LOT 3a leaderboard

Aerolinky přestavují osobní letadla na nákladní, aby je alespoň trošku využily

Přeprava nákladních palet na palubě. Foto: AirbusPřeprava nákladních palet na palubě. Foto: Airbus

Letecké společnosti po celém světě řeší, jak kvůli koronaviru alespoň částečně vytěžit současný boom nákladní dopravy. Zatímco přeprava osob spadla

Zpět na článek
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

starší 738 co jdou pak do šrotu se určitě daří vracet bez interiéru ale vypadá to že je to velká výjimka a úspěch managementu který dosáhl takové smlouvy. Leasingovky nejsou žádní dobráci. Odpustí jen to co v dané konkrétní smlouvě pro staré letadlo není napsáno. Ty interiéry které teď vozí cargo budou v redelivery drahé dát dohromady po celém světě. Ze smluvních podmínek lessoři neupustí nikdy. Jsou to zástupci bank a tvrdí vyjednavači vzdělaní v právu a zřejmě si i někdy najímají zkušené mechaniky jako kontraktory aby jim prozradili kde jsou slabiny – hartless & mean. Lessoři sami mají na… Číst vice »

Pavel

Cena carga stoupá. Ale nakolik spadla cena leasingu vrácených či uzemněných moderních letadel s úspornějším provozem? Do teď cargo létaly většinou ojetiny i s větší spotřebou a náklady na provoz. Daly by se sehnat dreamlinery a pod. moderní typy a má smysl je přestavět jako to provádí s vlastními dreamlinery LOT?

Y.K.

Cena leasingu bude pořád stejná. Co mohli udělat je odložit splátky.
LOT Dreamlinery nepřestavuje, to je poněkud přemrštěné tvrzení. Upravuje je, což znamená nějaké minimální zásahy pro splnění legislativy, nic více dělat nebude.

MildaIV

Ceny leasingu spadli u všech letadel. Samozřejmě se to projeví pouze u nových nebo obnovených smluv. Leasingové firmy jsou pochopitelně velmi ochotné k jakémukoliv jednání s aerolinkami. Například se dohodnou na tom, že aerolinka nemusí opravit interiér letadla před jeho vrácením. Spousta letadel se do vzduchu hned tak nevrátí a některé už poletí jenom na sešrotování.

Y.K.

No to by mě tedy docela zajímalo. Jak tedy leasingové firmy změnily obchodní model, aby zlevnily, ale samy nezůstaly v mínusu za nakoupená letadla?

MildaIV

Nákladní doprava neroste. Neznám přesná čísla, ale kromě zdravotnických pomúcek šla spíš dolú. Nicméně zastavená osobní doprava znamená obrovský pokles přepraveného nákladu v osbních letadlech. A to je hlavní tahoun těchto úprav. Navíc se dá očekávat, že po obnovení osobní dopravy opět nezbude moc nákladu na čistě cargo letadla. Takže se hledají levné a dočasné změny.

Y.K.

Hlavně narostla cena za letecké cargo a to násobně, což je pochopitelně docela lákavé.

Roiman4

Nic moc… B733 od Jet2 je na to připravená. Cargo dveře vepředu, sedačky na “ paletách „. Během 30-60min mají cargo verzi. Takhle jím to lítá v noci po UK. Ale asi tu byrokracii zvládli dříve a v pohodě. Teď bych to nechtěl řešit, navíc když to nemá ani cargo dveře, to musí být práce.

MildaIV

Je to v rámci jednoho cetifikátu, takže není potřeba papírovat s úřady. Staré Mka uměli stejně jednoduše měnit poměr mezi cargem a pasažéry. Certifikováno bylo několik poloh přepážky.

Y.K.

Nemyslím si, že by aerolinky „přicházely“ na vymotnování sedaček, prostě to dělají to co zrovna certifikace typu umožní. Když s nějakým papírováním okolo zajištění nákladu můžou vozit na sedačkách tak je to nejjednodušší a nejrychlejší, když se schválí létání bez sedaček a způsob zajištění carga v jinak prázdném trupu, tak je to samozřejmě mnohem efektivnější.

Protože uvolněný náklad v trupu bez sedaček, kde pak může volně cestovat, je velmi nebezpečná věc z hlediska vyvážení.

MildaIV

Náklad se zajistí sítěmi s háčky na ty lišty na podlaze, do kterých byly před tím uchyceny sedačky. Bez zafixovaného nákladu legálně letět nejde.

Y.K.

Tak to je mi jasné, ale nezajistí se to jen tak nějakými sítěmi a jen tak nějakými háčky, že. Což je celý problém, proč to nejde tak nějak automaticky a samozřejmě.

