A vaše děti byste tam pustili? Další cyklopruh na čtyřproudé pražské výpadovce budí údiv

Nový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Petr Novák pro Zdopravy.czNový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Petr Novák pro Zdopravy.cz

Pokračování cyklopruhu na Chlumecké ulici doplnil netradiční cyklopřesmyk.

Na rušné čtyřproudé Chlumecké ulici na Černém Mostě vzniklo dalších 900 metrů vyznačeného cyklopruhu. Nový úsek vede od stanice metra Černý Most až ke stejnojmennému obchodnímu centru. Tam se napojuje na cyklotrasu A26.

Úsek navazuje na již čtyři roky existující cyklopruh od Kolbenovy ulice podél metra Rajská zahrada a dál po Chlumecké. Jeho vyznačení vzbuzovalo tehdy velkou nevoli řidičů, kteří se mylně domnívali, že získali cyklisté na výpadovce prostor na úkor automobilistů. Řidičům však i tam nadále zůstaly dva pruhy, které jsou však užší.

Cyklopruh vznikl v místě, kde pár metrů od něj vede cyklostezka vedoucí po horní části tubusu metra mezi Rajskou zahradou a Černým Mostem. Ten však podle městské části Praha 14 cyklisté nevyužívají kvůli komplikovanému průjezdu přes prostor terminálu Černý Most.

Nový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Petr Novák pro Zdopravy.czNový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Petr Novák pro Zdopravy.czNový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Petr Novák pro Zdopravy.czNový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Petr Novák pro Zdopravy.czNový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Petr Novák pro Zdopravy.czNový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Petr Novák pro Zdopravy.czNový cyklopruh v Ocelkově ulici. Foto: EuroviaChlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový cyklopruh na Chlumecké ulici. Foto: Eurovia

Nyní zprovozněné pokračování cyklopruhu od Ocelkovy ulice až k rozdvojení u Pražského okruhu však vzbuzuje na sociálních sítích opět kritiku.

Údiv vzbuzuje zejména křížení nájezdu z Ocelkovy ulice cyklopřesmykem, kde lidé na kolech dávají přednost vozidlům z odbočovacího pruhu.

Navrhuju pravidlo, že ke kolaudaci podobných řešení je nejdřív musí projet děti toho, kdo je za ně zodpovědný,“ kritizuje na první pohled nestandardní řešení profil Parkování v Praze na síti X.

Podle jiných uživatelů se fyzicky neoddělené cyklopruhy na kapacitní komunikace tohoto typu zkrátka nehodí. „Další nesmyslné omalovánky, přitom nikdo rozumný po komunikaci tohoto typu na kole nepojede,“ píší diskutující s tím, že cyklisté budou podle nich nadále využívat spíše existující chodník, jelikož je bezpečnější.

Cyklistika se v Praze brala jako rekreace. Pro nás je to ale hlavně doprava, říká náměstek Hřib

Jen pro velmi zdatné cyklisty

Pražský cyklista a autor fotografií výše Petr Novák se domnívá, že cyklopruhy bez patřičné ochrany (oddělující sloupky, bariéry) na komunikace typu Chlumecké, po které projede v jednom směru cca 55 tisíc vozidel, rozhodně nepatří.

To platí i pro řešení v podobě integrace odbočení s příkazem přednosti v jízdě vozidlům přijíždějícím v připojovacím pruhu. Své děti bych do takového řešení, do tak masivního autoprovozu, na kole rozhodně nevzal,“ uvedl Novák pro Zdopravy.cz.

Provedené řešení je tak podle něj přínosné pouze pro velmi zdatné cyklisty a v kontextu mezinárodního srovnání se takové pruhy jako nové nebudují.

Humanizace komunikace

Cyklopruh má podle webu Městem na kole v některých úsecích šířku až 2,5 metru, za terminálem Černý Most se zužuje na 1,85 metru a dále pokračuje ve šířce 2 metry podél nově vzniklých parkovacích míst K+R.

Web cituje vyjádření magistrátu, který si od úpravy slibuje humanizaci dopravního prostoru na této komunikaci. „Původní naddimenzovaná šířka jízdních pruhů naznačovala rychlost 70 km/h, s novým opatřením v místě začíná platit městská rychlost 50 km/h,“ uvádí město.

Ke snížení rychlosti došlo před čtyřmi lety i na zmíněném předchozím úseku. Nové značení podle magistrátu přizpůsobuje vozovku tak, aby řidiči dodržovali povolenou rychlost, a zároveň prodloužení cyklopruhu eliminuje kolizní situace, které vznikaly jeho předchozím ukončením bez návaznosti.

Nejdřív chceme další most přes Vltavu pro auta. Proč v Ječné ani v Žitné nebudou cyklopruhy

Nyní tak vzniklo souvislé cyklopruhové spojení od Kolbenovy ulice podél povrchového vedení metra až k okruhu, kde mohou cyklisté odbočit buď k obchodním domům, nebo pokračovat směrem na Horní Počernice.

Tagy Černý Most Chlumecká cyklodoprava cyklopruhy Magistrát hlavního města Prahy Praha 14
104 komentářů