Zabezpečovač ETCS vyjde SŽDC dráž, než plánovala. Rutinní provoz začne v druhé polovině roku
Společnost AŽD Praha vyhrála zakázku na instalaci zabezpečovače ETCS na koridoru mezi Českou Třebovou a Přerovem. Firma byla jediným uchazečem.
Společnost AŽD Praha vyhrála zakázku na instalaci zabezpečovače ETCS na koridoru mezi Českou Třebovou a Přerovem. Firma byla jediným uchazečem. Už v druhé polovině roku chce SŽDC spustí rutinní provoz s novou technologií, která má přinést bezpečnější železnici.
Podle údajů v registru smluv zaplatí SŽDC 383,2 milionů korun za projekt a samostatnou instalaci zabezpečovacího zařízení. To je o více než 40 milionů korun více, než byla odhadovaná cena. „Vzhledem k tomu, že technologii ETCS vyrábí pouze omezený počet výrobců, je i počet uchazečů o tyto zakázky nízký. Navýšení nabídnuté ceny oproti předpokládané přisuzujeme zejména tomu, že technologie ETCS prochází stále vývojem a do nových verzí jsou zapracovávány zkušenosti a úpravy z již realizovaných staveb,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Systém ETCS je zatím instalovaný na zhruba 250 kilometrech mezi Kolínem a Břeclaví. K dokončení došlo s tříletým zpožděním.
„V současné době probíhá v tomto úseku ověřovací provoz. Zavedení rutinního provozu se předpokládá v průběhu druhého pololetí letošního roku,“ dodala Šubová. SŽDC mezitím začala soutěžit instalaci ETCS na další tratě. Dnes například odstartovala zakázku na instalaci ETCS u tratě z Plzně do Chebu.
ETCS znamená pro dopravce velké investice do pořízení zabezpečovačů na hnacích vozidlech. Zatímco novější stroje jsou jím už vybaveny, u starších je jejich cena téměř na podobné úrovni jako hodnota lokomotivy. „Zařízením ETCS postupně vybavují svoje vozidla i dopravci, ale přesný počet SŽDC není znám,“ doplnila Šubová. Aktuálně vybavení zabezpečovači soutěží ČD Cargo i České dráhy.
ETCS (European Train Control System) je evropský vlakový zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude strojvedoucího kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje. Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti daného vlaku.