Aktivní střelec či únik chemie. Bezpečnostní hrozby na železnici má hlídat nové Situační centrum

Dispečerský sál pro IV. koridor na Balabence. Pramen: Správa železnicDispečerský sál pro IV. koridor na Balabence. Pramen: Správa železnic

Vlaková nádraží a železniční dopravní uzly představují tzv. měkké cíle.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
B.W.B.

Chtělo by to Situační centrum pro případ, že na SŽ „zaútočí“ jaro, léto, podzim nebo zima…🙂

Tomáš Záruba

A pak spadne jeden strom a stejně se nejezdí.

František

Třeba aspoň půjde na nějaky to jejich ch centrum, že nějaký pochcaný vezdak v hale má zbraň a oni to konečně budou řešit

Operátor rozhlasu

Seběhly se tu celkem negativní reakce.

Pokud to chápu správně, že plán tkví mimo jiné ve vytvoření pozice „spojovatele“ mezi IZS a stanicí, velmi to vítám.

V práci sedím na nádraží mimo jiné za kamerami a rozhlasem, což považuji za celkem mocného pomocníka. Po střelbě na univerzitě jsem si mnohokrát říkal, zda bych v podobné situaci dokázal správně reagovat a upřímná odpověď je že spíše ne. Jedinou možností je snad hlásit polohu střelce do rozhlasu, ale tyto útoky můžou být různé.

IZS zase nemůže znát provozní detaily té dané stanice, dost pochybuji, že má třeba kontakt na dopravní kanceláře výpravčích.

Jaaa

Pokud IZS nemá kontakty na dopravní kanceláře, je to špatný IZS.
Samozřejmě že mají kontakty; a pokud ne, tak se mají udělat kontakty. Ne vymejšlet novej ouřad.

Operátor rozhlasu

I kdyby, pořád neznají (ani nemůžou znát) reálie té dané stanice.

Za mě jsem prostě rád, že tam bude „krizový operátor“ se znalostí drážní strany. Doufám, že to bude schopný, proškolený a pohotový člověk na svém místě.

František

Nestačilo by, kdyby jednou za čas na nějakém tom hlavním nádraží bylo cvičení?

A drážní hasiči ty kontakty nemají?

Operátor rozhlasu

Nemyslím si, že jde proškolit všechny na všechno, tak aby znalosti byly hluboké a v obrovském stresu nejkrizovější situace zautomatizované.

David

Úplně super a ta super zasivarna udělá v případě hlášení na člověka se zbraní co? Předá to ba krajskou 112 … Všimnou si střelce sami, třeba nějakou AI analyzou všech video streamů z nádraží? A nešlo by teda něco takovýho i na přejezdy na koridorech?

… Neslonikdy se to tak nedělalo. Ale nějaký vysloužily lampasak cítí příležitost poradního koryta.

Jaaa

Je to duplicitní činnost…

Jiří Kocurek

Co tak místo honění duchů omezit používání hákovnic ve prospěch děličů, jejihž montáž je teda pracnější?

Sabotáže si Správa chystá sama, nejznámější se stala ta u Františkových lázní.

PS: Aktivní střelec je osoba, která chodí čas od času na střelnici trénovat. Tedy většina policistů…

Disponent

A co tak místo toho požadovat od strojvedoucích, aby na příslušná návěstidla prováděli požadované úkony, tak, jak to bylo kdysi běžné… nebo je to přehnaný požadavek?

Panvicka965

Dispečerský sál pro IV. koridor na Balabence? Já tam vidím cvičný sál na Balabence. 🙂

Doctor

A to prý mají navíc i jakéhosi DŽINA ? Ty jo, věru uż nemám obavy z cestování po železnici !
😁

Jaaa

DŽIN má integrovat data z pasportů a provozu s procesy údržby infrastruktury. Alespoň nějaký posun do 20. století.

asdf

V reálu je tam úplně k ničemu a stejně si výpravčí radši obvolá zabezpečováky a traťovku sám a DŽINovi jen oznámí událost s dovětkem, ať se hlavně do ničeho nevrtá… Informace jdoucí přes třetí osobu jsou na prd, nejlépe se domluví místních poměrů znalí zaměstnanci, tj. výpravčí, traťovák, zabezpečovák.

