Překvapení: ETCS do motoráků 842 a řídících vozů vyjde České dráhy výrazně levněji, než čekaly
Díky velké sérii se cena za instalaci na vůz vrátila k 10 milionům.
Byla to v poslední době téměř vždy jistota: nabídka vyšší než odhadovaná cena nebo příliš vysoká, že se musí soutěž zrušit. Velká poptávka vyhnala ceny montáží evropského zabezpečovače ETCS do drážních vozidel do nezvyklých výšin. Teď poprvé skončila soutěž na cenu výrazně nižší, než byl odhad Českých drah.
Namísto odhadované ceny 1,032 miliard korun vyšla zakázka na 780 milionů korun. Vyplývá to z informací na profilu zadavatele. Vítězem se stala společnost AŽD Praha. Jde o rámcovou dohodu na vybavení celkem 71 motorových vozů řad 842 a řídících vozů 954. Většinu v kontraktu tvoří vozy 842. Cena za jeden vůz se tak dostala k 10 milionům korun, v posledních tendrech přitom byla cena za vůz podstatně vyšší: u takzvaných syslů až 17 milionů korun.
Zlevnění díky velké sérii
Podle generálního ředitele AŽD Praha Zdeňka Chrdleho je nižší cena způsobena dvěma faktory: vozidla jsou na instalaci ETCS jednodušší a především jde o zakázku, která přesahuje 30 vozidel. „Stačí jeden prototyp a náklady za prototyp se rozpustí do většího počtu vozidel. Dalším důležitým parametrem je to, že tato vozidla jsou určena pouze pro ČR a jsou zde jednodušší legislativní a schvalovací procedury. Nelze pominout ani to, že již máme zkušenosti s vybavováním vozidel, což se dá promítnout do optimalizace všech postupů,“ řekl Chrdle.
Motorové vozy řady 842 jsou z počátku 90. let minulého století. Před deseti lety rošly modernizací, kdy dostaly nový motor. „Mají v současnosti perspektivu svého provozu v dalších zhruba 10 až 15 letech. Po vyřazení řady 854 a nasazení řady 843 na výkony mimo tratě s ETCS půjde vedle zcela nových vozidel (840/841/844/nové jednotky Pesa) o jedinou řadu klasických velkých motorových vozů vybavených pro provoz na tratích s ETCS,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Uplatnění naleznou na různých výkonech v rámci České republiky, kde bude nutné zajistit jízdy na tratích s výhradním provozem ETCS. V současnosti se u vozů 842 jedná o různé linky, které zajíždění částečně na koridorové tratě, např. R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, která je vedena v ostravském železničním uzlu částečně také po koridoru.