Letecké společnosti Letectví

Air France definitivně končí s A380, vyřadí je okamžitě. Lufthansa nechá na zemi polovinu z nich

A380 v barvách Air France. Foto: Air France
A380 v barvách Air France. Foto: Air France

Letecká společnost Air France urychlí o dva roky plánovaný konec největších osobních letadel ve své flotile. Aerolinky, které jich mají ve své flotile celkem devět, je vyřazují s okamžitou platností a už nikdy s nimi nepoletí.

V tiskové zprávě  společnost vysvětluje urychlený konec situací na trhu způsobenou pandemií koronaviru a pokles poptávky. A380 už zmizela i ze stránek dopravce ze seznamu letadel, které firma provozuje.

Už před vypuknutím pandemie aerolinky začaly letadla vyřazovat, pandemie konec největšího osobního letadla ještě urychlí. Lufthansa například přesunula všechna letadla k odstavení do Španělska, v oboru se spekuluje o konci desítek A380 společnosti Emirates. Jejich prezident Tim Clark přiznal nedávno, že jejich éra je už pryč.

Z devíti A380 ve flotile patří pět přímo Air France nebo jsou spláceny finančním leasingem, čtyři operativním leasingem. Ještě na počátku roku jich měla firma deset, první ale skončilo ve šrotu. Air France očekává, že předčasný konec A380 bude znamenat jednorázový odpis v hodnotě zhruba půl miliardy eur. Letadla nahradí ve flotile novější, menší a úspornější letouny A350 a Boeing 787.

Velké omezení čeká i flotily Lufthansy. Server aero.de uvedl, že počítá s A380 už jen na základně v Mnichově, z Frankfurtu už s jejich nasazením nepočítá. V praxi to znamená, že v provozu zůstane jen sedm ze čtrnácti letadel A380.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milos

Nejsem odbornik tak tezko soudit,ale letel sem s A380 a byl to zazitek🙂

milos

Jestli Tvrdík zadupe na Bureše, ať mu je koupí, že to bude super kauf, tak to bude nádhera… Tolik homolků co najednou dostane bureš na hurgádu a do tunisu! :- )

Ondrej Kucera

Dnes je snadné tvrdit, že to byl od začátku chybný koncept, ale koncem devadesátých let se to tak nikomu nejevilo. Nešlo totiž o nějaký hurá nápad postavit největší letadlo, ale o seriózní úvahu o nahrazení dosluhujících B747 v situaci, kdy provozní model leteckých společností vypadal zcela jinak než dnes, a kdy čtyřmotorová letadla byla na mnohých trasách stále ještě nutností. Navíc to bylo před krizemi, které způsobily útoky z 11. září a finanční kolaps v roce 2008, a které letectví výrazně změnily. A to, že nakonec i po těchto krizích letoun někdo objednával, značí, že ještě tou dobou to mnohým… Číst vice »

Radiátor

Majestátní letoun, ale koncepčně úplně mimo. Snad bude kam recyklovat ty součástky.

J.D.

Francouze opravdu nemám rád – dodnes jsem tak úplně nepochopil, jak toho mohl tento národ tolik dokázat vzhledem k jejich obvyklé kvalitě práci a celkové pracovní morálce. Ale možná tam ještě víc funguje nějaký Paretův princip a těch pár procent schopných lidí prostě utáhne celou zemi. Nevím… Ale když vidím, jak tady lidé nadávají na politiku a megalomanství, tak mi to nepřijde fér. A380 prostě přišlo pozdě a bylo moc drahý, to je podle mě to hlavní. Ale to se děje úplně všude v letectví – projděte si ekonomické pozadí B787, to je tragédie. Bombardier si vylámal zuby na „malém“… Číst vice »

Jiří Kocurek

Možná to bude tím, že francouze vůbec neznáte a to, co si o nich myslíte, se nezakládá na pravdě.

Henri Sauvage

Je to jasné, do Francie emigrovali ty chytri Cechy.

Y.K.

Ono totiž není dobré dělat si úsudek na předsudcích a stereotypech. Jiná mentalita ještě neznamená neschopnost.

Honza D.

Budou mi na nebi scházet, zejména chvíli po dvanácté nad chatou na Sázavě. Zatím jsem s ním neletěl a koukám, že jestli jej chci zažít, musím si pospíšit.

Bagr

To musíte, já jsem s ním letěl, a kdybych na to měl, tak bych si je koupil a přestěhoval se do nich. Jsou to nádherné stroje.

kulhán

Když sleduju lajky té nevzhledné obludy, tak mi to připomíná SW. “Chceme to protože to je hezký, naše, jedinečný.”???
Jde jedině o prachy, musíme se odprostit od citů. Stejně tak jako zmizí SW tak i A380 ale v obou případech si za to můžou tak nějak sami,
nejde přestavět na plnohodnotné cargo jako B747. Jumbo vzlétlo v roce 1969 myslím a přežije hravě A380 i diky tomu jde předělat na cargo a díky tomu, že to je Boeing.

