Airport Express mizí z nabídky Českých drah, provoz přejde plně pod Prahu
Pravidelné expresní autobusové spojení pražského hlavního nádraží a Letiště Václava Havla Airport Express zmizí od 15. prosince s novým jízdním
Pravidelné expresní autobusové spojení pražského hlavního nádraží a Letiště Václava Havla Airport Express zmizí od 15. prosince s novým jízdním řádem z nabídky Českých drah. Státní dopravce se dohodl s pražským organizátorem veřejné dopravy Ropidem, že jeho provoz bude zastřešovat Praha. Autobusy bude nadále zajišťovat Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP).
Konec potvrdily České dráhy i Ropid. „Je to z důvodu, že předmětná linka Airport Express se stala již normální součástí provozu Pražské integrované dopravy a již neplní svůj účel jako při vzniku, kdy byla prémiovou službou dálkových spojů cestujících ČD,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Na lince platí ale jiný tarif než v pražské MHD. Jedním z neoficiálních důvodů je i fakt, že Českým drahám končí smlouva s DPP a nemohou ji, na rozdíl od Ropidu, zadat znovu přímo.
České dráhy provozují Airport Express od prosince 2005, původně vznikl jako doplňková služba k vlakům SuperCity. Pro cestující poskytoval navazující autobus pohodlnější, i když někdy kvůli silničnímu provozu pomalejší alternativu k cestě mezi nádražím a letištěm. Nemuseli na rozdíl od MHD dvakrát přestupovat: na Muzeu a Nádraží Veleslavín (dříve na Dejvické).
Podle Drápala se základní cena a jízdní řád nezmění, bude nadále platit cena 60 Kč za plné a 30 Kč za zlevněné jízdné pro děti od 6 do 15 let. Pro seniory či studenty a další skupiny v systému státních slev ale cestování podraží.
Zásadní změnou je, že na lince přestane platit tarif Českých drah TR10. Dosud cestující mohli kupovat jízdenku VLAK+ za zvýhodněnou cenu se slevou 25 % ze zpátečního jízdného.
Plná cena 60 Kč či 30 Kč pro děti 6-15 let platí totiž dosud jen při nákupu jízdenky u řidiče. Při nákupu přes e-shop vyjde podstatně levněji. Plná cena je 45 Kč, student či senior zaplatí 11 Kč. Při cestě MHD student zaplatí 16 korun, v případě seniorů a dalších skupin záleží, kolik jim je a zda mají speciální potvrzení pro jízdu zdarma v Praze.
Za nadstandardní spoj tak část cestujících platí méně, než za jízdu MHD s dvěma přestupem. „Vlivem uznávání celostátních slev pro studenty a seniory jízdné pro některé kategorie paradoxně levnější než standardní pražská MHD, což při rostoucí poptávce po této lince a omezených možnostech navyšování kapacity pomůže více respektovat primární účel této linky,“ vysvětlil Drápal.