Autobusová krize kolem Bratislavy trvá, Arriva jedná o pomoci s původním dopravcem
Dopravci Arriva bude Bratislavský kraj účtovat statisíce eur na pokutách za způsobené komplikace. Krizi se nepodařilo ani po třech týdnech vyřešit.
Ani tři týdny po přebrání výkonů od společnosti Slovak Lines nemá dopravce Arriva Mobility Solutions dostatek řidičů pro provoz v Bratislavském kraji. A to i přes to, že do jeho služeb vstoupilo na pět desítek nových šoférů. Arriva tak pokrývá v současnosti poptávku jen ze 65 procent. Současné situaci navíc nepomáhá ani pandemie covidu-19, kvůli které se špatně nabírají noví řidiči a část jich navíc má pozitivní testy.
Situaci mohl paradoxně z části vyřešit lockdown, při kterém například některé slovenské dopravní podniky omezily spoje a jejich četnost.
Ve veřejném prostoru také začaly narůstat spekulace o návratu původního dopravce. Jeho přímý návrat ale Michal Feik, vedoucí odboru komunikace Bratislavského samosprávného kraje, vylučuje.
Tři scénáře pro další vývoj
„Návrat původního dopravce možný není, a to na základě uzavřené zakázky,“ popisuje ředitel, který ale zároveň předkládá podmínky, za kterých by se mohl Slovak Lines vrátit. „Je možné, aby se původní přepravce stal subdodavatelem Arrivy. Tento scénář je stále ve hře,“ dodal.
O této možnosti už se v současnosti navíc vedou jednání. Podle předsedy kraje Juraje Droby by tato dohoda současný problém pomohla ihned vyřešit. „V tu chvíli by jezdilo přes 90 procent všech spojů,“ poznamenává.
Ani Slovak Lines ale nemá dostatek řidičů. „Momentálně nezaměstnáváme a nedisponujeme žádnými volnými řidiči,“ řekl mluvčí Slovak Lines Štefan Bako. Po uzavření dohody s Arrivou by původní dopravce oslovil ty řidiče, kteří nevyužili nabídky pokračovat pod novou firmou. To by mohlo údajně podle Baka situaci zvrátit.
Bratislavský samosprávný kraj v průběhu tohoto týdne představil celkem tři řešení celé situace. Kromě již zmíněné možnosti, že se z dopravce Slovak Lines stane subdodavatel, je dalším řešením pokračování v současném tempu. Tedy, že Arriva bude i nadále postupně zvyšovat pokrytí ze současných 65 procent až na požadovaných a minimálních 95 procent.
Třetí možností je také vypovězení smlouvy. Nutné je ale dodat, že při druhé možnosti bude kraj dopravci Arriva účtovat pokuty do stovek tisíc eur. „Pokuta se každý den zvyšuje a bude se zvyšovat až do doby, dokud nebude zajištěna minimální požadovaná obslužnost,“ upozorňuje Feik.
Třetí možnost v podobě vypovězení smlouvy je pak podle vedení kraje tím nejhorším možný scénářem. V tu chvíli by nastal úplný výpadek příměstských autobusů v okolí Bratislavy, a to na následujících minimálně šest až osm týdnů.
Jak vznikla krize s Bratislavském kraji
Arriva zakázku získala oficiálně 13. října letošního roku. Na zajištění provozu tak měla extrémně krátký čas, a už při podpisu kontraktu se objevovaly obavy, zdali stihne sehnat dostatek šoférů.
Zmíněná soutěž na nového dopravce trvala přes rok, úřady musely řešit řadu námitek a odvolání. „Soutěž na nového dopravce byla bezpochyby největší a nejsložitější v historii Bratislavského samosprávného kraje,“ uvedl už před časem Droba. Všechny autobusy mají být po jednom roce klimatizované, nízkopodlažní a s wifi, vybaveny budou také moderním informačním systémem.
Arriva nabídla v soutěži výrazně nižší cenu, než byly odhadované náklady ve výši 388 milionů eur za deset let. Vítězná částka se pohybovala okolo 334 milionů eur. Podle serveru imhd.sk je cena za 1 km pro vozidlo kategorie standard 1,3939 eur bez DPH (35,37 Kč). Kraj tvrdí, že nová smlouva umožní větší pravomoci jemu jako objednateli v oblasti kontroly nad vynaloženými finančními prostředky.