Autobusy Cestovní ruch Doprava ve městě Infrastruktura Letectví Letiště Železnice Zprávy

AirportExpress nestíhá odvážet lidi na letiště, koleje nenahradí. Řešení na obzoru není

AirportExpress v Dejvicích. Autor: Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31403155
AirportExpress v Dejvicích. Autor: Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31403155

Kombinace boomu letecké dopravy a chybějící železnice na letiště si vedle kolabujících parkovišť na Ruzyni vybírá i další oběť. Je jí autobusová linka AirportExpress, kterou jako společný produkt provozují pražský dopravní podnik (DPP) a České dráhy. Linka vede z hlavního nádraží na letiště.

Přesněji řečeno, obětí jsou cestující, kteří na AirportExpress spoléhají. Často se totiž do autobusu na nádraží nevměstnají, největší potíže s kapacitou jsou v ranní špičce. Na problém deník Zdopravy.cz upozornili čtenáři, redakci se na místě potvrdil.

„Včera a dnes jsem se do autobusu nevešel. Od začátku tohoto roku se jedná již o sedmý případ, kdy k tomu došlo. Dnes se mnou zůstalo před autobusem stát asi 40 lidí, včera zhruba 15. Linka je kapacitně nedostačující,“ píše jeden ze čtenářů.

Dráhy i dopravní podnik přitom upozorňují, že se s rostoucí poptávkou v jízdním řádu postupně zkracovaly intervaly až na dnešních deset minut ve špičce. Do půl osmé ráno jsou ale půlhodinové.

„Další zkrácení intervalů není s ohledem k hustotě provozu v centra Prahy prakticky možné, stejně jako se s ohledem k využívaným komunikacím jeví nevhodné využití kloubových autobusů. Aktuálně je situace řešena operativním posílením linky o dodatečný spoj nad rámec jízdního řádu a dalšími možnostmi při řešení poptávky po spojích Airport Express se zúčastněné strany zabývají,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ve společné odpovědi s DPP. Jaká řešení připadají v úvahu, ale neupřesnil.

DPP a dráhy jsou navíc v problému relativně nevinně. Projekt AirportExpress zahájily v podstatě jen jako provizorní řešení se zahájením provozu pendolin, aby autobus suploval chybějící kolejové spojení centra s letištěm. To politici a úředníci řeší už čtvrtstoletí bez viditelného výsledku. I proto DPP několikrát posílil další autobusové linky na letiště, především nejvytíženější 119 z Veleslavína.

V živé paměti je například slavnostní podpis memoranda v roce 2008, ve kterém tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček, primátor Pavel Bém a středočeský hejtman Petr Bendl slibovali vypravení prvního vlaku na letiště na Vánoce 2013. Stejně jako všechny předchozí i pozdější dokumenty se memorandum proměnilo v pouhý cár papíru. Nástupci výše zmíněných Dan Ťok, Adriana Krnáčové a tehdejší premiér Bohuslav Sobotka zase v roce 2016 mávali termínem zprovoznění do roku 2023. I ten se dnes jeví jako nereálný.

Tragické spojení na letiště je přitom v době každoročního lámání pasažérských rekordů jednou z největších jeho slabin. Loni letiště odbavilo 15 milionů lidí, letos očekává 17 milionů.

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Martin Fafejta: Vase vysvetleni bylo srozumitelne a (z meho pohledu) celkem presvedcive ve smeru z/na
    a) Veleslavin,
    b) Zlicin,
    c) Hlavni nadrazi.
    Z meho pohledu jste se ale nevyjadril ke spojenim z/na letiste ve smeru z/na
    d) Praha Holesovice,
    e) Praha Roztyly,
    f) Praha Letnany,
    g) Praha Chodov,
    h) Praha Florenc.
    Jsou to vsechno mista s rychlou dopravou / infrastrukturou pro prijezd z nekterych smeru. A bylo by rychlejsi vzit lidi, kteri prijeli z nektereho smeru rovnou na letiste (napr. po Prazskem okruhu nebo tunelem Blanka), nez je hnat do stredu mesta a pretezovat tim hvezdicovite upravene metro v jeho ustrednim trojuhelniku, kdyz zcela chybi okruzni linka metra… Prosim, muzete odpovedet na kazde pismeno zvlast?

