Aerolinky ruší lety do USA kvůli spuštění 5G. Operátoři proto odloží spuštění nové mobilní sítě

Airbus A380 Emirates v Los Angeles. Foto: LAXAirbus A380 Emirates v Los Angeles. Foto: LAX

Mobilní operátoři jsou frustrováni kroky amerického úřadu civilního letectví.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Trögl

Líbí se mi výraz „ezoteričtí pomatenci“, to bych nevymyslel 🙂

Facepalm

To je zas titulek jak z Vogonskejch rozhledů.

Co třeba lépe „Aerolinky ruší lety do USA kvůli spuštění 5G, operátoři proto odloží spuštění nové mobilní sítě“

Jan Sůra

Souhlas, díky za tip:-)

Air Traveller

Zase Boeing kdo má problémy, zlatej Éerbas.

Martin Csabo

O Boeingu tady nepadlo ani slovo

Letadlo

ale jo, je to kupodivu jen boeing. Zákaz FAA pro lety za snížené viditelnosti kvůli možnému rušení přístrojů se v tuto chvíli týká jen 777 a 787.

ono to neznamená, že tam nemohou létat – mohou, ale nemohou využít některé z přístrojů, které jsou potřeba při letu za snížené viditelnosti (radarový výškoměr apod.)

Apex

Dle vyjádření FAA se u Airbusu ten problém týká A380. A320 family, A330 a A350 by měly být dle FAA v pořádku, resp. FAA schválilo dva typy výškoměrů, které je možné použít a pro další schvalovací proces běží. Nicméně, dle FAA i lety letadel se schváleným zařízením mohou být ovlivněny.

Air Traveller

Aniž je to zkrátka výrobce druhé jakosti.
Už si to všichni priznejte.

Max,787, teď tohle…katastrofee

Jiří Kocurek

Jo, měli v roce 2003 při konstrukci Dreamlineru brát v potaz budoucí 5G sítě. Lokomotivka ČKD to dokázala a motor K 6 S 310 DR už v roce 1950 připravila na nástup mobilních dat. Stejně jako to dokázala automobilka Praga.

Y.K.

Je to úplně jedno, radiovýškoměry nevyrábí ani Airbus ani Boeing, oba montují avioniku třetích výrobců, takže záleží co který typ má dosazeno a co výrobce docertifikoval jako kompatibilní s 5G.

okk

Tady je to opravdu trochu jinak. Těch 40 zemí tak zcela neplatí. Používají jiné / vzdálenější frekvence. Onen ohrožený radar na letadlech používá frekvenci cca kolem 4200MHz. V USA je spor o frekvence v pásmu cca 3800-4000MHz. V Evropě se používá pásmo 3400-3800MHz, které je od tohoto dále, takže problém nehrozí. Jedinâ země, která frekvence blízké těm 4,2GHz pro 5G prakticky používá je Japonsko a tam se pro změnu stačí proklikat na mapy pokrytí operatorů a podívat se k letištím a zcela nečekaně se tam dané pásmo v blízkosti letišť nepoužívá. Tedy opravdu se jedná o něco co není jinde… Číst vice »

Surio Mario

Děkuji za perfektní vysvětlení, konečně chápu, proč to v Evropě problém není, ale v USA ano.

Y.K.

Přesněji se jedná o radiovýškoměr (což pracuje na principu radaru, ano 🙂 ), FAA uvádí používané frekvence 4200 – 4400 MHz. Jinak jste to pěkně shrnul. Radiovýškoměr je dost kritický zejména pro autoland v ILS CAT III, používá jej mám dojem i GPWS.

ZETOR

Boeing očividně vydal NOTAM pro uživatele Boeingů 777 a 747-8, kde oznámil možné problémy.

Důsledek na zítra jen v Los Angeles:

United – zrušen let že Sydney s 77W

British Airways – jeden let s 77W zrušen, druhý změna na A380

ANA – jeden let s 77W zrušen

Lufthansa – změna typu z 748 na 744

V San Franciscu zrušeny Air India, Emirates, British Airways atd.

Letadlo

ne, notam nevydal boeing. notam vydala letiste a nejsou vazana na konkretni typ – tykaji se vsech typu.

napr. lax deautorizoval radio vyskomery, autoland, hud , “syntetic vision”.

jinde je to podobne.

ZETOR

Může být, nicméně v Los Angeles se zatím předem ohlášené změny týkají jen Boeingů 777-300ER a 747-8.

Letadlo

jedna se jen o shodu nahod

Letadlo

tak beru zpet, mea culpa …

boeing nad ramec tohohle opravdu oznamil spolecnostem s 777 , aby neletali do usa … zaujimave.

