obhajování snižování rychlostí je opravdu zábavné… Hned si připadám tak nějak vyváženěji. 🙂

MartinM

No pokud by vlak jel Praha-HK-Morava, tak ztěží budou v HK přepřahat mašinu, aby jí otočily směr Pardubice. Např. Slovácký a Valašský expres, které jezdí po půl hodině, bylo vhodné aby jeden jel přes Pce a druhý přes HK. I když na tradiční argument „nikdy se tak nejezdilo“ odpověď nemám. Nebo před lety „dočasně“ zrušené rychlíky HK- Týniště-Brno, kde Týniště sloužilo jako přestupní bod pro Rychnovsko a Náchodsko.

Alibaba

Elektrické jednotky vynalezeny, netřeba přepřehat. 🙂
Ale Slovácký a Valašský expres jeden jel přes Pce a druhý přes HK je akceptovatelný, ale stejně bych ho nechal zastavovat u v Borohrádku.

ukulele

Tomáš Záruba: Souhlasím. Méně už s JiP. Jen ta půlminuta je hodně obrazná, bude to pár sekund. Schválně počítejte.
Pro srovnaní: Půlminutu ušetříte, pokud na vzdálenosti 10 km zvýšíte rychlost ze 140km/h na 160km/h.
Každý si myslí, že se udělá rekonstrukce a ušetří se minuty. Fyzika je ale jen jedna. A pak do toho vstupuje ještě propustnost trati a zrychlení je jen na papíře…

jip

To je ale zverstvo tohle uvazovani. A co treba zahrnout do vypoctu cenu zbytecne propalene trakcni energie po dobu zivotnosti stavby na takovych propadech rychlost. Trate nejsou jen fyzika ale taky ekonomika provozu

Pavel Novák

Jaká zbytečně propálená energie ? Nebuďte hysterický.
Propad ze 140 km/h na 110 km/h v Borohrádku se nebude týkat nákladní dopravy, ani regionální dopravy (zastavuje vše, i spěšné vlaky). Jediné co bude muset mírně zpomalit je případný odklon dálkové dopravy z tratě 010.
Pro porovnání mnohem horší je propad rychlosti v Hoštejně ze 130 na 110 km/h, který se každý den týká desítek spojů.

LK

Ukulele: S touto logikou by auta jeste stale mohla jezdit max. 10 km/h jako pred 120 lety, protoze prece zrychleni na 11 km/h prece znamena pouze jeden kilometr navic… Toto uvazovani jde proti logice rozvoje lidske spolecnosti.

ukulele

JiP, LK: Ať se vám to líbí nebo ne, ta přeložka je neobhajitelná, protože její přínos je mizerný.

Qěcy

Celou atrakci pro nákladní dopravu zabije Hradec, protože v něm úrovňové křížení s linkami od Pardubic do Jaroměře bude tvořit stále stejný brutální špunt. Co ty na to, Tomáši?

Tomáš Záruba

No to já tvrdím už dlouho, že to chce obchvat HK. 🙂 Ale hlavně to chce umět tam dojet z Prahy, takže nějakou spojku typu Poříčany – kamsi na 020 (nebo aspoň modernizaci 060, ideálně s jižním obchvatem Nymburka a zaústěním do 231 MÚK). Ovšem pokud to budeme chápat ve smyslu „pro mimořádnosti“, a umíme si představit v praktickém provozu pozdržení Os o 1-2 min., tak střednědobě ten Hradec zas tak hrozný nebude. Tam jsou dvě skupiny za hodinu, v zásadě, a to jsou současně ty časy, kdy stejně ND neprojede před nebo za uzlem. A dvoukolejný průjezd ve směru… Číst vice »

Alibaba

A nestačil by podjezd trati Pardubice – Jaroměř trasovaný zhruba takhle: https://mapy.cz/s/38UVp
Začátek na konci mezi 1. a 2. nástupištěm, sklon přes 20 promile – čistě jen pro osobní vlaky, asi ideálně dvě koleje a maximalizovat průjezdy, protože by pro tuhle trať bylo málo nástupišť. Ty odstavné koleje by šli asi nahradit někde jinde, nevím co na to spodní voda (tam bych se radil v Nizozemsku), a kabelů tam taky bude požehnaně.

železničář v důchodu

„V tomto případě je mnohem důležitější ta dvoukolejka a to se povedlo. “
Dvoukolejka se sice povedla, ale její skutečné využití bude stejně jen malé – v podstatě bude fungovat jen jako záložní kapacita pro výluky a neplánované mimořádnosti. Ale dobře i tak.
A v ostatním (až na tu výhradu k trakci, která je nepodstatná, pokud už budou na přeměnu připravena PTZ) s Tomášem naprosto souhlasím – a nechápu podivně umanuté myšlení lidí typu „JiP“ …

To

Ono to zase tak umanuté není – to je tamhle zpomalení na 80, tamhle na 100 a neříkejte mi, že na vzdálenosti 200 km několik takových zpomalení se neprojeví. Nemluvě o zbytečných nákladech na energie, plynulost provozu atd. Čím víc „výkyvů“ od nějaké konstantní rychlosti, tím rapidně klesá propustnost trati. Takový náklad, když má zpomalit ze 140 – 120 v oblouku na 80, tak to znamená že pojede 80 několik kilometrů. Nemluvě na tom, že někteří dobráci strojvedoucí po trati, kde kolísají rychlosti jedou nějakým průměrem, aby nemuseli pořád zrychlovat a zpomalovat. Takže asi tak.

Alibaba

Problém je, že u nás náklady 120km/h nejezdí, takže nemusí zpomalovat. Jestli se v budoucnu o tom uvažuje, tak to určitě nebudou ty nejtěžší soupravy s 22,5t na nápravu.

JiP

Mozna jsem umanuty ale mluvim z osobni zkusenosti. Drive jsem cestoval vlakem skutecne casto, neb jsem nemel jinou moznost, dnes jiz temer az na par vyjimek vyhradne autem. Krome trati Praha-Ostava mi totiz zeleznice v CR nema fakt co nabidnout i v kontextu nedobudovane dalnicni site. Na to je muj cas prilis vzacny a zmena v podminkach CR je naprosto v nedohlednu. Navic jsem mel moznost vyuzivat zeleznici v nekolika „zeleznicne vyspelych“ zemich a to co se deje, buduje a planuje v CR je nikam nevedouci porodie. Jezde si dal svych 60, 80, 100 a diskutujte jestli 160 neni nejaka… Číst vice »

...

Takhle nějak jsem se na to díval dlouhá léta taky. Pak jsem viděl, jak se ještě teď jezdí z Norimberka do Frankfurtu (fakt, že tam jela souprava ICE, je nepodstatný, když se vleče značnou část trasy 70 km/h a čeká před jednokolejným tunelem, těch asi 18 km u Würzburgu, kde se mohla rozjet na 230 km/h, to rozhodně nevytrhlo), Amsterdam – Apeldoorn taky rychlostně nic moc, taky jsem viděl, jak dlouho je možné za nepříznivých okolností jet z Prahy do Brna po D1 a ten vlak zase nevychází pro některé cesty (jistě, zdaleka ne pro všechny) tak špatně. Jistě, mohl… Číst vice »

JiP

Samozrejme i v Nemecku najdete trasy, kde zeleznice, mnohdy z nedavno historickych duvodu, taky stoji za nic ale tech tras kde nema konkurenci je bezpocet, zatimco u nas je to presne opacne. Jakztakz konkurenceschopna je jedina trasa a zbytek je uplne mimo a nebo ze je na silnici uplny kolaps. Bohuzel jak se na zeleznici ale na vsem setri, tak on byva bohuzel soubezne kolaps i na zeleznici, dnes staci trocha snehu, nikde zadny personal, par letnich bourek s vetrem a blesky a koridory stoji na hodiny…..mohl bych dlouze vypravet…. A pak kdyz ctu, ze je zase nekde problem kosmicka… Číst vice »

Tomáš Záruba

Obecně hezké, ale zrovna tady akorát předvádíte snižování věrohodnosti podobné argumentace v případech, kdy skutečně o něco jde. Podruhé: Tahle trať nikdy nebude hlavním spojením v nějakém důležitém směru, když jen o chlup jižněji leží Pardubice a to na trati, kde směrem na východ už je a směrem na sever relativně brzy bude kompletně 160 km/h.

Pavel Hromek

Omlouvám se všem,názorů zde si samozřejmě vážím-ale promiňte,někteří z Vás jste opravdu snílkové.Sami víte,jak to zde v ČR chodí.Jakási „farmářka“ např.blokovala 10 let dostavbu dálnice u H.Králové,jinde územní rozhodnutí včetně stav.povolení trvalo 22 let,dálnici přes České středohoří začali stavět už komunisté,teprve nedávno byla dokončena a ještě s problémy ujíždějícího svahu.Takže prosím,zanechte snění…Některé nápady zde patří spíše do románů sci-fi.Děkuji .

LK

Ve Svycarsku a Rakousku, pokud maji nepriznive sklony nebo uzemni usporadani, stavi Gotthardsky tunel nebo Koralmbahn a jezdi v nich vlaky pres 150 km/h tam, kde predtim jezdili daleko pomaleji… Navrhuji tedy odboru pripravy staveb SZDC prestat vymyslet vlastni reseni typu kockopes, aby se vlk najedl a koza/stavajici trat zustala kompletni, a pouzit/prevzit/prelozit/masivne se inspirovat zavedenymi evropskymi postupy, ktere dokazou vyresit problemy, o kterych se v CR jeste ani nevi, ze vubec vznikaji…. Dalsi clanek na Zdopravy.cz.: https://zdopravy.cz/rakusane-poprve-prorazili-se-supertunelem-do-korutan-17519/ Pavel Hromek: Na zacatku kazdeho skveleho projektu je myslenka. Doporucuji si precist Schumannovu deklaraci, ktera stala u vzniku evropske integrace a z… Číst vice »

Pavel Novák

„Jakási farmářka“ by nedělala problémy, pokud by s ní státní správa jednala jako s člověkem a nikoliv póvlem. Rozumný kompromis mohl být vyřešen za několik měsíců. Inu když se nechtělo a ego úředníků bylo ve stratosféře, tak dostavba D11 trvala tak dlouho. Asi nutná daň za daný stav …

Jirka

Neoficiálně.V Borohrádku by mělo jít o rozšíření podjezdu a tím pádem ke změně označení silnice nově na silnici 1.třídy.Takže kamionová doprava do nebo z Škoda Kvasiny,přímo přes střední města.

Jiří Šrámek

Jak souvisí šířka podjezdu s kategorizací silnice?

kik

Jirko, ale v Borohrádkem už silnicie I. třídy vede a to I/36 (Nové Město u Chlumce – Pardubice – Holice – Čestice). A ten podjezd je opravdu úzkej a nízkej a navíc pár metrů od něj je křižovatka se silnicí II/305 do Horního Jelení.
A navíc ve výhledu ŘSD je kompletní přetrasování silnice I/36 mezi Holicemi a Borohrádkem (pokud si dobře vzhpomínám tak včetně obchvatu Borohrádku) a tím pádem by se nákladní doprava z města odvedla. Je to si běh na dlouhou trať ale s určitým výhledem.

Jirka

Současná šířka podjezdu neumožňuje průjezd kamionové dopravy přes centrum Borohrádku směrem na Čestice a průmyslovou zónu v okolí Škoda Auto.Obchvat Borohrádku je v nedohlednu.Proto se brání,aby nedopadli jako v nedalekých Častolovicích.

xhj

Ale v odkazu v článku je psáno, že i při vedení tratě v současné stopě je navrženo zvýšení koleje na podjezdnou výšku 4.20 m.

zesp

Ty protesty proti vyšším rychlostem na tratích není nic nového. A dokonce i požadavky na snížení rychlostí stávajících. Vím to jen zprostředkovaně, ale: Před cca 12 lety se dělala obnova TK Nezamyslice – Pivín na trati 301. K tomu měla být i výhybna Pivín. Prostá obnova kolejového svršku, rychlost 100 km/h zachována (je tam už dlouhou dobu). Proti záměru se postavila obec Pivín s tím, že svůj souhlas s akcí podmíní požadavkem na trvalé snížení rychlosti alespoň na 80 km/h, neboť při průjezdu rychlíku (1x za hodinu) dochází k otřesům v domech v souběžné ulici (silnice na Klenovice). Paradoxem je,… Číst vice »

Pavel Hromek

Asi tak…Dokud se radikálně nezmění zákony ve prospěch pro stát a veřejnost důležitých staveb-železnice,dálnice,je to o ničem.

Souprava

Pozor, lokálkoví fanoušci z toho budou mít radost. Bo dle nich je také VRT špatně, důležité je udržet lokálky, obnovit zrušené a postavit nové a ještě také nestavět žádné přeložky, co zastávky typu Střezimiř odsunou od zástavby.

Nejvtipnější na tom ale je, že tím akorát ještě paradoxně víc železnici uškodí ve prospěch dálnic, bo prostě lidi rychle jet chtějí a když to nepůjde vlakem, půjde to jinudy, po těch už postavených dálnicích, že… autem nebo busem.

Ale vysvětlete to lidem, dle kterých to nejdůležitější jsou lokálky, je to smysl jejich života a vše ostatní je jen takovej doplněk.

Tomas

A teď si představte, že SŽDC chce postavit barák v Praze přímo nad hlavákem…

To

sždc ne, ale čd… tam je ale vidina zisku

JiP

Neodolam si rypnout zde do vsech obhajcu VRT. Jsem zvedav jak se budou prosazovat v uzemnich planech prosazovat tyto megastavby, ktere se dotknou mozna desetitisicu lidi, kdyz prelozka trati o par metru v Borohradku je evidentne problem a kosmicka rychlost 160 km/h by zrejme zpusobila uhyn hospodarskych zvirat i jejich majitelu. Jenom upozornuji, ze ja mam ze sveho domu na dohled (i na doslech) jak zeleznicni koridor tak dalnici, aby me nekdo nepodeziral, ze nekomu ordinuji trate a sam bydlim kdesi v klidu na samote.

Alibaba

A podíval jste se prosím vás alespoň na mapu trati v Borohrádku?
Počítá územní plán s přeložkou = vykoupíme a zbouráme domy uvnitř oblouku? Tohle je takový základ, když chcete někde něco prosadit.

Mega stavby se posuzuj úplně stejně…

JiP

Obavam se, ze dokud nebudou uzemni naroky liniovych staveb automatickt pravne nadrazeny lokalnim uzemnim planum, tak se nikdy nepohneme z mista. Uzemni plan neni pismo svate ani prirodni zakon a v dnesnim svete, kde se veci tak rychle meni, je treba mit pravni pojistku, abychom nedopadli tak jak jsme dopadli. Pise se rok 2018 a nase dopravni infrastruktura jak zeleznicni tak silnicni je zcela impotentni plnit pozadavky dnesni doby. Dokonce bych se nebal mluvit (az na par vyjimek) o infrastrukturnim kolapsu nasi zeme. A kdo mel jenom trochu moznost cestovat po svete, tak musi jasne videt, ze stav dopravnich staveb… Číst vice »

Gejza

Jenomže územní plán obce musí vycházet z krajských zásad územního rozvoje, a ty zase z Politiky územního rozvoje CŘ. Liniové stavby lze dostat do územního plánu obce tím, že se zakreslí do zásad územního rozvoje (pokud ZÚR schválí zastupitelstvo kraje a nezruší soud). Tady to ale spíše vypadá, že SŽDC chtělo předejít případným sporům s obcí a proto raději rovnou navrhlo méně konfliktní variantu. Přeci jen od té trati nikdo nečeká, že zrychlí spojení Prahy s Ostravou o půl hodiny, ale především to, že co nejdříve zvýší kapacitu spojení východ-západ, a proto se SŽDC nejspíše nechce roky handrkovat o pár… Číst vice »

VRT

Souhlas…

Alibaba

Automaticky bychom se tak dostávali zpět do komunismu.
Problém je, že tento úsek přes Borohrádek není klíčový. A pro nákladní vlaky už vůbec ne. zdvoukolejnit se to předpokládám dá, a ten rychlostní propad je sice nežádoucí ale snesitelný.

železničář v důchodu

Jaký rychlostní propad? Vy jste v ČR už někdy viděl jet pravidelný vlak nákladní dopravy rychlostí větší než 120 Km/h – a kdy podle Vás bude takovou vyšší rychlostí nákladní doprava běžně jezdit?

Petr Šimral

Nikdy. Ekonomický nesmysl… S výjimkou pošty a zásilek jí podobných.

Alibaba

Pro osobáky. Z 140? na 110 (viz T.Záruba nahoře) a ještě tam bude všechno pravidelný s největší pravděpodobností zastavovat.

K.S.

Primární problém leží někde jinde, ne v zákonech, tom že někdo nechce prodat pole, nechat si zbořit barák… ale v tom že se zlepšení parametrů nechává jen na takovéto velké nárazové akce a nedělá se revitalizace v současné stopě, eventuálně s mnohem menšími zásahy, například mírným snížením sklonů, kde by zejména bylo cílem zvýšit rychlost na maximum a instalovat nová ZZ.

LK

KS To je to, co jsem psal nahore: Male krucky, krok za krokem, podle Robert Schumanna z 50. let. A obcas se proste par domu musi vykoupit, aby mohl vlak jezdit rychleji / dalnice mit vice pruhu.

a8n

Vidím, že svět pro vás existuje jen na západ od nás.

LK

a8n: Ne, existuje pro me i svet na vychode :-), ostatne krucek pro krucku je japonska tj. vychodni metoda kaizen (napr. Iwao Kobayashi z nedavnych) a jeji pouziti pri obnove po 2. svetove valce, podobne postupoval Cankajsek na Taiwanu po 2. svetove valce, popr. Mahatma Gandhi v Indii. Pokud mate radsi Ruskou federaci (ja ji akceptuji jako soucast sveta, ale jeji uloha pro svet ma sva omezeni), muzete se podivat na „6 Practical Steps to Implement Kaizen in Russian Business“ od Alexandera Zhukovskeho.

ketchup

Souhlasím s vámi.
Prosím Vás , ale používejte českou transkripci ruských jmen. Nebo azbuky obecně. Nám věkem starším s povinnou ruštinou to nedělá problém, a opravdu neumíme hned v hlavě spojit výslovnost Sh Zh Yi a Tch nebo Kh na š ž -ij a č nebo ch . Stále platí ČSN o tomto postupu, ale amerikanizace postihla i tuto oblast. Koneckoncú v jednom textu jste spojil obojí Čankajšek je česká transkripce čínštiny a Kobayashi anglická.

Martinm

Hlavní věc kterou si zastánci VRT nechtějí přiznat je neochota sousedních států pokračovat s nima i za hranicemi. Proto jediná reálná Věrka je ve směru Drážďany-Praha- Vídeň. Ale rozhodně ne na 350 , rakusaci uvažují taky jen v rozmezí 200-250km/h

VRT

Zkusím odpovědět oběma pánům: trasování: ano, nikdo nepopírá, že trasování bude daleko větší oříšek než přesvědčování odpůrců. V zásadě je to vidět i na trasování, kde je snaha, aby VRT vedly co nejšetrněji. Příkladem budiž směr od Jihlavy k Brnu, případně trasování Praha-Velký Osek, která má vést téměř kompletně podél D11. Ostatní státy: Drážďany jsou jasné, Vídeň bude na 200, Mnichov Němci čekají až co my. To, že se nemají k věci je důvod, že chtějí mít jistotu, jestli jejich VRT nebude končit na naší optimalizované jednokolejce. Nutno však podtrhnout, že VRT nestavíme jen kvůli rychlému ježdění k sousedům, ale… Číst vice »

To

Jako alternativu bych to rozhodně nenazýval, páč jako alternativa to v žádném případě nejde využít v celé délce. Tato akce bude mít možná svůj význam pár dní v roce, kdy bude nějaká mimořádnost na trati Choceň – Praha. Nemá to moc význam ani pro nákladní dopravu, a to vzhledem k tomu, že se vše „sjede“ v Chocni a co dál… dál zřejmě nic

Jan1203

No myslím, že nejen při mimořádnostech, ale i při jakékoli výluce v úseku Kolín-Choceň – pro nákladní dopravu. Což bych řekl, že je více, než „jen pár dní v roce“, třeba i právě teď:)

Ale jinak souhlas, že plné využité je možné při dobudování dalších 2 kolejí za Choceň…

Martinm

V které části mezi Prahou a Chocní to nejde využít jako alternativa ke koridoru?

Xaver

„SŽDC chtěla vyšší rychlost i v Borohrádku, narazila ale na odpor samosprávy.“
Nikdy by mě nenapadlo, že něco takového je v 21.století možné. Proti takovým věcem by neměly mít samosprávy právo protestovat.

DS

Také to nechápu, jaká rychlost tam má být? Je to dáno jen obloukem v Borohrádku, kdy nebude možné zrealizovat přeložku? Nebo je snížení rychlosti umělé?

To

Pokud bude samospráva nesmyslně protestovat (některé obce protestují z principu proti všemu, ikdyž o tom nic neví – asi proto), být státem, postaral bych se o to, že se jim sníží příspěvek od státu nebo by už nedostali ani korunu na kanalizace, vodovody, studny apod. Chcete-li žít postaru, choďte do kadibudky a pro vodu kilometr do potoka. Oni by si to rozmysleli.

Indian

Tomu říkám demokracie v praxi

To

A co je podle vás demokracie? Že jeden nebo 10 lidí omezuje svými nároky miliony cestujících/ lidí ročně? To podle mě není demokracie, ale prachsprosté vydírání! Právě proto, kdyby byla v ČR totalita a policejní stát jako třeba v USA, tak by to tu vypadalo trochu jinak. Bohužel v ČR je totální anarchie a každej si může dělat co chce. Pokud se prokazatelně jedná o veřejnou stavbu s přínosem pro velké množství lidí, strany jednotlivce musí jít stranou! Jinak se nikam nepohneme a zůstaneme na úrovni Ghany

Indian

Souhlasím s tím, aby trať narovnali i proti souhlasu obce. Nesouhlasím ale, aby obci bylo vyhrožováno snížením příspěvků od státu.
Vydírat nemá ani jedna strana.

Dědek

Kdysi v Chrudimi páni radní nechtěli železnici a tak se postavila v Pardubicích. Rozdíl je vidět do dneška.Radil bych,obejít Borohrádek. Ať tam jezdí autobusy.

To

To by bylo řešení – nechcete železnici, tak vám vyhovíme a zrušíme ji… a není to žádné vyhrožování. Když chce někdo výhody železnice, musí respektovat i nějaký ten zásah do soukromí. Už vidím, jak těch pár jedinců. co křičí proti napřímení oblouku, budou mezi prvními, co budou křičet, proč stát nevyvlastňuje a nestaví nové tratě… chi chi

To

Poku převáží jasný veřejný zájem nad pocity několika jedinců, nebude nutné vyhrožování.

LK

To: Ano, k uvedenemu ucelu slouzi test proporcionality podle Ustavniho soudu CR. Bohuzel SZDC obcas nektere kroky ani nezkusi oduvodnit.

K.S.

Dost se toho dá udělat aniž by se muselo zásadně mimo pozemky dráhy, například všude nové ZZ a pod, což bude mít vliv na propustnost. K tomu aby mohla existovat republika (zřízení, které máme je republika, ne demokracie, je v tom drobný, ale podstatný rozdíl), musí existovat sada pravidel, která, mnohdy to bude vypadat nesmyslně, zaručují práva a ochranu menšiny před většinou a některá práva jsou brána za neporušitelná. Vyspělost právního systému společnosti se pozná právě podle toho jak moc jednotlivá práva jedince chrání. To čeho se tu dožadujete je porušení jednoho ze základních lidských práv – práva vlastnit majetek.… Číst vice »

LK

KS: Pokud je to nezbytne k dosazeni zakonem pozadovaneho ucelu, stat je opravnen v primerenem rozsahu zasahnout do prav mensiny za ucelem ochrany prav vetsiny za podminky zakonnosti. Tento princip je STEJNY v CR, Rakousku, Spanelsku, Japonsku, Nemecku.

železničář v důchodu

„za podminky zakonnosti“
A právě „vvvo tom to je“!

K.S.

No ten zákonem požadovaný účel je právě ten oříšek, a takové „zrychlení pro zrychlení“ jen stěží naplní znaky něčeho kvůli čemu je vhodné vyvlastňovat a demolovat domy. Zasahovat do vlastnických práv spíše ze „šotodůvodu“ je nepřípustné. Nevím jaká je tam přesně místní situace, ale zdá se že těleso je částečně připraveno jako dvojkolejné, takže by se jednalo o zcela zbytečný konflikt. Co se týče obecně všech těchto problémů, tak jeden z velkých důvodů je neschopnost plánovacích odborů, které si neudělají předběžné šetření v místě, tlačí desítky let staré a zastaralé koncepce, které mohly snadno vzniknout v době kde se na… Číst vice »

Alibaba

A kdy se začne řešit Choceň – Ústí – Č. Třebová? Budou-li do Chocně přivedeny ze západu 4 koleje a na ýchod půjdou jen 2, nebudou se v Chocni hromadit vlaky?
Nedal by se tenhle úsek ještě „objet“ přes Letohrad a Ústí nad Orlici (v obě stanice nějakým trianglem mimo)?
Předpokládám, že objezd ještě dál přes Lichkov a Šumperk je už sklonově náročný.

Nekdo

zeby konecne Moravany-Vys. Myto-Litomysl-Svitavy?

Frantisek

Ideálně, aby na to nešlo najet od Týniště. 🙂

JiP

Na toto tema jsem kdysi navrhoval, zda by nebylo vhodne udalat rozplet na koridoru nekde mezi Zamrskem a Chocni a novou trat vest dlouhym tunelem rovnou do Ceske Trebove na mostovy kolejovy rozplet, ktery by se dal snadno, diky terennim podminkam, vybudovat v ramci modernizace uzlu na odbocce parnik. Stavajici trat pres Brandys a Usti potom asi modernizovat dle varianty kratkych tunelu. Tim by usek byl cely az do CT 4kolejny, rychle spoje os. dopravy by jely po zcela nove trati a za Chocni pokracovaly po stavjici trati do Pardubic, nakladni doprava odbocila v Chocni na Hradec a rychliky zastavujici… Číst vice »

ApL

Na papíru to může vypadat hezky ale realita může být úplně jiná. Viz návrh tunelu u Bezpráví, kde kvůli spodní vodě je ražení tunelu neproveditelné.

PK

Jak ti pošetilí holanďani mohli udělat v Amsterdamu metro, že?

X 1

Nebo postavit za VÍKEND železniční podjezd pod dálnicí.

VRT

Protože nic, co je těžší než vzduch přeci nemůže létat!

K.S.

V Amsterdamu nemáte vodu pod tlakem a je to spíš dobře zmáčená bažina, uděláte díru, vyčerpáte, postavíte, zasypete, tady si to představte spíše jako tlakový vodovod, do kterého začnete řezat.

VRT

Zlepšení JD Praha-Brno se vám na současném (ani budoucím koridoru= 200 km/h, hypotetické 4 koleje) se stejně nedostane pod 2 hodiny. Tedy konkurence neschopné, jakékoliv objížďky ČT vždy nutně narazí na zoufale pomalou trať Svitavy-Brno. A tam s tím opravdu neuděláte vůbec nic.

JiP

Narozdil od VRT je ale ta jizdni doba 2 h realne dosazitelna v prijatelnem casovem horizontu par let. VRT drive nez za nejakych 20-30 let v provozu nebude. Pravda 2 h sice nejsou zazrak, ale je to jiz zcela konkurence schopne autobusum a vzhledem k provozu na D1, moznostem parkovani a zacpam jak v Praze i Brne, to jiz neni spatne ani vzhledem k autu. Ale jak rikam, jizdni doba 2 h je v ramci dodelani dilcich staveb na koridoru dostupna za par let. VRT je hudba budoucnosti na desitky let a tento cas, pokud vubec, je nutne nejak rozmne… Číst vice »

VRT

JD 2 hodiny by byla teoreticky možná skoro hned. Bohužel, k tomu, aby vlak jel maximální rychlostí, máme vyčerpanou kapacitu. Přistavět tedy 1. koridoru minimálně do ČT další 2 koleje je skoro stejný oříšek, jako postavit zcela novou trať. Netřeba snad dodávat, co udělá zvýšení rychlosti s kapacitou. Takže ano, měl byste pravdu, pokud by to šlo takto snadno. Nejde. Na druhou stranu ty 4 koleje by se hodily na trase do Třebové i pokud by byla VRT Praha – Brno.

JiP

Dostavet cca 20 km konvencni trati je podstatne snaze dostavitelne nez 200 km novostavby pro kterou neni plne domysleno ani jeji zausteni v koncovych uzlech, nejsou vozidla….nevim nevim, drive nez za 30 let podle me do zeme kvuli VRT Praha Brno nekopne, nemluve o tom, ze v tuto dobu se nam jiz budou hroutit koridory a bude muset zacit akce koridory 2.0, pokud je tedy nechceme opet rozjezdit do rozpadu jak to udelali soudruzi….

K.S.

Tunely budou problém, je tam moc vody.

To

Přes Letohrad by to bylo fajn, a v Ústí pěkně úvratí))) Ale co dál… UO – ČT zase úzký hrdlo, sakra…

Alibaba

Proto píšu trianglem mimo Ústí. Je pravda, že by to asi byl kus z Lanšpěrka až před Dlouhou Třebovou tunelem.

To

Vlastně jako alternativa by se dala využít celá trať Pha – HK – Letohrad – Hanušovice – Zábřeh, tím by se minuly úzký hrdla na 010 a bylo by to bez úvrati… pak že není alternativa))) a nebo ještě z Bludova přes Šumperk až do Olomouce…

Náčelník

Zkuste se podívat na sklonové poměry zmíněných tratí. Pak vám třeba dojde, proč je to nesmysl.

To

Já vím, že je to nesmysl, ale jako alternativa v celé délce dobrý.

kik

Do Lichkova je trať po modernizaci (zrachlení + eletrifikace), dál by se tom muselo udělat. Po modernizaci by to jako alternativní možnost mohlo fungovat. Nejhorším úsekem tam je překonání evropského rozvodí za Horní Lipkou, ale to by se mohlo řešit např. větším zahlobením stávající tratě. Tunel před Hanušovicemi byl už vybudovaán jako dvoukolejný. A pokud mě paměť nemýlí, tak úsek UO – Letohrad – Lichkov – Hanušovice – Zábřeh sloužil jako objízdný při dopravě nadměrných nákladů, které nemohly jet po hlavní trati kvůli tunelu u Krasíkova. Takže když to šlo kdysi, proč by to nemohlo jít i dnes? A třeba… Číst vice »

železničář v důchodu

„úsek UO – Letohrad – Lichkov – Hanušovice – Zábřeh sloužil jako objízdný při dopravě nadměrných nákladů, které nemohly jet po hlavní trati kvůli tunelu u Krasíkova“
Tak „pokud Vás paměť nemýlí“, tak si také zkuste vzpomenout, kolik těch PLM bylo: něco jiného je více-méně náhodné mimořádné směrování zátěže a něco jiného (zbytečně neekonomický) pravidelný provoz nákladní dopravy přes sedlo ve výšce 600 metrů nad mořem!

Alibaba

To že tunel před Hanušovicemi je vybudován jako dvoukolejný neznamená, že teď jako dvoukolejný se dá provozovat.

LK

Ve Svycarsku a Rakousku, pokud maji nepriznive sklony nebo uzemni usporadani, stavi Gotthardsky tunel nebo Koralmbahn a jezdi v nich vlaky pres 150 km/h tam, kde predtim jezdili daleko pomaleji… Navrhuji tedy odboru pripravy staveb SZDC prestat vymyslet vlastni reseni typu kockopes, aby se vlk najedl a koza/stavajici trat zustala kompletni, a pouzit/prevzit/prelozit/masivne se inspirovat zavedenymi evropskymi postupy, ktere dokazou vyresit problemy, o kterych se v CR jeste ani nevi, ze vubec vznikaji…. Dalsi clanek na Zdopravy.cz.: https://zdopravy.cz/rakusane-poprve-prorazili-se-supertunelem-do-korutan-17519/ Pavel Hromek: Na zacatku kazdeho skveleho projektu je myslenka. Doporucuji si precist Schumannovu deklaraci, ktera stala u vzniku evropske integrace a z… Číst vice »

železničář v důchodu

Navrhovat můžete – ale to je tak (a nejspíš i naštěstí) to jediné, co můžete. Ale ještě byste ty své návrhy mohl rozšířit o návrh, jak ty své návrhy řešení (kladně) projednat v souladu s českou legislativou a kde na jejich realizaci sehnat dost prostředků.

K.S.

O tom jsem také uvažoval a dokonce i psal buď tu, nebo na káčku, spíš tam, z Chocně bych protáhl výtažku jako normální traťovou, do Brandýsa upravil mírně trasování, přeložil Orlici zpět do odříznutých meandrů, u Mítkova udělal krátký tunel, nějak to tam tak vyšlo skrze oblouky, to by šlo na 160, problém je Bezpráví, tunelu se moc nedá vyhnout, nebo by se musel akceptovat oblouk r430m, takže by se trať přiblížila v nové stopě k osadě Bezpráví. Alternativně by se dal risknout pár tunelů délky 600m masivem Rovně. problém je že za těch 180 let trať s krajinou a… Číst vice »

železničář v důchodu

„z Chocně bych protáhl výtažku jako normální traťovou, do Brandýsa upravil mírně trasování, přeložil Orlici zpět do odříznutých meandrů, u Mítkova udělal krátký tunel, nějak to tam tak vyšlo skrze oblouky, to by šlo na 160“
Zkuste s tím návrhem přijít mezi obyvatele Brandýsa nad Orlicí – ale nejdřív si pořádně natrénujte hodně rychlý dlouhý běh, abyste stačil utíkat …

„Alternativní trať přes Letohrad mi přijde jako zajímavá“
Když se díváte jen na mapu (a nejlépe bez vrstevnic), tak pochopitelně ano.

K.S.

Letohrad – Týniště má nejhůře na asi 600m 14 promile, zde str. 6 gvd. cz/cz/data/sjr/NS506_509_512_513.pdf na jednoho brejlovce připadá 1200-1400t, Ústí – Letohrad to stejné, samozřejmě to není ideální, ale pořád je to lepší než to co je na trati přes Vysočinu na kterou se snaží nahnat nákladní dopravu.

Choceňák

v Chocni jsou v tunelu 3 koleje.. byť dnes se využívají jen 2…

jan

Podle mě jediná vhodná alternativa je nová trať Praha Parduice atd.. Pěkně podél dálnice.

Jiří Šrámek

Jasně. A do Hradce také novou. A zdvojkolejnit tu stávající. A ještě VRT na HK. To by v tom byl čert, aby směrem na východ od Prahy ta dvaatřicetikolejka nakonec nevznikla.

Martin

😀
Tak na tomhle smeru by byla treba min. 6-kolejka, 2 koleje regionalka, dve koleje vrt a dve koleje naklad, uzivilo by se to uplne v pohode…

Koridor do Pardubic i na HK v soucasne stope je mozna tak prave pro regionalku a naklad, dalkove vlaky by opravdu potrebovaly novou trat….

Radek

Tu stejnosměrnou soustavu nechápu. HK se přece má stavět střídavě, nebo se to změnilo?

Jaroslav Tyle

To se ještě změní. Projektant měl totiž v zadání od SŽDC těžké (a drahé) stejnosměrné trakční vedení, ale již s izolační hladinou 25 kV. Železniční nákladní dopravci požadují modernizaci rovnou s přepnutím na střídavou soustavu 25 kV 50 Hz. Dokonce tomu dali podporu dopisem na SŽDC a MD, aby se to stavělo rychleji a levněji v rámci jedné nepřetržité výluky celého úseku Týniště – Choceň. Přepnutí na střídavou soustavu v rámci modernizace požaduje také Ministerstvo dopravy. Brání tomu jen Odbor přípravy staveb SŽDC, protože postupuje dle zavedených postupů …

K.S.

A nesnesou pak při 25kV provozu dané prvky vyšší proudy a tedy i několik nových lokomotiv na vlaku? Nemělo by se spíš jít cestou osazování co nejmasivnějších prvků pro umožnění maximálního výkonu?

PetrB

A dalsi kolej by mela pribyt na trati 190 (Plzen – Ceske Budejovice) v useku Plzen – Nepomuk