A ještě chceme cyklostezku. Obce u D10 komplikují rozšíření dálnice na šest pruhů
Šest pruhů na prvních kilometrech D10 se starostům nelíbí. Ukázalo to projednávání posudku EIA.
Posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) u zkapacitnění prvních tří kilometrů dálnice D10 se chýlí ke konci. Posudek k rozšíření D10 mezi mimoúrovňovými křižovatkami Satalice a Radonice bude dokončen 18. listopadu.
Stavba se začala řešit už v roce 2019, později k ní byla v rámci EIA přiřazena i přestavba nedaleké křižovatky Chlumecká na Pražském okruhu. Projekt představili zpracovatelé posudku na veřejném projednání v Radonicích.
Podle ředitele závodu Praha Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Tomáše Grosse se dálnice D10 na svém začátku blíží vyčerpání své kapacity. Proto se chystá rozšíření, které by mělo podle současných plánů stavebně začít v roce 2029 a o rok později má být uvedeno do provozu. Předpokládaná cena je 1,1 miliardy korun bez DPH, bližší informace jsou v letáku ŘSD.
Rozšíření navazující části D10 se pak řeší zvlášť, úsek od Radonic až po Mladou Boleslav už kladné stanovisko EIA získal, nyní se projektuje první část ke Staré Boleslavi. „Snahou je, aby úsek Satalice – Radonice byl dříve než navazující rozšíření na Starou Boleslav,“ uvedl Gross.
Rozšíření D10 na šest pruhů: Nová odpočívka, zachráněná křižovatka a ostrý odpor Benátek
MÚK Chlumecká mezi Černým Mostem a Horními Počernicemi se rozšíří a přestaví, zruší se jedna z ramp a křižovatka s Náchodskou ulicí bude nově řízena semafory.
Nenavazující cyklostezka
Novostavba čeká i sousední železniční most, aby se pod něj vešlo šest pruhů. Druhým přestavovaným mostem bude ten na MÚK Radonice na ulici Ve Žlíbku. Přibude na něj sdružená cyklostezka s chodníkem.
Jenže právě to paradoxně vyvolalo hněv z publika. Cyklostezka totiž povede jen několik set metrů za křižovatku, k průmyslovému objektu firmy Hanyš. Navazující trasa 8100 od Radonic však vede ke skladu Penny a přibližně 100 metrů tak bude chybět.
„Je to lajdáctví projektantů,“ řekl z publika zástupce Kbel. Tím urazil zástupce ŘSD, kteří vysvětlili, že státní podnik nemá v popisu práce primárně stavbu chodníků a cyklostezek a že by je z mostu a okolí mohli vyškrtnout úplně.
Nakonec vše skončilo smírem s tím, že připomínka bude do EIA zanesena.
Ochrana polí před hlukem
Nejvíce připomínek podle zpracovatelů přišlo ze Satalic. Nárůst provozu však bude v jejich blízkosti podle dopravních modelů jen jednoprocentní.
„Vliv projektu na zdravi je zanedbatelný, záměr je přijatelný,“ uvedla za zpracovatele dokumentace Olga Šambergerová z firmy Pudis.
Starosta Radonic Stanislav Němec se však se závěrem nehodlá smířit. „Chybějí nám protihluková opatření. Limity jsou překračovány už teď. Obec s tím nebude souhlasit, stavět prostě nebudete,“ hřímal starosta.
Uvedl, že průmyslové haly u D10 u Počernic působí jako odrazová plocha a k Radonicům jde hluk, který tam dříve neslyšeli. „Chceme všude protihlukové stěny. Budeme se odvolávat, dokud tam nebudou,“ uvedl a připojila se k němu i místostarostka Satalic Leona Táborská, která požaduje stěny i podél Vysočanské radiály od MÚK Budovatelská, přestože podléhá TSK.
Zpracovatelé však tvrdí, že naměřené hodnoty i modely do budoucna zkrátka ukazují podlimitní čísla hluku. „Stěny můžeme zapracovat jen tam, kde dochází k nadlimitnímu stavu. Stejně by chránily jen pole. A víte, jak by musely být stěny u průmyslových hal vysoké? odvětila zpracovatelka dokumentace Olga Šambergerová.
Chceme nový nájezd
K připomínkám se připojily i Horní Počernice. Ty sice mají od hluku díky zmíněným halám klid, dlouhodobě však požadují nový nájezd na D10 v ulici Bystrá. ŘSD vypracovalo dvě varianty napojení, ani jedna se však nejspíše neuskuteční.
První by Počernice napojily prostřednictvím dvou nových kolektorových pruhů, dálnice by jich tak měla v místě křižovatky deset. Cena by atakovala dvě miliardy a musely by se zbourat benzinové pumpy a restaurace McDonald’s.
Druhá varianta by se napojila na budoucí okruh D0, to však nechtějí připustit zase sousední Satalice. ŘSD tak navrhuje spíše výrazně zkapacitnit křižovatku Radonice, aby dopravu z průmyslové zóny zvládala bez kolon.
Už aby to bylo. Na severu Prahy má dálniční okruh nepřátel jen málo, chtějí delší tunely
S rozšířením D10 souvisejí i projekty okolní úseků Pražského okruhu D0. Stávající část D10 Běchovice – Satalice čeká zkapacitnění na šest pruhů. Vozovka zde však už dostatečně široká je, takže většina prací bude spočívat v protihlukových stěnách, které zde budou i mezi proudy dálnice. Hotovo by mělo být v roce 2027.
Ve stejném roce se má začít budovat severní část okruhu Satalice – Březiněves, kde by mělo být hotovo v roce 2030.
Zastřešení D11 a protihlukové stěny i mezi pruhy. Severovýchod Prahy čekají velké změny