Na Slovensku otevřeli železniční tunel Milochov, stavbu prodražila černá skládka odpadu
Tunelový komplex je součástí modernizace šestnáctikilometrového úseku mezi Púchovem a Považskou Teplou, jehož část se otevřela už loni v září.
Nejnáročnější projekt v historii slovenské železnice je téměř hotový. První cestující tunelem Milochov projeli ve čtvrtek.
Ve středu ještě probíhaly zkušební jízdy a od čtvrtka už vlaky jezdí skrze tunel Milochov. Zatím po jedné koleji. Vůbec prvním spojem, který novým tunelem projel, byl noční rychlík R 615 Tatran Zemplín spojující Bratislavu a východoslovenské město Humenné.
Tunelový komplex je součástí modernizace šestnáctikilometrového úseku mezi Púchovem a Považskou Teplou, jehož část se otevřela už loni v září.
Milochovský tunel o délce téměř 1 861 metrů doplňuje ještě jeden kratší s názvem Diel, který měří přibližně jeden kilometr. V rámci stavebních prací vznikly i nové mosty, které překlenují řeku Váh nebo místní Nosickou přehradu. Dělníci při pracích na tunelu používali Novou rakouskou tunelovou metodu (NRTM). Ta umožnila vytěžit přibližně 250 000 m³ hornin, kamení a dalšího materiálu. NRTM spočívá v tom, že se celý tunel razí po částech, což zvyšuje rychlost práce a navíc se lépe využívá tlaku horniny, který stavbu pomáhá udržovat.
Modernizace celého úseku byla placená z velké části z Evropské unie, celkové náklady jsou 335 milionů eur. Zakázku na stavbu získalo sdružení firem Doprastav, Subterra, TSS Grade a Elektrizace železnic Praha. Z EU Slovensko získalo na stavbu skoro 285 milionů eur. O půl milionu celý projekt prodražil nález černé skládky odpadu, která na místě měla vzniknout někdy v 70. letech minulého století.