Letadlo

tak ještě jedna úprava – on to nebyl Boeing, ale byla to přímo FAA, která zakázala 777 a 787 létat na řadu amerických letišt za snížené viditelnosti.

Boeing pak toto tlumočil.

mgr.pavel

„Jsme frustrováni neschopností FAA uskutečnit to, co již uskutečnilo téměř 40 zemí, tedy bezpečné zavedení 5G technologie bez narušení leteckých služeb,“ – takže řešení problému evidentně ze 40 států existuje, jen americký regulátor trošku hodně zaspal?

Letadlo

no, nejspis to budou predelat na jine frekvence, a nebo to nestavet kolem letist.

ale je vtipne, ze si na to prisli az ted 🙂

Jakub

Ví se o tom déle, ale operátoři to stále zpochybňovali a stavěli. Předělat a schválit „výškoměry“ není otázka dnů.

Bohdan

Evidentne neni 5G jako 5G. V Evrope treba mmWave de facto zatim neni.

Lukáš F.

Technická poznámka: mmWave jsou frekvence v pásmu 24-40 GHz, tady jde o C-band tj. okolo 4 GHz.

Bohdan

Diky za korekci, ten C-band jsem tam prehledl.

Jakub

Američtí operátoři do toho investovali spoustu mld. dolarů, tak se nedivím, že FAA ustoupila (peníze na 1.místě), zmiňoval se o tom pilot 777 blancolirio ve svém videjku: https://youtu.be/942KXXmMJdY

Zlámalík

Oni spolu předtím nehovořili? 😀

Jakub

Hovořili, ale kvůli nedostatečným důkazům ignorovali.

Y.K.

Hovořili, ale operátoři to vidí tak, že 100 MHz „mezera“ mezi pásmy je v pohodě, FAA to vidí leteckýma očima a obává se interferencí. navíc se v USA (prý) nepodařilo prosadit ochranné pásmo kolem sestupové roviny k dráhám letišť, kam by operátoři nesměli osazovat BTSky.

Jiří Voseček

Za ezoterické pomatence palec nahoru 🙂

Letadlo

ono v tomto pripade nejde o zadne ezotericke pomatence.

ono jde kupodivu o realitu a realnou hrozbu – na frekvencich, na kterych americani spousti 5G hrozi realne riziko (zadna “hypotetika”) ovlivnovani udaju poskytovanych radiovym vyskomerem.

Petr Novák

Jistě, ale o tom ta věta o ezoterických pomatencích nebyla. Ta se týkala něčeho úplně jiného. Snad si raději příště ten článek přečtěte, než budete reagovat.

Augusto Pinochet

…myšleno na absolventy vysoké školy života, flastence, antivaxery a jiné blouznivce myslící si, že Země je placatá a Slunce a Měsíc jedno jsou…

Jakub

Tam dělá své alkohol a málo pohybu.

Jan

I tohle riziko je evidentně hypotetické, protože se na něj poukazuje až před nebo dokonce po spuštění 5G na frekvencích poblíž 4,2 GHz. Zatím nepadl žádný argument nebo situace, kdy toto rušení nastalo nebo že by to někdo testoval a objevil problém. Je to jen preventivní opatření, protože se někdo lekl. Což v letectví chápu, ale fakt to mohli zkusit pár let zpátky na nějakém testovacím místě než teď strašit a rušit lety.

Jakub

To rušení není 100%, ale i těch pár odchylek, by mohlo (v mlze) zmást systém.

Y.K.

Až nastane, tak může být pozdě. Vědecké práce a modelování se dělaly a vyšla v nich teoretická možnost rušení, proto FAA tak vyšiluje. Dlouhodobé testování v terénu zatím možné nebylo. Radiovýškoměr je klíčová komponenta pro přistání pokud „nic není vidět“ (autoland), podstatě na tom stojí v tu chvíli vše, proto ta obezřetnost.

Jakub

Jak to souvisí s ovlivňováním myšlení člověka?

Jiří Kocurek

Jo no, bývalé frekvence televizního vysílání dokáží adresně materializovat hmotu ve formě životní formy schopné rozmnožování. Mikrovlnka dokáže z lehkých atomů syntetizovat těžko kovy jako např. kobalt a olovo. Rakety protrhnou atmosféru a ta unikne do vesmíru. Když člověk ztratí kontakt se Zemí, tak zemře. No a vlaky mohou jezdit jen poloviční rychlostí koně, jinak by cestující zemřeli na nedostatek kyslíku.
Hádám, že jsou i další zaručené pravdy.