ON-LINE: Hladký náběh jízdního řádu. Výměna dopravců i nasazení nových vlaků nepřinesly zásadní problémy
Kromě nových souprav je jednou z hlavních událostí roční zastavení provozu na koridoru u Brna.
V Česku začíná dnešním dnem platit nový jízdní řád v železniční i autobusové dopravě. Cestujícím přinese na řadě tratí změnu dopravce, nepůjde ale o tak zásadní změnu jako před dvěma lety.
Výraznou proměnou má projít naopak vozový park, i když první den provozu bude kvůli zpožděním ve výrobě často připomínat spíše ochutnávku, čím mají cestující jezdit. Kompletní by měl být z plánovaných nových vlaků jen provoz RegioPanterů v Plzeňském kraji, InterJety a push-pull soupravy vyjedou zatím jen v jednom exempláři. Marně budou cestující čekat na nové vlaky RegioJetu na linkách v Ústeckého kraje, dorazí během platnosti grafikonu.
Změna dopravců přinese i nástup dovezených jednotek Siemens Desiro: objeví se na tratích mezi Jaroměří a Starou Pakou a také z Rumburka do Mladé Boleslavi. Velké komplikace čekají cestující na jihu Moravy, kde začíná roční výluka mezi Brnem a Blanskem.
Stejně jako jsme včera sledovali poslední den jízdního řádu, popisovali jsme hlavní změny v provozu během neděle.
ON-LINE reportáž
18:15 V Plzeňském kraji je možné s InterJetem jet na jízdenku IDPK. První den provozu ukazuje i řadu vad: například na toaletě v první třídě není mýdlo, velmi vyprodaný minibar. Je škoda, že České dráhy na tak dlouhé vozební rameno se skvělými soupravami neřeší více catering.
Tímto náš dnešní on-line končí. Děkujeme za pozornost i množství fotografií, velmi si jich vážíme.
18:06 Na InterJetech je ještě co ladit. Například nefunguje stranová blokace dveří, jak ukazuje snímek z Plzně hlavního nádraží.
18:00 RegioJet dnešním dnem rozšířil svoji síť nejen o linku podél Labe. Nově vlaky z Prahy do Brna zastavují na Vysočině: ve Žďáru nad Sázavou a Havlíčkově Brodě.
17:53 Jednou z hlavních změn v Královéhradeckém kraji jsou spěšné vlaky do Trutnova a Broumova z Hradce Králové. Spojují se a rozpojují ve Starkoči.
Novinka v JŘ 2022 v @hkregion. Spojování a rozpojování přímých vlaků ve Starkoči z @_HradecKralove směr @trutnovmesto, Náchod, Broumov… Zákazníci ČD v @hkregion se mohou v dalších letech těšit na nové vlaky. #CeskeDrahy @Martin_Cervicek @JesetaJiri #kontrola #inspekce pic.twitter.com/CMAI7te5Xg
— České dráhy (@ceskedrahy_) December 12, 2021
17:45 V dětské části vozu v InterJetu jsou polepené stolky stolní hrou s drážními motivy, dětské kino kino láká i dospělé cestující.
17:38 Nový jízdní řád přinesl i otevření dvou nových zastávek na modernizované trati z Brna do Střelic. V Ostopovicích a Brně-Starém Lískovci.
17:25 První třída souprav InterJet pravidelné cestující asi ničím nepřekvapí. Design logicky opět vychází z railjetu, sedačky od Borcadu proměnu nalezneme například v pendolinu po renovaci. Zajímavým zpestřením jsou bezdrátové nabíječky mezi sedačkami, což ale zároveň bude past na zapomínání drobné elektroniky ve vlaku. V první třídě má miniaturní zázemí i ČD minibar ve formě zatahovací skříně. Informační systém vykazuje stejné neduhy jako ten v pendolinu. U první třídy jsou již mimo provoz posuvné dveře mezi představkem a oddílem pro cestující.
17:13 Jednou z hlavních událostí v evropské mezinárodní dopravě je výrazné zkrácení doby jízdy mezi Mnichovem a Curychem.
«Servus #München!» – Mit dem neuen #Fahrplan verkürzt sich ab heute die Reisezeit ab #Zürich um rund 30 Minuten auf dreieinhalb Stunden. Vorerst bei 3 von 6 Verbindungen, ab Frühling 2022 dann bei allen.#sbbcffffs #sbb4climate #Fahrplanwechsel pic.twitter.com/y5a98IoVT4
— SBB Medienstelle (@sbbnews) December 12, 2021
17:04 Ukázka bezproblémového posilování soupravy InterJet na vytížených spojích. IC563 v 16:33 z Chebu je posílen o tři vozy Bmz. Doufejme jen, že vozy řady B se s InterJetem spojovat nebudou.
