Airbus chystá testování prvního A321XLR, ukázal snímky z finální montáže
První cestující má nový letoun svézt v roce 2023.
Airbus pokročil ve svém závodě v Hamburku s přípravou prvního letadla A321XLR. Úzkotrupý letoun vycházející z úspěšné řady A320neo bude určen díky doletu i pro dálkové trasy. Cestující by měl poprvé svézt za dva roky.
Letadlo s výrobním číslem MSN11000 je prvním ze tří, s kterými bude Airbus testovat provoz nového letadla. Podobně jako jiná letadla od Airbusu jde o letadlo, které je složeno z dílů z celé Evropy: přední část trupu je z francouzského Saint Nazaire, křídla z britského Brouggtonu. Hamburský závod je prvním, kde se model začne vyrábět, Airbus ale nevylučuje i rozšíření jeho výroby do Toulouse kvůli velké poptávce.
Airbus oznámil zásadní posun v přípravě nového modelu v tiskové zprávě, kde i detailněji popisuje jednotlivé operace. Jednou z hlavních změn oproti modelu A321neo je přídavná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů a nádrž pro odpadní vodu. Mírnými úpravami prošla i křídla.
Airbus A321XLR nabídne aerolinkám letadlo s doletem až 8 704 kilometrů, o patnáct procent více než stávající model A321LR. Airbus reaguje na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou. Oproti stávajícímu A321LR bude mít nový stroj o patnáct procent delší dolet. Aerolinkám má pomoci vstoupit především na trasy, kde se neuživí větší širokotrupé letadlo. Letadlo má umožnit dolet například z Evropy do Indie nebo z Číny do Austrálie, bez problémů také z Prahy do USA.
Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících. Letadlo si objednaly i ČSA, zakázku ale v létě zrušily. Airbus má na letadlo zatím přes 450 objednávek.