  • Tak za prvé
    zajímal by mne osud letišť Milovice a Mimoň, která pokud by nešla používat hned, tak po úpravě určitě, a uživila by se i jako záloha například pro Drážďany.
    Naprosto nechápu proč celá republika musí létat právě z a do Ruzyně. Jednoznačně chybí rozdělení na více letišť.

    Tak za druhé
    nechápu proč tramvaj na letiště nejezdí už přes 50 let. I v době kdy bude L. Ruzyně napojeno na sítě železnice a metra tam bude přinejmenším pro místní přepravu v rámci Prahy 6 tramvaj nezbytná. Směr do Řep a na Stodůlky by možná odpovídal více trolejbusu.

    Tak za třetí
    AE z nádraží Holešovice by určitě pro část cestujících bylo řešením

    Otázka nešlo by všechna AE provozovat za stejných tarifních podmínek jako ostatní linky v rámci Prahy, při současném zachování jejich rychlíkového charakteru?

  • Nyni uz szdc mluvi o 2029. Hlavne ze odmitli jina reseni, kdyz prak nemaji ani v uzemnim planu.

  • Pokud někdo nutně musí létat letadlem, tak si zdaleka nejen v pohlavním městě a zdaleka nejen u nás musí k tomu svému ušetřenému času připočíst cestu na letiště.
    Leckdy létá letadlem i někdo, kdo by nepřežil cestu vlakem, protože by se tím nabourala jeho komická sociální figurka – vlakem by možná dojel i rychleji a pohodlněji, ale on se ten vlak k němu nehodí 🙂

    • letěl jste někdy letadlem? Víte vůbec kolik ty letecké zájezdy stojí, já bych řekl, že letadlo je vlastně pro socky a někde na ostrovy vlak nejezdí. Kdybych měl peníze, taky bych na dovolenou nelítal.

      • Bohužel jsem letadlem letěl a slibuji, že už to víckrát neudělám.
        Ale škoda, že jste si nepřečetl, o čem píšu. Nejméně 50% lidí podle mého názoru nelétá letadlem proto, že to někdy může být levnější. Ale protože vlak je „pod jejich úrovní“.

        • Mezinárodní cestování vlakem je v porovnání s jinými druhy dopravy extrémně drahé a komplikované, pokud náhodou nejedete do těch pár blízkých destinací s přímým spojením (typu Vídeň, Berlín, Mnichov), které podporuje eshop ČD.

          • Já netvrdím, že je cestován vlakem levné. Ale asi bych nepoužil slovo „extrémně“. Nevidím důvod, proč by mělo být levné – jakékoli cestování vždy bylo, je a bude jen pro ty zazobanější. Neznám nikoho chudého, kdo by kamkoli během dovolené odjížděl ze svého bydliště.
            Ale na to téma můj příspěvek nebyl ani trochu. Bylo to o lidičkách, kteří si hrají na „cosi lepšího“ a raději jedou na dovolenou autem nebo letadlem, ve vlaku by se před svým okolím shodili. Znám takových docela dost.
            Ale omlouvám se moc, hovoříme už hodně mimo téma článku.

    • Pak pokud má dost prostředků si může udělat papíry na malé letadlo a letět to sám. Ale je zase pravda že dráhy poskytují, u nás, dobré služby pro baťůžkáře, či normální cestující, ale zázemí pro vysokou klientelu je nic moc. Ano, existuje 1. třída, ČD Longue a pod, ale to pořád není něco co by přilákalo klientelu z dražších tříd v letadlech. Možná by to chtělo něco na způsob původních 1. vozových tříd, někdy po válce, pokud jsem se dobře dočetl, se všechno o jedno posunulo o jedno nahoru. Taková prémiová třída by nemusela být asi vůbec na škodu.

  • Ja bych měl řešení – Ať zase České dráhy zavedou přímé vlaky k Jadranu a Černému moři!! Lidi pak nebudou nucení létat a bude to prospěšné i pro životní prostředí

    • Jadran ani Černé moře opravdu nejsou mezi hlavními destinacemi (není ani mezi prvními 15).
      Těmi je dlouhodobě Moskva, Paříž , Amsterdam a Londýn (sečteme-li všechna londýnská letiště).

