Pardubický kraj chce zprovoznit parní lokomotivu 310.922
Lokomotiva by mohla být součástí plánovaného železničního muzea v Dolní Lipce.
Pardubický kraj plánuje velkou opravu parní lokomotivy 310.922, která je od roku 2011 po nehodě mimo provoz. Cílem je znovu ji vrátit do provozuschopného stavu.
V tiskové zprávě to po jednání se zástupci Centra historických vozidel Českých drah, Muzea starých strojů a technologií Žamberk a Depa kolejových vozidel v České Třebové uvedl Pardubický kraj.
Podle hejtmana Martina Netolického plány souvisí s plánovaným železničním muzeem v Dolní Lipce. „Jednáme také o provozuschopných exponátech, které by mohly rozšířit nabídku nostalgických parních jízd,“ uvedl Netolický. Podle něj ho oslovili se zájmem o opravu lokomotivy také studenti ze Střední školy technické a dopravní v České Třebové. „Pro studenty samotné je samozřejmě oprava lokomotivy do provozuschopného stavu de facto nereálná. Chtěli bychom je však zapojit do oprav pod dohledem zkušených odborníků z Muzea starých strojů a technologií, protože těch, kteří umí o parní vlaky pečovat, ubývá. Mohli bychom tak vychovat novou generaci,“ uvedl hejtman Netolický.
Podle něj bude nyní kraj jednat s Centrem historických vozidel a Muzeem starých strojů o možném provozním modelu a vícezdrojovém způsobu financování oprav tak, aby mohla být lokomotiva vrácena do provozu.
Parní lokomotiva 310.922 vznikla v roce 1930 v plzeňské Škodě, poté sloužila železničnímu vojsku. Od 70. let byla vystavena jako pomník v depu v České Třebové. V polovině 90. let se dočkala opravy, která vedla k jejímu zprovoznění. V následujících letech byla často k vidění při nostalgických jízdách zejména ve východních Čechách a na Vysočině. V červenci 2011 vykolejila při cestě k jihlavskému nádraží. Důvodem vykolejení byla podle závěrečné zprávy Drážní inspekce technická závada na pravém závěsu vypružení náprav parní lokomotivy.