A321XLR má za sebou zatím nejdelší let, prázdný byl ve vzduchu přes 13 hodin

První let A321XLR. Foto: Lutz Borck / AirbusPrvní let A321XLR. Foto: Lutz Borck / Airbus

Trasa letu vedla i přes Česko.

Airbus pokročil s testováním svého nového letadla A321XLR. Z Toulouse se včera vydal první vyrobený stroj na více než třináctihodinový let.

Trasu letu je možné sledovat na Flightradar24.com. Po vzletu piloti kroužili nad Biskajským zálivem tak, že průběh letu se na mapě zobrazil jako nakreslená zkratka XLR. Následně trasa vedla na řadou evropských zemí včetně Česka.

Trasa nejdelšího letu A321XLR. Foto: Fligthradar24.com

Trasa nejdelšího letu A321XLR. Foto: Fligthradar24.com

Airbus s novým letadlem vzlétl poprvé v červnu letošního roku. Stroj má za sebou již desítky hodin zkušebních letů. Třináct hodin by nemělo být nikdy letadlo s cestujícími v provozu, s doletem 8 704 kilometrů by neměl žádný let s tímto letadlem trvat déle než deset hodin.

Půjde o úzkotrupé letadlo s nejdelším doletem. Airbus chce s letadlem proniknout na trhu dálkových letů mezi městy, kde se dosud nevyplatí nasadit úzkotrupé letadlo. Typicky jde o spojení Evropy a Severní Ameriky, model A321LR už zvládá přeletět ze západního pobřeží Evropy na východní pobřeží v Severní Americe bez mezipřistání a vznikají tak zcela nové linky. Airbus reaguje na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.
Jednou z hlavních změn oproti modelu A321neo je přídavná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů a nádrž pro odpadní vodu. Mírnými úpravami prošla i křídla.

Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících. Airbus má na letadlo již přes 500 objednávek.

Tagy A321XLR Airbus Airbus A321XLR
39 komentářů