Air New Zealand zavede na palubách letadel lůžkové kabiny pro cestující v ekonomické třídě
Koncept SkyNest na palubě Air New Zealand. Foto: ANZ
Maximální doba pronájmu lehátka má být čtyři hodiny, cenu dopravce zatím nezveřejnil.
Asi si to své zákazníky najde, ale sedmnáctihodinový let je pro masochisty.
Jednou jsem prožil cca 11 hodin z Amsterodamu do Bangkoku a zpět a od té doby jedině přes Dubaj.
Než letět 17 hodin v kuse, tak raději 3 přestupy, klidně na jednom s odletem za dva dny, než tohle peklo.
Nechápu, proč neudělají prostě leteckou obdobu plackarty. Lidi by jim utrhali ruce…
Při stále delších mezikontinetálních letech takové opatření začíná být nutností. U např. sedmnáctihodinového letu je to určitě lepší, než nic, ale stále ještě zbývá předlouhých 13 hodin, které je nutné přetrpět, i když budou rozděleny do dvou dílů. Možným řešením nenáročným na prostor by mohly být masážní návleky na nohy a v masážní vložky v opěradlech sedadel. Nemuselo by to ani vyjít draho a byla by to významná prevence proti vzniku zdravotních potíží v důsledku dlouhého letu.
Poměrně levným a účinným řešením by byla tabletka Zolpidemu (též známý jako Stilnox nebo Ambien). Po třiceti minutách by všichni hezky vytuhli a bylo by vystaráno. Jen ty evakuace by byli trochu složitější.
Právě v případě evakuace by byl problém, a nejen to. Po takovém hlubokém, několikahodinovém spánku v sedadle v poloze skrčence by mohla spousta lidí zjistit, že se jen tak snadno nepostaví na nohy, a trombóza by slavila úspěchy.
Zajímalo by mě, jaké jsou největší překážky ryze lehátkového letadla. Jestli je to prostě prostorově náročné, nebo by to nesplňovalo bezpečnostní požadavky při vzletu a přistání, nebo by se to prostě nevyplatilo z nějakého důvodu… ?
Pro certifikaci musíte celé letadlo evakuovat do 90 sekund, což v případě ryze lehátkového letadle je naprosto nereálné.
Druhým důvodem je, že sedadla jsou pro leteckou společnost finančně zajímavější, protože se do stejného místa vejde více pasažérů a kvůli elastické poptávce ekonomické třídy by mohli narazit na problém kabinu plnit.
Třetím důvodem je praktičnost, jako třeba občerstvení, zábava během letu apod. Vždy byste musel lehátka doplňovat o sedadla, což je opět další místo.
Pro start a přistání je vyžadována sedačka, takže by lehátka musela být polohovací (v podstatě business sedačka) nebo lehátko+sedačka (snižuje kapacitu). All Business letadla už pár aerolinek provozovalo, ale vždy na trasách kde byla velká poptávka od korporátních zákazníků.
No to jsou mi kritéria „aby lidé byli po cestě odpočinutí“. My zas máme jiná: Lehátkové vlaky zrušme, protože to dost nevynáší.
Ale ta lehátka v letadle musí také vynášet. Jsou v prostoru, kde by jinak byly toalety nebo tzv. galley s vozíky a prostorem pro přípravu jídla. Když bude v letadle méně lidí, zbyde tento neproduktivní prostor, který může díky lehátku vynášet peníze. Kdyby lidé chlastali a vyneslo by to víc, dají tam láhve.
Lebo zeleznice sa nesnazia prilakat novych cestujucich, ani dalej zarabat na tych sucasnych, ale co najhorsou kvalitou sluzieb vyhnat uplne vsetkych.
Hezký to je, ale zajímalo by mě jak jim to bude prakticky fungovat. V takové to kritické období ve dvou třetinách dálkového letu, kdy jsou všichni mrtví a zkroucení v sedačkách, filmy už nudí neboť není síla je vnímat, tam bude na lůžka asi přetlak zájmu. 🙂 Ale možná to uregulují na optimální zájem cenou, proč ne.
Už to říkám na kongresech 20 let, tak se třeba i dockame