Air France a Airbus se mají zodpovídat za leteckou katastrofu s 228 mrtvými z roku 2009

Airbus A330-200 registrace F -GZCP, který se zřítil do Atlantiku. Foto: Pawel Kierzkowski / Wikimedia CommonsAirbus A330-200 registrace F -GZCP, který se zřítil do Atlantiku. Foto: Pawel Kierzkowski / Wikimedia Commons

Kvůli náhlé námraze přestala řádně fungovat čidla rychloměrů. Výrobce a aerolinky se proti verdiktu odvolají.

Francouzský soud dnes rozhodl, že aerolinky Air France a výrobce letadel Airbus se mají před soudem zodpovídat za zabití kvůli zřícení letadla do Atlantského oceánu na cestě z Ria de Janeira do Paříže v roce 2009. Při neštěstí zahynulo všech 228 lidí na palubě včetně tří slovenských občanů. Obě společnosti podle agentury AP uvedly, že se odvolají proti rozhodnutí, které ruší předchozí verdikt z roku 2019. Tehdy francouzský soud zamítl soudní proces kvůli neštěstí.

Sdružení pozůstalých po obětech ve Francii a Brazílii usilovala o soudní proces ve snaze prokázat, že obě společnosti byly alespoň částečně odpovědné za katastrofu. Proti původnímu verdiktu, který označila za „urážku mrtvých“, se sdružení odvolala.

Air France podle svého dnešního prohlášení nadále trvá na tom, že se při tragické nehodě nedopustila ničeho protizákonného. Obrátí se na kasační soud, což je ve Francii nejvyšší soudní instance. Airbus uvedl, že rozhodnutí „nijak nepřihlíží k závěrům vyšetřování, které vedly k zamítnutí případu ve prospěch Airbusu“.

Největší neštěstí v dějinách Air France

Let AF 447 z Ria do Paříže se 1. června 2009 zřítil do Atlantiku. Šlo o nejhorší neštěstí v dějinách Air France. Později se při jedné z nejnákladnějších podmořských pátracích operací v dějinách podařilo v hlubinách oceánu najít letové zapisovače, tzv. černé skříňky.

Závěrečná vyšetřovací zpráva byla zveřejněna v červenci 2012. Upozorňuje se v ní na nedostatky ve vybavení letounu a na nevhodné reakce vystresovaných pilotů.

Katastrofa podle zprávy začala tím, že kvůli náhlé námraze přestala řádně fungovat čidla rychloměrů, takzvané Pitotovy trubice. To vedlo k dočasné nejasnosti ohledně rychlosti letounu. Dva piloti, kteří v osudné době letoun řídili, nepochopili, že se nacházejí v situaci, kdy se blíží úplná ztráta kontroly nad strojem.

Letadlo letělo v té chvíli v nadmořské výšce asi 10 668 metrů a řídil jej autopilot, který se však po ztrátě indikátorů rychlosti sám náhle vypnul. Letadlo pak ručně pilotoval dvaatřicetiletý a nejméně zkušený ze tří pilotů.

ČTK

Tagy AF447 air france Airbus seznam
27 komentářů