Airbus úspěšně otestoval A400M ve verzi pro hašení požárů

A400M s výbavou pro hašení požárů. Foto: AirbusA400M s výbavou pro hašení požárů. Foto: Airbus

Airbus bude vyvíjet i verzi pro noční provoz.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
StonyCZ

Rikam porad, ze by se armade 2-3 kusy hodily.

Jiřik

A k čemu konkrétně?

O.K.

Teda, jestli se to fakt musí vracet natankovat, je to docela škoda. Letadlo je to obrovský, unese to 20 tun vody, ale je otázka, jestli tohle (Canadair CL-415): https://www.youtube.com/watch?v=fuLk5hXMRZY není pro takové situace lepší řešení. Unese to sice „jen“ necelých 6.5 tuny vody, ale doplnění trvá asi 12 sekund během letu. Navíc umí létat velmi pomalu a přesto je pořád velmi obratné, čili ideální do členitých terénů. U nás asi nesmysl, ale na jihu Evropy by se možná vyplatily.

O.K.

Ale rozumím, že účel je mít něco, co je jednoduché a dá se instalovat do stávajících strojů. Jde mi spíše o dlouhodobé hledisko.

Jiří Kocurek

30 miliónů dolarů je docela hodně peněz

O.K.

Na Aljašce a v Kalifornii mezi lety 2017 a 2018 vyčíslili škody napáchané ohněm na 4.5 miliardy dolarů. Jistě, cena za stroj není jen jeho pořizovací náklady, ale zvláště pokud hoří někde blízko obydlených oblastí, může se letadlo, které natankuje vodu z nejbližší vodní nádrže za 12 sekund a do pár minut je zpět nad ohněm, celkem vyplatit.

Josef

Pro stát? Pro mne jo. Ale počítej, že to budou užívat co já vím 40 let?

Kubrt

Na jihu Evropy je hojně využívají, viděl jsem je poprvé před lety na Sicílii 😉

O.K.

Máte pravdu (nechápu, kdo Vám dal mínus).

Josef

Mínusř. Neviděl. Jsou vidět i v Chorvatsku. Jsou to pracanti. Nic víc nic míň. Lítá ještě ta předělaná 747 v USA?

ViaE

Když se dívám, kam až ty policejní/vojenské vrtulníky musí pro vodu, že Sokol lítá tankovat až do Kbel, musím uznat, že je to jak plivnutí.

Další fakt je, z jaké výšky to musí shazovat kvůli členitému terénu. Je to určitě pomoc, ale byla by nejspíše potřeba vícero vrtulníků. Jak vidíme ve světě, technika kobercového náletu několika strojů za sebou je velmi efektivní.

Takhle to shodí a než přiletí s novou vodou, požár to místo obhoří a valí se dál.

Je to hrozná katastrofa, je mi to opravdu líto. Čest a klobouček všem, kdo tam nasazují život.

Y.K.

Na videích jsou jak nabírají vodu přímo v Hřensku z Labe, cyklus asi 2 min.

Zase se vám na tak malém prostoru s omezenou viditelností kouřem a nutností nabírat vodu v údolí nemůže motat 20 vrtulníků, to je cesta ke katastrofě. Lepší když si to bezpečně rozdělí a případně se střídají.

Josef

To je pravda, nechceme letecký neštěstí. Tím víc jsem zvědav jestli doletí ty italský mašiny, co jsem slyšel tuším na ČT. Myslíte, že by byly schopný nabrat vodu z Labe?

Y.K.

Myslím že ne, je to hluboké údolí a Labe se tam kroutí. Oni potřebují přímý let nad vodní plochou a bezpečný prostor na přiblížení a stoupání. Mají brát z jezera Milada.

Zrovna tam testují okruhy a nabírání.
https://fr24.com/CL2T/2cd1d456

jan H

a šup s tím nad Hřensko…i když přemýšlím, zda a kde by mohl nabírat vodu z hladiny (ono je to asi docela velký letadýlko :D) …případně pak na jakém letišti čerpat…? Má někdo rozhled? Díky 🙂

Jan

To lietadlo nabera vodu na letisku a nie ako Canadair CL-415

Michal M

Na youtube je video k tomuto testu (délka 1:15min)

https://www.youtube.com/watch?v=k9u5ZA3GP7k

A vypadá to, že vodu nedoplňuje z jezera. Tedy návrat na letiště a přečerpat na nádrž. Odhaduji z videa.

bkv

dle wiki potřebuje pro vzlet alespoň kilometr nezpevněné dráhy…

Jiří Kocurek

Letmo z mapy:

Mimoň, dráha 2400 metrů dlouhá, je to 40 km daleko.
Bautzen, dráha 2200 metrů dlouhá, je to 35 km daleko.
U mimoně jsou rybníky a 4 km od Bautzenu je dokonce přehrada.

Josef

No dobře, kde tam nahonem sebrat tolik vody… a načerpat. (za jaký čas?) Když si ten drobek nedovede nacucat sám, jak se tady píše. To docela snižuje jeho použitelnost. No i když to tam potom schodí…bambivak s 500 litrů vody se nedá srovnat. To jako jo. Když se teda strefí.

Klabavátor

Ideální práce pro několik SDH z okolí letiště.

Permonik

Z hasické cisterny. Standartně se tak plní anduly.
Nevím kolik má koncovek Airbus, ale objemem vychází na 3-4 cisterny. Průtok čerpadly je standartně 3000l/min, u velko kapacitních i 4000l/min. Tankování cca 5min (plnění plus připojeni hadic a odpojeni).

Bambi vak plnění cca 30s dvěma proudnicemi (tj. 500l/min).

Josef

Díky za info.
Pepik

Josef

Jo a víš kolik u nás v republice jě těch andul schopných- uzpůzobených na hašení požárů.Dík.

Permonik

2 nebo 3. Aktivni jsou vždy dvě… třeti je záloha…. tak jsou tři. https://www.hzscr.cz/clanek/letecka-hasicska-sluzba.aspx

StonyCZ

No videt nabirat A-400 vodu z hladiny by asi urcite byl zazitek, ktery by posadka ale asi neocenila 🙂

Mysel

Ano, jsem si celkem jist, ze to radi prenechaji posadkam letajicich clunu.