Absurdní plánování v Brně. Pod novým širokým mostem zůstala úzká silnice. Znovu ji rozkopou v roce 2024
Pod mostem opět nepůjde projet kvůli plánované rekonstrukci vodovodu a kanalizace.
Správa železnic (SŽ) postavila letos přes brněnskou Šámalovu ulici místo starých nové mosty, díky nimž se podstatně rozšířil prostor pod nimi. Projet pod nimi bude možné téměř po roce od 20. prosince. Při dokončovacích pracích na silnici a chodnících však vyšlo najevo, že SŽ staví silnici s jedním jízdním pruhem a jedním chodníkem jako dříve, přestože při zahájení stavby se hovořilo o tom, že silnice bude standardně široká, vznikne cyklostezka a chodníky po obou stranách. Mluvčí SŽ Dušan Gavenda na dotaz ČTK odpověděl, že jejich stavbaři pouze „obnovují plochy poškozené během stavby“. Akce vyšla na 131,7 milionů korun.
Na radnici městské části Brno-Židenice se podle starosty Petra Kunce (Hlas pro Židenice) v posledních dnech obrací s dotazem desítky lidí, které podoba silnice překvapila. Gavenda ČTK napsal, že situace není ani absurdní, ani nepochopitelná. Město totiž poté, co mu železničáři předali hotovou dokumentaci k přestavbě mostů, začalo chystat investiční záměr na rekonstrukci kanalizace a vodovodů mj. právě pod mostem, v další části Šámalovy ulice a ve Filipínského ulici, uvedl náměstek primátorky René Černý (ANO).
Další rozkopání silnice v roce 2024
Proto nyní vzniká provizorní stav. „Investiční záměr byl vypracován a zařazen do rozpočtu v roce 2022. V současnosti byl vybrán zhotovitel projektové dokumentace,“ sdělil ČTK Černý. Stavět se má podle mluvčí Brněnských vodáren a kanalizací (BVK) Renaty Hermanové v roce 2024, silnice tak bude v tomto roce znovu rozkopaná a neprůjezdná.
Proč se město nedokázalo domluvit se SŽ na tom, aby silnice byla širší už v provizorním stavu, není z odpovědí SŽ ani města zřejmé. O situaci se začal zajímat starosta Židenic, kterému kvůli stavu silnice volají desítky lidí. „SŽ má interní pravidla, kvůli kterým nemůže upravit prostor pod mostem jinak, než byl předtím,“ řekl ČTK Kunc.
Starosta se obává, zda provizorní řešení nepřinese dopravní komplikace. Před starým úzkým mostem byli řidiči zvyklí zpomalit, aby pustili protijedoucí auto, ale nyní před sebou nebudou mít optickou bariéru úzkého průjezdu, uvedl.
Případem, kdy na sebe v Brně nenavazují železniční a městské dopravních stavby, je i vlaková zastávka ve Starém Lískovci. Existuje od loňského prosince jako součást modernizované tratě. Železničáři o zahájení stavby usilovali již před více než deseti lety, ale město dodnes nemá stavební povolení na příjezdovou silnici. K zastávce se tak nedá dojet MHD ani autem. Lze k ní dojít jen pěšky, a i proto na ní zatím staví daleko méně vlaků, než by bylo možné.
Pro ty, které by zajímalo jak to dopadlo, zde vkládám oficiální vyjádření tiskových mluvčí za dané subjekty. #most #Židenice https://t.co/KGrABTPyyS pic.twitter.com/oy7eJmRJVo
— Petr Kunc (@kunc_zidenice) December 9, 2022