Aerolinky, které naučily Čechy létat. Před 10 lety padly SkyEurope. Jejich koncept nepřežil
Boeing 737-700 v barvách SkyEurope: Foto: Wikimedia Commons/Juergen Lehle [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
Sídlily na Slovensku, ale v Praze měly svoji velkou základnu. Kombinací nových letadel, nízkých cen, dobrých služeb a zajímavé sítě
Jedini kto na celom businesse zarobili boli zakladatelia (Ch. Mandl a A. Skowronek). Spolocnost dostali v roku 2005 na Viedensku burzu a do spolocnosti cez IPO prislo cca 45mio EUR. Skoro stvrtina isla na uhradenie uz existujucich dlhov a zvysok sa minulo v priebehu roku. Ani nie za rok, v roku 2006 opat dokazali prilakat dalsieho investora (York Capital), ktory do spolocnosti napumpoval 56mio EUR (asi polovica sa hned prvy den minula na uhradu dlhov). Bez penazi od Yorku by spolocnost skrachovala uz v roku 2006 (ked si vsetci mysleli, ako sa jej dari, aka je to skvela spolocnost), vtedy… Číst vice »
ja bych podekoval nejen za dobry clanek s pripomenutim NE, ale i aerolince samotne. letel jsem s nimi 56 segmentu a myslim, ze to byl vyborny produkt. otazku ceny nechavam na ekonomy, ale kdyby kazdy muj segment byl o 7 eur drazsi (jak kdosi tvrdi, ze by to stacilo k cerne nule), tak bych to klidne zaplatil 😉
Pane Sůro, díky za krásnou retrospektivu jménem SkyEurope. Hezká nostalgie, i když smutná, ale tak to v letecké branži už někdy chodí.
Dakujem za clanok. Jeden z dovodov ale nie jediny bol, ze niektorí exkolegovia si z tej firmy spravili dojnú kravu s platmi vysoko nadštandartnymi aj na dnešnú dobu.
Hezky článek, děkuji
Mimochodem ke Sky Europe se váže i rekord v přeletu s letadlem https://finexpert.e15.cz/skyeurope-airlines-pokorily-vlastni-svetovy-rekord
Kapitán Medzihradský je můj přítel ( ve smyslu kamarád ) z dětství. To byly doby , kdy přítel byl opravdu přítel a ne mimomanželský či předmaželský sexuální partner .
Kapitán Mezihradský je určitě nadšený z toho, že v dětství kamarádil s bambulou, který má zapotřebí vysvětlovat, že spolu neměli sexuální poměr.
Kapitána jsem neviděl asi deset let, a jsem mu ukradený. No ale při psaní mi napadlo, jak je to slovo ošidné, dnes se posouvá smysl rychle. A zvlášť v některých oblastech dopravy je to všemi směry nejen muž a žena ….
Vzhledem ke shodě jmen předpokládám, že je to stejný člověk, co dela ted base captain RYR v BTS
Největší blábol tu dlouho nebyl…
1. Čechy naučil létat pan Fischer, ne nějaká do té doby neznámá společnost, která prakticky ani nezačala pořádně létat.
2. SKY v době, kdy vystupovala na trh, tak Češi létali a objevovali celý svět už dávno.
Tak hloupý nadpis příspěvku může napsat jedině člověk, který vůbec nemá potuchy jak byl v době rozdělený letecký biznys v České republice.
Podíl Sky Europe byl pouhá 2% ze všech letů které čeští občané v té době absolvovali. 😉
Jsem tak hloupý,že biznis skutečně neznám. Srovnejte si prosím jen počty cestujících za rok z Prahy u Fischer Air a u SkyEurope. Uváděná dvě procenta jsou nesmysl, 2008 měli v Praze přes milion cestujících, tedy cca 10% trhu.
Fischer byl akorát chartery pro koupáky, normálně létat naučily Čechy opravdu až NE. Za mě Paříž ORY, Lisabon a Bari (už v době „výprodeje“, ale ještě jsme to proletěli)…
To si pletete pojmy s dojmy. Fischer naučil Čechy létat na dovolenou… nasadil ceny, za které si dovolenou mohlo pořídit plno lidí (nehledě na to, jak a z čeho to financoval). SkyEurope naučily Čechy létat masově po Evropě, třeba i na prodloužené víkendy apod.
