Aeroflot Group pořídí 339 letadel ruské výroby
Suchoj Superjet 100 v barvách Aeroflotu. Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons
Dodávky západních letadel jsou v budoucnu podle státní technologické firmy Rostec nepravděpodobné.
Tak lepit modely to umí…
A ešte jednu príhodu z našej obľúbenej zbierky Príhody deda Jahody… U nich je toto typické, najlepší príklad sú autá – predstavia nový model vyzerajúci úžasne a moderne. Po 6 rokoch sa dostane konečne do výroby, vyzerá chudobnejšie ako prototyp a výbavu nechali asi v továrni. Ich jediné dobré auto za 30 rokov bola Vesta… S týmto to bude rovnaké. Oznámia bombastickú správu no realita? Z čoho to vyrobia? Čipy by ešte vyriešili cez Čínu, no špecifické materiály na výrobu, dôležité súčiastky atď. si nedokážu aspoň zatiaľ vyrobiť sami a Čína tiež nie. Uvidíme ako to dopadne… no neverím že… Číst vice »
Doufam ze tyhle rusky letadla nebudou smet nikdy do civilizovany evropy.
Velkolepý plán hodný mocnosti.Výroba 339-ti padáků dá jistě zabrat.
Sankce pomalý ale jisto účinkují ruSSacke socky mají potíže
Ledaže by se to dalo postavit z ukradených hajzlových mís a osadit čipy z válečné kořisti na Ukrajině – praček, myček na nádobí, telefonů atd.
Nakonec koupí nějakou Čínu.
Nebo tedy spíš – Čína koupí je.
Těžko…pokud budou platit sankce. Čína pro svůj projekt C919/CR929 počítá s využitím západních technologií a motorů. I proto u těchto projektů ze spolupráce s RF vycouvala.
Tupolevy asi bez problémů, MS21 no dejme tomu, jen dotáhnout vývoj domácích motorů. Ale Superjet, kde je velký podíl zahraničních dílů včetně motorů? Jako úplně to nechci podceňovat, ale tam bych byl trochu skeptický. Skoro bych si vsadil že dřív skončí sankce, než vyrobí první padesátku strojů.
Prakticky ve vsem dnes jsou cipy a elektronika, kterou Rusove nemaji. Tzn. pochybuju i o tech Tu 🙂
Elektroniku vyrábí Čína a Tchaj-wan. A Rusové s těmito starý zatím vycházejí.
Řekl bych, že jde spíš divadlo pro domácí publikum a u nás přítomnou pátou kolonu. Ukázat jak si super poradí bez fašistického zapadu… Neporadí 😂
Podle mě to skončí jak s jejich „domácí“ ladou X-ray. Prostě nemáme dily, letadla/auta nebudou.
A Serjoža si koupí koně jak měl v plánu, že ano…
Nedavno jsem videl video mladych lidi z Celjabinsku. Ti lidi ani nevi, kde Evropa poradne je. Je to pro ne tak abstraktni a nedosazitelny (z duvodu penez a vubec si ani nepripousti, ze by do Evropy vyrazili cestovat, studivat, zit), ze jim staci jejich ruskou s totalitnim rezimem, ktere je bude krmit, ze Aeroflot si poradi…
To bude ohňostrojů po celem RuZZku!
A Polikarpov Po-2 jakož i Lisunov Li-2 objednaný nebudou?
Li 2 je licence americké DC 3, navíc v tradičním severoasijském duchu řádně zbastlená, takže to asi nepůjde.
To já vím, co to je, nebojte 😉
spíš z něj přímo vycházející a nelicenční IL-12 😀
Dneska je k výrobě čehokoliv složitějšího než dlabaný ingot potřeba přesných slitin opracovaných na CNC strojích s doplněním kompozit a řízené pokročilou elektronikou – jinak z toho vyleze i při násobném úsilí opět jen ten lepší dlabaný ingot. Rusko nemá aktuálně přístup ani k jednomu, zatím se omezují jen na dobíhající zásoby, dohnat a předehnat by znamenalo vrhnout veškeré možné úsilí a přesměrovat zdroje od armády do ekonomiky a to zas armáda ani národní hrdost diktující radši louskat cvrčky než přiznat pád impéria nepřipustí.
