Air France se zbaví poloviny flotily airbusů A380

A380 v barvách Air France. Foto: Air FranceA380 v barvách Air France. Foto: Air France

Budoucnost největšího osobního letadla na světě je po včerejšku opět poněkud temnější. Jeden z provozovatelů Airbusů A380 oznámil, že zredukuje

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Š.

Nechápu ty, co tu A380 přirovnávají k Concordu. Oproti tomu je to stále ještě velmi úspěšný typ – A380 je na světě v současnosti 230 kusů, přičemž Concordů bylo 20…

HK

Dlužno dodat, že k A380 se v rámci obecné zášti uvádí soubor obecných nevýhod skoro stejný ve všech článcích. Ale pravdou je , že zatím skoro všechny aerolinky si to éro objednali hned v konfiguraci “hodně komfortu”, spousta bussinesu , suites a podobně. Full economy nemá nikdo. Pokud by to letadlo nahradilo 3 dreamlinery a ne dva , už by to asi vypadalo trochu jinak… A vždycky budou ohromné “řeky” poptávky typu doprava němců na kanáry nebo spousta linek v Asii, kde potom obludy ve většinové economy konfuraci práci můžou najít. A jestli AF nemá lie-flat bussines, tak to taky… Číst vice »

Vaclav

Vyčerpávající článek, který zůstane v paměti, o tom, jak je to vlastně s A 380, vyšel na jaře zde:

http://www.planes.cz/cs/article/202129/jak-je-to-vlastne-s-a380

Martin

V Les Echos žádný rozhovor s Benjaminem Smithem není…

Jackub

Je opravdu levnější let 2 širokotrupých letadel, než jedné A 380? Mně přijde, že za jedno letadlo zaplatíte letištím jedny poplatky (asi vysoké, ale pořád nižší, než u 2 velkých letadel), převezete najednou víc cestujících, spotřeba bude jistě také nižší, než za 2 letadla. A potřeba je i méně členů posádky. Takže mi přijde, že náklady na jedno sedadlo by měly být nižší, než když podobný počet cestujících přepravím letadly dvěma. Nebo se pletu?

Richard

Pred rokem CEO Qantasu rikal, ze financne vyhodnejsi je pro ne ,kdyz poleti 2xDreamliner po sobe nez 1xA380..clanek se da dohledat. https://www.businessinsider.com/qantas-ceo-alan-joyce-on-the-dreamliner-versus-a380-c-series-safety-2017-10

Jackub

Díky moc! Článek je placený, takže jsem si ho nepřečetl. Ale základní informace, tedy že z pohledu dopravce je 2 x B787 levnější, než 1 x A380, stačí. A je opravdu zajímavá…

petr.r

v jaké je to konfiguraci a počítá se do toho i cena posádky? Já vím jen to, že airbus chtěl vyrábět 380neo a ztoho zešlo a možná tych deset roků je ten technický rozdíl v usporách znát.

Richard

Je v tom zapocteno vsechno, I naklady na posadku, a v A380 je posadky hodne, protoze na kazde dvere potrebujete 1cloveka, ale to plati u kazdeho widebody letadla. Jeden dulezity faktor je, ze A380 ma na svoji velikost malou kapacitu na Cargo kontejnery, tak tohle letadlo nemuze vydelavat ani na Cargo nakladech, a to je hodne zajimava polozka. Proto ze taky B777-300ER rika „stroj na penize“,protoze uveze hodne cargo kontejneru a cca jenom o 100pasazeru mene nez A380..

kulica

Otázka je, jestli na hodně vytížených letištích budou mít volné sloty na to, aby se tam vešly dvě letadla místo jedné A380 … ono to určitě napadne víc aerolinek než jen Qantas a některé letiště jsou již dnes tak přetížené, že volné sloty jsou k nesehnání.

Walt

Byť samozřejmě nemám čísla od aerolinek, tak se dá říci, že se pletete ve všech úvahách. Jak zde už bylo uvedeno ředitel Qantasu prohlásil, že je výhodnější poslat dvě B787 hned za sebou, než jednu A380, což ovšem není ten hlavní důvod neúspěchu A380. Letadlo totiž vydělává, jen když létá. A380 je mnohem větší, než normální širokutrupý letoun. To znamená, že trvá mnohem déle, než z něj vystoupí a nastoupí lidé a než se ulidí a připraví na další let. Létá méně a ještě může díky časovým posunům prošvihnout vhodnou dobu k letu. Tudíž létá méně. Druhým problémem je, že… Číst vice »

Cpt.777

pane,

pravidelná prohlídka, kdy se letadlo rozebere do posledního šroubku neexistuje u žádné letecké společnosti na světě! Tak prosím nelžete.

