Air France propustila piloty, kteří se v kokpitu začali krátce po startu napadat

Airbus A319 v barvách Air France v Paříži. Foto: Air FranceAirbus A319 v barvách Air France v Paříži. Foto: Air France

Zprávy úřadu pro leteckou bezpečnost odhalila další bezpečnostní chyby u francouzského dopravce.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Slávek

Jako čerstvý držitel řidičáku jsem se ve svých osmnácti letech také často hádal s otcem, že řídit chci já … ale nikdy jsme se kvůli tomu nepoprali …

Y.K.

To jen proto, že jste neměli řízní vpravo i vlevo najednou. 🙂

lii

Jako pasažér ztrácím při čtení této diskuse iluze o pilotech a bezpečnosti létání… Jediná dobrá zpráva je, že výtečníci z této zprávy snad byli propuštěni (včera jsem tedy četl na jiném serveru, že byli dočasně suspendováni).

tarten

Na posouzení bezpečnosti se nehodí náhodné zprávy ale dlouhodobá statistika.

Y.K.

Já bych diskusi nebral jako relevantní zdroj statistických dat.

Aleš

Jinak, to, co tu teď popíšu, je jen fikce, která se nikdy nestala. Protože vzhledem k pošahaným zákonům na ochranu osobnosti, které platí v EU, nemíním být popotahován za to, co píšu. Takže opakuju, fikce, kterou jsem si právě vymyslel a ani já, ani druhá osoba nikdy neexistovaly. Zažil jsem ve své práci člověka, který dělal pedagogický dozor na zahraničním zájezdu. Kromě toho, že pracoval pro danou soukromou školu, kam chodila především zlatá mládež, tvrdil, že dělá pilota ČSA. Nepamatuju si už v jaké hodnosti. Choval se jako úplný magor. Naprosto chápu, že by byl schopen vyvolat rvačku v případě… Číst vice »

Keller Ladislav

Když jste si pane Aleš vymyslel, tak proč kydáte hnůj na piloty ČSA?

JGR

a tímto sermonem jste chtěl říci co, mimo hromady tlachů

Zakon kaze

Ti piloti ohledne uniku paliva jsou v poho, Smartwings je vezme hned, nespravny reseni situaci zjevne umi

Peeetr

Air France nejpíš potřebuje vyhodit pár desítek pilotů bez odstupného 🙂

Keller Ladislav

Rvačka v kokpitu je extrém, ale ze svojí osobní zkušenosti (více než 30 let) musím konstatovat, že tzv. asertivita co-pilotů se neustále zvyšuje a velmi často přesahuje meze drzosti a přerůstá do odpírání plnění příkazů kapitána.

Leinad

Opačný extrém, poslechnutí bez námitek, taky bylo příčinou některých nehod. (Tenerife, kde nebylo povolení,…)

Tiburon

Avianca 52.
Ovšem to, co zmiňuje pan kapitán Keller není problém jen v letectví, byť tam hrozí nejvážnější následky. To prorůstá všemi obory, kde se po studiu profesně dozrává. Extrémně přehnané sebevědomí a víry ve vlastní schopnosti x naprostý nedostatek respektu a profesní pokory.

Keller Ladislav

Souhlas bez výhrad.

Martin Csabo

S vaším komentářem souhlasím, ale nechápu jak s tím souvisí AVA052?

Tiburon

Nijak, měl jsem to jazykově oddělit. Avianca je v kontextu kometáře Leinad, t.j. opačný extrém

Jiří Kocurek

A nebo Airblue Flight 202, aroganci kapitána muselo ustoupit všechno, jen ta hora…

Keller Ladislav

Airblue Flight 202 – závěrečná zpráva konstatuje selhání a neprofesionální chování posádky jako celku! Kromě toho konstatuje, že první důstojník byl pasivní a nepracoval jako efektivní člen týmu. Když kapitán nezahájil stoupání při aktivaci GPWS, měl převzít řízení a stoupání zahájit – byla to jeho povinnost, která je uvedená ve Flight manuálu a v Provozní příručce provozovatele. To neudělal – následky známe.

Radek Vičík

A neskutečná apatie a nechuť se aktivně projevovat. Fungují vlastně jen na to, co jim zadáte. Zvláštní generace…

Olda

Chlapi, chodíte moc vysoko a daleko 🙂 . Stačí naší mladé (to je ta generace, o které byla zmínka) říci, aby vyklidila myčku, což s „držkama“ udělá, ale to nově nakupený ve dřezu do ní nedá…

Pája

Podepisuji.

Swariner

Jasně, zatímco vy jako náctiletý jste srazil paty, vyložil myčku (pomíjím, zda za Vašeho mládí myčky v domácnostech běžně byly), vložil nové nádobí a pak ještě zametl a umyl okna. Jj, není nad pohádky z mládí!

