Letecké společnosti Letectví

Airbus našel kupce na svůj dálkový propadák. Utajený zákazník koupí čtyři A330-800

První let A330-800. Foto: Airbus
První let A330-800. Foto: Airbus

Společnost Airbus získala po dlouhé době nový kontrakt na nové letadlo Airbus A330-800. Podle pravidelné měsíční zprávy o počtu objednávek a dodaných letadel si neznámý zákazník koupí čtyři kusy tohoto letadla.

Pro Airbus půjde teprve o třetího zákazníka menší verze A330neo. Osm letadel mají objednáno Kuwait Airways, dva nově založené státní aerolinky Uganda Airlines. V praxi tak má Airbus celkem 14 objednávek na tento nový typ.

A330-800 vzlétl poprvé loni v listopadu, kuvajtský dopravce dosud první letadlo ani nepřevzal. Letadlo pojme 257 pasažérů, dolet je 15 094 kilometrů. Letadlo pohání motory Rolls-Royce Trent 7000.

Jde o letadlo modernizované řady A330neo. Airbus je s prodeji většího typu A330-900 podstatně úspěšnější: na něj má už 285 objednávek od 14 různých zákazníků.

A330-800 má být náhradou A330-200. Za malým zájmem o nový typ letadla může být více faktorů: na trhu je stále ještě hodně relativně zánovních A330-200. Mají sice vyšší spotřebu paliva, jsou ale poměrně velmi dobře dostupná na trhu s použitými letadly. A330-200 se začal vyrábět v roce 1998, po světě jich létá ještě stále více než šest set. Airbus věří, že čas tohoto letadla ještě přijde s tím, jak bude stárnout u řady aerolinek flotila A330-200.

Airbus za prvních jedenáct měsíců zaznamenal celkem 718 závazných objednávek, dodal zatím 725 letadel. Firma věří, že stihne dodat do konce roku celkem 860 letadel.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nicky
Host
Nicky

Čas pro tohle letadlo teprve přijde.

FlyingJ
Host
FlyingJ

Bál bych se čas pro tohle letadlo je ten tam protože jeho konkurent je dreamliner, který už léta 9 let a posbíral o 1000+ objednávek víc.

Bart
Host
Bart

Jenže Dreamliner je letadlo, které na světě už létá 9 let, a A330-800 je úplně nové letadlo. čas tohoto letadla teprve přijde. Jak už je v článku, A330-800 je náhrada za A330-200, jenže A330-200 není tak staré letadlo, takže to aerolinky nebudou hned vyřazovat. Takže čas tohoto letadla teprve přijde, až budou aerolinky vyřazovat A330-200.

Bludný Elektron
Host
Bludný Elektron

Otázka je, jaké byly reálně náklady na vývoj…může se jim to vyplatit i při malém počtu prodaných kusů…

Karel
Host
Karel

Na vývoji se dá jistě hodně ušetřit, pokud se to nebere tak smrtelně vážně.

Adrian
Host
Adrian

Pokud to byl vtip, tak celkem blbý…

Y.K.
Host
Y.K.

Nic katastrofálního to nebude, A330-800 a A330-900 jsou konstrukčně stejná letadla, liší se „jen“ délka trupu.

TGm
Host
TGm

Ano, čas tohoto letadla přijde. Škoda, že ČSA nejsou schopny takové letadlo získat do své dálkové flotily, čítající jeden dosluhujici pronajatý kus.

Jen tak
Host
Jen tak

A co by, milý TGm, ČSA dělaly s dálkovou flotilou?

K čemu by jim byla?

Richard P.
Host
Richard P.

Treba v sobotu rano litat do Barcelony a v lete do turecke Antalye.. 🙂 jina dalkovka u CSA mne tedka nejde na mysl, mozna Island…. 🙂

TGm
Host
TGm

Minulý týden jsem s nimi letěl, pesimistické JenTak, a snaží se maximálně držet úroveň servisu, nechtějí padnout na úroveň Smartwings. Pokud nebudou mít vlastní nová letadla a středně dlouhé lety budou obsluhovat B737 MAX půjčená od SW, tak na krátkých letech do sousedních států jim po vyřazení ATR zbyde jedna A319 a do dvou tří let budou zcela vaporizovány neb nemají s čím a kam létat.

Bart
Host
Bart

ČSA budou mít nová letadla. Na jaře 2021 by měly mít první A220, ATR budou vyřazovány příští rok, takže asi budou na přechodnou dobu na některé krátké lety nasazovat A319 nebo 737-700 atd. (což už trochu dělají už ted‘) A také v roce 2025 budou mít A321XLR, takže se dá předpokládat, že nějaké nové dálkovky otevřou (např. do New Yorku atd.).

Jen tak
Host
Jen tak

Tak znovu .. co by dělaly ČSA s dálkovkami, když nemají short a medium haul flotilu, kterou by ty dálkovky plnily?

již po několikáte si svými vlastními argumenty popřel předchozí tvrzení .. to už chce se fakt dost snažit 🙂

TGm
Host
TGm

Porotci na Českých aeroliniích ocenili mimo jiné, že omlazuje svou flotilu letadel. „Očekávají nové letouny na dlouhé vzdálenosti, představují nové salonky, vybavení a mnoho dalšího,“ uvedli sudí. Předseda společnosti Capa Peter Harbison pak vyzdvihl, že si společnost snaží udržet svou pozici vůči rostoucí a stále tvrdší konkurenci a modernizuje co jí finanční síly stačí.

Jen tak
Host
Jen tak

Tak znovu .. co by dělaly ČSA s dálkovkami, když nemají short a medium haul flotilu, kterou by ty dálkovky plnily?

Gajda
Host
Gajda

V A380 taky věřili