Letecké společnosti Letectví

Aerolinky, které naučily Čechy létat. Před 10 lety padly SkyEurope. Jejich koncept nepřežil

Boeing 737-700 v barvách SkyEurope: Foto: Wikimedia Commons/Juergen Lehle [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
Boeing 737-700 v barvách SkyEurope: Foto: Wikimedia Commons/Juergen Lehle [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Sídlily na Slovensku, ale v Praze měly svoji velkou základnu. Kombinací nových letadel, nízkých cen, dobrých služeb a zajímavé sítě se z nich staly první aerolinky, které Čechy naučily, že po Evropě se dá létat i za pár set korun tam i zpět. Přesně před deseti lety ukončily SkyEurope svůj provoz.

I přes neslavný konec, který se zdál poslední měsíce nevyhnutelný, zanechaly aerolinky v českém letectví výraznou stopu. Praha byla totiž jednou z hlavních základen firmy pro evropskou expanzi a dopravce se slovenskou licencí přinesl do Česka fenomén levných letenek, který v té době v Česku téměř neexistoval: Ryanair v Praze byl jen krátce od roku 2007 s pěti linkami a easyJet nabízel spojení až na pár výjimek pouze do Velké Británie. Zalétnout si na víkend do Paříže bylo v té době záležitostí pěti a více tisíc korun, v případě jednodenní otočky třeba dnes již neuvěřitelných 20 tisíc korun.

„SkyEurope naučily lidi v celé střední Evropě létat. Svým produktem nekonkurovaly Ryanairu či Wizz Airu, ale klasickým leteckým dopravcům a jiným druhům přepravy, například vlakům,“ říká Tomáš Kika, který dlouhé roky až do samotného krachu vedl komunikaci aerolinek a dnes mimo jiné létá se záchranářským vrtulníkem v Alpách.

ČAS na změnu

SkyEurope výrazně zkomplikovaly byznys Českých aerolinií. Do Prahy ohlásily expanzi v době, kdy se státní firma začínala potápět po nesmyslné expanzi vedené Jaroslavem Tvrdíkem. Levné letenky částečně generovaly zcela nové cestující, jenže firma brzy začala mířit na firemní zákazníky, kteří do té doby byli u ČSA. Do Paříže začaly SkyEurope létat třikrát denně a firmy začaly zjišťovat, že není třeba vždy platit za letenku přes deset tisíc korun, pokud jejich zaměstnanec letí na krátkou otočku do některého z velkých evropských měst ani čekat několik dní na nejlevnější let.

Podobně jako se například Ryanair navážel v reklamě do zavedených dopravců, i SkyEurope používaly agresivní marketing proti ČSA. Slogan ČAS na změnu, odkazující grafickou podobou na státní ČSA, řešila nakonec i Rada pro reklamu. Firma v marketingu zkusila i letenky za mínus deset korun, začala spolupracovat s Českými drahami na prodeji letenek.

I když SkyEurope spadaly do kategorie nízkonákladových dopravců, nebyl to zdaleka klasický lowcost. Firma ho nazývala prémiovým lowcost produktem. Na palubě prodávala například i točené pivo či kávu z kávovaru servírovanou v porcelánu.

Založeni pět dní před největší krizí letectví

SkyEurope vznikly v roce 2001. Pět dní před teroristickým útokem v New Yorku, který znamenal pro letecký byznys hluboký propad na několik let. Tehdejší třicátníci, Rakušan Christian Mandl a Belgičan Alain Skowronek viděli velký růst nízkonákladových aerolinek v západní Evropě a chtěli vybudovat něco podobného ve střední Evropě. V roce 2006 prodali podíl fondu York Global Finance, který do firmy napumpoval více než dvě miliardy korun. Oba jsou dnes v podstatě jediní, kdo skutečně na příběhu SkyEurope vydělal. Pokud nezapočítáme cestující, kteří získali šanci proletět se po Evropě za pár korun.

Aerolinky několik let zůstávaly jen marginálním hráčem s pár linkami na Slovensku včetně vnitrostátního spojení Bratislava – Košice. Zlom nastal v roce 2006. Firma oznámila nákup několika desítek nových boeingů 737-700NG a vstoupila na burzu. Součástí expanze byla i Praha, kde se firma netajila plánem stát se druhým největším dopravcem. S pěti bázovanými letadly k tomu měla i celkem slušně nakročeno.

