Airbus poprvé vzlétl se svým novým letadlem A321XLR, cestující má vozit od roku 2024

První let A321XLR. Foto: Lutz Borck / AirbusPrvní let A321XLR. Foto: Lutz Borck / Airbus

První testovací letadlo vzlétlo z hamburského letiště Airbusu.

Výrobce letadlové techniky Airbus dnes poprvé odstartoval s novým letadlem A321XLR. Jde o úzkotrupý letoun s nejdelším doletem na světě, který má umožnit například přímé spojení Prahy s USA bez mezipřistání a nutnosti nasazení většího stroje.

Prvnímu letu předcházela řada pozemních testů. Letadlo odstartovalo z hamburského letiště Finkenwerder u jednoho z hlavních závodů Airbusu. Průběh letu bylo možné sledovat na Flightradar24.com.

Start letadla výrobního čísla MSN 11000 proběhl v 11:05, samotný let trval 4 hodiny a 35 minut. Během zkušebního letu posádka vyzkoušela hlavní funkce letadla. „Je to pro nás zásadní milník ve vývoji nového letadla. První stroj dodáme zákazníkům na začátku roku 2024,“ řekl viceprezident Airbus Philippe Mhun.

Úzkotrupý letoun vycházející z úspěšné řady A320neo bude určen díky doletu i pro dálkové trasy. Dolet letadla bude až 8 704 kilometrů, o patnáct procent více než stávající model A321LR. Airbus reaguje na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.

Podobně jako jiná letadla od Airbusu jde o letadlo, které je složeno z dílů z celé Evropy: přední část trupu je z francouzského Saint Nazaire, křídla z britského Broughtonu. Hamburský závod je prvním, kde se model začne vyrábět, Airbus ale nevylučuje i rozšíření jeho výroby do Toulouse kvůli velké poptávce.

Jednou z hlavních změn oproti modelu A321neo je přídavná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů a nádrž pro odpadní vodu. Mírnými úpravami prošla i křídla. Právě přídavná nádrž na palivo ale přináší první problémy se schvalováním. Podle zdrojů agentury Bloomberg požaduje Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vyšší požární ochranu této nádrže umístěné v zadní části trupu. To by přineslo vyšší váhu letadla a kratší dolet.

Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících. Airbus má na letadlo již přes 500 objednávek.

Tagy A321XLR Airbus Airbus A321XLR
17 komentářů