Což by mohlo skončit pučem, protože rudá armáda bude raději držet obyvatelstvo o hladu a vysvětlovat to tím, že „na západě“ si teplý oběd může dovolit jen horní tisícovka nejbohatších a lidi tam spí na seně.
Tak v Sojuzu aktuálně mají i rozhodující část obráběcích strojů z dekadentního západu. Tudíž je čekají slozite casy
Neuvedl jste to zásadní specifikum letecké výroby. Certifikát na kdeco. Od nýtů po pneumatiky. Letoun, který by neměl certifikaci podle mezinárodních norem nemůže opustit teritorium Ruska.
Proto ruští výrobci nakupují cetrifikované produkty na Západě, což dnes vzhledem k sankcím není možné. A vývoj a certifikace vlastních je běh na dlouhou trať.
No, jak se to vezme. Pokud se nepletu, tak nejvíce kilometrů nalétají na domácích linkách, tudíž i certifikace nemusí být tak kritická – pro vnitro dlabaný ingot typu Jak40 verze 2022 (pardon… 2035) stačí, jde spíš o to aby jich bylo dost, když zrovna nedorazí díly (viz běžný obraz ruského letectví před větším nasazením západní techniky – deset stojí a je rozebíráno, tři létají) a na cesty do zahraničí se vždycky uvaří buď nová společnost z kypru s letadly z karibiku případně se nechají létat letecké společnosti spřátelených zemí s lepším vztahem k výrobcům (např. Srbsko)
Do konce které pětiletky???
Možná to vyrobí, mimochodem samozřejmě se západníma čipama, protože ty domácí by udržely při životě leda tak retro jen počkej zajíci, ale ne letadlo. Třetinu se jim povede předat a z toho třetina bude ve vzduchu, zbytek bude vždycky čekat na nějaký díly, který díky top domácí logistice budou dostupný jako grafický karty v době nejvyšší těžební horečky.
Jak jsme se mohli v nedávné době přesvědčit, čipy se z velké části vyrábějí na dálném východě, Taiwan, Malajsie atp…
No nevím, to už bych více věřil, že i ten Boom to nadzvukové letadlo postaví, ale jako PR do hlavních TV to asi účel splní. I kdyby teoreticky stavili v nějaké rozumné rychlosti ty letadla, tak je otázka v jaké kvalitě. Jakmile začnou očesávat 777, tak budou muset osekat linky na Dálný východ (Magadan, Vladivostok, Kamčatka, Sachalin, Čukotka), to asi nezaletí s Tu nebo MS. Jedna A359 už je prý na náhradní díly, takže asi tak. Spíše bych řekl, že se management Aeroflotu modlí, aby se to celé ukončilo co nejdříve a sankce aspoň částečně povolily. Přesunout to celé na… Číst vice »
Omlouvám se za trošku OT, ale ani ten Boom nevypadá moc nadějně, po dnešku….Společnost Rolls-Royce dnes ukončila svou účast na projektu společnosti Boom Supersonic, takže není jasné, jaké pohonné jednotky budou k dispozici….
Žádné – protože to co by měli splňovat je po odpískání RR už asi jen v intergalaktických mezích
Aha, takže rip i tento projekt.
Souhlas, jenom připomenu, že se to týká i A330, který na těch linkách na Sachalin, Kamčatku, Vladivostok též lítá.
Uvidíme, A330 vzhledem k odkoupení 8ks ihned po začátku války, můžou létat za hranice, tak tipuji, že se je budou snažit rotovat hlavně do Turecka a dalších „spřátelených zemí“.
Co by, budou létat s mezipřistáním.
4etli jste výňatek z nového sci fi románu bratří Strugackých 😀
a všichni pasažéři dostanou zdarma padák
Nejsou nitě ani látka. Musí mít vlastní 🤣
Ukázat celému světu? Co mi to připomíná, už vím! Před domem naleštěná Fabie, na dvoře suchý záchod.
Tohle jsem fakt zažil na Jižní Moravě, někdy okolo 2006 jsme ho tam s jednou mladou paní tenkrát likvidovali. Akorát jsem nevěděl, že jste tam byl taky.
To jste byl někde jinde a pár roků dřív.