Firma zkoušela z Prahy kromě osvědčených velkých evropských metropolí i méně tradiční linky, často za dotace od tamějších letišť. Jako první začaly SkyEurope létat z Prahy přímo do Neapole, linku do italského Terstu či Turína po jejich odchodu nikdo nenahradil.

Bez letadel i hotovosti
Až do roku 2008 vše připomínalo idylický příběh: firma rostla, otvírala nové linky, ztráta byla plánovaná, šlo přeci o expanzi. Jenže v roce 2008 už peníze začaly výrazně docházet. Začalo zdražování, rušení objednávek nových letadel i škrtání linek. „Rád bych měl klidně letadel více, ale musíme si na ně vydělat,“ prohlásil v květnu 2008 tehdejší šéf SkyEurope Jason Bitter, který dnes vede z Prahy firmu zabývající se vývojem systémů pro aerolinky. Od léta 2008 stačilo sledovat zprávy o firmě, aby bylo jasné, že koupě letenky je částečně rizikem, zda skutečně odletíte. Nejprve akce s letenkami za 24 korun, pak zpráva o ztrojnásobení ztráty, plán na uzemnění části letadel či výrazné zvýšení cen ropy. Když na konci roku 2008 největší akcionář firmy, fond York Capital, nabídl za celý svůj podíl jedno euro, začalo být jasné, že firma před sebou nemá lehké časy. Do toho začala ještě vlna krachů jiných dopravců, například skandinávského Sterlingu. Na začátku roku ohlásil v Praze velkou expanzi Wizz Air, přímo proti některým linkám SkyEurope.

Leasingovým firmám začala docházet trpělivost a firmě zabavily některá letadla. Docházela hotovost, v Paříži ji kvůli dluhům zadrželi na letišti letadlo, ve Vídni ji vypověděli smlouvu a piloti museli občas letět s hotovostí na zaplacení letištních poplatků.

Aerolinka po sobě zanechala pět miliard korun dluhů, peníze v ní utopili různí investoři: od fondů až po rakouské seniory. Autor tohoto textu si pořídil v roce 2009 dvě akcie, aby se mohl vypravit v době velkých problémů firmy na valnou hromadu ve Vídni. Byl svědkem vystoupení rakouských seniorů, kteří do firmy často investovali velkou část svých celoživotních úspor a odmítali se smířit s tím, že peníze zjevně už neuvidí.

V létě 2009 se vše zdálo už jen otázkou času, kdy aerolinky končí. „Nálada nebyla jednoduchá. Ale náš tým byl skvělý a silný. Ti, kteří zůstali až do posledních dní, dělali maximum pro to, aby společnost přežila. Znamenalo to nemalé oběti, například i zřeknutí se výplat,“ říká Kika. Oficiální pád nastal 31. srpna o půlnoci. Firma do poslední chvíle doufala v investora, toho nesehnala.

Zadržené peníze i pokus-omyl

Proč SkyEurope krachly? Názory se liší, například Tomáš Kika dodnes z krachu viní britskou společnost E-clear, přes kterou šly platby kartami za letenky. „Najednou přestala platby posílat nebo měly velké zpoždění. Náhle chybělo třeba 30 milionů eur na straně příjmů,“ vysvětluje Kika. Podle něj dosud existují různé dohady, proč to firma udělala.

Analytik leteckého byznysu Michal Požár, který působil v dozorčích radách ČSA a Českého aeroholdingu souhlasí s Kikou, že postup E-clear byl jedním z důvodů, ale zdaleka ne jediným.  „Problémem byl rozvoj sítě metodou pokus-omyl. Často linky otevírali a často opět rušili. To vše nese velké náklady a snižovalo to výrazně důvěryhodnost celé společnosti,“ říká Požár. Podle něj velmi dobře fungovaly hlavně báze v Praze a Vídni, kde si domácí dopravci ČSA a Austrian dlouhodobě svoji cenovou politikou říkali o nízkonákladovou konkurenci.