      • Možná Jadran ani Černé moře nejsou mezi hlavními leteckými destinacemi, ale určitě mezi TOP destinacemi obecně, bez ohledu na způsob dopravy. Přímé spojení vlakem by bylo ideální, pokud by ovšem bylo za rozumnou cenu, srovnatelnou např. s cestou busem a nikoli 3x dražší a navíc pomalejší.

  • Mě třeba překvapuje, že když nikdo není shopech dokopat město a další k tomu, aby se začalo stavět nebo alespoň připravovat na stavbu, tak hlavně že máme připravené metro D, které pojede do Vysočan… A proč je Hlavní nádraží společně s Veleslavínem jediné, které nabízí přímý autobus na letiště? Proč nejde zřídit linka od nádr. Holešovice, Libeň nebo Smíchov…

  • Praha má jedno unikátum – skvělé tramvajové spojení. Z Divoké Šárky by se dala jistě natáhnout trať – dává to větší smysl než metro, které vede zkrátka jinam. Je to také ekonomičtější možnost ač plně nenahradí autobusy.

  • Dobrý den,

    jen bych rád upřesnil pár drobných chyb, které se v článku a následně v komentářích vyskytují. Jednak linku 119 neposiluje dopravce, v tomto případě Dopravní podnik, ale organizátor Pražské integrované dopravy, kterým je ROPID. Dopravní podnik nemůže sám od sebe posilovat linky. Předpokládal jsem, že u čistě dopravně zaměřených webových stránek je autor s tímto faktem seznámen.

    Dále se v komentářích vyskytují úvahy nad posílením autobusové linky 100 a zavedení expresní linky z Veleslavína. Posílení linky 100 naráží na kapacitu autobusového terminálu na Zličíně, byť uznávám, že s jako záložní variantou, až se vyčerpá kompletně Veleslavín, počítáme. Bude to znamenat ostré obraty autobusů na Zličíně (tedy i zpoždění ve směru letiště) a rozšíření odstavných kapacit na letišti pro čerpání povinných přestávek řidičů.

    Co se týče rozdělení linky 119 na expresní a zastávkovou linku, z naší strany nebylo nikdy toto řešení doporučeno, a to z následujících důvodů:

    1. Současný provoz linky 119 je z ekonomického hlediska nejvíce vhodný. Na lince prakticky není odvratný a návozný směr, jak je tomu u většiny (téměř všech) linek v PID, ale oba směry ve všech časech bývají cestujícími využity. Nejezdí zde prakticky žádné spoje prázdné. V případě, že jsou spoje plné leteckými cestujícími, v opačném směru vytěžují spoje lidi ze starého letiště, Dědiny a Divoké Šárky.

    2. Expresní linka z Veleslavína by měla za plynulého provozu kratší jízdní dobu pouze o 2 minuty. Jestliže není na Veleslavíně místo pro další autobusy, muselo by dojít k prostému roztržení spojů v poměru 50/50. Tím by ale zároveň došlo k prodloužení intervalů na obou linkách, v některých časech i o 10 minut. V takovém případě se roztržení nevyplatí, protože by byla prodloužena celková cestovní doba centrum-letiště. Expresní linka znamená paradoxně prodloužení cesty na letiště.

    3. Roztržením na 2 linky by došlo ke zrušení koordinovaného přestupu metro / bus. Dnes je jízdní řád nastaven tak, že na každé metro od 5:00 do 0:30 navazuje jeden autobus a naopak. Cestující nikdy nečeká na přestupu déle než 2 minuty. Garance přestupu je mnohem důležitější a komfortnější než čekat na Veleslavíně o 10 minut déle a pak jet o 2 minuty rychleji.

    4. Dopravní situace na ulicích Evropská a Lipská, včetně množství semaforů, expresní lince stejně nezajistí rychlejší spojení, a to ani o ty 2 minuty, které by platily možná o víkendech a nočních hodinách.

    5. Kapacita terminálu Veleslavín již nedovoluje prosté přidání dalších spojů. Nelze tedy uvažovat nad tím, že by současné množství spojů 119 nahradil expres a ten by byl doplněn ještě další linkou pro zastávky na trase. Kromě toho, že by tato varianta byla značně neekonomická (nárůst nákladů cca 30 milionů Kč ročně), nelze s ní počítat už z důvodu vyčerpané kapacity terminálu Veleslavín.