To je možné. Jen se mi to hned podle Vašeho popisu vybavilo. Jojo, nejdřív stárnoucí Felicie, po ní naleštěná tmavá Fabia. Každopádně to přesně sedí i k tomu „ukázat světu“
Kdyby radši dělali něco doma pro sebe, pro vlastní lidi. Slovy klasika ale dělají machry a …
Pokud stihnou do roku 2030 vyrobit 30 dopravních letadel, bude to nevídaný úspěch.
noo, dřeva mají dost…
I kdyby se ukázalo, že tahle propaganda má pravdivé jádro (řekl bych že má), doufám, že doklopýtání aspoň na půl cesty bude stát sovětskou vládu tolik peněz, že bude muset jejich armáda na nějaké přídavky zapomenout.
Tak tímto tempem ? to už budou první ve šrotu a oni budou v polovině dodávky.
Za chvíli stejně budou v Rusku tak akorát lítat papírové vlaštovky…. Dobře jim tak!
Docela věřím tomu, že to dokážou. První stroje sice nebudou určitě top, ale oni to dotáhnou. Nejde o žádný prvovývoj, letadla již existují. Jen nahradit nějaké věci jinými. Výsledkem bude, že bude o jeden velký trh méně a o konkurenta v budoucnu více.
Tyhle „vpodstatě jen náhrady“ byly i v ČR. Díky tomu se například licenční motor Pielstick kazil násobně více než oblíbený francouzský odolný originál. Těch příkladů je hodně, já na ně tak rád zapomněl 😉
Jo, limetku nahradit citrónem, to by šlo.
Jasně, a s avioniku si mohou vyvinout také vlastní. Například mohou oživit vývoj pošítačů JSEP. 😀
https://historiepocitacu.cz/program-jsep.html
Myslím si, že to dopadne tak jako tento památný citát: Chtěli jsme to nejlepší a dopadlo to jako vždy.
Copak o to, asi něco vyrobí, ale… vzhledem k počtu dosud vyrobených/dodaných strojů: TU204 nějakých 90 ks od roku 1990, SSJ 220 ks od roku 2008, MC 21 vyrobeno 5 od roku 2018, ale rusifikovaná verze není zatím certifikovaná ani v RF, tak to se zdá být skutečně jen PR vyhlášením…
A to nezapomeňte u Suchoje ten fenomenální exportní úspěch v Mexiku.
Přičemž pokud vím…tak ani Suchoj ani Irkut nejdou bez západních komponent vyrobit
Nejsem sice expert, ale něco mi řiká že vyrobit znouzectnost z befelu vlády a mít leta praxe, zkušeností a výrobu na vysokym standardu není to samé.
Nahradit některé věci jinými neboli vyvinout a vyrábět motory alespoň trochu srovnatelné s PW, RR nebo GE co do výkonu a spotřeby. Aby nemuseli zkracovat dolet či plachtit na přistání bez motorů, žádný go-around v případě problémů.
Takový moderní motor by měl být PD-14 vyvinutý pro MS-21, ne?
Jo, je osazen na jednom testovacím MS-21
Jsme u toho: Protoyp je ve fázi testování. Což může být různě daleko k hotovému funkčnímu a spolehlivému motoru.
Jo, by měl být. Pravda je, že Severní Asie nikdy dobré dopravní letadlo nepostavila. Nejblíž k tomu měl Il 18, ale na Západ se nedotáhl.
I ten Il 14 museli dodělat v Avii, aby to alespoň za nevo stálo.
Takže představa jak se PD 14 vyrovná, navíc pod sankcemi, západním motorům je víc než úsměvná.
To je tak když si zaostalý stát hraje na velmoc.
Takový motor je přece jenom spíš strojírenství, tam Rusko nezaostává tolik jako třeba u mikročipů a ani sankce by tam nemusely hrát velkou roli. PW1000G a CFM LEAP se to asi nevyrovná, ale na úrovni CFM56 apod. by to být mohlo.
Bývávalo, je to přesné strojírenství s důrazem na to přesné, spojené s top metalurgií a v neposlední řadě s polovodiči a programováním. Dnešní motory jsou řízené elektronicky. Pro Severní Asii, pod sankcemi a za probíhajícího exodu vzdělaných lidí je to naprosto mimo jejich ligu.