SkyEurope padly v době běžící hospodářské krize, kdy celkově počty cestujících v letadlech klesaly, jejich výpadek tak v Praze plynule nahradili jiní dopravci. Zprvu zejména Wizz Air, ten se ale z Prahy postupně téměř stáhl. Jisté je jedno: koncept prémiového lowcostu s nízkými cenami se přežil.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Max Skinner

Jedini kto na celom businesse zarobili boli zakladatelia (Ch. Mandl a A. Skowronek). Spolocnost dostali v roku 2005 na Viedensku burzu a do spolocnosti cez IPO prislo cca 45mio EUR. Skoro stvrtina isla na uhradenie uz existujucich dlhov a zvysok sa minulo v priebehu roku. Ani nie za rok, v roku 2006 opat dokazali prilakat dalsieho investora (York Capital), ktory do spolocnosti napumpoval 56mio EUR (asi polovica sa hned prvy den minula na uhradu dlhov). Bez penazi od Yorku by spolocnost skrachovala uz v roku 2006 (ked si vsetci mysleli, ako sa jej dari, aka je to skvela spolocnost), vtedy… Číst vice »

Nekdo

ja bych podekoval nejen za dobry clanek s pripomenutim NE, ale i aerolince samotne. letel jsem s nimi 56 segmentu a myslim, ze to byl vyborny produkt. otazku ceny nechavam na ekonomy, ale kdyby kazdy muj segment byl o 7 eur drazsi (jak kdosi tvrdi, ze by to stacilo k cerne nule), tak bych to klidne zaplatil 😉

Tom

Pane Sůro, díky za krásnou retrospektivu jménem SkyEurope. Hezká nostalgie, i když smutná, ale tak to v letecké branži už někdy chodí.

Pavel

Dakujem za clanok. Jeden z dovodov ale nie jediny bol, ze niektorí exkolegovia si z tej firmy spravili dojnú kravu s platmi vysoko nadštandartnymi aj na dnešnú dobu.

Jan Cernicky

Hezky článek, děkuji

ketchup1970

Mimochodem ke Sky Europe se váže i rekord v přeletu s letadlem https://finexpert.e15.cz/skyeurope-airlines-pokorily-vlastni-svetovy-rekord
Kapitán Medzihradský je můj přítel ( ve smyslu kamarád ) z dětství. To byly doby , kdy přítel byl opravdu přítel a ne mimomanželský či předmaželský sexuální partner .

Jarek

Kapitán Mezihradský je určitě nadšený z toho, že v dětství kamarádil s bambulou, který má zapotřebí vysvětlovat, že spolu neměli sexuální poměr.

Ketchup1970

Kapitána jsem neviděl asi deset let, a jsem mu ukradený. No ale při psaní mi napadlo, jak je to slovo ošidné, dnes se posouvá smysl rychle. A zvlášť v některých oblastech dopravy je to všemi směry nejen muž a žena ….

Apex

Vzhledem ke shodě jmen předpokládám, že je to stejný člověk, co dela ted base captain RYR v BTS

Jiří Kuba

Největší blábol tu dlouho nebyl…
1. Čechy naučil létat pan Fischer, ne nějaká do té doby neznámá společnost, která prakticky ani nezačala pořádně létat.
2. SKY v době, kdy vystupovala na trh, tak Češi létali a objevovali celý svět už dávno.

Tak hloupý nadpis příspěvku může napsat jedině člověk, který vůbec nemá potuchy jak byl v době rozdělený letecký biznys v České republice.
Podíl Sky Europe byl pouhá 2% ze všech letů které čeští občané v té době absolvovali. 😉

Omar Baba

Fischer byl akorát chartery pro koupáky, normálně létat naučily Čechy opravdu až NE. Za mě Paříž ORY, Lisabon a Bari (už v době „výprodeje“, ale ještě jsme to proletěli)…

MartinS.

To si pletete pojmy s dojmy. Fischer naučil Čechy létat na dovolenou… nasadil ceny, za které si dovolenou mohlo pořídit plno lidí (nehledě na to, jak a z čeho to financoval). SkyEurope naučily Čechy létat masově po Evropě, třeba i na prodloužené víkendy apod.
Ostatně třeba cesta s NE z Prahy do Tater (letadlem do Košic, potom vlakem) se do dneška cenou i rychlostí ničemu nevyrovná 😉

Magduš

Pravda, několikrát jsem letěla ráno do Košic, na oběd byl člověk v Tatrách…;-)

Dan

Taky jsme to stihli. Dokonce mám z letadla nafocenou Olomouc a Hranice. A za pár stovek. Škoda, že to „letadlo“ skončilo.