15:55 Mobilní aplikace Idolka zůstává první den provozu spíše trapasem. Řadě lidí nejde stáhnout, kontrola QR kódem nefunguje, průvodčí musí kontrolovat platnost uvedenou v aplikaci manuálně.
15:35 Nový jízdní řád přinesl i změnu označení některých vlaků. Expresy z Prahy do Mnichova jsou nově kategorie EuroCity, z Prahy do Chebu přes Plzeň InterCity. Do Mnichova jezdí stejné soupravy.
15:15 Na koridor Blansko – Brno vyrazily pracovní vlaky, práce u tunelu 3.
15:07 Dnes se také vrátily elektrické vlaky na trať mezi Hodonínem a Břeclaví, kterou v červnu poničilo tornádo.
14:58 Povedený InterJet, aneb první postřehy Aleše Petrovského z jízdy do Chebu: Stejně jako se povedl design interiéru jednotek railjet, tak i InterJet je jednoduše na vysoké úrovni. Již tak kvalitní soupravy na chebské větvi linky Ex6 nahrazují ještě kvalitnější a lepší. Ve srovnání s některými jinými linkami v ČR to působí až nepatřičně. Zatím jedeme druhou třídou a jízda je nadmíru příjemná. Sedadla prošla ztenčovací kůrou podobně jako tomu je v letadlech, ale nedá se mluvit o nepohodlí, ba naopak. Polohování probíhá bez obtěžování cestujícího za vámi, opěrka hlavy plní svoji funkci, stejně jako opěrka na nohy. Stolky jsou velké, použitelné a s prodloužením pro notebooky. Koše jsou umístěny pod sedačkami u leteckého uspořádání a pod oknem u „čtyřek“. I tam ale nepřekáží tolik jako v RegioPanterech, jelikož jsou sedačky dále od stěny, s větší roztečí a hlavně jsou výš. Soupravou procházejí dva pánové se sešity a pravděpodobně sepisují a řeší případné závady.
14:39 Samostatnou kapitolou v případě linky R23 je jízdné. Ve vlaku platí celkem čtyři různé tarify: RegioJetu, OneTicket, Pražské integrované dopravy a Dopravy Ústeckého kraje. RegioJet má vlastní tarif různě naceněný podle toho, v kterou denní dobu jedete. Například z Ústí nad Labem do Mělníka zaplatíte s RegioJetem cenu od 65 do 95 Kč. Jízdenka přes RegioJet je současně i místenkou. Nákup jízdenky ve vlaku je zpoplatněn přirážkou 40 Kč (mimo stanice, kde není pokladna).
14:27 Pohled na Slovensko: Nový jízdní řád počítá s největším objemem ujetých kilometrů za posledních dvacet let. K zásadním změnám dochází na trati Bratislava – Zvolen – Košice, přibylo vlaků mezi Prievidzou a Bratislavou. Detailněji jsme změny popisovali před týdnem.
14:15 Na koridor Blansko – Brno, kde dnes začala roční výluka, najely stavební vlaky. Snímky z úseku Maloměřice – Bílovice nad Svitavou.
14:06 Z diskuse pod reportáží zkušenosti čtenáře Jiřího Fišera z výluky Adamov – Brno. Ne zrovna pozitivní. První dojem z jízdy při roční výluce Adamov – Brno. Vlak nahrazen městským kloubovým autobusem. Nástup předními dveřmi. Neuznává se elektronický one ticket. Takže nutná návštěva pokladny na výdej náhradní jízdenky. Při kontrole ukázat řidiči náhradní kupón, pak číslo one ticketu a občanský průkaz. Počítejte na vyřízení jeden odjezd busu. Na silnici Adamov – Bílovice práce na silnici. 5 semaforů na zjednosměrnění silnice, z toho 3 dnes v provozu, dále jízda 2krát v protisměru do podjezdů žel. mostu. Kloubový autobus na silnici v problémech i při míjení s osobními auty. Doba jízdy 9 kilometrů 22 minut. Ale jede dle jízdního řádu…Pocit cestujícího: absolutní bezmoc. Na rok…..
13:42 K výměně dopravců dochází na trati z Jaroměře do Staré Paky. Osobní vlaky nově zajišťuje Arriva, jedou až do Liberce jako linka L3. Na trasu nasazuje Arriva jednotku Siemens Desiro. Na trať do Lomnice nad Popelkou se naopak vrátily České dráhy.
