O 23 % dražší a bez stavebního povolení. Správa železnic u miliardové zakázky obešla ministerské předpisy
Generální ředitel Správy železnic má předložit systémové řešení, aby se podobná situace v budoucnosti neopakovala.
Správa železnic (SŽ) nerespektovala předpisy ministerstva dopravy, když před několika týdny vypsala soutěž na modernizaci trati v Praze mezi nádražím Bubny a Výstavištěm. Výrazně totiž navýšila cenu oproti schválené hodnotě projektu v centrální komisi. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda musí předložit systémové řešení, které má takovému pochybení pro příště zabránit.
Investiční akci schválila centrální komise v listopadu 2019 za cenu 3,086 miliardy korun. Správa železnic ale v polovině listopadu letošního roku vypsala soutěž se stropem 3,8 miliardy korun. To je o 23 % více, než byl schválený rozpočet.
„Došlo tak k navýšení nákladů nad 10 %, které mělo být dle příslušného resortního předpisu a pokynů ministra dopravy schváleno ministerstvem dopravy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Chybí stavební povolení
Odhadovaná cena je přitom při schvalování samotného záměru klíčová. Počítá se z ní, zda je má investice ekonomickou návratnost. „SŽ k tomu uvedla, že dosud nemá zpracovanou aktualizaci záměru projektu, přičemž z této dosud nehotové aktualizace lze již nyní dovodit, že stavba bude stále ekonomicky efektivní i při nárůstu celkových nákladů na 3,4 mld. Kč. Tento rozpočet pak SŽ vynásobila koeficientem 1,15, a to s odůvodněním, že přihlédla k místní, časové, věcné a funkční souvislosti plnění,“ dodal Jemelka.
Ministerstvo stavbu před dvěma lety schválilo i s podmínkou, že následující stupeň dokumentace bude obsahovat podrobnější rozpočet akce, který Správa železnic předloží ministerstvu a vyčká dalšího rozhodnutí.
Nejde přitom o jediný problém s touto stavbou. Správa železnic ji soutěží v době, kdy nemá na stavbu pravomocné stavební povolení. Může se tak stát, že vybere zhotovitele a projekt se ještě začne měnit. To může vést k dalšímu prodražení stavby.
Ministr uložil řešit problém správní radě
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy došlo k navýšení ceny v průběhu detailního rozpracování projektu, respektive zpracováním projektové dokumentace pro provedení stavby. „Maximální limitní cena vychází z nákladů stavby podle tohoto stupně projektové dokumentace,“ dodal Gavenda.
Podle něj je potřeba navýšení nákladů u tohoto projektu sledovat v kontextu celého souboru modernizace trati z Prahy do Kladna a na Letiště Václava Havla. Zejména pak s ohledem na udržení ekonomické efektivity projektu. „Tento přepočet aktuálně probíhá a předpokládáme jej v rámci Centrální komise ministerstva dopravy projednat v prvním čtvrtletí příštího roku,“ dodal Gavenda.
Obejití předpisů řešila i po intervenci ministra dopravy Karla Havlíčka správní rada Správy železnic. „Předsedovi správní rady SŽ zaslal dopis se žádostí o projednání věci s generálním ředitelem Správy železnic (GŘ) a přijetí takových opatření v rámci vnitřního kontrolního systému organizace, aby se podobná situace nemohla opakovat,“ dodal Jemelka. Správní rada minulý týden uložila Svobodovi předložit návrh systémového řešení, který by znemožnil takový postup opakovat.
Proměna celých Holešovic
Správa železnic při prezentaci projektu v listopadu uvedla, že chce začít stavět příští rok. Během stavby budou vlaky od Kladna končit v Dejvicích, provoz do Kralup zůstane zachován. Hotovo by mělo být v roce 2025. „Jde o faktický začátek proměny celých Holešovic. Nádraží dlouho rozdělovalo Holešovice na dvě nesourodé části, nová železnice je bude přirozeně spojovat,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V Bubnech vznikne nová výpravní budova a tři nástupiště. Celkem zde budou čtyři průjezdné koleje. Ostatní kolejiště, které je dlouhodobě v majetku soukromého developera, mají zmizet. Součástí akce je i velká proměna úseku tratě k Výstavišti. Zmizí také přejezd v Bubenské ulici, která má v síti Správy železnic označení P001. Na okraji Stromovky vznikne nová zastávka Praha-Výstaviště. Vedení trasy po estakádě má umožnit další rozvoj území. Skončí také problematické přemostění v ulici Dukelských hrdinů, kde v minulosti docházelo opakovaně kvůli nízkému výškovému profilu ke stržení tramvajových trolejí řidiči nákladních aut.