Jakub

Jejich krach mi tenkrát způsobil potíže, protože jsem s nimi měl koupenou letenku z Londýna do Prahy. Naštěstí wizzair potom přišel s nějakou akcí pro zákazníky SkyEurope a prodával jim letenky za zvýhodněnou cenu.

MartinS.

My jsme uvizli v 8 lidech na dovolene v Chorvatsku. Presne pred 10 lety jsme po vyletu sedeli na obede v hospode a ja jen konstatoval, ze mame velky problem… ale s JOB Air pres Ostravu (cast vypravy) a Smartwings do Prahy (zbytek) jsme se dokazali vratit domu a jen za nepatrne vyssi naklady…

Mindrej Zebis

Bylo to klasicky letadlo, kde zakaznici budouci platili lety zakaznikum dnesnim a kdyz uz na to byla potreba budoucnost tak vzdalena, ze se na ni nic neprodalo, museli to zabalit. Ale ja jim nemam co vycitat, letu za Ecko jsem s nima stihnul desitky a GT za tri na palube vypil stovky.

mario

Je to typický příklad všech tzv. low costů. Půjčit si peníze na nějaký cenově lákající projekt, vydělat na tom co se dá a s již naplánovaným úmyslem to včas nechat zbankrotovat. Že tím ožebračí spoustu naivních investorů, kteří jim na to naletí tyhle darebáky vůbec netrápí. Běžný občan nemá vůbec ponětí o tom jaké sumy v letecké branži jde. Tak npř. jen cena paliva přepočtená na jednoho cestujícího plně obsazeného letadla typu Boeing 737 z Prahy do Londýna vychází kolem 500Kč. (A pokud je letadlo obsazeno jen z půli, pak to dělá 1 000Kč). na cestujícího. K tomu je potřeba… Číst vice »

Nekdo

no tak jenom naprosty pitomec vrazi v duchodu vsechny sve uspory do akcii jedne jedine firmy 😉

Jarek

Mario nic proti, ale neměl byste se vyjadřovat k tématům, o kterých tušíte úplný kulový.

mario

Vstoupit do diskuze…Pane Jarku, v letecké branži pracuji 35let.

VíKo

Na letisti je spousta moznosti, jak se seberealizovat… a spousta z nich nema zadnou primou souvislost s letanim a jeho pozadim samotnym. Coz bude zjevne i Vas pripad.

Jen tak

hazes kufry?

mario

Asi se Vám ty čísla nelíbí a není divu, protože to není tak růžové jak to ti pyramidoví low-costi předvádějí. Pracuji v ekonomickém úseku pro zahraniční spolecnost, která zatím nezkrachovala a jen tak rychle nezkrachuje. Takze ty čísla znám úplně přesně, pokud by Vás to zajímalo pánové…

Jen tak

a ze ten wizzair, easy, ryan a dalsi zkrachovaly…

trosku vam kazi ten radoby odborny nahled.

mario

Na ty to ještě čeká. Vzpomeňte si pak na tu cenovou kalkulaci.

Ulafme

Díky za článek, klidně mohl byl delší 🙂
Je opravdu zajímavé, že pravá příčina (příčiny) krachu dodnes není známá. Že si ani po deseti letech nikdo z insiderů „nepustil pusu na špacír“.
Pamatuji si dost dobře, že jsme tehdy z dostupných a relevantních zdrojů počítali yield. A ten rozdíl byl v negativním vyjádření pouze pár EURo centů proti ostatním společnostem. Myslím že to nakonec vyšlo tak, že kdyby zdražili každou letenku v průměru o směšných 7 EUR, byli by v plusu.
Takže ty peníze odtamtud evidentně tekly způsobem, který nebyl vidět. A pokud nebyl černý, tak šedý byl rozhodně…

Adam

Dle neověřených informací ke krachu přispěl vstup SkyEurope na letiště ve Vídni, který hodně naštval skupinu okolo Lufthansy a pak se hnuly ledy…začaly se házet klacky pod nohy…a bylo hotovo.
To byl jeden z důvodů proč si Wizzair dlouhou dobu nedovolil vstoupit na rakouský trh.

