Airbus objednává nové nákladní lodě, chce nižší emise z dopravy materiálu přes Atlantik

Plavidla bude pohánět dokonce i vítr.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nemel

Takhle bude skutečně vypadat za provozu, nebo na vizualizaci jenom dělá mrtvého brouka?

😀

Mira

Problém je v tom, že většina chce přepravu rychlou. A druhá věc je, že lodě i když tvoří méně emisí tak, zase mnohem déle. Letadlo přeletí Atlantik za tři hodiny a lodi to bude trvat několik dní. I když méně okamžitých emisí, tak se ty emise musí vynásobit minimálně deseti.

PetrH

Wtf? Jasně, že jde o celkové za celou cestu… A mimochodem, tohle je nákladní doprava. Bože, bože…

Jakub P

A že ta loď uveze oproti letadlu mnohonásobně víc vás napadlo?

Na kilo přepravenýho nákladu fakt letecká doprave nevyjde emisně líp než lodní…

LiborV

Víte z vás něco více o Fletnerových rotorech. Viděl jste někdo jejich reálné fungování. Co si o nich myslíte?

Jan Novák

Wikipedie, 3 vteřiny hledání:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Flettner%C5%AFv_rotor

Mira

To by ten vítr musel foukat neustále. Takže stejně to skončí u klasických dieslových pohonů.

Jakub P

Nikdo nepočítá s tím, že by to byl jedinej pohon té lodi. Jde jen o to, aby to v průměru hlavnímu pohonu té lodi ušetřilo dost energie (a tedy paliva a emisí) na to, aby to stálo za to vyrobit, namontovat, provozovat a servisovat.

Gouda

Na rozdíl od většiny jiných eko-aktivistických změn v dopravě, toto má smysl. Není ani nutné na zaoceánské lodi dávat nějakou specifickou technologii, už jen obměnou lodí (a hlavně jejich motorů) by se dosáhlo větších úspor emisí, než docílí všechny navrhované a tlačené změny v pozemní dopravě dohromady.

Kubrt

Emise – čeho? V pozemní dopravě se řeší emise CO2. Skutečně lodní doprava skrývá potenciál nižších emisí CO2 ve „výměně motorů“? Za jaké?

Honza

Zaoceánské lodi mají větší emise NOx a SOx, než celá automobilová doprava dohromady. Stačilo by vyměnit hlavně palivo.

PetrH

a) kolega píše CO2, vy plynule přejdete na jiné emise…
b) NOx – těžko, největší podíl na NOx má silniční doprava, ani se mi nechce dávat všechny nalezené stránky, které to potvrzují, když vám stačí něco plácnout.
c) síra v palivech pro auta není, tak je to trochu snazší… nicméně i u SOx se za poslední dekádu udělalo hodně, taky proto roste teplota oceánů, když odpadlo stínění ze síry.
d) auta nám smrdí přímo pod nosem, znečištění u nás opravdu není ze zámořských lodí.
e) tak proto se přechází na elektromotory, vaše lži na tom nic nezmění.

Honza

Ale prvotní komentář řeší emise jako celek. Ano, děkuji za uvedení emisí NOx na pravou míru. Avšak stále lodě emituji na jednotku spáleného paliva mnohem víc NOx než u aut. Ovzduší funguje jako celek vzduch sice není dokonalá tekutina, avšak se mísí na celé severní polokouli celkem rychle. Co se týče elektromobilů, tak ty nijak nepodceňuji. Nesmrdí nám pod nosem jak jste sám zmínil. Mají spoustu výhod, ale i nějaké výhrady se najdou. Avšak to je diskuze na dlouhé hodiny.

Mysel

Jenze emise jedu nikoho nezajimaji. Klimatickou tisen vyvolava jiny plyn, neskodny..

PetrH

Kvůli emisím jedu zavádíme elektroauta, o čemž se v ČR pro jistotu nemluví, že.

Gouda

Většina velkých lodí používá desítky let staré motory, které už v době výroby byly technologicky zastaralé. Mnoho z nich pochází dokonce z doby před ropnou krizi, kdy spotřeba paliva nikoho nezajímala ani z ekonomického hlediska. Výměnou těchto motorů za moderní je možné najít obří úspory paliva, které v celku daleko převyšují potenciální úspory v jiných módech dopravy. Mnoho lodí také jezdí na „odpadní“ palivo (některé tankery dokonce na mazut), které dále snižuje efektivitu spalování a mají enormní emise NOx a SOx. Menší, ale stále významné úspory spotřeby paliva lze najít v zastaralých tvarech trupů i nadstaveb, které kladou ve srovnání… Číst vice »

Jirka

Co udělat lanovku přes atlantic

Jan Novák

Hyperloop pod hladinou!

Nemel

Úplně to vidím…třicet let se to staví a když je konečně hotovo, Čína zahlásí: „Máme teleport!“

Honza

Musím to tady odložit. PLACHETNICE!

Jiří Kocurek

Až na to, že stěžně a lanoví zavazí při nakládce i vykládce. Takový nepodstatný detail.

Vladimir

Za mě ano u kdyby to mělo ve vysledku ušetřit jen 30% tak je pokrok vpřed.

O.K.

30 %? Delate si legraci, to je Vam malo? Vite, co by to znamenalo, kdyby Vam treba auto zralo najednou o tretinu min? A to vubec nemluvim o tom, co by to udelalo s planetou.

czhunter

A hlavně co by to udělalo s ropistánama.

Ty si proto neustále platí kampaň proti takovým věcem.

filkra

Těch 30 % úspory paliva by tak akorát za posledních patnáct let bylo, nebýt toho že auta jsou stále větší a větší.

Pražec

Jsem zvědavý, jestli se ty flettnery opravdu ujmou.
Problém je trochu v tom, že rotor může táhnout vždycky jen kolmo na směr větru. Takže se hodí jen na +/- boční vítr.
Vynález je starý sto let, a přesto se zatím nedočkal většího rozšíření.
https://www.youtube.com/watch?v=PSFeoj4gwPk

Michal M

Idea je taková, že to má pomáhat, celou tu loď to bohužel neutáhne.
Co jsem nikde ale nezjistil je jaký to má výkon a jaký ten maximální podíl na pohonu lodi to může mít.

happy-barney

wikipedia tvrdí 5-20% ušetreného paliva

Mira

Velmi malý podíl. Zaprvé větru dešti neporučíš. Za druhé je to jako s hybridním autem. To zařízení bude něco vážit. Loď bude mít daleko větší váhu a tím i větší ponor a odpor proti vodě se taky zvětší. Takže stoupne nutnost množství dodané energie hlavně za bezvětří, kdy by lehčí loď s dieslovým pohonem snadněji klouzala po hladině.
Proč myslíte, že nejsou auta na vítr, když je to tak suprová technologie.

Kubrt

Když se plánuje, že loď bude plout po stabilní trase přes Atlantik stále tam a zpět, mohl by ten podíl trasy v bočním větru být vysoký, resp. vyšší, než u lodí pohybujících se po proměnlivých trasách. Každopádně zajímavý směr.

Jakub P

Tak ono dlouhou dobu se emise a spotřeba lodí zdaleka tolik neřešily. A ty rotory nikdy nemůžou být jedinej nebo hlavní zdroj pohonu. Ale něco nezanedbatelnýho ušetřit můžou, takže v době, kdy se to řeší víc, maj konečně šanci. Taky to (jen tipuju) mohlo chtít jejich lepší řízení, který může být k dispozici až v nedávný době, i když princip samotnej je známej dlouho.

Podobně starej vynález jsou třeba elektromobily – taky princip známej velmi, velmi dlouho. Ale rozšíření čekalo na vhodný podmínky a vylepšení…

Jiří Kocurek

Opravdu nikdo neřešil, kolik utratí za palivo?

Hele, ty lodní motory jsou jedny z neúčinnějších na světě, 162 g/kWh jen tak neuvidíte. Pro strovnání, lokomotivní motory jsou přes 250 g/kWh – gramů paliva na kilowatthodinu. Stejně tak se snažili snížit spotřebu pomocí bulbous bow, je zatím něco fyziky o vyrušení vln generovaných přídí.

Prostě jste přiznal, že o lodích máte nějaké představy, ovšem žádné znalosti.

80 MW uveze 20.000 TEU, to je jako 8 kW na celý kamion. Zákon čtverce a krychle – loďaři ho znají celá staletí, větší loď je efektivnější. Nemluvě o hull speed.

Jiří Kocurek

https://www.youtube.com/watch?v=URgSFglbl5g&t=260s

Hull speed chcece překročit, proto ten výkon. Autor toho videa je angličan přístavní pilot. Člověk kterého si najmete, protože daný přístav zná líp.

Nechcete doufám poučovat angličany v námořnictví.

Jiří Kocurek

A ještě dodám, že to budou pomalu 4 roky, kdy se 10násobně zpřísnil limit na obsah síry v mazutu.
Že to nebylo ve zprávách? No nebylo, není to dostatečně alarmující a nezvedne to nikoho ze židle.
https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/MediaCentre/HotTopics/Documents/2020%20sulphur%20limit%20FAQ%202019.pdf

Jakub P

„Dlouhou dobu zdaleka tolik neřešily“ opravdu neznamená vůbec neřešily až doteď.

Prostě jak se to řeší víc a víc (a možná se i naproti tomu zlepšila technika k řízení toho rotoru), teprve nedávno začalo dávat smysl je používat. Dřív se testovaly a používaly jiné metody s lepším poměrem (v případě testování vyhlídkou na lepší poměr) ušetřeného paliva a ceny potřebné techniky, atd. Např. ty vámi zmíněné. Které pro mě fakt nejsou novinka, stejně jako odkazovaný youtube kanál.