DZIN je dobrý tak akorát pro klikače z CDP, kteří v životě svoje nádraží v reálu neviděli a pracovníky údržby taky ne. Ostatní jen zdržuje, podávají se mu stejné info jako provoznímu dispečerovi a je to jen další číslo navíc, který dopravní zaměstnanec musí obvolat.

Jan

Ano, výpravčí zavolá obligátně zabezpečováky, závada je traťovky a místo, aby odstranění trvalo hodinu, trvá dvě, a to nemluvím o tom, že ti zabezpečováci byli potřeba jinde… Dispečerské řízení provozuschopnosti je věc, která funguje všude a bude fungovat i u nás až výpravčí začnou za peníze, které jim SŽ platí, dodržovat předpisy a směrnice ohledně ohlašování provozních událostí na infrastruktuře a dělat, co mají – tedy poruchy hlásit dispečeru infrastruktury, který sám rozhodne, koho a kam na jakou závadu vyšle a rovněž určí priority postupu odstraňování při častém souběhu poruch, které výpravčí z omezeného pohledu stanice v Hornídolní nevidí.

asdf

Bezpochyby je DŽIN to nejlepší, co může být a ostatní jsou tupci. Nezapomenu na hlášku měsíc či dva po spuštění DŽINa – tady výpravčí X, stanice XY, chcu nahlásit zhaslé návěstidlo L1, jezdíme na přivolávačku. A DŽIN: aha a prosím vás, to návěstidlo L1 je ve stanici, nebo na trati?

Ale klidně z nás dopraváků dělejte blbce dál, DŽIN totiž určitě po telefonu pozná, když nahlásím „emp výhybka xy nedochází do koncové polohy, viditelný bordel ve stoličkách není“ zda je to problém zabezpečováka (malé vůle v táhlech EMP), nebo traťovky (nenamazané stoličky, špatně seřízené rolny).

Jaaa

Pokud je integrace do existujících procesů provedena tak, že jenom duplikuje už existující činnost, tak je to celé špatně. IT podpora servisních činností je ale nezbytná – jak se to má dělat, ukazují třeba právě drážní hasiči.

Ale on je problém spíš v tom, že potřebná data nejsou v pasportech, nebo ty pasporty nejde integrovat, protože buď nemají data, mají předpotopní architekturu, nebo vůbec neexistují.

Každopádně tady jsme pořád v 19. století.

Granja

Jednomu se fakt nechce věřit, že do stabilizovaného integrovaného záchranného systému bude zasahovat (anebo souběžně zasahovat) nějaký další systém. Řeči o odolnosti (nové módní slovo) nic nezmění, protože kdo bude chtít spáchat trestný čin, ten jej také spáchá a svědci ho nahlásí na PČR nebo na 112. Takže na GŘ budou zpravidla druzí, kdo se to dozví. Navíc při každé akci velí velitel zásahu a pokud drážní hasiči nejsou v místě události, těžko na ně budou složky IZS čekat desítky minut.

Flatt 1

Asi netušíte, že podobný systém dávno existuje třeba na pražském letišti a funguje i pro ŘLP. Takže vaše argumenty jsou poněkud kulhající.

Leinad

Jenze ze základny letíštníh hasičů ma Ruzyňské letiště to není tak daleko, jako ze základny drážních hasičů(vetší město) k nabouranenému vlaku (díra kde bude první obecní dobrovolný hasič se starostou)

Jiří Kocurek

Ke vlaku uvízlému u Lanžhota se dostávali několik hodin. Mezitím se ČT podařilo zorganizovat expedici do nepřístupného terénu a probojovat se džunglí.

https://zdopravy.cz/na-breclavsku-stoji-vlak-kvuli-spadle-troleji-ostatni-spoje-na-slovensko-jezdi-pres-viden-102623/

Jaaa

Jojo, drážní hasiči relativně nově vybudovali velmi slušný a moderní systém reakcí na události a na řízení zásahů na velmi profesionální úrovni.

Ale před nedávnem vznikl odbor bezpečnosti na GŘ. A ti zjevně mají pocit, že se jim odlívá málo pozornosti. Takže co se za drahé prachy postavilo jinde, bude se stavět ještě jednou? Kdopak vyhrál “zakázku”?

Happy

Lepší dobře placenou zašívárnu pro kámoše snad už vymyslet nelze… Bezpečnost má řešit a řeší PČR a ne SŽ. Ta má řešit relikty v podobě D3, zavádění ETCS, osvětu, přejezdy a jejich stav, křoví, stromy, technický stav tratí a zabezpečení. Tím bezpečnosti pomůže nejvíce…

Jiří Kocurek

Ale notak, míst vlastní policii byl přece sen mnoha generací, ještě to chce vlastní zákony a soudnictví nadřazené tomu civilnímu a želeniční povinnost vč. povinnosti pracovní – robotovat na železničním x hodin týdně. Ve Švýcarsku… !!!

IGCT

SŽ má dlouhodobě nedostatek pracovníků v dělnických profesích a odborníků na infrastrukturu. Neustále snižuje počet položek na užitečných místech a místo toho bobtná úřednický aparát na odděleních generálního ředitelství, který akorát generuje hlouposti. Tím nechci snižovat tento konkrétní projekt, ale SŽ by měla provést vlastní očistu, kdy se zbaví neprospěšných činností a bude se soustřeďovat na užitečné a prospěšné činnosti.

Skácel SPRO

A snad ještě na doplnění. SŽ není schopná udržet v nějakém stavu konvenční síť natož pak stavět a nedej bože provozovat síť vysokorychlostní.

noerf

Je paradoxní, že železnice investuje do bezpečnosti z důvodu útoku chemickými zbraněmi či aktivním střelcem. Ale obvyklé příčiny problémů, které zastavují provoz na železnici tedy pád stromu do kolejiště nebo na trakční vedení, střet vlaku s osobou (sebevrazi, lidé přecházející koleje před vlakem), auto na přejezdu se řeší velmi omezeně.

IGCT

A jak by to podle vás měla řešit? Uvědomujete si, že odklízecí doba po sebevrahovi nebo střetu s automobilem vpodstatě nezávisí na SŽ, ale na šetřících orgánech – Policie ČR, Drážní inspekce ČR které musí místo řádně ohledat a vyšetřit?
Kdyby nebylo této agendy, tak je do půl hodiny až hodiny obnoven provoz.

Ares

Pohyb nepovolaných osob v kolejišti a prostorách jinak veřejnosti nepřístupných úzce souvisí s hrozbami pro dopravu. Sabotáž, útok, poškození majetku, krádeže, atentát..

IGCT

A to „dohledové“ centrum tomu zabrání jak??!

Jiří Kocurek

Kolik že bylo atentátů na železnici za posledních 20 let v Evropě na západ od Ukrajiny a kolik bylo stržených hákovnic.

Mimochodem ten mazač kolejí měl oprávnění ke vstupu na dráhu, nepletu se?

JendaVenda

Dám příklad. Výpravčí stojí přede dvermi a po služebním přechodu před přijíždějícím vlakem přebíhají cestující a brkají strojvedoucímu na nervy. A zamestnanec SŽ stojí a hledí jak lidi okolo něho chodí. A neudělá nic.

Lubošek

A kolikrát za směnu jste ochoten nechat se poslat do pr…., nebo někam jinam? Pravomoce nemáte žádné, jen tu ceduli vstup zakázán.

Ares

A jsme u toho. Takže o hrozbách budeme jen žvanit.

qěcy

Vy ale máte potřebu v první řadě řešit lezení přes koleje.

Doctor

Ovšem z malých zmetků vznikají stále větší. Leč v tomhle je ten výpravčí nulový pán. A malý pán kontrolor dopravy se stará jen o toho výpravčího a velkèho pána z ředitelství zajímá jen PR a kodex.

qěcy

A to přebíhání je nějaký útok na dráhu? Útoky je třeba odhalovat jinde a jinak, než honěním přecházečů dráhy.