Walt

Byť samozřejmě nemám čísla od aerolinek, tak se dá říci, že se pletete ve všech úvahách. Jak zde už bylo uvedeno ředitel Qantasu prohlásil, že je výhodnější poslat dvě B787 hned za sebou, než jednu A380, což ovšem není ten hlavní důvod neúspěchu A380. Letadlo totiž vydělává, jen když létá. A380 je mnohem větší, než normální širokutrupý letoun. To znamená, že trvá mnohem déle, než z něj vystoupí a nastoupí lidé a než se ulidí a připraví na další let. Létá méně a ještě může díky časovým posunům prošvihnout vhodnou dobu k letu. Tudíž létá méně. Druhým problémem je, že… Číst vice »

Petr

Díky za komentář.
Já si myslím, že doba velkých letadel klidně zase může přijít. Už dnes je vzdušný prostor dost přeplněný a v Evropě v létě prakticky není let, který by nebyl regulován časem odletu, tzv. slotem.
Takže nárůst cestujících nebude možný zvládnout zvýšením počtu frekvencí ale velikostí letadel.
p.s. proč není efektivnější letět s dvoumotorákem na půl plynu než s 4motorákem téměř na plný výkon je hezky popsáno zde: http://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4

Jen tak

Letu se slotem neni zas tak moc… ttosku prehanite.

Evropa, v porovnani s nspr usa, ma vzdusny prostor poloprazdny.

Problemem evropy (ne cele, v omezene mire) je jina vec. Kapacita letist.

Petr

V létě jsem měl slot téměř na každý let, nepřeháním.
Včetně pozdně večerních odletů z Prahy a ranních návratů do ní.

Jen tak

Proc vam tak nejak neverim? 🙂 nejspis „velke oci“ a „selektivni pamet“…. znam lidi, co letaji 30 – 40 krat denne, zpozdeni měli 2x, ale na zaklade toho tvrdi, ze letadla jsou porad zpozdena 🙂

Letam docela dost (za letosek asi 60 letů) , a slot jsem prakticky nezazil … párkrát (jednotkove) v Amsterdamu … a to bylo tak všechno.

Petr

Verit muzete cemu chcete, je mi to celkem fuk.
Jako cestujici jsem neletel v lete ani jednou, obvykle sedim v prvni rade.
Btw. rad bych videl ty cestujici, kteri letaji 30 – 40x DENNE.
Priletet v lete podle letoveho radu byl skoro zazrak.

mgr.pavel

Díky za pěkné vysvětlení.

petr.r

Ja taky, dobře vysvětleno a chtěl bych dodat, že aji vzletová dráha může být na obtíž.

Kulhán

Spíš přistávací. Víc letadel dokáže vzlétnout než přistát.

Martin V.

No oni asi u Airbusu předpokládali, že A380 hlavně nahradí stárnoucí B747. Jenže než k tomu došlo, tak byly B747 vytlačeny jednak B777 (hlavně -300ER) a postupně taky B787 a nakonec i A350. B747 Jumbo jet bylo na tehdejší dobu taky moc velké letadlo (oproti předchůdci B707 fakt hodně, vždyť tomu kapacitou i doletem odpovídá dnes z něj na několikrát odvozený B737 MAX 8). Tak proč Jumbo uspěl a A380 ne? Tenkrát neměl alternativu hlavně co se týká doletu, takže dočasný úspěch slavil dokonce i zkrácený B747SP. Postupně ale byly velké čtyřmotoráky (včetně A340) nahrazeny velkými dvoumotoráky, které zvládnou (i… Číst vice »

ApolloXI.

A co jako čekali? Jako s Concordem nebo TU-144 … velký naděje a plány a následná realita je pak všechny vrátí zpátky na zem (i když v případě cestovních tryskáčů ten krach zavinila ropná krize). I provoz obřích „náklaďáků“ jako Mriji nebo Ruslanů je drahej špás, natož tohle. Obdivuhodné, to ano, ale jinak k ničemu.

Martin V.

Provoz čehokoli obřího je „drahej špás“. Jediné, co ho může ospravedlnit jsou nízké „jednotkové náklady“. Proto se dnes prosazují obří kontejnerové lodě s kapacitou 20 000 TEU (tedy 200 vlaků) dlouhé 400 metrů, široké 60 m s ponorem 15 m. Pokud ale A380 nemá bezkonkurenční ani ty jednotkové náklady, tak ho nezachrání nic.