Air France vyřadily první A380, do tří let vyřadí zbývající
A380 v barvách Air France. Foto: Air France
Letecká společnost Air France včera dopoledne vyřadila ze své flotily první z deseti Airbusů A380. Letadlo přelétlo z Paříže na
Trochua čtení na téma výběru 2/4 motorového letounu je třeb tady (od str. 49 dál): https://dspace.vsb.cz/bitstream/handle/10084/114820/MLY0026_FS_B3712_3708R036_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=n a nebo tady:https://www.aeroweb.cz/clanky/4377-ctyrmotoraky-na-ustupu a asi nejlepší (byť grochu upovídané) praktické shrnutí tady: https://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4
Budoucnost „menších“ letadel, které bez mezipřistání doletí kamkoliv na planetě, otevře další možnosti, které už se teď objevují. Limitem bude počet pilotů (2 piloti na letadlo) a tak je budoucnost ne ve velkých letadlech, ale v posádce kapitán/člověk a co-pilot/stroj.
Já spíše vůbec nechápu tu jistotu různých „komentátorů“ při tvrzení, že čtyřmotorová letadla do 10 roků úplně skončí: kdo dnes při překotném zvyšování hybnosti obyvatel může vůbec tušit, jakým směrem bude vývoj zájmu uživatelů VHD (v tomto konkrétním případě letecké) a jeho uspokojování organizátory VHD a dopravci vůbec pokračovat?
a jak s tim souvisi pocet motoru?
Pokud nemá letadlo se 4 motory žádnou podtstanou výhodu oproti letadlu se dvěma motory, tak jak s tím souvisí zvyšování hybnosti obyvatel?
Pokud dnes A350 stačí 2 motory, pak je jen otázkou času než vývoj motorů pokročí natolik, že unesou i větší a těžší stroj – něco co bude po A380. Ty 4 motory by měly smysl pouze tehdy, pokud by se to nepodařilo, což nepředpokládám.
Zajímavé je tvrzení T. Clarka o tom, že na trase DXB – LAX je ekonomicky lepší pro Emirates provozovat 1x A380 než 2x 787-9. CEO Qantasu zase tvrdí, že jsou výhodnější 2x 787 než A380.
Jenomže to je ekonomika. Qantas určitě nelítá LAX – DXB. Jiná linka, jiná společnost, jiná finanční politika. Zaleží kolik mají lidí, kolik mají carga, za kolik jsou schopní udat letenky.
Je to taky o frekvenci letú na dané lince. Pokud tam letí 5x A380 za den, tak je to v pohodě, ale pokud tam letí jedna A380 za dva dny, tak dení let se 787 přitáhne víc zákazníkú.
Jak Qantas, tak Emirates mají svojí pravdu. Emirates nabízí z Dubaje velké množství linek a sedaček, proto je pro ně výhodné na co nejmenším počtu letů (6 denně – i tak dost!) nabízet co nejvíce sedaček. Qantas má na výběr, buď nabízet úplně stejný produkt (s A-380 do Londýna) jako „bezkonkurenční ME3“, ale bez přípojů v Dubaji, anebo – nabídnout přímé lety Austrálie-Velká Británie letadly, které to uletí – B789,A350(?),B778.
To budou mít v podmínkách smlouvy. Aerolinky nejí rády torza letadel s jejich logy – kazí jim to image.
Nebude to spíše tím, že vlastníkem je leasingová společnost? V okamžiku navrácení letadla tam barvy té které společnosti už nemají co dělat….
Ano, ale nikdo nebude letadlo které likviduje lakovat pokud k tomu není nucen smlouvou. Jsou to vlastně vyhozené peníze.
Šéf Emirates nedávno v rozhovoru říkal, že oni takto velká letadla pro svůj model byznysu potřebují protože na letištích kam létají už nejsou sloty.
Nyní má tak možnost ty vyřazované A380 skupovat za zlomek původní ceny, údajně 45 mio USD/ks (cena dílů po rozebrání).
Technologicky je to staré letadlo, A 350-1000 je někde jinde. A až Boeing odladí B 777 X, tak do 2030 bude vše jinak, tišší a levnější provoz těchto nových strojů…. a asi i menší využití velkých hubů typu Dubaj a z Prahy konečně nonstop lety do Bangkoku nebo Kuala Lumpur 🙂
Jo, pokud se jim do té doby nerozpadnou motory.
Velká šance pro Šimáně jak vyřešit ty dvě letadla B737 do HUR co létají ve stejný čas. Přidat k tomu na druhou půlku dne let do AYT, tak má od března do října jedna A380 co létat. A na zimu má konečně do BKK, kam letos letí už i naše poštačka.
Asi jsou 2 osmikila furt levnejsi, mozna proto 😉
Jeej. Škoda, že místo sezení v diskuzi nesedíte na reditelskem postu nějaké aerolinky. 🙁
To jste si trochu spletl počty, 737 by byly potřeba spíše 3… A určitě by se jim nevyplatilo udržovat toto ziznive letadlo.
