Letecké společnosti Letectví

Airbus po dlouhé době získal objednávku na svůj dálkový „ležák“ A330-800, jeden míří do Grónska

A330-800 v barvách Air Greenland. Foto: A
A330-800 v barvách Air Greenland. Foto: A

Airbus získal nového zákazníka pro svůj zatím podle počtu objednávek bezkonkurenčně nejméně úspěšný model. Air Greenland se rozhodl pořídit jeden Airbus A330-800, kterým nahradí přes dvacet let starý A330-200.

Airbus na svém twitteru oznámil, že s Air Greenland uzavřel dohodu o společném záměru (Memorandum of understanding) o nákupu jediného letadla. Airbusu se s odbytem menší verze A330neo nedaří: zatím na něj má jen čtyři zákazníky, z toho jednoho utajeného a celkem patnáct objednávek.

A330-800 je menším „sourozencem“ A330-900, obě letadla patří do modernizované řady A330neo. Větší verze 900 je podstatně úspěšnější, firma na ní má už 323 objednávek. Čím dál častěji se proto mluví o ukončení celého výrobního programu A330-800.

Grónský dopravce bude letadlo používat hlavně pro lety mezi letiště Kangerlussuaq a Kodaní.

A330-800 mají zatím objednáno Kuwait Airways (8), Uganda Airlines (2), čtyři stroje pak neznámý zákazník.

Letadlo pojme 257 pasažérů, dolet je 15 094 kilometrů. Letadlo pohání motory Rolls-Royce Trent 7000. Za malým zájmem o nový typ letadla může být více faktorů: na trhu je stále ještě hodně relativně zánovních A330-200. Mají sice vyšší spotřebu paliva, jsou ale poměrně velmi dobře dostupná na trhu s použitými letadly. A330-200 se začal vyrábět v roce 1998, po světě jich létá ještě stále více než šest set. Airbus věří, že čas tohoto letadla ještě přijde s tím, jak bude stárnout u řady aerolinek flotila A330-200.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
czhunter
Host
czhunter

Kolik procent dílů to má shodných s A330-900?

Pokud třeba 90 %, tak je v podstatě úplně jedno, jestli výrobní program „ukončí“ nebo „neukončí“.

Roman0306
Host
Roman0306

Já si myslím že by si v nabidce mohli nechat i A330-800. Přece jenom to jde vyrobit aj na objednávku.

Mirvald
Host
Mirvald

O tomto nic nevím, takže od mne žádný příspěvek.

Martin V.
Host
Martin V.

Myslím, že to pro Airbus není tragický neúspěch. Letadlo je vyvinuté a je skoro stejné jako úspěšný A330-900 a tak si ho klidně můžou v nabídce pár let podržet, jestli se situace neotočí. Podobnou situaci už zažili, když A340 nebyl až tak úspěšný, ale A330 jim to vynahradil. Přitom vývoj i výroba obou letadel byla společná.

Jan
Host
Jan

Dalším důvodem nezájmu o a330-800 muže v budoucnu být i levnější/úspornější? a321XLR, kde není zas tak výrazný kapacitní skok jako v porovnání s většími widebody než A330-800.

Jakub
Host
Jakub

Rozdíl je ale např. v doletu…

Jen tak
Host
Jen tak

rozdil v “typicke” konfiguraci pres 50 lidi, v “dobytcak” konfiguraci pres 150 neni zas tak maly 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

… muze tam bude kanibalizace -800 a -900. … 900 ma o neco (nijak dramaticky) vyssi kapacitu pax, stejnou mtow (= stejne poplatky na letistich) takze muze vyjit ekonomicteji

Jan
Host
Jan

Jasně rozdíly tam jsou. Ale předtím byll a330-200/800 hádámasi nejlevnější dálkový stroj… Teď tu je ten a321xlr…

GPGP
Host
GPGP

Nejde tyto typy srovnávat, lepší je A350-900 versus A330-900.
A350-900: US$317.4 million
A330neo-900: US$296.4 million

Slevy pro aerolinky jsou okolo 50 %, tzn. rozdíl v materiálech hliník versus kompozit, váha, náklady a cena A350 jen o 10 mil USD vyšší , jednoznačně vítězí A350-900.
Jedině že by Airbus dal vyšší slevu na A330-900 a dodání A330 by bylo o dost dříve.

GPGP
Host
GPGP

Katalogová cena A321xlr je 142 mil. USD Poloviční oproti A330neo-900 , dolet 8.700 km a seat 220.
Tzn. Praha Bangkok v poho.
Že by hozená rukavice pro TVS 🙂

Janina
Host
Janina

A321xlr bohužel nemá dolet na to, aby naložená zvládala pravidelně Praha-Bangkok bez mezipřistání. Možná, kdyby se lítalo přesně po přímce a nefoukal vítr…

EM*
Host
EM*

Při stejném rozestupu sedaček (30″, jako má Ryanair) má A321 kapacitu 220 lidí, A330-800 406 lidí.

GPGP
Host
GPGP

Resp. typ. konfigurace 257 / 287 A330 800 / 900.
A321xlr 180-220 seat.
Jak jsem psal cena A321xlr je poloviční.
A dolet 8700 versus 13-15.000 km.
Určeno pro úplně jiný segment aerolinek, zákazníků a destinací. 🙂
Já radši vždy poletim a A330 / A350 než A321xlr. I když si třeba 2-3.000 Kč připlatím 🙂