Letectví

Airbus číslo 12 000. Symbolicky ze zakázky, kterou se snažil zrušit Boeing

Předání jubilejního airbusu společnosti Delta Air Lines. Foto: Airbus
Předání jubilejního airbusu společnosti Delta Air Lines. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus předal včera už dvanáctitisící letadlo, které firma vyrobil. Airbus si  jako jubilejní stroj vybral letadlo, kterým nenápadně poškádlil i svého rivala Boeing: jde o Airbus A220-100 z velké zakázky pro Delta Air Lines. Kontrakt se Boeing snažil neúspěšně zrušit. Airbus dnes současně oznámil zlepšení parametrů pro toto letadlo.

Jubilejní airbus je airbusem ve skutečnosti jen podle názvu. Původně jde o letadlo CSeries od Bombardieru, který byl nucen kvůli ekonomickým problémům způsobených i postupem Boeingu výrobu prodat právě Airbusu. Ten model přejmenoval na A220.

Pro Deltu jde o dvanáctý A220, který má ve flotile. Delta je s 90 objednanými kusy největším zákazníkem programu A220. Airbus v tiskové zprávě oznámil, že firma předáním jubilejního letadla chtěla zdůraznit svoji rostoucí přítomnost na severoamerickém trhu.

Proti zakázce vystupoval Boeing, který přesvědčil americkou vládu, aby na letadla uvalila cla ve výši 292 %. I když k jejich zavedení nedošlo, výrobu letadel koupil Airbus. Ten chystá ve svém závodě  v Mobile v Alabamě, kde se už staví další hala. Dosud se vyrábí v kanadském Mirabelu u Montrealu.

Zkušební let s jubilejním airbusem piloti absolvovali záměrně tak, aby trasa na radaru ukázala nové výročí Airbus.

Jen den po slavnostním ceremoniálu oznámil Airbus, že nově zvyšuje maximální vzletovou hmotnost letadel A220 o další 2,4 tuny. Současně zvýšil maximální dolet letadel o zhruba 800 kilometrů až na 6 300 kilometrů.  Ukazuje se tak, že letadlo má nakonec ještě lepší letové vlastnosti, než vývojáři původně plánovali.

Prvním dodaným airbusem zákazníkovi byl letoun A300B2 pro Air France. Dosáhnout dalších 6 tisíc dodaných letadel trvalo Airbusu 36 let. Dalších šest tisíc letadel zvládla firma ale vyrobit už za 9 roků.

Infografika k dvanáctitisícímu airbusu. Foto: Airbus

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
MadMajk
Host
MadMajk

Koupí programu CSeries získal Airbus zlaté vejce. Inženýři byli v odhadech/výpočtech skromní ve více oblastech, např. také u spotřeby a cost per seat, jak dokazuje AirBaltic (i v rozhovoru zde na webu). Tohle se nevidí často, takže gratulace a klobouček a štastné lety 🙂

Adrian
Host
Adrian

S kusem číslo 9000 jsem měl možnost letět během cesty po Vietnamu v roce 2016. Už tehdy jsem si říkal, že má Airbus šílené tempo výroby, ale teď už je to skoro 900 letadel ročně. Neuvěřitelné je, že poptávka stále roste.

Capitann
Host
Capitann

to K se teda pilotům moc nepovedlo! takhle to zfušovat!

Partneři



CSCARGO
RSD