Aerolinky Monarch dolétaly, Britové organizují návrat domů 110 tisíc lidí
Britské aerolinky Monarch Airlines ukončily dnes provoz. Konec dnes oznámil dopravce a britský úřad civilního letectví (CAA). Krach se dotkne
Britské aerolinky Monarch Airlines ukončily dnes provoz. Konec dnes oznámil dopravce a britský úřad civilního letectví (CAA). Krach se dotkne 110 tisíc lidí, kteří letěli s aerolinkou v minulých dnech do zahraničí a teď se nemají jak dostat domů.
Britská vláda a CAA proto začínají s organizací záchranných letů, které mají dostat cestující zdarma zpět domů. Kvůli tomu si CAA pronajala deset airbusů A320 od Qatar Airways, dalších dvacet si CAA ještě pronajme u jiných dopravců.
Konec aerolinek přišel poté, co jim CAA neprodloužil licenci ATOL nutnou k pořádání zájezdů kvůli špatné finanční situaci. I když zájezdy tvoří jen pět procent tržeb, aerolinky oznámily ukončení provozu.
CAA dnes oznámila, že lety zdarma domů organizuje jak pro klienty, kteří mají s Monarch Airlines koupenou cenou dovolenou, tak i jen pro ty, kteří mají jen letenku. Nemohou ale počítat s tím, že jim proplatí další výdaje, například hotel kvůli nucenému prodloužení pobytu. Evakuační lety se týkají všech cestujících, kteří mají letenku do Velké Británie do 16. října.
„Je to hluboce stresující situaci pro britské občany na dovolené v zahraničí. A mojí prioritou jim je pomoci dostat se zpět,“ řekl britský ministr dopravy Chris Grayling. Podle něj jde o největší mírovou repatriaci v historii Velké Británie.
Monarch je v problémech delší dobu, za poslední finanční rok končící v říjnu 2016 vykázala ztrátu 291 milionů liber. Majoritní akcionář Greybull Capital loni nalil přes 165 milionů liber na záchranu společnosti. Aerolinku tvrdě postihl pokles zájmu o lety do Turecka a Egypta, kam z 5 základen ve Velké Británii hodně létala.
Svůj byznys musela přeorientovat na lety do evropských středomořských destinacích, kde ale čelí mnohem větší konkurenci. Firma s více než 5 miliony cestujícími ročně provozuje flotilu 35 letadel, většinou Airbusů A320 a A321. Na příští rok má objednané Boeingy 737 MAX 8.I přes velký růst letecké dopravy je letošní rok ve znamení úpadku velkých společností, které nezvládaly létat se ziskem ani v době levné ropy a hospodářského růstu. Do insolvence letos už vstoupily Air Berlin a Alitalia