Petr

V původním návrhu Type certificate, schváleném FAA, je model 737 certifkován pouze se sedačkami a podle EASA po vyndání sedaček ztrácí certifikaci a pro obnovení platnosti je třeba modifikace Supplemental Type Certificate – schvalovací proces úřadu, proto to trvá třeba měsíc, není to zadarmo a nemá na to oprávnění hned každý. Před COVID se tím velmi dobře živily firmy v UK, asi i teď…

kulhán

“Některé aerolinky ale už přišly na to, že efektivnější je sedačky z letadel dočasně zcela vymontovat”
No panečku, je vidět že tam pracují samé chytré hlavy 😂 A jak rychle na to přišli 😂

Tomas

Vymontovat sedadla, věřte nebo ne, není úplně levná záležitost a doprovází to také byrokracie s příslušným leteckým úřadem. Některým společnostem se potom ani cargo v tomto případě létat nevyplatí… Na jednom slovenském portálu byl i rozhovor s majitelem Air Explore, kde bylo zmíněno, že se snad více vyplatí nechat letadla na zemi, než dočasně přestavět 738 na cargo.

kulhán

Je rozdíl a to dost podstatný dočasně vymontovat sedačky (ve 4 lidech 2h) a nebo přestavet 738 na cargo. (podlaha, dveře…)
Já se směju tomu, že po takové době přisli na to co je zcela jasné a bez přemýšlení.

Tomas

Já jsem mluvil o vymontování sedadel, špatně sem se vyjádřil, promiňte. Přesně na vymontování těch sedadel, celou tu byrokracii potřebujete. Viz. příspěvek od Petra.

kulhán

To ano, ale kdo by to kontroloval v této době.
Od Prahy na východ kontrola nehrozí. Možná ani na západě 😉

kulhán

Na to bych navázal, že mi přijde směšné jak se kontroluje třeba Safou duty crew.
Jen co je napsáno ten den a co bylo včera se zjistí až dodatečně při kontrole na firmě.
Letadlo za miliardy a nemá něco jako tachograf co mají kamiony a busy za 1000€?
Policajt může zjistit na místě co dělal řidič 28 dnů nazpatek. U pilota hned ne, skoda že to nejde.
A rychlá tužka zmůže cokoliv….

P.P.

Pleteš se, všechno se zaznamenává a vyhodnocuje

kulhán

Ne nepletu.
Poletím z Prahy někam, tam přijde Safa, tak zjistí jen ten den, nemá z čeho zjistit předchozí dny.

P.P.

Má, vezme si flight logbook a má tam i předešlé lety

P.P.

Pokud myslíš pouze posádku, tak tam opravdu nezbývá nic jiného, než si zpětně vyžádat data o lidech

P.P.

A omlouvám se, přečetl jsem si blbě tvůj původní příspěvek

Y.K.

Plete, resp. si to představujete jako Hurvínek válku. Piloti si zapisují letové hodiny do svého osobního logbooku a nemají důvod si je krátit, na akumulaci letových hodin stojí kariéra a postupy (a většinou i výplata). Firma si eviduje do kdo kdy s čím letěl, to potřebuje vědět kvůli směnám, nelétá jen tak volně, každý let má schválený letový plán podaný na ŘLP všech dotčených zemí. Pilot musí v rámci letu na každém letišti podepsat papíry pro handling, palivo atp., takže jsou všude možně registrované a archivované podpisy. Všechno to musí souhlasit. Je to svázané mnohem brutálnějšími pravidly než silniční provoz,… Číst vice »

Y.K.

Ve 4 lidech to opravdu není na 2h, spíše na dva dny při tvrdé makačce a pokud tam není IFE, který se musí odpojovat. Především problém není ve vymontování, problém je v papírování. Nemůžete jen tak vyházet sedačky a do prázdného prostoru nastrkat bedny a zajistit je gumovými „pavouky“. Cargo verze mají schválené a certifikované úvazy, obecně jde při takových úpravách o bezpečnost zajištění nákladu za všech situací.

kulhán

Nepsal jsem o papírování, to jde zajistit dopředu. Psal jsem kolik zabere času vymontování sedaček.

Y.K.

Dost + problém někde ty sedačky vhodně uskladnit. Při dnešních cenách carga to nicméně rádi podstoupí, pokud budou mít v ruce glejt a v zásobě nasmlouvané nějaké obchody.

Jiří Kocurek

Jistě, měli začít vyřizovat papíry už v lednu, když ještě Čína tajila, že ten virus existuje. Už tehdy přece bylo jasné… že Únor nebude mít 30 dní. A to je asi tak všecko, co bylo v lednu jasné, ohledně koronaviru.