Ostatně třeba cesta s NE z Prahy do Tater (letadlem do Košic, potom vlakem) se do dneška cenou i rychlostí ničemu nevyrovná 😉
Pravda, několikrát jsem letěla ráno do Košic, na oběd byl člověk v Tatrách…;-)
Taky jsme to stihli. Dokonce mám z letadla nafocenou Olomouc a Hranice. A za pár stovek. Škoda, že to „letadlo“ skončilo.
Jejich krach mi tenkrát způsobil potíže, protože jsem s nimi měl koupenou letenku z Londýna do Prahy. Naštěstí wizzair potom přišel s nějakou akcí pro zákazníky SkyEurope a prodával jim letenky za zvýhodněnou cenu.
My jsme uvizli v 8 lidech na dovolene v Chorvatsku. Presne pred 10 lety jsme po vyletu sedeli na obede v hospode a ja jen konstatoval, ze mame velky problem… ale s JOB Air pres Ostravu (cast vypravy) a Smartwings do Prahy (zbytek) jsme se dokazali vratit domu a jen za nepatrne vyssi naklady…
Bylo to klasicky letadlo, kde zakaznici budouci platili lety zakaznikum dnesnim a kdyz uz na to byla potreba budoucnost tak vzdalena, ze se na ni nic neprodalo, museli to zabalit. Ale ja jim nemam co vycitat, letu za Ecko jsem s nima stihnul desitky a GT za tri na palube vypil stovky.
Je to typický příklad všech tzv. low costů. Půjčit si peníze na nějaký cenově lákající projekt, vydělat na tom co se dá a s již naplánovaným úmyslem to včas nechat zbankrotovat. Že tím ožebračí spoustu naivních investorů, kteří jim na to naletí tyhle darebáky vůbec netrápí. Běžný občan nemá vůbec ponětí o tom jaké sumy v letecké branži jde. Tak npř. jen cena paliva přepočtená na jednoho cestujícího plně obsazeného letadla typu Boeing 737 z Prahy do Londýna vychází kolem 500Kč. (A pokud je letadlo obsazeno jen z půli, pak to dělá 1 000Kč). na cestujícího. K tomu je potřeba… Číst vice »
Zkuste se zeptat těch důchodců, co ve stejné době koupili akcie Ryanairu či easyjetu, zda s vámi souhlasí.
no tak jenom naprosty pitomec vrazi v duchodu vsechny sve uspory do akcii jedne jedine firmy 😉
Mario nic proti, ale neměl byste se vyjadřovat k tématům, o kterých tušíte úplný kulový.
Vstoupit do diskuze…Pane Jarku, v letecké branži pracuji 35let.
Na letisti je spousta moznosti, jak se seberealizovat… a spousta z nich nema zadnou primou souvislost s letanim a jeho pozadim samotnym. Coz bude zjevne i Vas pripad.
hazes kufry?
Asi se Vám ty čísla nelíbí a není divu, protože to není tak růžové jak to ti pyramidoví low-costi předvádějí. Pracuji v ekonomickém úseku pro zahraniční spolecnost, která zatím nezkrachovala a jen tak rychle nezkrachuje. Takze ty čísla znám úplně přesně, pokud by Vás to zajímalo pánové…
a ze ten wizzair, easy, ryan a dalsi zkrachovaly…
trosku vam kazi ten radoby odborny nahled.
Na ty to ještě čeká. Vzpomeňte si pak na tu cenovou kalkulaci.
Díky za článek, klidně mohl byl delší 🙂
Je opravdu zajímavé, že pravá příčina (příčiny) krachu dodnes není známá. Že si ani po deseti letech nikdo z insiderů „nepustil pusu na špacír“.
Pamatuji si dost dobře, že jsme tehdy z dostupných a relevantních zdrojů počítali yield. A ten rozdíl byl v negativním vyjádření pouze pár EURo centů proti ostatním společnostem. Myslím že to nakonec vyšlo tak, že kdyby zdražili každou letenku v průměru o směšných 7 EUR, byli by v plusu.
Takže ty peníze odtamtud evidentně tekly způsobem, který nebyl vidět. A pokud nebyl černý, tak šedý byl rozhodně…
Myslím, že těch příčin je opravdu více. včetně i neskutečné smůly, kterou jsem ani nezmínil, když jim handling v Paříži nabořil letadlo…zrovna to jedno z mála, co jim leasingovka nezabavila.