Lukáš

Máme tu samou zkušenost s novými kolegy na letišti (odbavení cestujících). Nováčci jsou drzí a na starší a zkušenější kolegy si otvírají hubu. Že by výsledek současné výchovy?

Keller Ladislav

Letadlo má pouze jednoho kapitána a ten jediný má právo přijímat rozhodnutí. Co-pilot může vznášet námitky – je na tom dokonce postavený vědní obor – CRM (Crew Recourse Management). Pravděpodobnost, že kapitán udělá chybné rozhodnutí je mnohem menší než pravděpodobnost chybného rozhodnutí začínajícího druhého pilota. V případě rvačky v kokpitu u AF se nejednalo o žádnou krizovou situaci – co-pilot pouze odmítl plnit pokyny kapitána – to je příčina. Následná rvačka je opět selhání zejména co-pilota, který vyhrocoval situaci do krajnosti a nedokázal ustoupit.

Lkprak

Já čekal, kdy tu někdo vytáhne TVS a let na jeden motor a protože nikdo, tak ho tu vytáhnu sám. Na tomhle slavném letu se o doletění do Prahy na jeden motor rozhodl kapitán Veselý, zatímco jeho FO se ho, dle závěrů vyšetřovací zprávy, opakovaně snažil přimět k přistání na prvním vhodném letišti. Když jsem se o tom později bavil s jedním mým kamarádem, pracujícím také jako pilot pro TVS, reagoval na to zhruba slovy „no jasně, protože se nechtěl zabít.“ I Váš jmenovec (fakt nevěřím tomu, že jste „ten“ pan Keller) má ve své knížce popsánu nehodu, kdy se… Číst vice »

Keller Ladislav

O kterou nehodu se jedná? Buďte konkrétní.

Aleš

Tohle je zajímavé. Buď tedy nejste kapitán Ladislav Keller nebo máte nějaký problém s pamětí a už si nepamatujete, co jste do té knihy napsal:
„I Váš jmenovec (fakt nevěřím tomu, že jste „ten“ pan Keller) má ve své knížce popsánu nehodu, kdy se CPT rozhodl v určité situaci špatně, FO to věděl, ale z obav před autoritou svého nadřízeného mu to neřekl. (ano byl to nezkušený začínající pilot, zatímco CPT zkušená autorita ve svém oboru).“

Keller Ladislav

Vážený pane, víte vůbec o kterou nehodu se jednalo. Pokud ano, tak to tady napište.

Aleš

Pane kapitáne, odpovídáte na špatný příspěvek/špatné osobě. Já nevím, o kterou nehodu se jednalo. Vy jste údajně ve své knize popsal nehodu, která vznikla na základě, cituji „kdy se CPT rozhodl v určité situaci špatně, FO to věděl, ale z obav před autoritou svého nadřízeného mu to neřekl. (ano byl to nezkušený začínající pilot, zatímco CPT zkušená autorita ve svém oboru).“. Takových nehod určitě nemáte ve své knize popsáno mnoho, takže předpokládám, že Vy víte, o jakou nehodu se jedná. Pokud ne, tak buď nejste pak kapitán Ladislav Keller a pokud jste, tak pozdravujte pana Alzheimera a buďte rád, že… Číst vice »

Keller Ladislav

Tak teď už tomu rozumím – údajně.

Aleš

OK, Lkprak si asi tu knihu vymyslel. Trolení zdar, že pane kapitáne!

Keller Ladislav

Tak Lkprak si knihu nevymyslel, ale jedná se o knihy čtyři, je tam popsaných 111 nehod na 1408 stránkách a není schopen napsat o kterou nehodu se jedná.

Aleš

A v rámci objektivity, pokud skutečně jste Pan kapitán Ladislav Keller, velmi si vážím toho, jak jste mi před cca 8 lety na Radiu Beat na můj dotaz vysvětlil, jak je to s intervalem na ranveji podle velikosti stroje, můj dotaz tehdy byl na interval mezi startem a přistáním na ranveji TXL a šlo o to, který stroj byl úzkotrupý a který širokotrupý a z toho vzniklé tlaky, bubliny nebo jak to nazvat.

Keller Ladislav

Jediné, co se k tomu dá dodat, že co-pilot se zachoval správně. Na špatné rozhodnutí upozorňoval, ale kapitán námitky zamítl. Potrestaný byl pouze kapitán.

Peeetr

Přesně naopak.
Rvačka po níž nenásleduje okamžitý vyhazov, je vždy bez debat selhání nadřízeného.

Y.K.

