Airbus ukázal letecký taxík na elektřinu, poprvé vzlétne ještě letos

Elektrický taxík CityAirbus NextGen. Zdroj: AirbusElektrický taxík CityAirbus NextGen. Zdroj: Airbus

Na letecké taxíky s vertikálním vzletem a přistáním je nahlíženo jako na budoucnost městské mobility.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Hmm, vrtulník na baterky. Nic víc, nic míň.

Gouda

VTOL vozidla samozřejmě „budoucností městské mobility“ nebyly, nejsou, a dokud (/jestli) nebude k dispozici jiná metoda pohybu, než akce/reakce proti vzduchu, ani nebudou.

O „létajících autech“ blábolí různí lidé už desítky let. I pokud by takové vozidlo bylo možné bezpečně a efektivně provozovat, v městském prostředí to je absolutně nevhodné. Kdo někdy stál pod přistávajícím vrtulníkem si samozřejmě umí živě představit, jak by vypadala ulice města po průletu desítek takových vozidel.

O té absurditě, že někdo chce do jakýchkoliv letadel cpát lithiové baterie, už taky bylo řečeno mnoho..

Gunduľ neubiješ

Tuhle čoudící obludu v naší vsi nechceme. Jen to projede, krávám zkysne mléko ve vemenech, dívkám též, střechy a pole lehnou popelem!

JirkaJJ

Jenže tohle je na stejné úrovni jako představy, z roku 1750, že za 100 let budeme mít létající koně. I když na to startup asi ještě nikdo neudělal, že? Asi založím a půjdu podojit EU.

JirkaJJ

O „létajících autech“ blábolí různí lidé už desítky let.

Blábolí se o tom víc než 100 let. A už v polovině 20. století byly první pokusy. Přes cenu a legislativní omezení dané bezpečností a bojem proti terorismu to nikdy neprojde. Možná jako hračka pro multimiliardáře, ale fakt to není řešení městske mobility.

Michal Štěpán

Vývoj a výroba tohoto sice probíhá v Evropě, Evropa má připravena pravidla pro provoz eVTOL, ale pochybuji, že toto dosáhne v Evropě nějakého výraznějšího rozmachu. Za prvé toto bude poměrně drahé na provoz, takže představy, aby to sloužilo jako integrovaná součást MHD jsou trochu mimo. To si budou možná moci finančně dovolit v Lucembursku nebo některá švýcarská města. Takže zbývá pouze komerční využití, které bude něco jako poněkud dražší taxi. Takže rozhodně ne pro každého. Navíc představa, že to bude moci přistávat/startovat kdekoliv je také zcela mylná. V městské infrastruktuře budou vyhrazena místa, odkud to bude moci operovat. Takže prakticky… Číst vice »

Jindřich

Doufám, že to bude hodně drahý, jinak bude i na obloze pořád kravál a bude tam přeplněno jako na silnicích.

JirkaJJ

No hlavně budeme mít 11. září každý den. Pokud se něco pokazí u auta, tak auto zůstane stát. Pokud se něco pokazí u létajícího stroje, tak ten spadne, obzvlášť, pokud je to kvadrukoptéra neschopná plachtit. A jakýkoliv pád může mít daleko horší následky, pokud padající letadlo zasáhne budovu. Proto jsou u letadel daleko větší nároky na bezpečnost i na údržbu a některé díly se musí měnit po nalétaných hodinách ale i po určitém uplynulém čase, byť to jen celou dobu stálo v hangáru. Navíc to musí pilotovat proškolený člověk s pilotní licencí, protože když se něco pokazí, tak by měl… Číst vice »

František

Pozor ještě ať vám to nebude plašit dobytek a nezkysne vám mlíko!

Vrtulníku udělaly za těch 116 let docela pokrok a to natolik, že letecka doprava je nejbezpečnější. Navíc to dělá Airbus a ne žádné Franta a Pepa taky sro.

Jaaa

Pardon, ale ten soubor opatření pro bezpečnost je tak vysoký, že to žádný Franta ani Pepa udržovat ani řídit nemůže – zvlášť v zemi, kde STK je vtip.

Vysoká bezpečnost je u pravidelné letecké linkové dopravy, rozhodně ne u všeobecného letectví.

JirkaJJ

Za 116 let udělaly vrtulníky pokrok, že jsou stále výsadou 0,0001 % nejbohatších (kromě toho státních složek jako armáda a záchranné složky). Ty opatření nejsou pro srandu králikům. Předpovídat že budeme každý letat z Dolních Kotěhůlek do Prahy vrtulníkem je mimo.

Jaaa

Jestli má být tohle budoucnost městské mobility, pak města přestávají být bezpečnou oblastí k životu…

martin hodek

hlavně jsem myslel, že když tak jedeme na to eko, tak budoucností městské dopravy je MHD. A ejhle, ona to evidentně je elektrická helikopněco pro čtyři…

Jaaa

Já si ani nedovedu představit to zajištění bezpečnosti. Dneska nad obydlenými oblastmi letadlo pod 300 metrů nesmí a nad musí být obsluhováno pilotem s papírama.

martin hodek

Jen tak pro zajímavost: kolik aut se spalovacím motorem Euro 6 by muselo jezdit a jak dlouho, aby pokryly emise vyprodukované při výrobě tohohle? Pokrytectví dosáhlo vrcholu. Hlavně, že je to na elektřinu. Ale kolik emisí se vyprodukovalo při výrobě a kolik elektřiny to spotřebuje za letu, už není problém. TVL.

Jakub P

Jasne, ze na tom zalezi. Vyrobci a provozovatele to samozrejme budou bagatelizovat, ale realne t ta energeticka narocnost bude silena. Ony i prostorovy naroky pro pristani a vzlet nebudou zanedbatelny (ve velke casti mesta nepouzitelne). Jako nahrada vrtulniku pro zachranku a tak to muze byt dobry (a v tomto porovnani klidne i usporny) jako beznej taxik by to byl spis prusvih.

Jan T.

Srovnávejte se spalovacím vrtulníkem a jeho ekologickou stopu a pak to vyjde výrazně lépe. Nevím, proč si někteří myslí, že výroba spalovacího motoru neprodukuje žádné emise, palivo magicky vzniká úplně čistě v cisterně dovážející ho do čerpací stanice a po zapnutí se vlastně čistí vzduch.

Zlámalík

O vrtulníku taky nikdo netvrdí, že je řešením městské mobility, vy trumbero.

Gunduľ neubiješ

A točvolanti nebudou mít co žrát!

Dony

A duševně opoždění jedinci nebudou mít co komentovat.

František

Tohle dostane lidí co vy jinak jeli 40kmh lokálkou do okresního města jako nic… A ještě se to na venkově dobije na FVE.

JirkaJJ

Ne, lidi budou lítat z vesnic do města Muskovou Starship. Ta je taky na elektřinu, protože methan se bude levně vyrábět na Marsu z CO2 a vody.

Zlámalík

Jdu do toho! Volnou střechu doma mám, v práci volný trávník na přistání taky a těch 30 km to doletí.