Dle neověřených informací ke krachu přispěl vstup SkyEurope na letiště ve Vídni, který hodně naštval skupinu okolo Lufthansy a pak se hnuly ledy…začaly se házet klacky pod nohy…a bylo hotovo.
To byl jeden z důvodů proč si Wizzair dlouhou dobu nedovolil vstoupit na rakouský trh.
tyhle konspiracni teorie vzdy pobavi….
aneb jak okecat, ze to proste ekonomicky projeli. a projeli by to bez vidne, naboreneho letadla…
par neskutecne levnych letu jsem s nima taky dal. uz tehdy bylomlazděu jasne, ze to skonci.
6 segmentu sem s nima stihl, ten posledni letel misto letadla SkyEurope uz Slovakia Air. Sem tehdy netusil ze neco takoveho vubec existuje 🙂
Byl svědkem vystoupení rakouských seniorů, kteří do firmy často investovali velkou část svých celoživotních úspor a odmítali se smířit s tím, že peníze zjevně už neuvidí.
A odškodnil je daňový poplatník jako se u nás zřejmě stane v případě H-Systému nebo v civilizovaném světě platí že za blbost se platí?
V případě H-Systemu je odškodnění zcela na místě a pokud je stát neodškodní dobrovolně tak to bude muset udělat po žalobě. Nepřiměřená délka soudního řízení sama o sobě zadává nárok na odškodnění.
a které konkrétní soudní řízení máte na mysli? a zavinil ho stát svou nečinností?
Netuším, jak pan analytik Požár přišel na to, že báze ve Vídni fungovala dobře. Naopak, rozhodnutí udělat bázi ve Vídni byl v té době krok, který přímo vedl ke krachu společnosti, což sice společnost nakonec pochopila, ale bylo pozdě. Náklady na rozvoj linek tam byly extrémní, otevírání linek typu VIE-INN, VIE-PRG, které byly OS z principu provozované jako feeding, nemohly v modelu point-to-point, při typu techniky, kterou měl Sky k dispozici a v business modelu fungovat a společnost doslova vyhazovala cash oknem. Problém se společností e-Clear byl zejména daň za to, jaké „podmínky“ si společnost, resp. její management domluvil, i… Číst vice »
Analytik Požár měl možnost v roce 2009 seznámit se do detailu s ekonomikou všech linek SkyEurope na všech základnách. Z jakých zdrojů čerpáte Vy? A budete tak zdvořilý a přestavíte se nám?
To je fajn, i když v roce 2009 jim už nešlo vůbec nic. A já jsem v té době měl možnost být v téměř v každodenním kontaktu s např. s pány Shortem a Manoudakisem…. včetně onoho „slavného“ 31. Ostatně, v článku není zmíněna podstatná věc, a to, že provoz sice skončil 31. 8. 09, ale společnost fungovala v režimu insolvence od 22. 6. 09 a bylo jen otázkou času, kdy to klekne.
Edit: s ekonomikou všech linek a jejich historií. Stačí? A představíte se nám tedy?
tihle analytici jsou uzasni. mysli si, ze maji patent na rozum.
vetsinou je to pruser.
No jo sakra, SkyEurope už jsem málem zapomněl. Díky za osvěžení.
SkyEurope byly skvělé aerolinky. Díky nim jsem letěl za 10 euro z Prahy do RImini a po 3 dnech zpět do Vídne za stejnou cenu. Velká škoda, že skončily:(
Proč jsem si při čtení článku vzpomněl i na některé železniční/autobusové dopravce? Ale ti můžou být klidní, protože díky státním slevám nikdo nezkrachuje ba naopak vydělá.
To už sem můžete rovnou přepsat projev soudruha Jakeše, který se vzteká nad tím kolik bere Karel Gott na koncertně v Německu. A že by se mu mělo zakázat koncertovat v Německu, aby si nevydělal.
Pokud jsem to tehdy sledoval dobře, tak problém byl v tom, že oni prodávali VŠECHNY letenky levně. Se zaplňováním letadla cena rostla jen málo. Měli pak sice plné letadlo, ale prodělávali.
Kdežto např. Ryanair si klidně na poslední chvíli řekne u dvouhodinového letu o 8000 Kč.
A tak je to také správně. Nabídka/poptávka je neúprosný zákon trhu a pokud se najde člověk, který tu cenu zaplatí, má takový koncept smysl. A věrte mi, že se najdou.
Mimochodem, děkuji autorům za uveřejnění textu, málem bych na SkyEurope už zapomněl.