dkv-spojujeme

Nouzové přistání kvůli rozlité kávě. Britové dokončili vyšetřování nezvyklé mimořádnosti

Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfieldingAirbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding

Velké problémy letadlu může způsobit i zdánlivý detail: nevhodná velikost kelímku na kávu. Ukazují to zveřejněné závěry britského úřadu pro

Velké problémy letadlu může způsobit i zdánlivý detail: nevhodná velikost kelímku na kávu. Ukazují to zveřejněné závěry britského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod AAIB, který řešil let A330-200 společnosti Thomas Cook provozovaný aerolinkou Condor patřící do stejné skupiny.

V únoru na lince z Frankfurtu do mexického Cancúnu muselo letadlo nouzově přistát v irském Shannonu kvůli kouři v kabině.  K požáru došlo poté, co kapitán letadla rozlil kelímek s kávou na část ovládacího panelu v kokpitu letadla. Kontakt horké vody s elektronikou způsob kouř, který začal ohrožovat bezpečnost letu a kapitán letadla s 326 cestujícími a 11 členy posádky se rozhodl pro nouzové přistání v Shannonu.

Kouř způsobilo vylití kávy na ovládací panel v kokpitu letadla. Zpráva detailně popisuje, jak k incidentu došlo: kapitán, který byl v dané chvíli monitorujícím pilotem řešící například komunikaci s letovými dispečery,  si kelímek postavil na výsuvný stoleček,  který mají piloti pro tyto účely v kokpitu. O kelímek ale zavadil a rozlil ho. Většina se mu vylila do klína, část ale do ovládacího panelu.

Snímek kokpitu A330 ukazuje, kam se vylila káva. Foto: AAIB

Snímek kokpitu A330 ukazuje, kam se vylila káva. Foto: AAIB

Letadlo už bylo nad Atlantickým oceánem. Krátce po vylití došlo k problému s palubním rozhlasem, přestal fungovat. Zhruba půl hodiny po vylití kávy se začal panel přehřívat a začalo být cítit pálení kabelů. Posádka se rozhodla pro návrat do Evropy, nejbližší bylo letiště v irském Shannonu. Pro větší bezpečnost si piloti nasadili kyslíkové masky, aby se nenadýchali kouře.

Airbus podle závěrečné zprávy v manuálu doporučuje, aby se používal v letadle držák na nápoje. Tím byl vybaven i zmiňovaný letoun. Podle aerolinek jsou ale jejich kelímky na kávu menší, takže jdou pak těžko vytáhnout a nedrží v něm, proto se mu piloti vyhýbali.  Dopravce jako bezpečnostní opatření začal dávat na kávu víčka a shánět větší kelímky, piloty současně upozornil, ať jsou při konzumaci nápojů opatrní.

Tagy Airbus A330 Thomas Cook vylití kávy v kokpitu
11 komentářů