13:18 Nová smlouva Českých drah s Královéhradeckým krajem přináší i jiná vozidla na tratích v regionu. Například na osobním vlaku z Chlumce nad Cidlinou do Staré Paky jezdí místo vozu 810 motorový vůz 843, který do včerejšího dne jezdil hlavně na lince L4 Rumburk – Mladá Boleslav.
12:37 Ještě jednou moravskoslezský push-pull a chebský InterJet. České dráhy ukázaly obrázky z Frýdlantu nad Ostravicí, respektive z Prahy.
12:23 Novinkou v jízdním řádu je letos také spěšný vlak Lysohor. Spojí Ostravu s Ostravicí. Budou jej zajišťovat soupravy s vozy 842 + Bdtn + Bdtn + 842.
12:04 Žádná jiná trať v Česku nezaznamenala letos takové zkrácení jízdních dob jako Jičín – Nymburk. Díky stavbě výhybny Bartoušov se jízdní doby zkrátily z 80–85 minut na 63 minut. Stavba ještě není kompletně hotová, ale zkrácení jízdních dob již umožňuje. Zakázku získalo za 134 milionů korun sdružení GJW Praha a AŽD Praha. Základním důvodem zmíněných úprav je přesun křižování osobních vlaků ze stanice Kopidlno do nově vybudované výhybny. Výstup a nástup cestujících bude možný na novém nástupišti ve směru na Jičín, dopravnu nahradí v jízdním řádu zastávka s názvem Žitětín. Přesunem křižování se výrazně zkrátí pobyt vlaků ve stanici Kopidlno a současně i jejich jízdní doby.
12:00 Výlukové práce na koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou přináší i změnu jízdního řádu pro Leo Express. Nově vlaky nezastavují ve stanici Ústí nad Orlicí. „Bohužel kvůli pokračujícím pracím na trati mezi Ústím a Brandýsem není možné v Ústí zastavit bez toho, aniž bychom nabrali zpoždění, které by se přenášelo i na obratové spoje a zásadně by komplikovalo dodržení jízdního řádu,“ řekl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.
11:42 V Brně u Hotelu Grand marně hledáme výraznější značení upozorňující na to, odkud jezdí výlukové autobusy směr Blansko. Od řidičů víme, že by mělo jít o nástupiště č. 6, což následně potvrzuje i malý označník.
11:30 Cestující na výluce v Blansku si musejí dát pozor na rozdílné odjezdové nástupiště autobusů. Spoje k Hotelu Grand odjíždějí od staniční budovy, autobusy na Brno – Královo Pole musejí využít nástupiště na místním autobusovém nádraží. Na výluku v Blansku nasadil dopravce i zájezdový autobus typu Mercedes Tourism.
11:17 Velká výluka na koridoru Blansko – Brno. Na nádraží v Blansku čekají lidé na přestup na náhradní autobusovou dopravu směr Brno. Na místě funguje koordinátor Českých drah. Cestující přestupy zvládají bez větších komplikací i kapacitně zatím vyčleněné autobusy stačí. Problém je však s auty, které před staniční budovou parkují a komplikují příjezdy NAD.
11:07 Máme zde první fotky InterJetu, aneb „nové hvězdy“ na českých kolejích. Na Západních expresech jezdí zatím jedna souprava. Později přineseme i obrázky interiéru a první dojmy z jízdy.
Nasazení InterJetu v neděli 12. prosince
číslo vlaku 557 – odjezd 8:33 z Chebu
číslo vlaku 562 – odjezd 12:38 z Prahy
číslo vlaku 563 – odjezd 16:33 z Chebu
číslo vlaku 554 – odjezd 20:38 z Prahy
10:48 Na jihočeských rychlících linky R17 ke slibovanému vylepšení vozového parku nedošlo, cestující si tak nadále mohou „užívat“ klasická béčka. Důvodem je zpoždění dodávky InterJetů pro relaci Praha – Cheb. Aktuálně na R17 (směr České Velenice, vlak R707) navzdory řazení v Můj Vlak jede 3xB+BDs+A.
10:31 Push-pull na trati mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm patří k nejsledovanějším novinkám dnešního dne. Platí to i pro čtenáře deníku Zdopravy.cz, kteří poslali některé úlovky. Děkujeme.
