Letecké společnosti Letectví

Nouzové přistání kvůli rozlité kávě. Britové dokončili vyšetřování nezvyklé mimořádnosti

Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding
Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding

Velké problémy letadlu může způsobit i zdánlivý detail: nevhodná velikost kelímku na kávu. Ukazují to zveřejněné závěry britského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod AAIB, který řešil let A330-200 společnosti Thomas Cook provozovaný aerolinkou Condor patřící do stejné skupiny.

V únoru na lince z Frankfurtu do mexického Cancúnu muselo letadlo nouzově přistát v irském Shannonu kvůli kouři v kabině.  K požáru došlo poté, co kapitán letadla rozlil kelímek s kávou na část ovládacího panelu v kokpitu letadla. Kontakt horké vody s elektronikou způsob kouř, který začal ohrožovat bezpečnost letu a kapitán letadla s 326 cestujícími a 11 členy posádky se rozhodl pro nouzové přistání v Shannonu.

Kouř způsobilo vylití kávy na ovládací panel v kokpitu letadla. Zpráva detailně popisuje, jak k incidentu došlo: kapitán, který byl v dané chvíli monitorujícím pilotem řešící například komunikaci s letovými dispečery,  si kelímek postavil na výsuvný stoleček,  který mají piloti pro tyto účely v kokpitu. O kelímek ale zavadil a rozlil ho. Většina se mu vylila do klína, část ale do ovládacího panelu.

Snímek kokpitu A330 ukazuje, kam se vylila káva. Foto: AAIB
Snímek kokpitu A330 ukazuje, kam se vylila káva. Foto: AAIB

Letadlo už bylo nad Atlantickým oceánem. Krátce po vylití došlo k problému s palubním rozhlasem, přestal fungovat. Zhruba půl hodiny po vylití kávy se začal panel přehřívat a začalo být cítit pálení kabelů. Posádka se rozhodla pro návrat do Evropy, nejbližší bylo letiště v irském Shannonu. Pro větší bezpečnost si piloti nasadili kyslíkové masky, aby se nenadýchali kouře.

Airbus podle závěrečné zprávy v manuálu doporučuje, aby se používal v letadle držák na nápoje. Tím byl vybaven i zmiňovaný letoun. Podle aerolinek jsou ale jejich kelímky na kávu menší, takže jdou pak těžko vytáhnout a nedrží v něm, proto se mu piloti vyhýbali.  Dopravce jako bezpečnostní opatření začal dávat na kávu víčka a shánět větší kelímky, piloty současně upozornil, ať jsou při konzumaci nápojů opatrní.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

http://avherald.com/h?article=4c3da991&opt=0

Pane Sůro, Vy píšete o požáru (viz formulace „K požáru došlo poté, co kapitán letadla rozlil kelímek s kávou na část ovládacího panelu v kokpitu letadla“), nicméně na AVH se nic takového nepíše. V závěru se uvádí, že po vylití kávy došlo ke zkratu na elektrice a v důsledku toho ke vzniku kouře a výparům. Respektive, že záchranné složky nezjistily žádné stopy po požáru.

Y.K.
Host
Y.K.

Já bych měl poznámku k formulaci: „kapitán, který letadlo nepilotoval a pouze dohlížel na svého kolegu“ která je poměrně nepřesná v popisu činností „pilot letící“ a „pilot monitorující“. Pilot monitorující tam rozhodně není od dohlížení na svého kolegu. Obecně se pilot letící věnuje maximálně vlastní pilotáži a poloze letadla, pilot monitorující pak sledování systémů, pomocným činnostem a komunikaci s ATC. Na jednotlivých sektorech si fukce přehazují.

JménoJeštěNevymyslel
Host
JménoJeštěNevymyslel

mezi tím ve SmartWings: „Rozlité kafé? Zvládli jsme to s jedním motorem, to je hračka!“ SeriousSloth

LepeUzBylo
Host
LepeUzBylo

No pravda je ovšem taková. Že tomu samému kapitánovi co letěl s tím jedním motorem se vylilo během letu pivo v kokpitu, nateklo do radarového odpovídače a letadlo přestalo vysílat pozici. Nikdo je nechtěl pustit do vzdušného prostoru a tak se divertovalo ve Švýcarsku. Během divertu se jim povedlo ovládací panel vyšroubovat, vysušit a odpovídač opět zprovoznit. Na vině byl tedy obsluhující steward a byl to Birell, aspoň že tak.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll