Letecké společnosti Letectví

Airbus ČSA po téměř čtyřech dnech čekání na Sibiři dorazil do Číny pro další materiál

Airbus A319 Českých aerolinií v Brně. Foto: Letiště Brno
Airbus A319 Českých aerolinií v Brně. Foto: Letiště Brno

Z Novosibirsku dnes v noci odletěl Airbus A319 Českých aerolinií, který v Šanghaji naloží další zdravotnický materiál. V 8:48 středoevropského času stroj přistál v Číně. V Rusku čekal téměř čtyři dny na povolení pro let do Číny. Boeing 737-900 Smartwings dál zůstává na zemi.

Průběh letu bylo možné sledovat na Flightradar24.com. Letadla ČSA a Smartwings s cílem doletět do Číny pro materiál odstartovala z Prahy už ve čtvrtek krátce po půlnoci, po plánovaném mezipřistání v Novosibirsku už ale dál nepokračovala, protože nezískala povolení.

Po naložení v Šanghaji už letí zpět.  Boeing 737-900 Smartwings dál čeká v Novosibirsku. Podle mluvčí Smartwings Group Vladimíry Dufkové veze A319 zhruba milion roušek a další zdravotnický materiál. V Praze by měl letoun přistát kolem druhé hodiny ranní v pondělí. Letoun Boeing 737-900 by se podle ní měl objevit v Praze zhruba 24 hodin poté.

Jaroslav Tvrdík, který se na organizaci leteckého mostu do Číny podílí, tvrdil, že to je kvůli nedostatku slotů na šanghajském letišti. Do Šanghaje přitom měly letět jen airbusy ČSA, Smartwings měly pro materiál létat do města Čchang-ša. Nedostatek slotů panuje zřejmě jen pro některé dopravce a státy: mezitím do Šanghaje doletěl airbus srbských Air Serbia či maďarského Wizz Air. Na dotazy ohledně rozdílného postupu pro některé země již Tvrdík od soboty nereagoval. V obou případech jde také o dopravce, kteří do Číny nikdy nelétali, což komplikuje povolování.

Tvrdík na Twitteru naznačil, že doprava menšími letadly není cenově příliš výhodná. Letadla ČSA a Smartwings podle něj uvezou padesát kubíků a let stojí zhruba pět milionů. „Let Ruslanu zvládne 1000 kubíků, stojí zhruba 35 milionů korun,“ uvedl Tvrdík. Let cargo speciálu China Eastern, který pojme 500 kubíků, podle něj stojí 18 milionů korun.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Arpad

Ono to je veľmi jednoduché.. vládne lietadlá letiace v režime GOV flights v podstate môžu krabice prevážať aj v kabíne.. Čínske dopravné lietadlo lietajúce na komerčnej linke nemôže mať naložené na palube – medzi sedadlami krabice do vtedy, kým to vláda nepovolí. Vlád a ČR – teda min dopravy povolenie vydalo – aby to bolo čo najskôr. Pre lietadlá SW a CSA teda povolenie nie je a ani nebude. Čína nemá záujem vydávať takéto povolenie na objem nákladu, ktorý by prevyšoval kapacitu cargo priestoru v trupe lietadla. Teda SW a CSA môže byť naložené len dolu. Čína neporušuje nič a… Číst vice »

Eda

(Údajně) zkrachovalí a nejneschopnější manažeři (JT) nás jako zachraňují? No kam jsme to museli klesnout a co to máme poslouchat? 🙁

Juraj

Takže čínske letectvo v uplynulých mesiacoch pokleslo o tri štvrtiny a teraz sa možno pomaly začína vracať do normálu…
…ale v Šanghaji nemajú voľné sloty.
Jasnéééé.

Richie

Nechápu proč do Číny letí x malých strojů společnosti Snartwings/ČSA, když na zemi v Praze stojí nevyužity A330-300 ČSA, dokonce větší než stroj China Eastern A330-200, který do Prahy jako první přivezl zdravotnickou zásilku.. nejen, že by odvezl podstatně více než B738 a A319, ale hlavně by letěl přímo. Takže žádné náklady na mezipřistání.. Že by v tom byla ekonomika Smartwings Group? Tomu se říká hodně velká domů..

Y.K.

Ne, tomu se říká nahazování už x-krát zodpovězené otázky. Neletí protože letět nemůže.

Richie

Možná je na čase aby v těchto dnech kdy to letadlo je třeba by měl někdo pomyslet na opravu té A330… jinak je to luxus mít letadlo tak dlouho mimo provoz…

Y.K.

Luxus je investovat masivní částku (klidně miliony) do revize jen pro pár letů.

pumpař

OK9606 from Shanghai http://fr24.com/CSA9606/24406d2f

Rossec

Co to je od Tvrdíka za blábol, 50 kubíků. Pokud každý cestující má nárok min na jedno zavazadlo o velikosti součtu hran 250cm, což je cca 0,5 kubíku, krát počet cestujících 144, vychází přes 70 kubíku a to razantně mění cenu za přepravený kubík.

pzag

Víte co je kubík? Dokážete si představit kufr o velikosti půl kubíku?

Rossec

Např. 1m x 1m x 50cm = součet hran max. 250cm, je to v přepravních podmínkách přepravce, já s tím bohužel nic neudělám.

pzag

A ve kterých? Ti co používají součty se pohybují kolem 115 cm, častěji to bývá omezené rozměrem, třeba KLM 55x35x25, což je maximálně 0,048 kubíku. Takže mi ukažte společnost, která vám přepraví půl kubíkový kufr. Matematika základní školy…

Rossec

https://www.smartwings.com/kolik-mohu-prepravit-zavazadel Z technických důvodů nesmí žádné zapsané zavazadlo překročit hmotnost 32 kg a maximální rozměr 250 cm, tj. součet jeho délky, šířky a výšky včetně držadel, postranních kapes a koleček.

Radek Janata

Pěkně jste to našel.

Teď ještě zbývá pochopit, že takové zavazadlo si nebere do letadla každý, ale jen ten, kdo ho má, a kdo si příplatí.

Kdyby měl tolik zavazadel každý, tak se to tam nevejde. Buď přepravu odmítnou, nebo vám kufr přijde dalším spojem.

Y.K.

Fakt? takové typické chartery k moři zcela jistě vezou solidní kufr každému, tam se nelétá s taštičkou s tabletem. Akorát ta hmotnost bude nižší, protože 32 kg je maximum za které se doplací nadváha a to chce platit málokdo.

Permonik

Součet 250cm je proto aby se daly přepravovat lyže, snowboardy, rybařské pruty a podobné tvary.
Jen pro zajimavost: http://hasici.jesenice-obec.cz/assets/Image.ashx?id_org=200115&id_obrazky=8691&datum=8%2F31%2F2010+7%3A19%3A28+PM
zde je požární kaď která má obsah 1000l, 1m3. Když to říznete napůl dostanéte ten váš kufr.

Jirka

Myslím, že jento jen 129 cm:-)

MildaIV

Vykládka té čínské A332 se dostala do zpráv na CBS, je to až u konce: https://www.youtube.com/watch?v=awe0-HkA3dw

MildaIV

A ještě je k tomu komentář, že se jedná o pomoc od Čínské vlády 🙂

lvy

Proč tam neposlali tu jedinou A330 co mají od Korean?

Pražák

Protože má nějaký technický problém a stojí na Ruzyni.

pzag

Ta je snad AOG, prý motor nebo co. Ale snad ani ne závada, ale hodiny.

JaPe

Může mi někdo vysvětlit proč Tvrdík uvádí cargo speciál, když letí klasická dopravní 330 a náklad je na sedačkách a uvádí cenu 18mio, když 2 letadla CSA a SW každé za 5 mio uvádí jen objem cargo prostoru? Přitom když to naloží jako Chinani tak toho převezou stejně a levněji?

MildaIV

Otázka je, jestli si SW dovolí převážet náklad na sedačkách. Vyřídit na to papíry ve všech zemích přes který letí je asi dost nepravděpodobný. Číňany zajíma jenom jeden čínskej papír.

Pražák

Pokud by chtěla ČLR nezištně pomocí, jak je nám neustále tvrzeno, tak by stačil jeden telefonát z čínského politbyra a je po problému.

Japak

Koblihový trolling

Rado

Lítat cargo B737 nebo A320 je holý nesmysl, tento krok jsem nechápal, spíše PR než pomoc. Nicméně spíše by mě zajímalo, proč nešlo poptat nějaké cargo od evropských dopravců, když se pohledem na Flightradar ukazuje, že tato letadla jsou ve vzduchu. A ještě více mě zajímá, že vojenské speciály jsou pasé? V rámci kapacit NATO třeba C-5 Galaxy? Trošičku si říkám, k čemu nám ta všechna uskupení jsou, nejedná se o válečný konflikt a nic v nadnárodní úrovni nefunguje, každý si hraje na svém písečku.

Pražák

Ten Ruslan máme právě díky NATO. C5M mají jen USAF, které mají teď jiné starosti a hlavně dovedete si představit co by asi tak čínští bolševici řekli, že místo nich (aby to pak mohli patřičně využít v rámci propagandy) budou roušky vozit americká vojenská letadla? Jestli ČSA čekaly na povolení 4 dny, USAF by mohly čekat do soudného dne.

Pepa z depa

Až ti domů přijde rouška od čínských bolševiků, tak se opovaž vzít si jí na ksicht! Koukej jí demonstrativně spálit a nejlíp před kamerami TV Nova 😀

Pražák

Ty si myslíš (když už si po soudružsku tykáme), že ten člověk, který tu roušku vyrobil musel být nutně bolševik? Co když je to mukl, kterého bolševici zavřeli? Jinak, nevím proč bych měl pálit něco co jsem zaplatil že svých daní a stejně tak nevím proč mám oslavovat někoho, kdo už bolševik pravděpodobně je, kdo nám to prodal. Je to business, ne pomoc. Tak se Pepku uklidni, tady nejsi na schůzi.

Pepa z depa

Hele a ta věc, ze které píšeš tyhle slinty, nebyla vyrobena v Číně? Nebo alespoň součástka v ní? Ale jo, asi to vyrobil čínský mukl, tak to potom jo 🙂
Nadáváš na čínský bolševiky a roušku bys od nich chtěl zadarmo? No tvl! 😀
Radši už nic nepiš, akorát se ztrapňuješ 🙂

Pražák

A to jsi Pepku četl kde, že jsem to chtěl zadarmo? Možná kdyby nebylo bolševického utajování a zastrašování lékařů když to ve Wuchanu začalo, tak bychom dnes nemuseli být v karanténě. Ta Čína kde nejsou bolševici to zvládá o poznání lépe.
A jakou má souvislost čínská komunistická strana s mým Samsungem mi vážně uniká. Asi nemám správné PŠM jako vy z depa.

Pepa z depa

Trolling.

Y.K.

Hele Pepo, že nám sem prosakuje propaganda CCP, to je smutné, ale že někteří zdejší hloupě kopou za stranu, která v rámci kulturní revoluce vyvolala největší teror a následný hladomor v historii lidstva, což si vyžádalo něco mezi 23 – 55 miliony životů Číňanů, překonávaje tedy masakry Stalina a dodnes tam páchají hrozné věci na minoritách, to mi hlava nebere. CCP má lidi na háku. Pozice, kontrola, moc. Wuhanský virus byl nejprve zachycen jako podezření na SARS, policie zatýkala doktory, kteří si vyměňovali odborné informace, rozdávala jim tresty za šíření poplašných zpráv, bravo. Začali to řešit, až když problém explodoval… Číst vice »

Pepa z depa

Trolling

pzag

Ano, právě proto, že jsou ve vzduchu se moc poptávat nedají. Spoustu carga vozí normální linky a ty teď nejsou, takže cargo je a nemá ho co vozit. Jasně, 747-8F třeba od Cargolux by strčila celý Ruslan někam, ale tu vám teď nikdo nepůjčí.
Jak funguje armádní pomoc nevím, ale třeba někdo bude vědět, co by obnášelo půjčit C-5.
Stejně tak by bylo podle mě reálné, půjčit si widebody jakéhokoli evropského dopravce, stejně většina sedí na zemi. Buď to nikoho nenapadlo nebo není vůle.

Pražák

Tady jde o politiku, ČLR by dělala problémy u každé se hoc linky. C5M viz výše.

Milan

Pokud se nepletu, tak Ruslan uveze asi o 30 tun nákladu víc, než 747-8F

RHood

Tak v tomto případě a druhu přepravovaného zboží šlo více o objem než váhu.

Permonik

Kapacita 747-8F je 850m3, 130 tun, Ruslan má 1015 m3 a nosnost 150 tun.

pzag

Další teoretik, co? 747-8F zvládne 100 tun, tedy to, co přivezl Ruslan, akorát na cca 11 000 km.

MildaIV

Ceny carga vyskočili mnohde na trojnásobek, takže už se na některých linkách vyplatí posílat normální letadla, která nesou pouze náklad dole. Například Quantas a Cathay lítají s A333, American Airlines s 77W. Lufthansa a Fedex se rozhodli odložit plánované vyřazení MD11F z flotily.

Permonik

V rámci kapacit NATO má armáda nasmlouvané hodiny na Ruslanu, kdy dva stroje jsou pro tyto učely dislokováný v Lipsku. Domovskou základnou Ruslanu je Antonovo letiště Gostomel Airport u Kieva. Galaxy i Globemaster III mají vyhradně amici. 3 Glomastery mají v madarsku, ale o ty se děli 12 evropských zemí. Antonov Design Bureau je navíc cargo firma (vojenský nestrana) a určitě ma povolení pro lety do činy. Takže praktický nejejdnoduchší cestou je použit Ruslan. NAvíc určitě pokud by američané měli volný Galaxy, tak by se musel přesouvat z Ameriky do Evropy.

Viktor

Nebo Airbus A400M by byla taky varianta…ale určitě se najdou lepší letadla na transport… třeba KLM…s 747 combik

Permonik

No nebyl. V provozu je zatím jen třetí objednáných letadel, a asi by je činaně nepustily k sobě na letiště…..

Pražák

Jinak ještě k tomu NATO, tady máte krásný důkaz pomoci. Lockheed C 130J z výzbroje USAFE přepravuje zásilku zdravotnického vybavení v rámci boje s COVID-19 z letecké základny Ramstein v SRN na základnu Aviano v Itálii. Náklad je určen pro italskou vládu.
https://www.usafe.af.mil/News/Photos.aspx?igphoto=2002268019

Anonymus

Rusaci to blokovali schvalne??

Tom

Má důvěra v Tvrdíka z nuly ještě klesla hluboko níže.

MildaIV

Pokud u Vás byl na nule, tak jste asi moc nesledoval v posledních letech zprávy 🙂

Anonymus

Aha,tak pak nevim.

pzag

Nemyslím si, že od China Eastern přiletěly cargo speciály. To bylo normální civilní verze.
A upřímně, kdyby Čína chtěla opravdu pomáhat, tak neřeší nějakou byrokracii navíc. Zrovna oni si umí pravidla ohýbat jak potřebují.

RHood

Vy jste Bumbál z hradu? Buďte rád, že se pán redaktor snaží v modu 7/24 o update informací ohledně letecké přepravy materiálu, který tato země potřebuje.
A opět ČSA před Smartwings, sice v polepu Eurowings, ale nevadí. Odstartovali druzí a přiletí první :)))). To bude zase bolet hlava ty dva majitele. Ješitnost určitě zaúřaduje.

RHood

Jo, zapomněl jsem. Pane redaktore, nevíte jestli na přílet bude pan premiér společně s Románkem a Jiříkem. Si bude pan premiér myslet podle toho polepu, že to přiletělo z Německa, tak by ho na to měl někdo upozornit, dopředu, že to je vážně letadlo ČSA ať vidí, o co se nemalou mírou taky přičinil (komu, a jak skončili ČSA).

Anonymus

ČSA a Smartwings je jedna a ta samá firma. Nejsou to 2 firmy, jak si člověk myslí. Možná na papíře,ale v praxi ne.

RHood

No právě, bohužel je to jedna firma o jednom člověku a pouze struktuře managerů, který vlastně ani nemají žádnou rozhodovací pravomoc.

Anonymus

Tezko rict, jak to funguje v praxi. Ale o vsem samozrejme rozhoduje nejuzsi vedeni,to je jasny.

Ondra

tak politika je jasná, nejdříve se ukáže Číňan, všichni se u nej vyfotí a pak můžou ostatní. Nicméně ekonomicky nechápu 319/737 přes půlku světa 🙄

Lkprak

Nejde o ekonomiku, to je jasný, že posílat tam takovýhle prcky je blbost. Spíš jde o to, že se kolem toho z nějakého důvodu lže. Tvrdí se, že nejsou nejdřív povolení, pak sloty.A přitom tam mezitím přistánou minimálně dvě jiná malá letadla aerolinek, které tam nikdy nelétala. To prostě smrdí…

noerf

Lkprak: hlavně se ukazuje neschopnost některých jedinců, kteří se i tak díky tomu dostali do médií.

Pražák

Podle mě jde primárně o čínskou politiku, téměř 50% podíl v Smart Wings a.s. drží čínská skupina CIG, která dlouhodobě nekomunikuje s vedením firmy a zřejmě by jim nevadilo pokud by se SW položily. Údajně by potom mohli Číňané žalovat Boeing za zmařenou investici (kvůli problémům s Maxy). Tohle může být jakýsi dozvuk tohoto postoje.

sch

China Eastern letěla ve svém pravidelném čase, jen s drobným zpožděním, takže úředně nebylo třeba nic zařizovat. Jinak politika za zdržením našich letadel v Rusku je jasná. Babiš u toho Číňanům (i sobě) udělal tiskovku, oni jsou spokojení a nebudou snad dál dělat problémy. Jak Andreje nemusím, tak tohle asi nemohl udělat jinak, jen nevím jestli zdůraznil, že jsme všechno poctivě zaplatili a nejde tak o humanitární pomoc.