    6. Ekologický aspekt – rozdělení 119 na dvě linky bude znamenat, že vždy v určitou denní hodinu pojedou obě linky v jednom směru úplně prázdné, viz bod 1. Již dnes se setkáváme se silným odporem místních sdružení v oblasti Veleslavína, kteří další autobusy navíc zcela odmítají.

    Nicméně je pravda, že od dubna 2018, kdy navazujeme každým spojem linky 119 na každé metro již nedochází k zásadnímu přetěžování spojů, a to ani v těchto dnech, kdy vrcholí letecká špička. Dokonce si troufám tvrdit, že určitá rezerva na spojích pro další 2-3 roky ještě je. Pokud se podaří na linku 119 pořídit velkokapacitní autobusy s kapacitou o 40-60% vyšší oproti standardním kloubovým autobusů, dovolím si tvrdit, že letiště může odbavit 25 milionů cestujících za rok a 119 to zvládne odvézt. Pokud půjde letiště přes 25 milionů a „koleje“ budou i nadále v nedohlednu, pak pravděpodobně přijde na řadu Zličín.

    Martin Fafejta
    vedoucí Odboru městské dopravy
    ROPID

    • Ad výtka k článku: Autor je obeznámen s tím, že dopravu objednává ROPID. Není ale úředník, nýbrž novinář, a jako takový si může dovolit zjednodušeně napsat, že dopravu posílil dopravce.
      Jinak díky za zajímavé doplnění.
      Jan Šindelář

    • Martin Fajeta:
      Souhlas – jediná poznámka je vtom ze Zličín si opravdu zaslouží zkrátit intervaly na lince 100 na letiste alespon na 10 min interval – momentalne jsou opravdu tragicke… o víkendech radeji ani nemluvě.. .

      • Dobrý den,

        v loňském roce jsme posilovali linku 100 o víkendech na interval 15 minut s garancí návaznosti od každého druhého spoje metra, a to i v pozdních nočních hodinách. Interval liny 100 je tedy o víkendech shodný, jako v pracovních dnech. Jak jsem psal výše, kratší interval v pracovní dny narazí na kapacitní možnosti terminálu Zličín. Nicméně průzkumy z linky 100 nepotvrzují její přetěžování, stále drtivá většina cestujících z/na letiště cestuje nejrychlejší cestou, a to linkou 119.

        Martin Fafejta

    • Martin Fafejta:
      Dobrá demagogie: body 1 a 6 si navzájem zcela protiřečí – nehledě k tomu, že letadla po celý den nejen vzlétají, ale i přistávají, takže i přes krátkodobé výkyvy nemůže být žádný „párový“ spoj (v opačném směru) prakticky nikdy „úplně prázdný“.
      Jinak ale naprosto souhlasím s tvrzením, že nekolejová doprava je schopna frekvenci na a z letiště minimálně od a k metru v pohodě zvládat ještě hodně dlouho – s většími autobusy (především kvůli většímu pohodlí cestujících) asi i až do Vámi zmíněných 25 milionů leteckých cestujících ročně – jen by se mi tam mnohem víc než autobusy líbily (možná nejlépe „parciální“) trolejbusy …

      • No to nemáte pravdu. Ráno, kdy lidi jedou na ranní odlety (jedou 60-120 minutu před odletem), skoro žádná letadla nepřistávají. Ale zároveň v té době už jezdí opačným směrem lidé do prahy do práce.

        A podobná situace je večer. V Praze je málo nočních dálkových letů, které odlétají večer, za tímco dost letadel se do Prahy na noc z krátkých letů vrací. A lidi tou dovou jezdí z centra ven.

      • Dobrý den,

        nezlobte se, ale nevím v čem si body 1 a 6 protiřečí?

