AirBaltic zruší tisíce letů, důvodem je zdlouhavá údržba motorů Pratt & Whitney
Škrty se dotknou více jak 67 tisíc cestujících.
Letecká společnost airBaltic zruší pro letní sezónu 2025 celkem 4 670 letů. Škrty se dotknou všech jejích základen. Rušení je podle aerolinky důsledkem neočekávaných zpoždění a zdlouhavé údržby motorů výrobcem, firmou Pratt & Whitney.
„Neschopnost výrobce motorů plnit své povinnosti včasné údržby ovlivnila provozní schopnosti naší flotily Airbusů A220-300, což nás přinutilo upravit svůj letní letový řád,“ vysvětluje airBaltic rozsáhlé škrty. Kompletní seznam zrušených letů zveřejnila firma během dne na platformě X. Letů do Prahy by se škrty dotknout neměly.
Due to delays and prolonged engine maintenance by the engine manufacturer, the following routes will be cancelled during the Summer 2025 schedule (from March 30, 2025 to October 25, 2025):
From Riga: Aberdeen, Belgrade, Cluj-Napoca, Yerevan, Gothenburg, Mykonos, Pristina,… pic.twitter.com/a8tIYG6QSo
— airBaltic (@airBaltic) January 2, 2025
Společnost Pratt & Whitney informovala airBaltic, že několik jejích Airbusů A220 zůstane kvůli nedostatku motorů uzemněno i v roce 2025. Dopravce v důsledku toho zruší 19 linek a na 21 dalších sníží počet letů. Škrty se dotknou více jak 67 tisíc cestujících. Navzdory výzvám chce airBaltic nadále provozovat většinu svých letů do více jak 70 destinací, a zajistit tak spojení Pobaltí se zbytkem světa.
„Stejně jako mnoho jiných leteckých společností po celém světě, i airBaltic čelí vnějším faktorům, které nemůže ovlivnit, včetně globálních problémů dodavatelského řetězce a omezení údržby. Minimalizace výpadků a udržení spolehlivých služeb zůstávají hlavními prioritami aerolinky. Nadále úzce spolupracujeme s Pratt & Whitney na vyřešení problémů s údržbou a nalezení udržitelného řešení,“ napsal dopravce v tiskové zprávě.
Flotilu airBaltic tvoří asi padesátka Airbusů A220-300. Poháněny jsou výhradně motory Pratt & Whitney. Komplikace s nimi a s jejich údržbou se táhnou již roky. Během prvních dvou let provozu musela aerolinka například vyměnit celkem padesát motorů, v průměru tedy na každém letadle oba motory nejméně dvakrát. V té době měla firma v provozu jen třináct Airbusů A220.
Výrobce motorů, společnost Pratt & Whitney, má problémy i s motory PW1100G na letounech Airbus A321neo. Pohonné jednotky musí na dlouho trvající nezbytné kontroly a případné opravy. Společnost Wizz Air má tak kvůli tomu už téměř rok uzemněny desítky strojů. Parkují například i v Ostravě. Návrat strojů do provozu ještě potrvá. Podle šéfa Wizz Airu budou všechna letadla zpátky do roku 2027.