lot
Letecké společnosti Letectví

Airbus řeší dva výpadky motorů u A350. Spojuje je rozlitý nápoj v kokpitu

Airbus A350 společnosti Delta Air Lines. Foto: Delta Air Lines
Airbus A350 společnosti Delta Air Lines. Foto: Delta Air Lines

Airbus a výrobce motorů Rolls-Royce vyšetřují dva nedávné incidenty s letadly A350-900, kdy během letu došlo k výpadku jednoho z motorů. První závěry ukazují, že v obou situacích došlo k vypnutí motoru poté, co piloti omylem rozlili na ovládací panel v kokpitu nápoj.

Na případ upozornil server FlightGlobal. Dá se očekávat, že Airbus vydá brzy nové instrukce pro aerolinky, které budou řešit, jak se má zacházet v kokpitu s tekutinami.

K poslednímu případu došlo minulý týden při letu společnosti Delta Air Lines z Detroitu do Soulu nad Beaufortovým mořem. Letadlo muselo nouzově přistát na Aljašce ve městě Fairbanks. Podle prvních zpráv o vyšetřování došlo k vylití nápoje do středového panelu mezi piloty, kde je i ovládání motoru. Piloti motor vypnuli, nepodařilo se ho již znovu nastartovat. Zřejmě kvůli tomu, že dostával kvůli poškozenému kontrolnímu panelu špatná data.

K druhému incidentu mělo dojít loni v listopadu za letu v jihovýchodní Asii; podle Flightglobal šlo o linku společnosti Asiana ze Soulu do Singapuru. Tehdy mělo dojít k vylití čaje.

Britský úřad pro vyšetřování leteckých nehod loni uzavřel vyšetřování podobného incidentu. Piloti Airbusu A330-200 loni museli na lince z Frankfurtu do mexického Cancúnu nouzově přistát v irském Shannonu kvůli kouři v kabině.  K požáru došlo poté, co kapitán letadla rozlil kelímek s kávou na část ovládacího panelu v kokpitu letadla. Kontakt horké vody s elektronikou způsob kouř, který začal ohrožovat bezpečnost letu.

Airbus podle závěrečné zprávy v manuálu doporučuje, aby se používal v letadle držák na nápoje. Tím byl vybaven i zmiňovaný letoun. Podle aerolinek jsou ale jejich kelímky na kávu menší, takže jdou pak těžko vytáhnout a nedrží v něm, proto se mu piloti vyhýbali.  Dopravce jako bezpečnostní opatření začal dávat na kávu víčka a shánět větší kelímky, piloty současně upozornil, ať jsou při konzumaci nápojů opatrní.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Destičkové vázání

Nevyřešily by to dva obyčejné termohrnky pro piloty?

jva

Takže jeden výrobce řeší, že místo pilotů tam byly cvičené opice, které nevytáhly letoun z průšvihu, když automat zblnul (max), a druhý by měl řešit, že zákazník posadí za knipl prasata…

Anonym

Co to má za ochranu krytí? Míň než IP65 by nemělo být vůbec povoleno, zvlášť v letectví.

GPGP

Nesmysl, je to vnitřní prostor, zakázat pití nápojů v kokpitu jedno z řešení.
Jsou tam 2 piloti, tzn. vždy se jeden může jít napít…
Nebo stevard tam bude stát a držet nápoje, a dá cucnout pilotovi, vždy v mezičase kdy se nestará o cestující. 🙂
Fakt je klika že vždy běžel jeden motor, kdyby ne, tak tu máme další nehody…

Y.K.

Kokpit je prostor uzamčený s kontrolovaným vstupem (courání na každý lok oslabuje bezpečnost) a lidi tam musí pracovat mnoho hodin v kuse, přičemž musí tak nějak jako sedět za řízením. Takže tam pití zakázat nelze.

Očekával bych, že předepíší nějaký typ pohárku s zajištěným víčkem.

Cyklista

V celé kráse…. https://i.pinimg.com/originals/29/8f/27/298f2752ae70bec2f61021bface28eeb.jpg , podobné jako moderní lokomotiva …

Permonik

Někdy by to chtělo novináře poslat na rubání do štol. Napsat článek z dopravy o tom že servisní incidenty vznikly kvůli rozlité kávě v kokpitu. Tomů říkám vrchol novinářství.