Nedokázali to ani když měli k dispozici celé impérium i se satelity. Takže dnes tuplem ne.
A nezapomeňme odkud jsou ty současné obráběcí stroje
Ano, Američani taky čuměli kolik elektronek bylo v MiGu 25
To mi připomíná jednu písničku od Tří sester, „vyhlásil mezi kluky, že vyjede v máji, neřekl však letopočet a tak to bylo v háji“. Písnička se jmenuje Harlík v krabici. Tohle bude podobné.
I kdyby dodávky běžely tak, jak Ministerstvo snového smýšlení předpokládá, nepostačí to ani z části nahrazovat západní stroje, které jsou bez tech. podpor od začátku roku (kanibalismus, náhradní díly atd…).
Teď mě tak napadá, když vyrábí auta bez airbagů, co jsou schopni vypustit u letecké techniky?
Můj osobní názor je, že by měli slevit ze svých nároků. Třeba takový horkovzdušný balón by mohl dost dobře fungovat a asi by ho aktuálně i zvládli vyrobit se všemi komponenty.
Musi mít mraky AN-2, je to letadlo z konce 40. let, to by měli být schopni udržet v provozu a vyrábět si na to díly.
Potřebuje to jen lepší sedacky pro pasažéry, můžou tam dát něco z té Lady.
To zní dobře!
Avšak vlivem silného protivětru nechají brzy Moskvu daleko před sebou a po sedmihodinovém letu na Petrohrad přistanou nedaleko Samary.
Za chvili v Rusku nebude litat nic, az vykuchaji vsechna letadla 🙂 a vsechny “jejich” letadla maji zapadni elektroniku, takze fakt dalsi ze serie vtipu
Třeba tam budou zase relátka 🙂
Ze zkušenosti vím, že ruZZký inženýr nepozná rozdíl mezi stejnosměrným a střídavým relé. Ale ví, že Putin nelže.
Tu 214 nejspíš vyrobí i navzdory sankcím, je to ještě sovětský vývoj. Irkut ma také ruské motory, ale avioniku nevim. A Suchoj Superjet si myslím, ze uz dohromady nedají, protože nedostanou technologie od Francouzů na výrobu motorů a glass kokpit postaví leda tak z naskladnenych dílů. Ale možná se mýlím a nabastlí na ti nějakou čínskou kopii. Jinak je v pohodě, hluk a emise nevadí, ruský člavěk vydrží. Že to žere taky nevadí, ropy mají dost. A že to víc padá je taky v klidu „nás mnogo“. jsem zvědavý jak dlouho jim to bude populace bastit, když už poznali západní… Číst vice »
Asi vtip dne, ne? Nemelo by to tak byt oznaceno?
Toto nejsou zprávy ale propaganda určená pro domácí ruskou populaci.
Přesně tak, sice prohráváme, ale to bylo v plánu…… Tyhle zprávy máj jen vykreslí, jak je na tom Rusko dobře, pravda není dulezita
Hlavně, podpis smlouvy neukazuje vůbec nic. Naše bývalá firma měla s rusy taky podepsané smlouvy (s mediálním humbukem veřejně oznamované) a nikdy z toho nic nebylo. To je jenom propaganda dovnitř RF. Oni jsou mentálně prostě jinde (tím je neshazuji, jenom konstatuji), co je u nás na hlavu je u nich zcela běžné. Když byla krize 2008, tak přišel z ruského vedení písemný příkaz, že se NESMÍ používat slovo „krize“, protože to se týká jenom západu a v Rusku žádnou nemají. Stejně, jako potom neměli koronavirus a teď nejsou ve válce. Když jsem nad stakany vedl hovory s ruskými načálniky,… Číst vice »
Polikarpov Po-2 půjde do výroby ve kterém kvartálu?
🤣🤣🤣👏👏👏
nebuďte zlý. Už umí i letadla přístávající na čumák. A v nejhorším to okopčí z Aircobry..
Hlavně aby nezačali vyrábět znovu TB3
Zřejmě se jim povedlo zmenšit elektronku na velikost chipu:-)))
To jo, akorát je ten čip furt velký jak vétřieska.