Neznám detaily tohoto případu, ale té vaší odpovědi chybí situace kdy FO vznese námitky k řešení určité situace, ale kapitán se tím odmítne zabývat. To je právě CRM, ne že kapitán dá befelem svojí verzi, ale že společně najdou a ODSOUHASÍ řešení akceptovatelné pro oba členy posádky, výcviku na to mají oba kopec. S jakoukoliv činností by měli souhlasit oba piloti, je to pojistka proti kapitánským úletům, neboť mají rozhodovací pravomoc.

Samozřejmě by to nikdy nemělo eskalovat do hádky, ale když se potkají dvě horké hlavy, CRM je zdá se nezchladí.

Keller Ladislav

To není pravda – jestliže se kapitán a co-pilot nedohodnou, tak kapitán rozhodne a co-pilot musí poslechnout. To je vše.

Y.K.

Cože? Vyřadit jednoho z pilotů z týmové činnosti? Přesně tohle způsobilo už tolik katastrof. Naopak kapitán MUSÍ zvážit a do konečného rozhodování zahrnout veškeré poznámky a námitky k činnosti a musí umět udržet kooperativní náladu. No doufám, že jste jen diskusní fiktivní pilot, když už tu zmiňujete CRM a přitom prohlašujete něco co je přímo proti principu CRM.

Keller Ladislav

Zajímavý názor. A jaké rozhodnutí přijmou, když se nedohodnou? Jsem zvědavý, co mi odpovíte.

Y.K.

Zdá se, že slovní spojení „najít společné řešení“ vám nic neříká. Kapitán prostě najde řešení pro FO akceptovatelné – i když třeba s výhradami (čímž chrání i sebe, že neudělá nějakou už nikým nesupervizovanou chybu). Oba jsou profesionálové, oba jsou piloti, oba znají SOP, prostor na neřešitelný pat fakt není. To může způsobit jen neústupnost a ta do kokpitu v dnešní době nepatří.

Keller Ladislav

Výborně, obecné zásady spolupráce v posádce (SOP a CRM) tedy známe. A nyní mi napište, co má kapitán dělat, když co-pilot nekompromisně prosazuje svůj názor a odmítá jakýkoliv návrh kapitána – to je případ rvačky u AF, která byla způsobená neústupností co-pilota. Doufám, že dostanu konkrétní odpověď a ne nějaké obecné bláboly.

Y.K.

Můžete poslat zdroj na konkrétní průběh tohoto incidentu? Protože vaši interpretaci jsem nikde neviděl, nevím co údajně CPT požadoval a co a jak FO odmítl vykonat. Konkrétně můžu komentovat jen konkrétní report.

Y.K.

Jinak pokud z nějakého důvodu člen posádky O nepsolupracuje, tak prostě let přeruší a vrátí se. Případně vůbec neodstartují a vrátí se ke gate, protože hrotí už na zemi. Nebylo by to poprvé.

https://mentourpilot.com/alaska-airlines-a320-delayed-due-to-pilot-quarrel/

Keller Ladislav

Bláboly. V každé provozní příručce je napsané, že co-pilot je podřízený veliteli letadla. takže i o tom návratu rozhodne kapitán, ne co-pilot.

M.Sedlaček

A když se kapitán rozhodne spáchat sebevraždu a z letadlem bude chtít trefit nějakou skálu v Francouských alpach jak ten německý pilot z germanwins před několika roky taky ho co-pilot bude muset bezpodmínečně poslechnout protože kapitan má jedinné právo přijímat rozhodnutí Ladislave???Tohle je fakt zajímavý,když třeba kapitánovi za letu začne v hlavě“jebat,,a začne dělat špatné nebo dokonce nebezpečné rozhodnuti a co-pilot ho musí poslouchat???Samotného by mě zajímalo co by měl druhý pilot dělat,když kapitán udělá nějaké rozhodnutí co teoreticky ohrožuje let,jestli ma co-pilot držet hubu a modlit se aby letadlo nespadlo nebo se poprat s kapitanem!!!

Npor. Pavel Vodsloň

Přivolat stewardku!

M.Sedlaček

A co stevardka uděla až přijde do pilotní kabiny!!!Vyhodí kapitána a co-pilota z kokpitu a sama bude „šoférovat,, letadlo???

tarten

Svlékne se.

Keller Ladislav

U Germanwings spáchal sebevraždu co-pilot.

Keller Ladislav

Fakt zajímavý – mám tady 7 mínusů za konstatování pravdy.