Greta

B747 končí také.

Viki

Jo, ale Jumbo po více než 50ti letech provozu, to je sakra rozdíl. 😂 A přežije A380. To letadlo je k ničemu.

RHood

Můžete tady psát, co chcete. Stejně to je a bylo nádherné letadlo, letadlo, které potvrdilo, že lidstvo svým umem dokáže někdy nepředstavitelné. A ještě jedna věc, každé letiště se pralo o to, aby tam toto letadlo létalo. Nejenom proto, že poplatky za tento typ jsou neskutečné, ale proto, že to byla prestiž.

Žlutý klandr

Koncepty A-380 byl chybný, protože neumožňuje flexibilně reagovat na změny trhu. Vyřazení typu je důsledek.

Anonymas

Za dva roky budou litovat

Tomas

Troufám si říct ze nebudou. Budoucnost bude v úspornějších a efektivnějších strojích jako A350, 777x … do dvou let stejně měla být většina A380 u některých aerolinek vyřazována.

Michal HoR Horáček

Politicky orientovaný vývoj A380 dohonil. Ego splasklo. Bohužel mělo stejnou funkcionalitu i životnost jako Maginotova linie.

Žlutý klandr

Přesně tak. Francouzský sklon ohýbat realitu podle jejich étatistickych, socialistických a šovinistickych představ a bludů opět skončil neúspěchem.

nicky

Já myslím že už jen ten tvar falusu a v tomto případě značně nadměrného byl nepřijatelný a zkresloval zejména ženám očekávání, po kterém následovalo zklamání.

Henri Sauvage

CeskoSlovensko, jediny „stat“ (narozeni v 1918 jako zed mezi Rakousko a Polsko), které sam a dobrovolne se volil komunisti, a ji hezky obslouzil (treba rodina Mistina-Klaus), jak v stejni spusob obslouzil naciky (Hacha, Tiso, rodina Mistina-Klaus). Ji milujete dodnes, od Klaus do Bures a Zeman, atd. Do cela logicky, kdyz jste se bavili Zidi, Nemci, Intelektuali, aristokrati, bourgeois, podnikateli, ne-dost-komunisti, a to hlavne udavanim anonymého spusobem, ze soudruhu „Zluty Klandr“? Hlavne, ze jste dokazali tunelovat co se dalo, a ze nebudete musit vratit penize ukradeny od EU (Capi Capi Capi), protoze jste jste NECHYTREJSI!

Pavel

Ty jsi nějaký pomýlený zabozrout..

JiP

Je to tak, podobne to bylo s Concordem. Nikdy vlastne aerolinkam nic nevydelal. To je rozdil mezi Evropou a USA. Jumbo bylo staveno tak aby vydelalo-nejen vyrobci, ale byl to zlaty dul i pro aerolinky. Jakmile se do trhu zacne michat politika typu, udelame vetsi, rychlejsi….dopadne to vzdy uplne stejne. Byvaly SSSR byl na tom postaveny cely a nakonec vlastne ekonomicky sezral sam sebe, prave diky megalomanstvi v mnoha oborech.
Musim ale rict, ze let s A380 byl z pohledu cestujiciho jiny level, letal jsem s nim velmi rad.

Lukáš F.

I Boeing chtěl postavit větší a rychlejší Concorde, ale přišli na to, že to nedokážou.

pzag

Proč by to nedokázali?

JiP

Spis proste prisli na to, ze je to blbost, mimochodem opet soveti postavili jeste reychlejsi letadlo nez concorde a zkoncilo jeste neslavneji….SSSR byl mistr megalomanstvi

Y.K.

Oni by to asi i dokázali, ale k jejich štěstí jim Concorde vyšlapal cestičku a ukázal kudy cesta nevede.

Bagr

Concorde byl výdělečný, jen nebyl tak výdělečný jako ostatní letadla.