Jen tak

tyhle konspiracni teorie vzdy pobavi….

aneb jak okecat, ze to proste ekonomicky projeli. a projeli by to bez vidne, naboreneho letadla…

par neskutecne levnych letu jsem s nima taky dal. uz tehdy bylomlazděu jasne, ze to skonci.

Aleš

6 segmentu sem s nima stihl, ten posledni letel misto letadla SkyEurope uz Slovakia Air. Sem tehdy netusil ze neco takoveho vubec existuje 🙂

AAA

Byl svědkem vystoupení rakouských seniorů, kteří do firmy často investovali velkou část svých celoživotních úspor a odmítali se smířit s tím, že peníze zjevně už neuvidí.

A odškodnil je daňový poplatník jako se u nás zřejmě stane v případě H-Systému nebo v civilizovaném světě platí že za blbost se platí?

MildaIV

V případě H-Systemu je odškodnění zcela na místě a pokud je stát neodškodní dobrovolně tak to bude muset udělat po žalobě. Nepřiměřená délka soudního řízení sama o sobě zadává nárok na odškodnění.

AAA

a které konkrétní soudní řízení máte na mysli? a zavinil ho stát svou nečinností?

Apex

Netuším, jak pan analytik Požár přišel na to, že báze ve Vídni fungovala dobře. Naopak, rozhodnutí udělat bázi ve Vídni byl v té době krok, který přímo vedl ke krachu společnosti, což sice společnost nakonec pochopila, ale bylo pozdě. Náklady na rozvoj linek tam byly extrémní, otevírání linek typu VIE-INN, VIE-PRG, které byly OS z principu provozované jako feeding, nemohly v modelu point-to-point, při typu techniky, kterou měl Sky k dispozici a v business modelu fungovat a společnost doslova vyhazovala cash oknem. Problém se společností e-Clear byl zejména daň za to, jaké „podmínky“ si společnost, resp. její management domluvil, i… Číst vice »

Michal Požár

Analytik Požár měl možnost v roce 2009 seznámit se do detailu s ekonomikou všech linek SkyEurope na všech základnách. Z jakých zdrojů čerpáte Vy? A budete tak zdvořilý a přestavíte se nám?

Apex

To je fajn, i když v roce 2009 jim už nešlo vůbec nic. A já jsem v té době měl možnost být v téměř v každodenním kontaktu s např. s pány Shortem a Manoudakisem…. včetně onoho „slavného“ 31. Ostatně, v článku není zmíněna podstatná věc, a to, že provoz sice skončil 31. 8. 09, ale společnost fungovala v režimu insolvence od 22. 6. 09 a bylo jen otázkou času, kdy to klekne.

Michal Požár

Edit: s ekonomikou všech linek a jejich historií. Stačí? A představíte se nám tedy?

Jen tak

tihle analytici jsou uzasni. mysli si, ze maji patent na rozum.

vetsinou je to pruser.

Y.K.

No jo sakra, SkyEurope už jsem málem zapomněl. Díky za osvěžení.

Adam

SkyEurope byly skvělé aerolinky. Díky nim jsem letěl za 10 euro z Prahy do RImini a po 3 dnech zpět do Vídne za stejnou cenu. Velká škoda, že skončily:(

Roman Svačina

Proč jsem si při čtení článku vzpomněl i na některé železniční/autobusové dopravce? Ale ti můžou být klidní, protože díky státním slevám nikdo nezkrachuje ba naopak vydělá.

Jiří Kocurek

To už sem můžete rovnou přepsat projev soudruha Jakeše, který se vzteká nad tím kolik bere Karel Gott na koncertně v Německu. A že by se mu mělo zakázat koncertovat v Německu, aby si nevydělal.

Radek Janata

Pokud jsem to tehdy sledoval dobře, tak problém byl v tom, že oni prodávali VŠECHNY letenky levně. Se zaplňováním letadla cena rostla jen málo. Měli pak sice plné letadlo, ale prodělávali.

Kdežto např. Ryanair si klidně na poslední chvíli řekne u dvouhodinového letu o 8000 Kč.

Martin Hanzal

A tak je to také správně. Nabídka/poptávka je neúprosný zákon trhu a pokud se najde člověk, který tu cenu zaplatí, má takový koncept smysl. A věrte mi, že se najdou.

Mimochodem, děkuji autorům za uveřejnění textu, málem bych na SkyEurope už zapomněl.