Captain777

to ze se cas od casu neco v kokpitu rozlije je bezna vec. U nas v luhans mame povetsinou kelimky s vickem a zastrcene primo ve stojanku na piti. Turbolence s tim nemaji nic spolecneho, to ze prijdou vime a podle toho se napoje nechaji odnest cabin crew a nebo je vypijeme

Dan

Myslím, že by mohli piloti od aerolinek vyfasoval nějaký hrníčky s víčkem a ty používat dokola…

Cestující LBC MHD

A co kdyby piloti prostě v kokpitu nepili?

Martin D.

Třeba 10 hodin že by nepili?

Zdeněk

On přece jasně píše, aby piloti v KOKPITU nepili, ne aby nepili vůbec! Mohou se napít jinde. Čurat chodí taky na WC, a ne v kokpitu do nočníku.

pája

Děkuji.

Y.K.

Ta fakt vypadá komicky. Jednou za 15 minut se rozletí dveře kokpitu a jeden z pilotů si v přední galley dá loka a zase zapadne.

Supidio

Ok, zkuste si třeba 8 hodit nepít ani nejíst a u toho vykonávat jednu z nejzodpovědnějších prací na světě 🙂 To není jako práce u pásu nebo v kanclu, víme ? 😉

GPGP

Tu práci se jednou naučí a pak už většinu kroků dělají automaticky….
Takový chirurg nebo vojenský pilot to mají těžší.

Vím o čem mluvím, v letectví se pohybuji 10 let.
Důležitá je pokora, jeden spolužák se zabil v USA a druhý měl zákaz páč zavadil o dráty VN….

Y.K.

Jestli něco není pravda, tak že se něco jednou naučí… Musí se učit stále.
Pravda je, že v cruise mají obvykle celkem pohodu, ale oni jsou tam od toho, aby řešili situace, když pohodu cokoliv naruší. To je jedna z nejtěžších věcí, udržovat si připravenost na krizi.

Daniel Novák

Chirurg operuje x hodin v kuse a na rozdíl od glorifikovaných autobusáků to má bez autopilota a zvládne to bez chlemání a cpaní se při práci.

Y.K.

Jestli vy nejste naivka.

Roman0306

A to jako když poletí několik hodin tak budou celou dobu ,,sušit hubu“ ???

Jiří Kocurek

Řekněte si v duchu „Liberec!“. Zkuste během tohoto času:
a) položit pití
b) doběhnout do vedlejší místnosti a usadit se na židli. Dveře do vedlejší místnosti mějte před pokusem zavřené.

Když je potřeba na něco zareagovat rychle, tak rozlité pití v kabině je menší průser než pilot za dveřma.

pája

A když jdou na WC, tak to je ošetřené jak? Plácáte blbosti.

Martin D.

Od toho je tam druhý pilot samozřejmě, ale musí místo něj jít do kokpitu letuška, aby nebyl pilot sám v kokpitu.

každopádně na záchod se nechodí tak často, na rozdíl od pití

Libor

Tak by umřeli žizňi a stejně by spadli.

Přemek

Jinak turbulence se pilotnímu kokpitu nevyhýbají ani náhodou. To je dobrý důvod opustit pití ze šálku či pohárku a přejít na uzavřené kelímky s brčkem nebo na níže zmíněné vaky s hadičkou. Na šálky je čas doma s rodinou, do kokpitu současných strojů nepatří.

Jaaa

Spíš se divím, že se neprovádí certifikace na rozlití tekutiny do kokpitu.

Jirka

Ještě jim tam dejte bažanty.

Přemek

Vidím, že zdravý rozum některé piloty obchází velkým obloukem.

Adrian

I některé diskutující…

Hajnej

Zdá se, že ty nové instrukce budou řešit i to, jak se má správně dýchat – protože tekutina není totéž co kapalina, jelikož tekutinou je i plyn a tedy i vzduch v kabině.
A ten panel uprostřed asi nebude kontrolní, ale řídicí (control) – tím spíš, že z něj motor dostává data schopná jej zastavit.