Doctor

A co by jako měl dělat ? Volat hlídku PČR ? Mezitím uběhne min. 15 min. a viník je v zadeli …
A potom vysvětlujte hlídce a někdy i na služebně kdo, kdy, proč atd.
Naivko
Z toho Ti zkušenější už dávno vyrostli. V kolejišti je zákazová tabule či piktogram.

Granja

A ta hlídka PČR když někoho v civilu zastaví, pak dotyčný odpoví: „Já jsem vod dráhy“. (A vy jste ve službě? — Ne.) Dokonce jsem toto viděl i v televizní reportáži. Takže nebrečte, děláte si to sami.

Granja

…. Jendo Vendo!

Jiří Kocurek

Po služebním přechodu, no nazdar. Být veřejný, tak po něm nepoběží aktivní střelec s úmyslem spáchat zločin.

Granja

No když jsou to ajznboňáci v civilu, kteří jedou do práce a tímto počínáním dávají příklad obecenstvu, aby šli také po takovéto cestě, pak se není co divit. I když má železničář oprávnění vstupu do kolejí, pak pokud je mimo službu a v civilu, tak v kolejišti nemá co dělat stejně jako ta cestující veřejnost.

Kamui

Tak třeba může výpravčí orgány popohnat tím, že jim zavolá a řekne že jim dává 15 minut, a pak že pouští na trať vlak, tak ať se podle toho zařídí.

Jaaa

To těžko. 😀

qěcy

Policajt má právo zastavit provoz na jak dlouho potřebuje. Neuposlechnutí pokynů policisty… víte co.

Jiří Kocurek

Pokud zkusí tohle, tak poliacajti zatknou jeho za vydírání. A bude rád, když mu z toho státní zástupce neuvaří vraždu ve stádiu přípravy, ze zvlášť zavrženíhodných pohnutek.

Jiří Kocurek

To opravdu chcete lidi vraždit?

noerf

ŘSD kolem dalnic buduje ploty, pokud by byli kolem koridorových také, tak by se sebevrazi přesunuli jinam a část lidí by si přestala zkracovat cestu přes koleje, protože by je omezila překážka.

qěcy

Tvl domýšlejte důsledky. Třeba to, že oplocená trať musí mít dostatek průchodů pro lidi a zvěř.

Jiří Kocurek

Ty ploty jsou kvůli zamezení srážkám se zvěří.

Jiří Kocurek

Nehledě na to, že odhodlaný sebevrah přijde na zastávku a skočí pod rychlík z peronu. Nebo pod něj skočí na přejezdu. Stalo se, skákala i s bicyklem.

Petr David

Pád stromů? A kdo hodil vidle do kácení?

Jaaa

Sorry, ale stromy se kácí jak o život.

Petr David

Souhlas, kácí se, ale nikoli tak, aby se mohl strojvedoucí spolehnout, že za obloukem nemůže ležet strom.

noerf

Výška stromů je v ČR obvykle do 20 m, sadové stromy mají okolo tři metrů.
Takže jde o to, přizpůsobit stromy v šířce cca 50, aby nehrozil pad stromů do koleje, takže do pěti metrů od osy krajní koleje nic a pak výška max. aby nehrozila průjezdný profil s rezervou.

Granja

No jo, ale říkejte to někomu…

Jaaa

To jste vymyslel vy, nebo jenom opakujete ty „objevné“ závěry jakési světoborné studie, která se na SŽ objevila?

Každý ví, že pokud jsou koleje v zářezu, nedejbože ve svahu, tak tuhle „logiku“ nejde použít.

qěcy

To není pravda. U vámi uvedených příčin je sice hodně co zlepšovat, ale ještě před sedmi lety to byla proti dnešku katastrofa. Si nepamatuje že zelené tunely na úplně všech tratích? Kolem HB teda sekali vytahovákem travičku, ale křoví a stromy se obrušovalo vlaky.

Jiří Kocurek

Praha, stará trať přes Vítkov: https://www.youtube.com/watch?v=upFUZbae__E