Letecké společnosti Letectví

Nouzové přistání kvůli rozlité kávě. Britové dokončili vyšetřování nezvyklé mimořádnosti

Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding
Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding

Velké problémy letadlu může způsobit i zdánlivý detail: nevhodná velikost kelímku na kávu. Ukazují to zveřejněné závěry britského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod AAIB, který řešil let A330-200 společnosti Thomas Cook provozovaný aerolinkou Condor patřící do stejné skupiny.

V únoru na lince z Frankfurtu do mexického Cancúnu muselo letadlo nouzově přistát v irském Shannonu kvůli kouři v kabině.  K požáru došlo poté, co kapitán letadla rozlil kelímek s kávou na část ovládacího panelu v kokpitu letadla. Kontakt horké vody s elektronikou způsob kouř, který začal ohrožovat bezpečnost letu a kapitán letadla s 326 cestujícími a 11 členy posádky se rozhodl pro nouzové přistání v Shannonu.

Kouř způsobilo vylití kávy na ovládací panel v kokpitu letadla. Zpráva detailně popisuje, jak k incidentu došlo: kapitán, který byl v dané chvíli monitorujícím pilotem řešící například komunikaci s letovými dispečery,  si kelímek postavil na výsuvný stoleček,  který mají piloti pro tyto účely v kokpitu. O kelímek ale zavadil a rozlil ho. Většina se mu vylila do klína, část ale do ovládacího panelu.

Snímek kokpitu A330 ukazuje, kam se vylila káva. Foto: AAIB
Snímek kokpitu A330 ukazuje, kam se vylila káva. Foto: AAIB

Letadlo už bylo nad Atlantickým oceánem. Krátce po vylití došlo k problému s palubním rozhlasem, přestal fungovat. Zhruba půl hodiny po vylití kávy se začal panel přehřívat a začalo být cítit pálení kabelů. Posádka se rozhodla pro návrat do Evropy, nejbližší bylo letiště v irském Shannonu. Pro větší bezpečnost si piloti nasadili kyslíkové masky, aby se nenadýchali kouře.

Airbus podle závěrečné zprávy v manuálu doporučuje, aby se používal v letadle držák na nápoje. Tím byl vybaven i zmiňovaný letoun. Podle aerolinek jsou ale jejich kelímky na kávu menší, takže jdou pak těžko vytáhnout a nedrží v něm, proto se mu piloti vyhýbali.  Dopravce jako bezpečnostní opatření začal dávat na kávu víčka a shánět větší kelímky, piloty současně upozornil, ať jsou při konzumaci nápojů opatrní.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

http://avherald.com/h?article=4c3da991&opt=0

Pane Sůro, Vy píšete o požáru (viz formulace „K požáru došlo poté, co kapitán letadla rozlil kelímek s kávou na část ovládacího panelu v kokpitu letadla“), nicméně na AVH se nic takového nepíše. V závěru se uvádí, že po vylití kávy došlo ke zkratu na elektrice a v důsledku toho ke vzniku kouře a výparům. Respektive, že záchranné složky nezjistily žádné stopy po požáru.

Tom

Možná jsem se díval špatně, ale v odkazu toho zdroje co citujete, jsem nic o požáru nenašel, ale možná jsem to opravdu přehlédl. Píše se tam o výparech, kouři, zápachu, ale o požáru nikde…A předpokládám, že AVH vycházel z té zprávy AAIB, tudíž pokud by došlo k požáru v „pravém slova smyslu“, tedy zahoření (alespoň tak chápu význam tohoto slova), tak by to určitě uvedl ve svém textu.

Tom

Emergency services found no trace of fire, heat or smoke.

Myslím, že toto je zcela jasné sděleni o tom, zda k požáru došlo nebo ne…

Tom

Ale slovo požár mně tady jaksi chybí. Zkrat není požár, i když z něj být požár může, ale v tomto případě to tak nebylo. Mezi požárem a zkratem je rozdíl.

Y.K.

Já bych měl poznámku k formulaci: „kapitán, který letadlo nepilotoval a pouze dohlížel na svého kolegu“ která je poměrně nepřesná v popisu činností „pilot letící“ a „pilot monitorující“. Pilot monitorující tam rozhodně není od dohlížení na svého kolegu. Obecně se pilot letící věnuje maximálně vlastní pilotáži a poloze letadla, pilot monitorující pak sledování systémů, pomocným činnostem a komunikaci s ATC. Na jednotlivých sektorech si fukce přehazují.

Y.K.

Též díky.

JménoJeštěNevymyslel

mezi tím ve SmartWings: „Rozlité kafé? Zvládli jsme to s jedním motorem, to je hračka!“ SeriousSloth

LepeUzBylo

No pravda je ovšem taková. Že tomu samému kapitánovi co letěl s tím jedním motorem se vylilo během letu pivo v kokpitu, nateklo do radarového odpovídače a letadlo přestalo vysílat pozici. Nikdo je nechtěl pustit do vzdušného prostoru a tak se divertovalo ve Švýcarsku. Během divertu se jim povedlo ovládací panel vyšroubovat, vysušit a odpovídač opět zprovoznit. Na vině byl tedy obsluhující steward a byl to Birell, aspoň že tak.