AirportExpress nestíhá odvážet lidi na letiště, koleje nenahradí. Řešení na obzoru není

AirportExpress v Dejvicích. Autor: Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31403155AirportExpress v Dejvicích. Autor: Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31403155

Kombinace boomu letecké dopravy a chybějící železnice na letiště si vedle kolabujících parkovišť na Ruzyni vybírá i další oběť. Je

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LK

Martin Fafejta: Vase vysvetleni bylo srozumitelne a (z meho pohledu) celkem presvedcive ve smeru z/na a) Veleslavin, b) Zlicin, c) Hlavni nadrazi. Z meho pohledu jste se ale nevyjadril ke spojenim z/na letiste ve smeru z/na d) Praha Holesovice, e) Praha Roztyly, f) Praha Letnany, g) Praha Chodov, h) Praha Florenc. Jsou to vsechno mista s rychlou dopravou / infrastrukturou pro prijezd z nekterych smeru. A bylo by rychlejsi vzit lidi, kteri prijeli z nektereho smeru rovnou na letiste (napr. po Prazskem okruhu nebo tunelem Blanka), nez je hnat do stredu mesta a pretezovat tim hvezdicovite upravene metro v jeho… Číst vice »

Karel Procházka

Tak za prvé zajímal by mne osud letišť Milovice a Mimoň, která pokud by nešla používat hned, tak po úpravě určitě, a uživila by se i jako záloha například pro Drážďany. Naprosto nechápu proč celá republika musí létat právě z a do Ruzyně. Jednoznačně chybí rozdělení na více letišť. Tak za druhé nechápu proč tramvaj na letiště nejezdí už přes 50 let. I v době kdy bude L. Ruzyně napojeno na sítě železnice a metra tam bude přinejmenším pro místní přepravu v rámci Prahy 6 tramvaj nezbytná. Směr do Řep a na Stodůlky by možná odpovídal více trolejbusu. Tak za… Číst vice »

Jiri Tyr

Nyni uz szdc mluvi o 2029. Hlavne ze odmitli jina reseni, kdyz prak nemaji ani v uzemnim planu.

Rtep

Pokud někdo nutně musí létat letadlem, tak si zdaleka nejen v pohlavním městě a zdaleka nejen u nás musí k tomu svému ušetřenému času připočíst cestu na letiště.
Leckdy létá letadlem i někdo, kdo by nepřežil cestu vlakem, protože by se tím nabourala jeho komická sociální figurka – vlakem by možná dojel i rychleji a pohodlněji, ale on se ten vlak k němu nehodí 🙂

Petr.R

letěl jste někdy letadlem? Víte vůbec kolik ty letecké zájezdy stojí, já bych řekl, že letadlo je vlastně pro socky a někde na ostrovy vlak nejezdí. Kdybych měl peníze, taky bych na dovolenou nelítal.

Rtep

Bohužel jsem letadlem letěl a slibuji, že už to víckrát neudělám.
Ale škoda, že jste si nepřečetl, o čem píšu. Nejméně 50% lidí podle mého názoru nelétá letadlem proto, že to někdy může být levnější. Ale protože vlak je „pod jejich úrovní“.

Milan

Mezinárodní cestování vlakem je v porovnání s jinými druhy dopravy extrémně drahé a komplikované, pokud náhodou nejedete do těch pár blízkých destinací s přímým spojením (typu Vídeň, Berlín, Mnichov), které podporuje eshop ČD.

Rtep

Já netvrdím, že je cestován vlakem levné. Ale asi bych nepoužil slovo „extrémně“. Nevidím důvod, proč by mělo být levné – jakékoli cestování vždy bylo, je a bude jen pro ty zazobanější. Neznám nikoho chudého, kdo by kamkoli během dovolené odjížděl ze svého bydliště.
Ale na to téma můj příspěvek nebyl ani trochu. Bylo to o lidičkách, kteří si hrají na „cosi lepšího“ a raději jedou na dovolenou autem nebo letadlem, ve vlaku by se před svým okolím shodili. Znám takových docela dost.
Ale omlouvám se moc, hovoříme už hodně mimo téma článku.

K.S.

Pak pokud má dost prostředků si může udělat papíry na malé letadlo a letět to sám. Ale je zase pravda že dráhy poskytují, u nás, dobré služby pro baťůžkáře, či normální cestující, ale zázemí pro vysokou klientelu je nic moc. Ano, existuje 1. třída, ČD Longue a pod, ale to pořád není něco co by přilákalo klientelu z dražších tříd v letadlech. Možná by to chtělo něco na způsob původních 1. vozových tříd, někdy po válce, pokud jsem se dobře dočetl, se všechno o jedno posunulo o jedno nahoru. Taková prémiová třída by nemusela být asi vůbec na škodu.

Martin

Ja bych měl řešení – Ať zase České dráhy zavedou přímé vlaky k Jadranu a Černému moři!! Lidi pak nebudou nucení létat a bude to prospěšné i pro životní prostředí

Radek Janata

Jadran ani Černé moře opravdu nejsou mezi hlavními destinacemi (není ani mezi prvními 15).
Těmi je dlouhodobě Moskva, Paříž , Amsterdam a Londýn (sečteme-li všechna londýnská letiště).

Milan

Možná Jadran ani Černé moře nejsou mezi hlavními leteckými destinacemi, ale určitě mezi TOP destinacemi obecně, bez ohledu na způsob dopravy. Přímé spojení vlakem by bylo ideální, pokud by ovšem bylo za rozumnou cenu, srovnatelnou např. s cestou busem a nikoli 3x dražší a navíc pomalejší.

AAA

A kvadraturu kruhu byste nechtěl? 🙂

jkb

Ale víte, že je tu řeč o letišti a letecké dopravě?

Jáša

Mě třeba překvapuje, že když nikdo není shopech dokopat město a další k tomu, aby se začalo stavět nebo alespoň připravovat na stavbu, tak hlavně že máme připravené metro D, které pojede do Vysočan… A proč je Hlavní nádraží společně s Veleslavínem jediné, které nabízí přímý autobus na letiště? Proč nejde zřídit linka od nádr. Holešovice, Libeň nebo Smíchov…

Jakub

Praha má jedno unikátum – skvělé tramvajové spojení. Z Divoké Šárky by se dala jistě natáhnout trať – dává to větší smysl než metro, které vede zkrátka jinam. Je to také ekonomičtější možnost ač plně nenahradí autobusy.

Martin Fafejta

Dobrý den, jen bych rád upřesnil pár drobných chyb, které se v článku a následně v komentářích vyskytují. Jednak linku 119 neposiluje dopravce, v tomto případě Dopravní podnik, ale organizátor Pražské integrované dopravy, kterým je ROPID. Dopravní podnik nemůže sám od sebe posilovat linky. Předpokládal jsem, že u čistě dopravně zaměřených webových stránek je autor s tímto faktem seznámen. Dále se v komentářích vyskytují úvahy nad posílením autobusové linky 100 a zavedení expresní linky z Veleslavína. Posílení linky 100 naráží na kapacitu autobusového terminálu na Zličíně, byť uznávám, že s jako záložní variantou, až se vyčerpá kompletně Veleslavín, počítáme. Bude… Číst vice »

Johnny Gomez

Martin Fajeta:
Souhlas – jediná poznámka je vtom ze Zličín si opravdu zaslouží zkrátit intervaly na lince 100 na letiste alespon na 10 min interval – momentalne jsou opravdu tragicke… o víkendech radeji ani nemluvě.. .

Martin Fafejta

Dobrý den,

v loňském roce jsme posilovali linku 100 o víkendech na interval 15 minut s garancí návaznosti od každého druhého spoje metra, a to i v pozdních nočních hodinách. Interval liny 100 je tedy o víkendech shodný, jako v pracovních dnech. Jak jsem psal výše, kratší interval v pracovní dny narazí na kapacitní možnosti terminálu Zličín. Nicméně průzkumy z linky 100 nepotvrzují její přetěžování, stále drtivá většina cestujících z/na letiště cestuje nejrychlejší cestou, a to linkou 119.

Martin Fafejta

železničář v důchodu

Martin Fafejta: Dobrá demagogie: body 1 a 6 si navzájem zcela protiřečí – nehledě k tomu, že letadla po celý den nejen vzlétají, ale i přistávají, takže i přes krátkodobé výkyvy nemůže být žádný „párový“ spoj (v opačném směru) prakticky nikdy „úplně prázdný“. Jinak ale naprosto souhlasím s tvrzením, že nekolejová doprava je schopna frekvenci na a z letiště minimálně od a k metru v pohodě zvládat ještě hodně dlouho – s většími autobusy (především kvůli většímu pohodlí cestujících) asi i až do Vámi zmíněných 25 milionů leteckých cestujících ročně – jen by se mi tam mnohem víc než autobusy… Číst vice »

Radek Janata

No to nemáte pravdu. Ráno, kdy lidi jedou na ranní odlety (jedou 60-120 minutu před odletem), skoro žádná letadla nepřistávají. Ale zároveň v té době už jezdí opačným směrem lidé do prahy do práce.