        Dále nesouhlasím s tvrzením, že letadla celý den přistávají a vzlétají. Vytíženost leteckých slotů se na Ruzyni v čase mění a průzkumy z autobusů to jednoznačně potvrzují. Například do 8:30 nejede z letiště prakticky téměř nikdo, zatímco na letiště autobusy v tuto dobu praskají ve švech lidmi se zavazadly. Letecká špička vrcholí kolem poledne a následně až v podvečer. Kolem 10. dopolední cestuje leteckých cestujících NA letiště přibližně dvojnásobek, co ve 4 odpoledne. Vše máme doloženo průzkumy v jednotlivých dnech a hodinách a jízdní řády konstruujeme ve spolupráci se společností Letiště Praha, a.s., od které máme přesná data počtu leteckých cestujících po hodinách. Navíc je třeba říct, že se letecká špička mění dle dnů a měsíců. Zkonstruovat tedy jízdní řád expresní linky pouze pro letecké cestující není vůbec jednoduché a nevyhnuli bychom se právě tomu, že tato linka bude v mnoha časech jezdit některým směrem úplně prázdná, přičemž by mohla sloužit cestujícím na trase. Typickým příkladem je brzké ráno do centra pozdní večerní hodiny z centra.

        Martin Fafejta

    • Opravdu je možné, aby nějaký spolek rozhodoval o tom, jestli z autobusového terminálu pojede o autobus navíc? Jsem laik, ale tomu odmítám věřit.

      • S ohledem na to, jaká nechutná a sobecká kampaň tady probíhala kolem Ládví, tak bych se tomu ani nedivil. Dnes jsem četl v Metru, že v Klánovicích se bouří kvůli výstavbě parkovacích stání u železniční situace s argumentem, že to podporuje IAD 🙁

        • A v Ladví, kde šlo navíc o něco úplně jiného než přidání spojů na existující lince, tomu snad nějaký spolek zabránil, že tím argumentujete?

          • Slovíčkaříte, v obou případech šlo prostě o místní odpor v oblasti proti přidání veřejných busových linek na určitou stanici a je jedno, jestli se tak odehraje přidáním spojů na jedné lince anebo přesměrováním linek odjinud (v tomto případě šlo pokud vím o integraci Mělnicka a přesměrování z Letňan).

            Jak to dopadlo, přesně nevím, ale mediální masáž byla velká a hlavně ze strany odpůrců a toho se jak známo, snadno chytají politici, kteří už „zájmy voličů“ prosadí.

            Jinak asi jsme za jedno, že by měl být veřejný zájem tohoto typu imunní vůči NIMBY.

      • Dobrý den,

        spolek nerozhoduje, spolek protestuje. Jednak jsem napsal, že jsme na Veleslavíně narazili na limit kapacity odstavných stání autobusů a následně jsem popsal proč nedoporučujeme roztržení linky 119 na dvě. Obě linky by byly v určitých časech zcela prázdné a na tyto spolky by působily mnohem křiklavěji. Až bude mít letiště leteckou špičku od 6:00 do 22:00 rovnoměrnou alespoň 4 měsíce v kuse a 7 dnů v týdnu, pak lze expresní autobusovou linku zprovoznit. Do té doby bude její provoz plýtváním veřejnými prostředky a navíc se roztrhne koordinace na přestupu metro / bus, což osobně považuji za mimořádně špatné řešení z důvodu pohodlí a cestovní doby.

        • Marti Fafejta: Přijde mi, že Vaše odpovědi ohledně spojení na/z letiště mají hlavu a patu a jsou docela rozumné.
          O to víc nechápu, jak může Ropid podporovat něco jako je zdvojování dopravy do Čelákovic z Mochova, resp. kdesi z pole u Mochova.
          To číslo až 50 cestujících za den je ještě optimistické, kolikrát to není ani 30 cestujícíh.
          Ale i kdyby jich bylo 20 na jeden spoj, je to v tomto případě vyhazování peněz z okna, no ale spíš DO OKNA KŽC.

  • Autor zase perli.. kolejové spojení je az kousíček pred letiste do Veleslavin a odtud ve špičce jezdi klubový bus každé 3 minuty!!! Co máte tedy vsichni za problém?? ?
    Jezdit busem z hl. N. Je obr kravina kvůli množství křižovatek a zavolám obecne… to je spis „na diagnozu“ tomu kdo to vymyslel uvedl do provozu – to nikdy nemůže fungovat.
    Tj cesta busem neni rychlejší ani když nejsou zácpy, když jsou tak je to samozrejme mnohem pomalejší než CESTA metrem ktere nej i nesrovnatelně pohodlnější..
    Reakce na předešlé komenty:
    Zločin nemá eskalatoru- no ale i pres tech doslova par schudku ma výtah tak co resite??
    Stejně jako má i mel od zacatku výtah Veleslavin- nejvetsi sranda ohledně toho nové ho eskalaturku je v tom ze ho smerem dolu stejne nikdo nepoužívá a tak byl trvale uzavřen.. protože 99,99% cestujicich stale.chodi chodí do horního vestibulu tech par schudku po pevném schodisti… a co bylo kolem toho keců.. vzpomínáte? 😀

