Absurdní divadlo na D11. V říjnu poklepali kámen, ani po čtyřech měsících se nestaví
To bylo v říjnu slávy, aneb šéfové stavebních firem s premiérem na D11. Pramen: ŘSD
Byla to loni 2. října velká sláva. Základní kámen nového šestnáctikilometrového úseku dálnice D11 od Hradce Králové ke Smiřicím přijel
Byl by nějaký problém v tom že pokud odstoupí vítěz tendru aby zakázku dostal druhý v pořadí? Vím že by byla cena vyšší ale byl by to trest pro vítěze, pokud se udělá nový tendr tak cenu stejně navýší všichni.
Problém by to byl, zákon o zadávání veřejných zakázek předpokládá výzvu k podpisu smlouvy v pořadí druhému, či dalšímu uchazeči pouze pokud by byl vítězný uchazeč před podpisem smlouvy vyloučen, nikoliv rok po ukončení VZ.
Je mi z toho smutno.
Dálnice mě netrápí, až na F1 to +- autobus funguje. Výrazně horší je železnice, koridor nad úrovní dálnice máme v podstatě jen jeden.
Stejně je to ubohost, to český myšlení. Ještě před 2 roky se firmypředháněly , kdo se víckrát odvolák ÚHOSu, aby náhodou nevydělávala jiná firma a od poloviny loňského roku jsou najednou mávnutím proutku všechny soutěže správně a nikdo se nedvolává. Ale zase najednou nemají předaný staveniště? A kdopak tam dělal archeologům zemní práce? Co Eurovie? Co kdybyste jasně řekli, že jste tu cenu tenkrát podstřelili a dnes nemáte kapacity? I když viníkem je samozřejmě i ŘSD a jejich hodně nekontinuální příprava staveb a jejich následné pouštění do realizace. Pak do toho ještě vstoupí Děti země-spolek pro neudržitelnost dopravy a jejich… Číst vice »
Pro ilustraci situace – pohled z dronu na celou stavbu 1106 z konce roku 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=QpC8r3fuOAY
Jestli jsem správně pochopil výkřik mluvčího ŘSD na Twitteru, tak ŘSD ví, že staveniště není připraveno podle podmínek k předání a místo dohody se zhotovitelem, aby si ho upravil sám a ŘSD to zaplatilo, dává zhotoviteli pokyn, aby si staveniště bez papírů upravil, aby si na to udělal projekt, odvozil zeminu a až to bude hotové, tak se ŘSD rozhodne, jestli s tím souhlasí a jestli to zaplatí… tak to celkem chápu, že se do toho zhotoviteli nechce… o vyjdnávacích schopnostech ŘSD by taková nedaleko žijící farmářka Havránková mohla napsat román na pokračování a nejen ona…
Neznáme detaily sporu.
Je ale více než jasné, že ŘSD není schopno opakovaně a dlouhodobě plnit svou základní funkci stavebníka a správce dálnic a silnic I. třídy.
Pokud to vláda myslí s inovacemi vážně, měla by zasáhnout. A tím nemyslím vyhodit ředitele. Ale provést systémové změny, aby se všechny ty stále opakující se absurdní situace už neopakovaly.
Hlavne by to chtelo, aby v RsD nesedeli urednici-teoretici, ale aby tam sedeli poradni inzenyri a ekonomove z praxe, kteri vedi co a jak. A ne nekdo, kdo se slepe ridi direktivamy a pritom si nevidi na spicku nosu.
vzpomeňte na paní Pošvářovou jak před pár lety říkala, kolik na tom ŘSD ti „úředníci“ berou (tuším něco o 16 tisících říkala). No a pak si do rovnice dosaďte výsledek. Jinými slovy, ty firmy ze stavebního sektoru hravě státu stavební inženýry přeplatí. No a pak další dílčí problémy té či oné organizace dávají dohromady celou mozaiku.
Myslím si, že se teď Patrik a celé Hnutí Duha dost baví, když si čte Idnes a jiné zprávy!!! 🙂
Patrik jsou Děti země.
Pokud firma odstoupí od smlouvy už by si tu neměla ani prdnout, měl by získat status nespolehlivého partnera.
A co když firma odstoupí proto, že podmínky smlouvy neplní stát? Tak by si taky už neměla ani prdnout, ale ti, kdo to ve jménu státu zavinili, by byli v pohodě? Každá smlouva má minimálně dvě strany, které se musí dohodnout. To není černobílé, že stát má vždycky pravdu…
Co přesně obnáší „předat staveniště“? V problematice se neorientuji, tak si pod tím neumím nic představit. A pak nechápu, jaký v tom může být problém… Díky!
Eurovii se to pochopitelně hodí. Pokud to ŘSD nechalo dojít tak daleko a nemá žádnou páku, tak jsou to totální amatéři. Ukáže další vývoj…
Zeptám se možná hloupě, to nevylučují. Ale nemělo a nebo nemůže se postupovat způsobem, že se jim teda vyjde vstříc a zakázka se příklepne druhému uchazeči v pořadí?
To by bylo logicke – jen by nesmelo jit o domluveny holport mezi RSD (potazmo MD CR) a Eurovii pres babišova poradce Lennera, ktery je ve vsech slozkach zainteresovan.
Bohuzel necekal, ze se to proflakne a oproti planu si nebude za dumpingovou cenu vyhranou zakazku asi aktualne mozne si ji libovolne nechat navysit.
Takze rukou spolecnou radeji vymysli zpusob, jak to celé pro ně bezbolestně pohrbit a připravit si to celé znovu. Rok, dva, pět…
Škodnej bude maximálně státní rozpočet a cestující veřejnost.
Ale komu tohle dneska vadí…
Podle současného zákona to není možné.
Ten ředitel ŘSD ale reaguje dost mimo: meritem věci je nezpůsobilost staveniště. Dohady o ceně jsou až toho důsledkem.
Proč se ŘSD nevyjádří k tomu, proč staveniště ještě neuvedlo do požadovaného stavu? Protože má máslo na hlavě???
Jako celou trasu zavést zpět oranicí a potom tuto opět odstranit za 200 mega?
A je toto ve smlouvě mezi ŘSD a Eurovií, že se staveniště má předat právě jen s ornicí?
ŘSD to dalo do éteru tady: https://www.facebook.com/rsdreditelstvisilnicadalnic/photos/pcb.2260374217512164/2260374114178841/?type=3&theater,
Neznáme fakta. Blábol o nepřipraveném staveništi může znamenat cokoliv a může být jen úhybným manévrem, jak Eurovia chce dát ruce pryč od své finančně pokřivené nabídky nebo si nechat vyfakturovat astronomické vícepráce.
V normálním státě by měl státní aparát připravenou takovou smlouvu, která tyto kličky neumožní a hlavně bude obsahovat pokuty za nedodržení termínů ze strany zhotovitele a navíc nějaký dovětek o rozhodčím řízení, protože čekat na rozhodnutí našich pomalých a snadno korumpovatelných soudů (které se spravedlností mají mnohdy pramálo společného) je jak čekání na godota.
No nevšiml jsem si oné nestrannosti arbitrů. Pár už jich také uvízlo v síti trestně právního řádu. Ale souhlasím, že ty fakta nám nejsou známa, je to jen předhozená kost a pravda bude hlouběji.