A podobná situace je večer. V Praze je málo nočních dálkových letů, které odlétají večer, za tímco dost letadel se do Prahy na noc z krátkých letů vrací. A lidi tou dovou jezdí z centra ven.

Martin Fafejta

Dobrý den, nezlobte se, ale nevím v čem si body 1 a 6 protiřečí? Dále nesouhlasím s tvrzením, že letadla celý den přistávají a vzlétají. Vytíženost leteckých slotů se na Ruzyni v čase mění a průzkumy z autobusů to jednoznačně potvrzují. Například do 8:30 nejede z letiště prakticky téměř nikdo, zatímco na letiště autobusy v tuto dobu praskají ve švech lidmi se zavazadly. Letecká špička vrcholí kolem poledne a následně až v podvečer. Kolem 10. dopolední cestuje leteckých cestujících NA letiště přibližně dvojnásobek, co ve 4 odpoledne. Vše máme doloženo průzkumy v jednotlivých dnech a hodinách a jízdní řády konstruujeme… Číst vice »

Tomas

Opravdu je možné, aby nějaký spolek rozhodoval o tom, jestli z autobusového terminálu pojede o autobus navíc? Jsem laik, ale tomu odmítám věřit.

Pavel

S ohledem na to, jaká nechutná a sobecká kampaň tady probíhala kolem Ládví, tak bych se tomu ani nedivil. Dnes jsem četl v Metru, že v Klánovicích se bouří kvůli výstavbě parkovacích stání u železniční situace s argumentem, že to podporuje IAD 🙁

Tomas

A v Ladví, kde šlo navíc o něco úplně jiného než přidání spojů na existující lince, tomu snad nějaký spolek zabránil, že tím argumentujete?

Pavel

Slovíčkaříte, v obou případech šlo prostě o místní odpor v oblasti proti přidání veřejných busových linek na určitou stanici a je jedno, jestli se tak odehraje přidáním spojů na jedné lince anebo přesměrováním linek odjinud (v tomto případě šlo pokud vím o integraci Mělnicka a přesměrování z Letňan).

Jak to dopadlo, přesně nevím, ale mediální masáž byla velká a hlavně ze strany odpůrců a toho se jak známo, snadno chytají politici, kteří už „zájmy voličů“ prosadí.

Jinak asi jsme za jedno, že by měl být veřejný zájem tohoto typu imunní vůči NIMBY.

Martin Fafejta

Dobrý den, spolek nerozhoduje, spolek protestuje. Jednak jsem napsal, že jsme na Veleslavíně narazili na limit kapacity odstavných stání autobusů a následně jsem popsal proč nedoporučujeme roztržení linky 119 na dvě. Obě linky by byly v určitých časech zcela prázdné a na tyto spolky by působily mnohem křiklavěji. Až bude mít letiště leteckou špičku od 6:00 do 22:00 rovnoměrnou alespoň 4 měsíce v kuse a 7 dnů v týdnu, pak lze expresní autobusovou linku zprovoznit. Do té doby bude její provoz plýtváním veřejnými prostředky a navíc se roztrhne koordinace na přestupu metro / bus, což osobně považuji za mimořádně špatné… Číst vice »

Svojsin

Marti Fafejta: Přijde mi, že Vaše odpovědi ohledně spojení na/z letiště mají hlavu a patu a jsou docela rozumné.
O to víc nechápu, jak může Ropid podporovat něco jako je zdvojování dopravy do Čelákovic z Mochova, resp. kdesi z pole u Mochova.
To číslo až 50 cestujících za den je ještě optimistické, kolikrát to není ani 30 cestujícíh.
Ale i kdyby jich bylo 20 na jeden spoj, je to v tomto případě vyhazování peněz z okna, no ale spíš DO OKNA KŽC.