Tomas

Je to ostuda. Kolik energie a lidského úsilí bylo vynaložené, aby si takovéto firmy na 10 let objednali letouny tohoto typu a pak je sešrotují. Nechápu, proč nelétají na linkách jako je Soul-Jeju nebo Londýn-NY a pod. Firmy jako AF, LH a pod pak žádají o záchranu sve vlády, přitom jejich management se zasadil na vývoj a nákupu tohoto letounu a teď zjistí, že se to nevyplatí. Je to pro mě obrovské mrhání a korona krizi tomuto odvětví kapku přeji. Šrotování fakt nechápu a HiFly dokazuje že to je nesmysl…

FlyingJ

No nelétají tam protože to přece není výhodné. I na linkách co zmiňujete je pro dopravce zřejmě výhodnější létat vicekrát menšími letadly než např jen jednou dvakrát denně. To že se ty letadla nevyplatily už zjistili dávno. A HiFly dokazuje jediné: výjimka potvrzuje pravidlo.

cestující ve dvouuličkovém letadle

A380 je veliký jako 1,5 jiných widebody a oproti všem widebody je jich tak málo, že nějaká šrotace 10-60 ks teď a dolétání zbytku během příštích 5 let je s prominutím docela jedno. Bylo zajímavé ho vidět, bylo milé v něm létat, ale že by to bylo úplně ultimátní supr vzrůšo, to zase asi ne. Poslední vyrobené 346 už také myslím nešly do provozu, nebo ne? Přišlo mi, že v 380 kvůli délce uliček a couvání před lidmi, co jdou na wc, hůř funguje catering než třeba v triplu. Coby cestujícímu se mi lety v 359 líbily více. Pokud se… Číst vice »

Nicky

Jsem zvědav, jestli si je alespoň ten Emirates nechá. A co s těmi vyřazenými letadly bude.

Tomas

Podle Bloombergu je taky bude masivně vyřazovat. Nicméně žádnou oficiální zprávu nevydal. Qatar se jich ale zbavuje taky rychleji, než bylo v plánu.

Nicky

No ale co s nimi? Když je všichni vyřadí, tak pak nikdo nebude potřebovat ani náhradní díly a nemá smysl je na ně rozebírat. Nevím, jestli se to někomu vůbec vyplatí jako charter.

Petr

Jediná A380 z druhé ruky létá u Hi Fly sídlící na Maltě. To vypovídá mnohé. Možná British Airways před krizí trochu lobovaly za zachování výroby. Ale je jiná situace, takže asi definitivní konec.

Tomas

srotiste.
pro ty letadla neni trh – a to ve smyslu ani cestujici, ani zajemce o letadla.

Petr

Qatar se snad někdy před týdnem vyjádřil v tom smyslu, že jejich A380 už nejspíš nevzlétnou 🙁

cestující ve dvouuličkovém letadle

QR má oproti EK výhodu v tom, že má ve flotile letadla všech velikostí, podobně jako třeba Etihad. Nepřekvapilo by mě, kdyby se Etihad spojil s EK.

Nicky

To jsem očekával už dávno, možná k tomu dojde, ale záleží nejen na ekonomice která by tomu nahrávala ale i politických důvodech mezi soupeřícími emiráty a tam asi převáží rivality.

Kyblík_2

Skoro bych se vsadil, že ani v Praze se s tím EK už neukáže.

kanafasik

a co vyřadí Smartwings v rámci zeštihlovacího programu? ten model 787 v barvách TVS co mají ve vestibulu centrály, co nikdy nevlastnili ani v těch barvách nelétal?

Tomas

U čeho by pak Dufková dělala rozhovory ?

RHood

U bezmotorového klouzáku.

Honza D.

Nejlepší by byl L13 Blaník v barvách SWG 🙂

Jiří Kocurek

V Měřítku 1:48 se dá koupit, jen ty barvy…

Nicky

Já myslím, že Smartwings (pokud přežijí) tak celou koncepci přehodnotí a budou poptávat menší letadla. Protože o ty MAXy už nemají zájem a chybí jim letadla na obsluhu regionálních letišť.

Ted

Do regionů nikdo nechce lítat.

Nicky

LOT chtěl před koronavirem do OSTRAVY.

Zdeněk

Na lety do regionů byly přeborníkem Turkish. Ale už před koronavirovou krizí jich dost zrušily, i když se stále chlubily, že jsou aerolinkami létající do nejvíce destinaci. Teď bude ale zřejmě vše jinak.

pzag

Jestli něco vyřadí, tak co asi? Nejstarší 737, kterým se budou blížit velké prohlídky, protože se do nich neoplatí investovat.

Marek

Myslel jsem, že v rámci skupiny AF-KLM bude AF bude provozovat A350 a KLM B787. To už neplatí?

Tomas

a on to clanek snad nejak vyvraci?

Dan

U AF je to jen dobře. Interiér vypadal, jako kdyby už v roce 2010 byl zastaralý. O polosklopných sedačkách v business class ani nemluvě…

TomasZ

Ten jejich business v A380 byl nejhorší produkt na trhu. Utrpení. Absolutně nevyužitý potenciál letadla…