Stavba D49 se po jedenácti letech rozběhla, začaly zemní práce
Stavba má skončit v roce 2024.
Ředitelství silnic a dálnic společně se sdružením stavebních firem vedených Skanskou představily první posuny na dálnici D49 z Hulína do Fryštáku. Její stavba se rozběhla jedenáct let poté, co byla zakonzervována.
Na trase zatím začaly zemní práce. Zaměstnanci Skanska z trasy odstraňují ornici, která bude využita na okolních polích. „Zahájili jsme skrývky ornic v kilometru 14,1 až 17,3. Ornici shrnujeme na hrázky a je připravena k odvozu na rekultivaci na zemědělské plochy v území Fryšták – Dolní Ves. Po Novém roce by mělo následovat skrývání ornice v km 0,9 až 4,5, dle klimatických podmínek,“ říká projektový manažer Skanska Lubomír Pilný.
Na stavbě nyní také probíhají přípravné a geodetické práce sloužící k zaměření současného stavu a rozjíždí se projekční činnost. „V lednu budeme kácet stromy v oblasti řeky Rusavy a dle klimatických podmínek zřídíme přejezdy vodotečí,“ doplňuje Lubomír Pilný.
ŘSD před několika týdny bez velkého humbuku (známého z jiných dálnic) předalo stavebním firmám staveniště. Příběh budování D49 se vleče a vymyká i tuzemským zvyklostem. Poprvé se úsek začal stavět už v září 2008, kdy na základní kámen poklepával tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), za jehož úřadování se stavba i vysoutěžila. V červenci 2010 ministerstvo dopravy ale stavbu zastavilo. Stalo se tak pod vedením ministra Víta Bárty pod heslem úspor a vyhladovění stavebních firem. Opětovné budování tak začíná po 11 letech, od podpisu smlouvy uběhlo už 13 let. Od roku 2010 jsou na dálnici hotové například všechny přeložky inženýrských sítí nebo nové nadjezdy. Zcela hotovo by mělo být v roce 2024.
K dokončení dálnice předloni otevřel cestu Nejvyšší správní soud v Brně, který s definitivní platností zamítl dvě kasační stížnosti ekologických aktivistů. Spor se týkal výjimek pro chráněné druhy.
Stavba je detailně popsána v informačním letáku ŘSD.