Johnny Gomez

Autor zase perli.. kolejové spojení je az kousíček pred letiste do Veleslavin a odtud ve špičce jezdi klubový bus každé 3 minuty!!! Co máte tedy vsichni za problém?? ? Jezdit busem z hl. N. Je obr kravina kvůli množství křižovatek a zavolám obecne… to je spis „na diagnozu“ tomu kdo to vymyslel uvedl do provozu – to nikdy nemůže fungovat. Tj cesta busem neni rychlejší ani když nejsou zácpy, když jsou tak je to samozrejme mnohem pomalejší než CESTA metrem ktere nej i nesrovnatelně pohodlnější.. Reakce na předešlé komenty: Zločin nemá eskalatoru- no ale i pres tech doslova par schudku… Číst vice »

železničář v důchodu

Zase dementní výlev: jak se chcete dostat vlakem z hlavního nádraží do Veleslavína (aby toho letečtí cestující mohli smysluplně využít)?
Nehledě k tomu, že blíž k letišti než žst. Praha-Veleslavín je žst. Praha-Ruzyně …

Johnny Gomez

Duchodce: (a jeho další koment uplne mimo..
Je to kolejová doprava ktera jezdi v tunelech pod městem – říká je ji metro..

Johnny Gomez

Mimozni důchodce :
„Zase dementní vylev“ jak píšete trefně!
– jsem rád ze jste si to uz uvědomil a že jste prošel sebereflexi .

železničář v důchodu

Hlavně se tu ukazuje, jakou pitomostí bylo nezavedení trasy „A“ metra i ke hlavnímu nádraží (jak nám to doporučovali tehdejší „sovětští experti“ a profesor z MIITu, jehož jméno už jsem zapomněl = nějak jako Černěnko) – ale měli jsme „svoji hlavu“ a hloupě jsme převzali sice modifikovaný, ale už v té době vývojem překonaný návrh „List – Belada“, v němž „centrální trojúhelník“ je buď příliš velký, nebo příliš malý, ale rozhodně ne optimální, právě i proto, že vazby na železnici zajišťuje jen nedokonale a nutí zbytečně mnoho „dálkových“ cestujících k nepohodlným přestupům. Tvrzení, že „Další zkrácení intervalů není s ohledem… Číst vice »

Johnny Gomez

Duchodce:
To jako ze by si ten bus měl dělat „vylet“ pres další půlku Prahy??? To je ale totalni mimóza.. OMG

železničář v důchodu

Ano – jste „totálni mimóza“: vyhnete se mnoha světelným křižovatkám a ráno jde ve směru do Prahy 6 navíc o méně vytížený (a tedy plynuleji se pohybující) směr.

Tomas

Jak řeší Blanka problém AE na Starém Městě?

Brzdič zániku

Jednoduchá odpověď : Luděk Sosna

Mirek

Jezdit busem z centra není úplně dobré řešení – kapacita silnic, doba jízdy a tím vyšší potřeba vozidel…
Fajn je expresní 100 ze Zličína (ale zde je poměrně dlouhá cesta metrem) a stejně by se měl řešit i Veleslavín. Tam je totiš zcela nesmyslně posilována 119, která neobsluhuje jen letiště. Mělo by dojít k rozdělení na běžnou linku MHD 119 a expresní linku na letiště, jedoucí pouze Veleslavín, T1, T2. Letiště, tj. jako AEX.

železničář v důchodu

To je samozřejmě pravda, ale ani rozdělení autobusové linky č. 119 na „expresní“ a „zastávkovou“ neřeší (bohužel) nutnost zbytečných přestupů v metru, když „Áčko“ ani „Béčko“ nevedou k hlavnímu nádraží.

Johnny Gomez

Mirek:
Linka 119 z Veleslavin a je „poloexpresni“ – všechny zastavky az k oblasti letitniho areálu jsou jen na znamení..

Gogo

119 by měla být expresní a obsloužit pouze Veleslavín -T1 -T2, ostatní zastávky ať obsluhuje 191.

Svojsin

Já jel vždy přes Veleslavín (výjmečně Zličín) a neměl jsem problém.
Tak ať zkrátí interval busů z Hlavňáku.

I když tady jde spíš o vytváření nátlaku….

Gogo

Ten Zličín byl donedávna zabitý 30 minutovým taktem o vikendech, a navíc tam chybí eskalátory. Ale to rozdělení 119 by taky pomohlo.