Rakouské dráhy láká nový byznys: odpady. Stát omezil jejich přepravu po silnici
V Rakousku dojde k výraznému omezení přeprav odpadů po silnici, od roku 2026 ho bude možné vozit jen 100 kilometrů.
Nákladní dcera rakouských spolkových drah ÖBB Rail Cargo Group (RCG) vidí potenciál v novém byznysu přeprav, který se zatím děje hlavně po silnici.
Rakouský parlament v novém zákoně o odpadech schválil nové podmínky pro přepravu odpadů. Od roku 2023 nebude možné nakládky odpadu o hmotnosti více než 10 tun vozit po silnici při vzdálenosti nad 300 kilometrů, postupně se bude tato hranice snižovat až na 100 km v roce 2026. Železnice se nabízí jako nejvhodnější varianta.
„Železniční nákladní doprava je jediná cesta pro udržitelnou přepravu v příštích letech,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě. Firma chce využít zkušeností, které v přepravě odpadů zatím má.
Podle dopravce má velká část odpadu vytvořeného v Rakousku potenciál přesunout se na železnici. RCG odhaduje, že zhruba 80 % ze 72 milionů tun odpadu ročně vytvořeného v Rakousku by mohlo namísto silnice putovat po železnici. „Přeprava po železnici je čtyřicetkrát šetrnější k životnímu prostředí než po silnici,“ uvedl dopravce. Důvodem je i to, že rakouská železnice je v elektrické trakci takřka výhradně poháněna elektřinou z obnovitelných zdrojů, zejména vody.
Zkušenost s odpady na železnici má i česká společnost ČD Cargo. Do Mostu aktuálně vozí například odpad po tornádu na Jižní Moravě. Pro železniční dopravce může jít v době očekávaného odklonu od přepravy uhlí o zajímavou alternativu, jak své kapacity využít.