SYN

Hm, trošku jsem v tom ztratil možnost že poměr věku/letových hodin kapitána a prvního důstojníka je třeba téměř stejný? I pak je automaticky pravděpodobnost chybného rozhodnutí kapitána „mnohem“ menší? Nemyslím konkrétně tento případ…

Nocni Jezdec

Co na to rict.. Stesti, ze jste jiz v duchodu.😀

Martin Csabo

Přesné podrobnosti tohoto případu neznáme, nicméně ve Francii je občas u kapitánů zvykem že se chovají vůči FO až moc povýšeně a autoritářsky. Zas na druhou stranu v letadle velí kapitán a FO má nárok na námitku, kapitán jí má zhodnotit a podle toho zavelet, ale na napadení není v kokpitu místo

By Ka

Tak já osobně pouze mohu říct, že jsem se s panem kapitánem LK setkal osobně a že jsem za to moc rád, protože díky tomu vím, jak se jako kapitán nesmím nikdy chovat, protože tak arogantní h…do jsem nikdy nepotkal. Vlastně do doby, než jsem poznal pana “Mluví k vám kapitán” 🙂 O CRM by se tito lidé vůbec vyjadřovat neměli.

Igor M.

V cem konkretne je pan Hecl arogantni? Videl jsem s nim nekolik rozhovoru (nejen u flyrosta), sledoval jsem jeden cas i jeho socialni site, a arogantni mi vubec neprisel. Ale rad se poucim, osobne ho neznam, a jak znamo, televize muze zkreslovat.

By Ka

Tak snad nejsme děti, abychom posuzovali kohokoliv podle televize, ne…? 🙂 Vstupte do leteckého světa a pochopíte, jeho pověst jej předchází 🙂 Více se k tomu netřeba vyjadřovat.

Igor Mauricio

Chápu, tedy nevíte o tom o nic víc, než já. Tak třeba odpoví někdo více znalý.

P.S.: Do leteckého světa se těžko vstupuje, když tam nikoho neznáte.

Tango73

Tak nevim jestli znaly, ale po 30ti letech v dopravnim letectvi a tak 7 letech v kontaktu s panem “ Mluvi k vam kapitan“ vas mohu ubezpecit, ze jsem arogantnejsiho cloveka v ceskem letectvi nepoznal. A ze jsem znal i jine povedene kusy. Jinak k tematu – i na nasem dvorku pamatuju konflikty posadek, byt snad bez napadeni, posledni jeste na 310 kdy se FO pohadal s CPT o jumpseaty pro rodinne prislusniky tak ze to jel ze svheo odletu resit letovy namestek🙄 – ktery je to spolu pak samozrejme nechal i odletet🤣, to muselo byt CRM..

tom the second

A co arogance kapitánu co schvalují let jiného na 1 motor přes pul Evropy..Myslím u 737ky ne u Cirrusu…Aha, počkat, to je něco jiného…

M.Sedlaček

Proč arogance kapitána?Musíš se dívat na rozhodnutí letět přes evropu kapitána očima společnosti smartwings,takže kapitán doletěl do Prahy s cestujicími na čas,protože letěl jen na jeden motor tak jistě ušetřil spoustu paliva a v Praze má jistě smartwings své mechaniky.A teď kdyby kapitán po zjištění závady motoru přistál někde v tramtarii tak by společnost musela zaplatit cestujícím hotel,potom nějaké odškodné za spožděný let,motor by asi musela spravit nějaká externí firma což by jistě stálo spoustu peněz takže by se také mohlo stát,že po opoždeném návratu do Prahy by si kapitána zavolal na kobereček Jiří Šimáně a od něho by dostal… Číst vice »

Air Traveller

blábol

– letem na jeden motor žádné palivo neušetřil (naopak)

– porušil tím ne jeden, ale hned předpisů

(jak jste vůbec mohl dojít k myšlence, že by. se tím mělo ušetřit nějaké palivo)?

M.Sedlaček

Air Traveller,víš ty kolik by stála oprava motoru cizí firmou na letišti,kde nemá smartwings své mechaniky.Ja ti to teda řeknu,ANI SE NEPTEJ kolik by stála oprava toho motoru!!!Šimáné by potom v Praze „DŮRAZNĚ,, kapitánovi v Praze vysvětlit ty porušené předpisy!! Ty víš uplný PRD co se v té báječné lóóów cost firmě děje!!!!

Igor Mauricio

Asi jsem Vás špatně pochopil, ale skoro to vypadá, jako když obhajujete hazardování s lidskými životy ekonomickou rovinou společnosti, která mi, jako zaměstnanci, může být jen tak mimochodem úplně u…

M.Sedlaček

Naopak,dobře jste mě pochopil,šetření každé koruny je ekonomická rovina u smartwings i za cenu hazardování lidských životů…

SYN

Mezi ty prd…e patří třeba letiště Budapešť či Vídeň… to by jistě byly nepřekonatelné problémy, že?

J.K.

No tak to je divoký západ, koukám… Někdy v dubnu ješte myslím jejich 777 měl incident u CDG, nějak nepovedené přiblížení a go around kde se prali o řízení…( je to na avheraldu, 5. dubna to bylo)