10:13 Zkušenosti z jízdy s RegioPanterem. Spoj v 8:41 z Plzně vyjel se zpožděním 5 minut kvůli opakovanému restartu jednotky. Při restartu přestanou fungovat i dveře, což vedlo ke zmatení některých cestujících. Je vidět, že se strojvedoucí s jednotkami teprve sžívají, ale to je na začátku provozu pochopitelné. Co je ovšem nepříjemné, jsou občasné obrovské rány ze střechy pravděpodobně spojené se stahováním sběrače. Cestující vždy nadskočí a může mít pocit, že na něj spadne strop. Naopak s novými jednotkami začaly fungovat na lince zastávky na znamení, což je spolu se super akcelerací jednotek další krok ke zlepšení stability jízdního řádu.
10:06 Ukázka interiérů RegioJetu. Všechny slibované služby fungují. Na toaletě nechybí orchidej.
9:55 Dojmy z cestování RegioPanterem: Interiér jednotek prošel také úpravami a díky změnám v barevnosti již nepůsobí tak sterilně. I pro člověka výšky 210 cm je sezení části druhé třídy s leteckým uspořádáním použitelné. Co je ale vždy problémové, je uspořádání oddílu první třídy, resp. aktuálně tichého oddílu. Ani nové jednotky bohužel nejsou výjimkou. V celé soupravě bohužel ubírají již tradičně místo k sezení koše pod okny, které mohou být pod sedačkami. V první třídě jsou koše jak pod sedačkami, tak pod oknem. Pěkné jsou individuální lampičky nad sedadly i ve druhé třídě. Je tak opět vidět posun v designu jednotky, ale drobné zvláštnosti se samozřejmě objevují. Jako například neoznačené klesání k přechodu mezi vozy, kde zaškobrtlo již několik cestujících vč. obsluhy vlaku. Samozřejmostí jsou již zásuvky, USB dobíječky, wifi i informační systém, i když ten v krajském provedení není. Celkově se jedná o obrovské zlepšení kvality, které cestující v Plzeňském kraji určitě ocení.
9:44 Nástup RegioJetu na linku R23 znamená pro dopravce i jednu premiéru: poprvé se zapojil do systému Pražské integrované dopravy. Jízdenky v PID ale RegioJet neprodává. Neumí je ani načíst, což znamená pro majitele Lítačky pouze v kartové podobě nutnost mít i potvrzení o tom, že má cestující zakoupené doklady pro potřebná pásma.
9:32 První dojmy Aleše Petrovského z linky P2 a nových jednotek RegioPanter. I přes to, že se zatím označení linky P2 na osobních vlacích (Klatovy -) Přeštice – Plzeň – Beroun neobjevuje, tak zde můžeme vyzkoušet nově jednotky RegioPanter, které ještě voní novotou. Facelift čela v kombinaci s povedeným krajským lakem jednotky působí příjemně a moderně, stejně jako potahy sedadel s motivy krajského loga. Nové jednotky se tak hrdě hlásí do modré flotily vlaků a autobusů Integrované dopravy Plzeňského kraje.
9:20 Nový jízdní řád přináší i obnovení přímého nočního spojení mezi Curychem a Amsterdamem. První vlak vypravily švýcarské dráhy včera večer. Spolupracují na ním s rakouskými dráhami ÖBB.
«Volgende halte: #Amsterdam!»
Der #Nightjet (NJ402) hat #Zürich soeben erstmals verlassen und ist nun via #Basel unterwegs in die #Niederlande.#sbbcffffs #sbb4climate #nachtzug #nightjetliebe #zugstattflug @NS_online @unsereOEBB pic.twitter.com/hbUMS3pcLh— SBB Medienstelle (@sbbnews) December 11, 2021
9:13 Cestujícími s jízdenkou Českých drah průvodčí vysvětluje, že příště potřebuje jinou, novou si kupovat nemusí. Tolerance jízdních dokladů ČD na této trase bude do konce roku.
9:08 Vlak RegioJetu na lince R23 je třívozový: jeden vůz první třídy a dva druhé třídy (kupé + velkoprostor). Vozy jsou vybaveny zásuvkami a wifi portálem. Voda nebo džus je rozdávána pouze v 1. třídě, jinak možnost nákupu občerstvení není. Cestující mají zdarma k dispozici noviny a časopisy. Vozy jsou rozděleny na části pro ty s rezervací a bez rezervací (hlavně cestující na doklady DÚK a PID). Nechybí tradiční hlášení vlakvedoucím, které znají cestující z dálkových vlaků RegioJetu.
9:02 Novým dopravcem na lince R23 je RegioJet. Vlaky mezi Kolínem a Ústím nad Labem budou jezdit ve stejném rozsahu jako dosud České dráhy. Vlak jede včas, zpoždění zatím nabral druhý ranní spoj.
