Alstom pozastavil vývoj vodíkových vlaků. Podle výrobce tato technologie „ještě není zralá“

Jednotka Alstom Coradia Stream s vodíkovým pohonem. Foto: AlstomJednotka Alstom Coradia Stream s vodíkovým pohonem. Foto: Alstom

Výzkumní pracovníci byli přeřazeni na jiné projekty.

Společnost Alstom pozastavila vývoj vlaků poháněných vodíkem. Podle jednoho z největších světových železničních výrobců je primárním důvodem tohoto kroku zastavení státních a evropských dotací. Informoval o tom oborový web Railjournal s odkazem na interní dokument firmy.

Generální ředitel společnosti Henri Poupart-Lafarge v rozhovoru pro francouzský web BFM Business uvedl, že vodíková technologie „ještě není zralá“.

Společnost v dokumentu ujistila, že všechny současné objednávky vodíkových vlaků se dokončí a nadále jim bude poskytovat údržbu a servis. Výzkumní pracovníci však byli přeřazeni na jiné projekty.

V Česku se Alstom pokoušel vodíkové jednotky nabídnou jako alternativu dieselových motoráků na regionálních neelektrifikovaných tratích. Nepodařilo se mu však spojit více objednavatelů či dopravců, aby byl specifický vývoj vodíkových jednotek pro české prostředí pro nadnárodní firmu zajímavý.

V roce 2022 Alstom v Česku pořádal prezentační jízdy, kdy vodíková jednotka Coradia iLint navštívila řadu českých měst.

Diesel je mrtvý. Řešením pro železnici je vodík nebo baterie, ale ne vždy, říká šéf Alstomu

12 vlaků Régiolis poháněných vodíkem si ale od Alstomu objednaly například francouzské regiony Bourgogne-Franche-Comté, Occitanie, Grand Est a Auvergne-Rhône-Alpes.

Jednotky Coradia Stream H mají dostat také italské regionální železnice. Například dopravce FNM uzavřel s Alstomem rámcovou smlouvu na dodávku až 14 vodíkových vlaků.

Vodík je považován za bezemisní náhradu za naftu a od roku 2022 je podporován Evropskou unií, která na výzkum vyčlenila pět miliard eur.

Česko je dinosaurem, ve vodíku nebezpečně zaostává, tvrdí firmy. Spojují se, aby tlačily na stát

První vlaštovkou poháněnou palivovými články byly jednotky Coradia iLint, které Alstom vyvinul v Německu. Poté o něj projevily zájem francouzské regiony a do vývoje vodíkové trakce se zapojily tamní firmy.

Railjournal však upozornil, že Coradia iLint ve Francii nikdy neprošla zkušebním provozem. jednotky měly problémy i v Německu. Dopravce RMV musel z provozu stáhnout celou svou flotilu 18 vlaků kvůli opakovaným technickým problémům s palivovými články.

Vývojem vodíkových vlaků se zabývala i konkurenční Siemens Mobility. Její model Mireo Plus H si objednalo Bavorsko a Brandenbursko. Ani tam však provoz není bezproblémový.

Nedostatek paliva, nedodané stojany. Vodíkové vlaky u Berlína nahradil po dvou týdnech diesel

Stadler pak představil v září svůj první vodíkový vlak Flirt H2 pro příměstskou dopravu v jižní Kalifornii. Další zakázky na něj má od úzkorozchodných železnic v Rakousku a Itálii.

Tagy alstom Alstom Coradia iLint vlaky na vodík vodík vodíková mobilita
2 komentáře