Přemek

Hajnej, hlavně pozor na vylití vzduchem přeplněného hrnku 🙂

Roman0306

😂😂😂😂😂

náhodný kolemjdoucí

Ježto jsme v 21. století, tak už to bez fly-by-wire nepůjde.
Na jednu stranu by problém vyřešil sportovecký vak s hadičkou místo kelímku, na druhou stranu by bylo bezpečnější pro všechny případy zvýšit stupeň ochrany ovládací elektroniky. Stát se může cokoli a kdyby to mělo zachránit už jen jeden lidský život, je investice do takové ochrany namístě.

Nicky

Kdyby používali ty hnědé podšálky, tak se to nestane.

Supidio

Nemůžou, protože je cestující rozkradli 😀

kakov

😀 😀 to je fakt, protože jestli to pijou z těch bílejch, to už je vážně síla 😀

pzag

Nepodáváme si kelímky středem, že chlapi?
A teď, kdo to tak nedělá?

Kubrt

Já tedy pracuju s přístrojema zlomkové ceny a (ne)bezpecnosti v porovnní s letadlem, ale abych si tam nalil kafe, na to si dávám fest pozor. Mě tehnle článek dost překvapil, že k něčemu takovému může dojít (ve smyslu chování oblsuhy, nikoliv ve smyslu reakce stroje na kapalinu v elektronice).

pzag

Jenomže kokpit není laboratoř nebo cokoli takového. V kanclu má taky člověk čaj nebo kafe na stole. Piloti tam musí sedět hodiny, mají potřeby, na stolcích v airbusech se normálně jí. Zejména na lowcostech s rychlýma otočkama je let v hladině jedinou příležitostí jak během třeba i dvanácti hodin alespoň párkrát kousnout do bagety, protože na zemi člověk nestíhá pomalu ani záchod, bez pití to nejde už vůbec. Jenomže normálně cokoli člověku spadne, skončí tak možná na kravatě, protože přístroje jsou vepředu a nad, ta středová konzole je jediná věc, do které se dá reálně něco nalít. Snad na airliners… Číst vice »

Martin V.

A dřív se to nestávalo? Nebo to nateklo jen mezi táhla a bowdeny a nemělo to bezprostřední vliv na funkci (jen možná časem na korozi)?

Y.K.

Určitě stávalo a na těch panelech je většina věcí dvakrát… Tak si třeba „odpravili“ rádia nebo něco – s čím se dá doletět. Ale když šikovně zblbnou motor, tak to vyjde draho. 🙂

Nicky

Co brčko?

dada

teply kafe brckem??? no nevim.. stacilo by proste nebryndat…

Nicky

To se skvěle bude vyjímat v tom manuálu

Stromca

Možná by stačilo nebej vůl ( na piloty) ne na vás

Y.K.

Ono jde jaksi o to, že pilot si nemůže jít dát kafe na 20 minut do kamrlíku. Takže drobí a manipulije s tekutinami na svém místě v kokpitu kde není moc místa. Jinak to nejde.

Martin V.

Brčko ne, ale kelímek s plastovým víčkem v němž je dírka na usrkávání je snad standard při servírování nápojů za pohybu už dávno. Odtud může kapalina taky vytéct, ale ne tak snadno a hlavně ne tak rychle. Co mě ale zaráží nejvíc, že v letadle za miliardu nejsou schopni spárovat velikost kelímku a příslušného držáku…

Kolemjdoucí

Plastové víčko? To se Greta pos.re 😀

Roman0306

Tak ať ji to hlavně nikdo neříká jinak zase bude na všechny řvát že ji zničili dětství.

Roman0306

Ono hlavně brcko je Z plastu takže dát ho do horkého kafe by byla opravdu ňamina. Myslím pít to kafe s roztavenym brčkem.

eLKá
Martin V.

A jakou má výhodu, že je to paralelní dvojbrčko? Píšou něco o míchání, ale míchat snad jde i normálním brčkem.

Jiří Kocurek

Stačí to _plastové_ brčko na kafe vyrobit z téhož materiálu jako _plastový_ kelímek na kafe.
Teda když odhlédneme od toho, že pít pivo, víno nebo kafe brčkem je barbarství.