Ten Chip je releový.
Dodávky ze západu budou pro RF možné, i když se obávám že jedině za hotové (leasingovkám se krade).
Nebudou, spadaji pod sankcni rezim.
A po dodání prvního Boeingu nebo motoru pratt Whitney se management firmy odebere na 10 letou dovolenou v americkém federálním lapaku a firmy odvede 20 mld USD pokutu.
Jaký dalsi super nápad tam máte?
Válka někdy skončí. A hodně sankiovaného zboží se prodává přes překupníky.
Verim, každý v tom procesu nákupu a ‚vyroby‘ si pořídí alespoň jednu novou jachtu. Takze na těch 300 stroju se dostanou, ale nebudou to letadla.
Btw, pěkný dokument o jejich výrobě je třeba Švéd v ziguliku (2017). Třeba se za těch 5 let změnili a letectví je daleko před automotive.
Celý konglomerát Rostec, která vyrábí mj. i Tu-214 i Suchoje, měla v roce v roce 2019 590 tis. zaměstnanců. Obrat v přepočtu 25 mld. EUR. Naše Škoda Auto měla ve stejném roce tržby v přepočtu 18 mld. EUR, na což jí stačilo 37 tis. zaměstnanců. Ruská produktivita práce je tedy úžasná.
No vidíš. Tak to letadlo s papaláši zbývající mohou nosit. Potěmkin tak stavěl celé vesnice 🙂
Pardon, ale tohle je strašně zavádějící srovnání. Když budete mít dvě identické firmy, ale jedna pak začne polovinu dílů nakupovat a zaměstnance převede k dodavateli a druhá si je bude dál dělat sama, tak na papíře bude mít ta první vyšší zisk na zaměstnance, ale ve všem ostatním na tom může být klidně hůř.
Tak možná v něčem máte pravdu, ale ten nepoměr je příliš vysoký na to aby vysvětlil vše
A onen suchoj je minimálně z půlky že západu. Mimochodem, pod rostec patřil tuším i kemz….který montovat zetory že sad dodaných dílů…tudíž fakt v té korporací to nemají od vykopani železné rudy po suchoj…
Ono v zisku by se to zas tak moc neprojevilo (protože by ti první stejně museli platit ty díly dodavateli a o to by jim ten zisk klesl).
Ale v obratu (o kterém píše jkjk) by se to projevilo hodně.
Krásný příklad „náhrady importu“ byl, když nakoupili u Zetoru stavebnici traktoru, v Rusku poskládali a vydávali za ruský traktor.
https://www.forum24.cz/cesky-traktor-zetor-vydavali-v-rusku-za-rusky-potemkinova-vesnice-zije/
A po ranveji je budou tlačit, nebo táhnout?
Zvedne se to samo. Akorát to možná i klesne samo.
Akorát že i ta jejich letadla jsou nacpaná západní elektronikou, protože sami to neumí. Jejich velkohubá prohlášení jsou akorát k smíchu.
Letí to i bez elektroniky. Pokud se podaří přesvědčit piloty, že analogová vysílačka má dobrý zvuk, s autopilotem létají jenom zpovykaní zápaďáci.
Vlastně ještě před pár lety se Airbusům nadávalo „Playstation“ i v Evropě a mělo to své výhody.
analogova vysilacka … co je na ni spatneho?
nebo jak si myslite, ze dneska (zapadni a na zapade) komunikuji letadla s ridicimi?
Třeba se jim podaří tu západní elektoroniku překuchat z těch ukradených letadel na ta jejich nová. (spekulace)
Mínusáři zjevně nepochopili, že to beru čistě po technické stránce (tento obor mi poskytuje obživu). Okolnosti, které to zapříčinily, zde řešit nechci, neb se tento web primárně politikou nezabývá. Tak to i respektuji.
Rozeberu kladivem x nm procesor a z těch tranzistorů postavím novej?
Proč to rozebírat na prvočinitele? Mění se jednotky jako celek. A část letadel je podobné velikosti, tak jim k tomu může sedět i kabeláž s konektory (příp. si ji nadplátí či zkrátí (což ale už není košer z pohledu spolehlivosti a bezpečnosti)).