    • Zase dementní výlev: jak se chcete dostat vlakem z hlavního nádraží do Veleslavína (aby toho letečtí cestující mohli smysluplně využít)?
      Nehledě k tomu, že blíž k letišti než žst. Praha-Veleslavín je žst. Praha-Ruzyně …

      • Duchodce: (a jeho další koment uplne mimo..
        Je to kolejová doprava ktera jezdi v tunelech pod městem – říká je ji metro..

      • Mimozni důchodce :
        „Zase dementní vylev“ jak píšete trefně!
        – jsem rád ze jste si to uz uvědomil a že jste prošel sebereflexi .

  • Hlavně se tu ukazuje, jakou pitomostí bylo nezavedení trasy „A“ metra i ke hlavnímu nádraží (jak nám to doporučovali tehdejší „sovětští experti“ a profesor z MIITu, jehož jméno už jsem zapomněl = nějak jako Černěnko) – ale měli jsme „svoji hlavu“ a hloupě jsme převzali sice modifikovaný, ale už v té době vývojem překonaný návrh „List – Belada“, v němž „centrální trojúhelník“ je buď příliš velký, nebo příliš malý, ale rozhodně ne optimální, právě i proto, že vazby na železnici zajišťuje jen nedokonale a nutí zbytečně mnoho „dálkových“ cestujících k nepohodlným přestupům.
    Tvrzení, že „Další zkrácení intervalů není s ohledem k hustotě provozu v centra Prahy prakticky možné, stejně jako se s ohledem k využívaným komunikacím jeví nevhodné využití kloubových autobusů.“, je samozřejmě nesmysl (zejména když už existuje i „Blanka“) – jak už napsal dříve „Svojsin“, jde zjevně (především) o vyvíjení nátlaku na urychlení stavby železnice k letišti, což ovšem aktuální situaci stejně neřeší, ale dalším skutečným problémem DPP je asi i nedostatek adekvátních (kloubových) vozidel a řidičů.

    • Duchodce:
      To jako ze by si ten bus měl dělat „vylet“ pres další půlku Prahy??? To je ale totalni mimóza.. OMG

      • Ano – jste „totálni mimóza“: vyhnete se mnoha světelným křižovatkám a ráno jde ve směru do Prahy 6 navíc o méně vytížený (a tedy plynuleji se pohybující) směr.

  • Jezdit busem z centra není úplně dobré řešení – kapacita silnic, doba jízdy a tím vyšší potřeba vozidel…
    Fajn je expresní 100 ze Zličína (ale zde je poměrně dlouhá cesta metrem) a stejně by se měl řešit i Veleslavín. Tam je totiš zcela nesmyslně posilována 119, která neobsluhuje jen letiště. Mělo by dojít k rozdělení na běžnou linku MHD 119 a expresní linku na letiště, jedoucí pouze Veleslavín, T1, T2. Letiště, tj. jako AEX.

    • To je samozřejmě pravda, ale ani rozdělení autobusové linky č. 119 na „expresní“ a „zastávkovou“ neřeší (bohužel) nutnost zbytečných přestupů v metru, když „Áčko“ ani „Béčko“ nevedou k hlavnímu nádraží.

    • Mirek:
      Linka 119 z Veleslavin a je „poloexpresni“ – všechny zastavky az k oblasti letitniho areálu jsou jen na znamení..

    • 119 by měla být expresní a obsloužit pouze Veleslavín -T1 -T2, ostatní zastávky ať obsluhuje 191.

  • Já jel vždy přes Veleslavín (výjmečně Zličín) a neměl jsem problém.
    Tak ať zkrátí interval busů z Hlavňáku.

    I když tady jde spíš o vytváření nátlaku….

    • Ten Zličín byl donedávna zabitý 30 minutovým taktem o vikendech, a navíc tam chybí eskalátory. Ale to rozdělení 119 by taky pomohlo.

Newsletter

Partneři


Výběr editora