Otázkou je, zda by třeba bylo vůbec možné provoz těch letadel nějak „zekonomičtit“ (= nové úspornější motory, apod.) – ale když se o tom zatím nikdo ani nezmiňuje, tak to asi nepůjde.
S největší pravděpodobností by je museli předělat na dvoumotoráky, jenže takové motory, které by to zvládly, zatím neexistují. Ještě by se dalo uvažovat o odtučňovací kůře pro snížení hmotnosti.
To jsem tu troubu ale rozhicoval… 😀
A čemu by to předělání na dvoumotorové mělo být?
dvoumotorova letadla jsou uspornejsi, nez ctyrkotorova.
4 motorova letadla byla v podstate jen safety “workaround” na tatl a pacificke lety.
Jo aha, takže tím že namontuju o dva motory míň, tak mi klesne ten obrovský odpor a ta váha toho letadla, kterou ty motory musí hýbat, jo? No to určitě, pořád to má skoro 600 tun, obrovskou čelní plochu a bude to pořád potřebovat stejně energie na to, aby se to někam dostalo. A ta energie je schovaná v palivu. Jo, dva motory jsou efektivnější, ale hledat v tom nějakou spásu u létajícího paneláku je…to není ani naivní, to je prostě hloupé.
cely letecky prumysl tezce prosazuje 2 motoraky a 4 motororaku se uz zbabil, ale tady pzag (tipuju reditel aerolinky ?) mamnazor presne opacny 🙂
Tak ukaž výpočet, kolik bude si vezme A380, když bude mít dva motory? Uvažujme teoretické, dvakrát tak výkonné jak má teď, stejně účinné jako třeba Trent WXB.
Vystrč hlavu z pozadí a rozhlédni se kolem sebe.
Když jsi takový expert, se divím, že už nejsi v těch aerolinkách, a ony teď nepožadují po výrobcích 4 motorová letadla 😀
A380 jsem si za poslední roky užil víc než dost. Aerolince je jedno, kolik to má motorů, ony chtějí co nejvýhodnější.
Si myslím, že všechno stojí na motorech?
ano .. aerolince je jedno , kolik to má motorů… ano, chce nejvyhodnejsi.
jenze protoze 2 motorovy je obecne efektivnejsi, a levnejsi .. tak aerolinky chteji 2 motorový 🙂
No to rozhodně jim není jedno, nejde jen o spotřebu, ale také o nákladnou údržbu, která stojí 2x více. Proto už nechtějí 4motory,jestli jste si nevšiml..
Větší proudové motory mají o něco lepší účinost a náklady na údržbu taky rostou pomaleji, než jejich tah. Samozřejmě v případě, že by došlo na A380neo, tak by to byly zase 4 motory. Airbus ale tuto verzi odmítl vyvinout pro příliš malou poptávku po A380.
Jsou to ještě těžké krávy, ten koncept vznikal už dávno… Navrhovat velký dvoupatrák teď , tak to bude úspornější letadlo určitě, ale asi by se to muselo postavit celé znova… Ale stále ještě neskončila výroba, tak to dalších 20-30 let na obloze bude…
tot otazka. kdyz to spolecnosti vyrazuji po 9 letech… tak bych si s temi dalsimi 20-30 lety nebyl vibec jisty. a to ani v pripade emirates.
Asi tak, napr Qatar Airways je vyradi kolem roku 2024-25, maji jenom 10ks ve flotile, ale ich CEO to nekolikrat rekl,ze vsechny pujdou pryc okamzite jak dobehne leasing, za cca 10let budou mozna A380 letat jenom u Emirates…
Hlavu si asi dost budou škrábat leasingovky, protože na sebe vzaly veškerá rizika, ale možná ty smlouvy na 10 let kryjí rizika pořízení letadla a to se jim zaplatilo (nevím). Takhle jim to aerolinky vrátí s klidným srdcem a slovy „bylo to prima, ale stačilo“, první kusy vytěží na náhradní díly a pak to půjde rovnou do šmelcu, když je nikdo nechce provozovat, alespoň ty motory mají solidní hodnotu. Leasingovky nebudou chtít platit ani za konzervovaný stav.
Nepodařilo se mi najít žádný jiný typ letadel, který by používal přesně ty samé motory jako A380. Což by bohužel znamenalo, že se dají použít jako náhradní díl pro jinou A380, ale v momentě, kdy budou všechny A380 vyřazeny z provozu (což může klidně být do 10 let), už moc velkou hodnotu mít nebudou.
Ano pro jinou 380. A ještě aby to nebylo snadné se používají dva různé typy Trent 900 a GP7000. Jinak pochopitelně, čím méně bude A380 ve vzduchu, tím méně budou zajímavé náhradní díly, kterých asi brzy bude plno, s tím souhlasím. 🙂