8:41 První snímky nových netrakčních jednotek v provozu
8:35 Poprvé dnes svezou cestující také netrakční jednotky push-pull v Moravskoslezském cestující. Škodě se nepodařilo dodat všechny včas. Budou jezdit na těchto spojích.
číslo vlaku 3102 – odjezd 5:25 z Ostravy
číslo vlaku 3107 – odjezd 7:19 z Frenštátu p. Radhoštěm – město
číslo vlaku 3110 – odjezd 9:25 z Ostravy
číslo vlaku 3115 – odjezd 11:23 z Frenštátu p. Radhoštěm
číslo vlaku 3118 – odjezd 13:25 z Ostravy
číslo vlaku 3123 – odjezd 15:19 z Frenštátu p. Radhoštěm – město
08:24 Cestující v Ústeckém kraji čekají poslední měsíce provozu jednotky 628 v barvách RegioJetu ÚK. Dodávka nových jednotek Pesa Elf.Eu nabrala zpoždění, první jsou ale již vyrobené a nasazeny budou v příštím roce. Prohlédnout si je můžete zde.
08:13 Na lince P2 Beroun – Plzeň – Klatovy dnes začíná výhradní provoz s jednotkami RegioPanter.
08:05 Jan Meichsner vyráží z Olomouce mapovat hlavní změny v jízdních řádech na Moravě.
07:58 Čím dál častější obrázek na tuzemských nádražích: více dopravců. DLB, České dráhy a Arriva v České Lípě. Od příštího jízdního řádu zůstane Českým drahám v České Lípě jen trať do Lovosic, DLB převezme i osobní vlaky Liberec – Děčín.
07:52 Dnešní den přinese start nové soupravy InterJet od konsorcia Siemens-Škoda. Zatím se oproti plánu objeví pouze jedna na Západním expresu. Objeví se na těchto výkonech:
číslo vlaku 557 – odjezd 8:33 z Chebu
číslo vlaku 562 – odjezd 12:38 z Prahy
číslo vlaku 563 – odjezd 16:33 z Chebu
číslo vlaku 554 – odjezd 20:38 z Prahy
07:43 Mezi Brnem a Blanskem ještě včera jezdily vlaky, dnes už jen autobusy. Začíná jedno z největších omezení na železnici v historii. Důvodem jsou práce na opravách a modernizaci celé tratě. Pro cestující to znamená nasazení autobusů nebo trasování dálkových vlaků přes Havlíčkův Brod. Více o velké vlakové výluce jsme psali zde.
7:25 Cestujícím v Libereckém kraji mohou poprvé cestovat s mobilní aplikací Idolka, je již ke stažení. Umožňuje nákup jízdenky přes mobil, poprvé tak mohou lidé cestovat i bez karty Opuscard na jeden doklad s přestupem. Komplikace může nastat při hledání spojení, zejména vlakového: železniční stanice je u větších měst uvedena až jako poslední varianta. Při kontrole průvodčí při jízdě z Jedlové do České Lípy hlásí kontrola neznámý QR kód, doklad je uznán, jelikož jsou vidět ostatní parametry jízdenky. Podle reakcí uživatelů nejde aplikace stáhnout a použít přes Google Play, zatím jen přes Apple.
7:16 Die Länderbahn CZ dnes cestujícím u příležitosti zahájení provozu na lince L4 rozdává přívěšek na klíče, jednotky jsou vybaveny také papírovými jízdními řády.
6:57 Nástup Die Länderbahn CZ na linku L4 je zatím zcela bez problémů. Na lince jezdí čtyi jednotky Siemens Desiro ještě s původními polepy z provozu po saské Müglitztalbahn, nechybí ani samolepky Trilexu a dopravce. Jednotka je čistá, bez známek opotřebení a nízkopodlažní.
6:23 Nový jízdní řád přináší i zajímavé změny v autobusové dopravě. Dnes poprvé začala jezdit linka 345 mezi Prahou a Libercem. Nekonkuruje expresním spojům RegioJetu a FlixBusu, je zastávková. Pro cestující nabízí i spojení z Prahy po půlnoci až do Liberce.
5:48 Změna dopravců s příchodem jízdního řádu zatím probíhá bez problémů. První vlaky Die Länderbahn CZ na lince L4 z Rumburku do Mladé Boleslavi mají úspěšně za sebou první jízdy, stejně tak již vyjel první rychlík RegioJetu na lince R23 z Ústí nad Labem do Kolína. České dráhy převzaly provoz mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou.